Verjaardagen

24-08-2018 19:33 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik doe uitnodigingen de deur uit aan familie om te laten weten dat wij op 13 oktober verjaardag vieren van zoon (word 1).

Mijn zus reageert per app dat ze dan niet kan want die dag willen ze verjaardag van haar man oftewel mijn zwager vieren.

Ik werd daar een beetje verdrietig van en heb toen gevraagd of ze dan maar op 13 oktober in de ochtend willen komen maar daar geen reactie op gehad. Tegen moeder heb ik gezegd dat ze ook die ochtend kan komen want dan hoeft ze zich niet op te delen.

Ter info:
Zoon is 13-10 jarig en vieren t ook op die dag
Zwager is 12-10 jarig en viert t dus een dag later.

Relatie tussen mij en zus niet niet geweldig en familie is disfunctioneel in all opzichten.

(Ik heb dit net ook in een ander topic gemeld maar ik wilde er toch iets meer meningen over horen)
appelientjex schreef:
31-08-2018 12:31
Vanaf begin af aan zat een gebrekkige invoelendheid en de manier van communiceren TO dwars. Er gaan nu 2 dingen door elkaar: het wel of niet komen, en de manier van communiceren. Als het tweede goed gaat en TO zich gezien en gehoord voelt door zus, dan is het eerste echt een stuk minder erg.

Ben ik met je eens.

Maar aan beide dingen kan TO niks veranderen.

Ze heeft wel invloed op hoe ze er zelf in staat.
Ik weet dat dat gemakkelijker gezegd dan gedaan is, maar ik denk dat loslaten en 'toegeven' op termijn beter voor haar is dan nu vasthouden aan haar gelijk en haar idee over hoe zus zich dient te gedragen/communiceren.
Westerpaviljoen schreef:
31-08-2018 09:03
Ik heb al voorgesteld om verjaardagen voortaan op elkaar af te stemmen.

En point taken: ik vind het heel lastig om niet als een verongelijkt kind te reageren en gewoon te zeggen: nou sterf dan maar als je niet wil komen kut*****. Dus daar ligt nog wel een puntje voor me ja.
Ik begrijp jou heel goed hoor, zou ook zwaar teleurgesteld zijn, de 1ste verjaardag van je kind is een mijlpaal en wil je dat je familie en evt vrienden daar bij zijn.

Je zus is niet echt invoelend en dat wil therapeut worden.
Laat het los. En niet zoals ik hierboven las "de hele relatie". Maar laat het los dat je zus op de verjaardag van jouw eenjarige moet komen. Of dat verjaardagen afgestemd moeten worden. Of dat er voorrangsregelingen zijn. Laat überhaupt los dat mensen op de verjaardagen van jouw gezin moeten komen, of op andere feestjes.

Je nodigt uit wie je wil uitnodigen. En vervolgens maakt iedereen de afweging: kan ik op dat moment? Wil ik op dat moment? Doe ik het omdat ik er zin in heb, of doe ik het omdat het voelt als een verplichting? Het leven is zoveel leuker als mensen alleen maar komen als ze daar echt zin in hebben. Dus leg er niet zo'n druk op dat het moet, dat het een teken van een slechte relatie is, dat je iemand dan maar moet laten gaan.... en natuurlijk: leg er helemaal geen druk op dat het sneu is voor je kind, want die merkt er echt helemaal niets van. En vanaf oktober heb je nog jaren om hem te leren dat de sociale verplichting in 2018 is afgeschaft en dat het feit dat iemand ergens niet aanwezig is, niet een persoonlijke aanval is.
-jolijn- schreef:
31-08-2018 13:32
Laat het los. En niet zoals ik hierboven las "de hele relatie". Maar laat het los dat je zus op de verjaardag van jouw eenjarige moet komen. Of dat verjaardagen afgestemd moeten worden. Of dat er voorrangsregelingen zijn. Laat überhaupt los dat mensen op de verjaardagen van jouw gezin moeten komen, of op andere feestjes.

Je nodigt uit wie je wil uitnodigen. En vervolgens maakt iedereen de afweging: kan ik op dat moment? Wil ik op dat moment? Doe ik het omdat ik er zin in heb, of doe ik het omdat het voelt als een verplichting? Het leven is zoveel leuker als mensen alleen maar komen als ze daar echt zin in hebben. Dus leg er niet zo'n druk op dat het moet, dat het een teken van een slechte relatie is, dat je iemand dan maar moet laten gaan.... en natuurlijk: leg er helemaal geen druk op dat het sneu is voor je kind, want die merkt er echt helemaal niets van. En vanaf oktober heb je nog jaren om hem te leren dat de sociale verplichting in 2018 is afgeschaft en dat het feit dat iemand ergens niet aanwezig is, niet een persoonlijke aanval is.
Het gaat niet om die verjaardag. Het gaat erom dat TO van zijn zus het gevoel krijgt niet belangrijk te zijn (tenminste, dat maak ik eruit op). Misschien is het beter om dát uit te spreken.
Verder eens met iedereen dat het enige wat je kan doen is het loslaten...
Westerpaviljoen schreef:
31-08-2018 09:01
Volgende is bedoeld als een open vraag:

Maar als zij een verjaardag voorbereid die om 15.00 begint dan kan je in de ochtend toch wel een uurtje langskomen? Of maak ik ergens een denkfout?
Ligt er aan hoeveel mensen er komen. Of die allemaal blijven eten. Of ze er veel werk van maken. Of ze de dagen er voor tijd heeft gehad.

Of je je stoelen in een kring zet, of dat je een partytent op moet zetten . Dat scheelt nogal.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bedankt voor alle reacties trouwens.

Behalve diegenen die zeggen dat ik dram. Want ik dram nooit. Echt nooit. Ik dram nooit. Snap je. Ik dram noooooooooit.
Westerpaviljoen schreef:
31-08-2018 14:44

Behalve diegenen die zeggen dat ik dram. Want ik dram nooit. Echt nooit. Ik dram nooit. Snap je. Ik dram noooooooooit.
:puh:

;-)
Jullie zijn beiden een machtstrijd aan het voeren met die verjaardagen. Jullie weten dat er 2 jarigen zijn en kennen vast elkaars visite. Dan weet je toch dat je even moet overleggen.
Jullie drammen dus alle twee, leuk voor de ouders die nu mogen gaan kiezen waar ze naar toe gaan. En wat ze ook kiezen, goed zal het niet zijn.
En als je echt wil kijken hoe de verstandhoudingen nu staan:

Vier je kind 1e verjaardag op zondag. Of vrijdagnamiddag en begin van de avond. :roll:

Dan kunnen zij en je moeder gewoon komen toch? ;-)

Doe je net alsof je het toch een nare situatie vind en besloten hebt om het te verplaatsen, leuker voor iedereen.

Volgend jaar maar op tijd overleggen zodat dit niet meer voorkomt. Ben zooo benieuwd of zus en zwager en moeder dan wel kunnen. ;)
Westerpaviljoen schreef:
31-08-2018 14:44

Nee? Lees je reacties nog eens door.......... jij wilt graag dat zus en je moeder komen op de verjaardag van je zoontje! Of het nu wel of niet uitkomt, je wilt dat ze er bij zijn. Als je dat geen drammen noemt..........

Als de band met je zus toch al niet zo best is, waarom wil je perse dat je zus komt op de dag die JIJ voor ogen hebt? Je kunt ook zeggen 'zus, ik snap dat jij met mijn zoontjes verjaardag, een huis vol visite hebt omdat je man jarig is. Heb je dan en dan tijd voor een kop koffie en wat lekkers? Hebben we ook de tijd om effe bij te kletsen?' Kost weinig moeite maar kan veel opleveren.
Kleppeboxx schreef:
31-08-2018 20:22
Nee? Lees je reacties nog eens door.......... jij wilt graag dat zus en je moeder komen op de verjaardag van je zoontje! Of het nu wel of niet uitkomt, je wilt dat ze er bij zijn. Als je dat geen drammen noemt..........

Als de band met je zus toch al niet zo best is, waarom wil je perse dat je zus komt op de dag die JIJ voor ogen hebt? Je kunt ook zeggen 'zus, ik snap dat jij met mijn zoontjes verjaardag, een huis vol visite hebt omdat je man jarig is. Heb je dan en dan tijd voor een kop koffie en wat lekkers? Hebben we ook de tijd om effe bij te kletsen?' Kost weinig moeite maar kan veel opleveren.
:cheer2:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven