Verjaardagen

24-08-2018 19:33 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik doe uitnodigingen de deur uit aan familie om te laten weten dat wij op 13 oktober verjaardag vieren van zoon (word 1).

Mijn zus reageert per app dat ze dan niet kan want die dag willen ze verjaardag van haar man oftewel mijn zwager vieren.

Ik werd daar een beetje verdrietig van en heb toen gevraagd of ze dan maar op 13 oktober in de ochtend willen komen maar daar geen reactie op gehad. Tegen moeder heb ik gezegd dat ze ook die ochtend kan komen want dan hoeft ze zich niet op te delen.

Ter info:
Zoon is 13-10 jarig en vieren t ook op die dag
Zwager is 12-10 jarig en viert t dus een dag later.

Relatie tussen mij en zus niet niet geweldig en familie is disfunctioneel in all opzichten.

(Ik heb dit net ook in een ander topic gemeld maar ik wilde er toch iets meer meningen over horen)
Nehemah schreef:
24-08-2018 23:35
Ik vind mijn verjaardag ook niet heel boeiend maar ken ook iemand die zijn verjaardag wel heel belangrijk vindt en dat vind ik niet vreemd hoor. Waarom zou je het recht op het belangrijk vinden van je eigen verjaardag verspeeld hebben puur om het feit dat je geen kind meer bent?
Natuurlijk heb je het niet verspeeld. Maar toch vind ik het opvallend. Ken zelf niemand die zoveel waarde aan zijn verjaardag hecht en er elk jaar maanden van tevoren al mee bezig is.
appelientjex schreef:
24-08-2018 23:39
Natuurlijk heb je het niet verspeeld. Maar toch vind ik het opvallend. Ken zelf niemand die zoveel waarde aan zijn verjaardag hecht en er elk jaar maanden van tevoren al mee bezig is.
Ik verder ook niet hoor :) Maar ik denk dat je er ook niemand kwaad mee doet, ook al ben je volwassen.
Nehemah schreef:
24-08-2018 23:35
Ik vind mijn verjaardag ook niet heel boeiend maar ken ook iemand die zijn verjaardag wel heel belangrijk vindt en dat vind ik niet vreemd hoor. Waarom zou je het recht op het belangrijk vinden van je eigen verjaardag verspeeld hebben puur om het feit dat je geen kind meer bent?

Maar het is niet zwager “zijn” dag. Zwager is 12 oktober jarig en het kindje 13 oktober. Waarom zou zwager die dag mogen claimen dan? Maak plaats voor een mijlpaal als de eerste verjaardag. Wel of geen goede band. Er bestaat ook nog zoiets als fatsoen.
appelientjex schreef:
24-08-2018 23:34
Ja dus? Die dochter is toch niet jarig?

Lijkt me rot voor die moeder als schoonzoon en/ of dochter beledigt is
.

Ik zou het volstrekt logisch vinden als mijn ouders naar de verjaardag van mijn nichtje, hun kleinkind, wat haar eerste verjaardag viert zouden gaan. En niet naar de verjaardag van mijn vriend als dat op dezelfde dag gevierd wordt.

Misschien viert schoonzoon wel een kroonjaar, weten wij veel
.

Mijn eigen schoonouders komen lang niet altijd naar mijn verjaardag, maar wel naar de verjaardagen van mijn kinderen. Vind ik ook wel wat belangrijker.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Jake99 schreef:
24-08-2018 23:56
Maar het is niet zwager “zijn” dag. Zwager is 12 oktober jarig en het kindje 13 oktober. Waarom zou zwager die dag mogen claimen dan? Maak plaats voor een mijlpaal als de eerste verjaardag. Wel of geen goede band. Er bestaat ook nog zoiets als fatsoen.
Het is waar dat het kind inderdaad op die dag ook echt jarig is. En ja, ik zou uit fatsoen mijn eigen verjaardag ook niet op zo'n dag plannen. Maar dan nog lijkt het me geen verplichting om ook daadwerkelijk te komen als de banden niet goed zijn.
Dat werkt wel twee kanten op natuurlijk. Schoonzoon/dochter beledigt of zoon/schoondochter beledigt...
Jake99 schreef:
25-08-2018 00:02
Dat werkt wel twee kanten op natuurlijk. Schoonzoon/dochter beledigt of zoon/schoondochter beledigt...
Voor die moeder lijkt het me dan ook het rotst : kiezen kan eigenlijk niet. Je in tweeen delen ook niet. Je doet altijd iemand te kort.
Nehemah schreef:
25-08-2018 00:01
Het is waar dat het kind inderdaad op die dag ook echt jarig is. En ja, ik zou uit fatsoen mijn eigen verjaardag ook niet op zo'n dag plannen. Maar dan nog lijkt het me geen verplichting om ook daadwerkelijk te komen als de banden niet goed zijn.

Als ze niet willen komen, prima. Maar wees dan eerlijk en zeg dat je niet wil komen. Niet van die onzin als: “Dan viert Piet zijn verjaardag al dus kunnen we niet komen.”
blijfgewoonbianca schreef:
25-08-2018 00:04
Voor die moeder lijkt het me dan ook het rotst : kiezen kan eigenlijk niet. Je in tweeen delen ook niet. Je doet altijd iemand te kort.

Ik denk dat ik als moeder zou zeggen dat ik niet kwam. Ik zou niet kunnen en niet willen kiezen.
Jake99 schreef:
Als ze niet willen komen, prima. Maar wees dan eerlijk en zeg dat je niet wil komen. Niet van die onzin als: “Dan viert Piet zijn verjaardag al dus kunnen we niet komen.”
Als het een excuus is dan is dat inderdaad een zwaktebod. Vind ik ook, wees dan eerlijk.

Had alleen uit de OP niet kunnen opmaken of dat de daadwerkelijke reden is dat de verjaardag van zwager bewust daarom op die dag is gepland.
Jake99 schreef:
Waarom ga je er van uit dat het niet waar is ?
Jake99 schreef:
25-08-2018 00:05
Ik denk dat ik als moeder zou zeggen dat ik niet kwam. Ik zou niet kunnen en niet willen kiezen.
Dan zou je naarniemand gaan ? Kan ook niet.
25-08-2018 00:07
Waarom ga je er van uit dat het niet waar is ?

Ik reageerde op een post van nehemah. Vandaar dat antwoord. Dit was niet gebaseerd op de OP.
anoniem_372139 wijzigde dit bericht op 25-08-2018 00:14
1.12% gewijzigd
25-08-2018 00:08
Dan zou je naarniemand gaan ? Kan ook niet.

Nou ja dat is het ding. Je moet dan kiezen uit:

*Dochter en schoonzoon
*Zoon en schoondochter aka kleinkind
*Naar beide verjaardagen gaan en daar evenlang blijven mits dat qua reistijd haalbaar is
*Naar geen van beiden

Jij zei dat je altijd iemand tekort doet. Nou ja dan maar beiden tekort doen. Anders krijg je nog meer haat en nijd onderling. Ik zou graag willen dat het beter zou worden tussen mijn kinderen zodat het in de toekomst anders kan. Ijdele hoop natuurlijk maar goed. Dit dus om te voorkomen dat ik mijn kinderen ongelijk zou behandelen.
24-08-2018 23:59
Als het een kroonjaar is, dan is t wat anders.
Maar ff serieus: beledigd zijn omdat je schoonmoeder (dus niet eens je eigen moeder) kiest voor de verjaardag van haar kleinkind die voor de eerste keer jarig is? Dan ben je wel heel kinderachtig bezig... Kan me daar niks bij voorstellen.
TO, heb je er echt, diep van binnen, behoefte aan om happy family te spelen als dit nooit realiteit is geweest? Wil je werkelijk twee mensen over de vloer die de verjaardag overduidelijk als een corvee zien?

Het is een beetje zoals Ana-Isabel2 al schreef, je hart zal nog vaker breken voor jouw kind. Terwijl het kind er 0,0 besef van heeft. Mijn zoon wist van 1 iemand niet eens dat het een tante van hem is. Dat vindt zij nu vervelend (of ongemanierd). Ik vind het logisch. Ze is nog niet op één verjaardag van hem geweest in zijn 7-jarig bestaan, heeft nooit naar hem omgekeken op familiefeesten. Dat vond ik toen ook hartbrekend om te zien, zo’n peuter die een tekening maakt voor alle tantes en zij deed net alsof ze druk in gesprek was om het vervolgens in de papierbak te mieteren. Voor zoon is dat inmiddels een soort van vage buurvrouw van opa en oma. Zoon heeft twee tantes die wel graag tante zijn en soms een aspirant-tante (mijn broertje heeft nog niet de ware gevonden) op zijn verjaardag. Hij weet inmiddels dat het een tante is maar hij verrekt het om haar tante te noemen en blijft volhouden dat hij maar twee tantes heeft. En van mij hoeft hij haar ook geen tante te noemen want in principe heeft hij ook maar twee tantes. En drie ooms. Die vierde, die is het op papier maar die wordt hardnekkig ‘papa’s broertje’ genoemd. Meer is het ook niet.

Dus nogmaals, neem de tip van Ana-Isabel2 ter harte. Vier het fijn met mensen die wel willen komen. Je mag teleurgesteld zijn, snapt iedereen wel denk ik. Maar stap er overheen.
Jake99 schreef:
25-08-2018 00:05
Jeetje wat wordt het groot gemaakt, en veel waarde gehecht aan de band tussen schoonouder/ schoonkind. Ik vierde dit jaar toevallig ook mijn verjaardag op de dag dat mijn neefje ook zijn verjaardag vierde (geen van beiden waren we die dag ook echt jarig). Schoonmoeder, waar ik een prima band mee heb, was op vakantie en ging naar beiden verjaardagen niet. Maar als ze er wel was geweest, dan lijkt het mij logisch dat ze naar de verjaadag van haar kleinkind was gegaan. Al helemaal als het zijn allereerste verjaardag was geweest! Dat gun ik schoonzus van harte. In ga mijn schoonmoeder echt niet claimen hoor. Zou me zelfs heel erg bezwaard voelen als ze voor mij zou “kiezen”.
appelientjex schreef:
25-08-2018 00:27
Als het een kroonjaar is, dan is t wat anders.
Maar ff serieus: beledigd zijn omdat je schoonmoeder (dus niet eens je eigen moeder) kiest voor de verjaardag van haar kleinkind die voor de eerste keer jarig is? Dan ben je wel heel kinderachtig bezig... Kan me daar niks bij voorstellen.
Er worden wel familieruzies om minder gemaakt.
appelientjex schreef:
25-08-2018 00:32
Jeetje wat wordt het groot gemaakt, en veel waarde gehecht aan de band tussen schoonouder/ schoonkind.
Vind je dat echt gek?

Een slechte band met een schoonkind leidt tot een mindere band met je eigen kind.
simbalabimba schreef:
24-08-2018 20:11
Normaalgesproken in normale families houd je daar gewoon rekening mee. Omdat je als normale tante gewoon naar de eerste verjaardag van je neefje wilt. En omdat je gewoon ook wilt dat andere normale familieleden ( zoals de moeder van TO) ook gewoon normaal naar de eerste verjaardag van haar kleinzoon kan gaan.
Ik als normale tante uit een normale familie ben niet naar de eerste verjaardag van het kind van mijn zus geweest. Mijn zus en ik hebben een goede band, maar ik had al wat anders gepland die dag. Het kind krijgt er toch niets van mee en het is vooral een bijzondere dag voor de ouders. Ik vind dat er nogal een drama van wordt gemaakt zeg. Zeker omdat TO al zegt geen goede band met de zus te hebben. Daarnaast vind ik het bizar dat er nu al verjaardagen in oktober worden gepland terwijl het augustus (!) is.
25-08-2018 00:39
Vind je dat echt gek?

Een slechte band met een schoonkind leidt tot een mindere band met je eigen kind.
Ik krijg geen slechte band omdat schoonmoeders niet op mijn verjaardag komt hoor. Heb een prima band en toch komt ze niet altijd. Mijn eigen moeder vind ik belangrijker.
25-08-2018 00:35
Er worden wel familieruzies om minder gemaakt.
Heel triest en onbegrijpelijk. Blij dat ik zelf niet zo ben.
appelientjex wijzigde dit bericht op 25-08-2018 08:52
14.46% gewijzigd
appelientjex schreef:
25-08-2018 00:32
Jeetje wat wordt het groot gemaakt, en veel waarde gehecht aan de band tussen schoonouder/ schoonkind. Ik vierde dit jaar toevallig ook mijn verjaardag op de dag dat mijn neefje ook zijn verjaardag vierde (geen van beiden waren we die dag ook echt jarig). Schoonmoeder, waar ik een prima band mee heb, was op vakantie en ging naar beiden verjaardagen niet. Maar als ze er wel was geweest, dan lijkt het mij logisch dat ze naar de verjaadag van haar kleinkind was gegaan. Al helemaal als het zijn allereerste verjaardag was geweest! Dat gun ik schoonzus van harte. In ga mijn schoonmoeder echt niet claimen hoor. Zou me zelfs heel erg bezwaard voelen als ze voor mij zou “kiezen”.

Nee haha dat was een reactie op Bianca die schetste dat er misschien wel allerlei mensen beledigd zouden zijn als je als moeder wel naar de 1 zou gaan en niet naar de ander. En dat je altijd wel iemand tekort zou doen. Tsja dan zou ik als moeder niet gaan. Puur hypothetisch.
Vixxen schreef:
25-08-2018 02:04
Ik als normale tante uit een normale familie ben niet naar de eerste verjaardag van het kind van mijn zus geweest. Mijn zus en ik hebben een goede band, maar ik had al wat anders gepland die dag. Het kind krijgt er toch niets van mee en het is vooral een bijzondere dag voor de ouders. Ik vind dat er nogal een drama van wordt gemaakt zeg. Zeker omdat TO al zegt geen goede band met de zus te hebben. Daarnaast vind ik het bizar dat er nu al verjaardagen in oktober worden gepland terwijl het augustus (!) is.
Dat is zo.
Aan de andere kant: je gaat toch voor je broer/zus naar zo’n eerste verjaardag en niet voor het kind. Het is idd voor HEN heel bijzonder en dat is dus precies de reden dat ik naar de eerste verjaardag ga van kinderen van goede vriendinnen of van mijn (schoon)zus. Dat doe je voor de ouders.
Jake99 schreef:
25-08-2018 08:49
Nee haha dat was een reactie op Bianca die schetste dat er misschien wel allerlei mensen beledigd zouden zijn als je als moeder wel naar de 1 zou gaan en niet naar de ander. En dat je altijd wel iemand tekort zou doen. Tsja dan zou ik als moeder niet gaan. Puur hypothetisch.
Ik zou voor kleinkind kiezen. Pech gehad als schoonzoon zich beledigd zou voelen. Daar kan ik dan ook niks aan doen, is zijn probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven