Vriend en geld

19-02-2009 09:09 334 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn vriend en ik wonen samen en nu is het zo dat het huis officieel van hem is (op zijn naam staat). Dat vind ik terecht want hij is ook degene die het huis betaald. Ik verdien bovendien veel minder dan hij, want werk part time en studeer.

Wel hebben we afspraken gemaakt over hoe we het financieel regelen, op dit moment is het zo geregeld:

- hij betaald de hypotheek, gas, electriciteit, water

- hij betaald de grote meubels, grotere aankopen

- ik betaal de boodschappen, kleinere aankopen

- ik doe zo'n 90% van het huishouden

Verder betaal ik natuurlijk zelf voor mijn eigen spulletjes, studie etc. Nu hadden wij een gesprek over stel dat wij uit elkaar zouden gaan (dat is geen ver van mn bed show, want we hebben dit pas nog overwogen) dat ik dan wel een beginbedragje van hem verwacht. Gewoon om opnieuw te kunnen beginnen. Hij zei dat hij dat best wel wil doen omdat hij zo'n toffe gozer is (tss) maar dat hij niet vind dat ik er ook recht op zou hebben.

Daardoor ben ik nu heel erg aan het nadenken over waar ik eigenlijk in investeer. Ik heb vrijwel geen spaargeld op dit moment, en het idee dat ik van zijn goedheid afhankelijk zou zijn vind ik niet bijster aantrekkelijk. Ik vind het niet helemaal eerlijk, omdat zijn investeringen ervoor zorgen dat hij uiteindelijk dit huis tot zijn bezit mag rekenen, en mijn investeringen dus alleen ervoor zorgen dat hij lekker goed verzorgd kan leven in een mooi schoon huis en ik vervolgens dus nergens recht op heb.

Nu ben ik helemaal niet zo zakelijk. Ik hou ervan om hem te verwennen. Doe dan ook behoorlijk luxe boodschappen en investeerde, tot nu dus, vrij veel in dit huis en ons leven samen. Ook gaf ik hem regelmatig kadootjes, mooie dure trui, leuke praktische dingen etc. en haal ik veel dingetjes voor het huis. Dus ik was een klein beetje boos op hem geworden en ga nu dus huishoudelijk werk elders doen, waar ik er tenminste voor betaald krijg, wat ik op mijn spaarrekening kan zetten om mijn eigen ass te saven mocht het uit gaan, en dat we het huis hier dan weer lekker 50/50 gaan doen (als hij meer wil mag, tegen vooraf vastgesteld uurtarief, daaag) en dat ik dus vooral boodschappen doe voor mezelf vanaf nou.

Stel dat ik mee zou betalen aan dit huis (hypotheek) dan zou ik alsnog nergens recht op hebben daarmee, want het is wel zijn huis, dus dat ga ik vooral niet doen.

Maar vinden jullie dit nou een normale houding van hem? Ik vind het zooo ... zakelijk. Ik bedoel ik ga echt niet nadenken van oehhh nou heb ik een regenpak voor hem gekocht, nou wil ik wel het geld terug. Pfff. Maar onderhand wordt ik gedwongen om zo te gaan denken omdat hij zo superzakelijk is en zo bezig zijn eigen hachje te redden en persoonlijke scorelijstjes bij te houden financieel ipv gewoon 'wij' en gewoon .. te leven...

Ik kan een heel verhaal gaan houden over wat hij zegt en wat ik zeg maar het komt er op neer dat ik zijn houding gewoon echt niet leuk vind. En dat het voor mij behoorlijk ten koste van mijn liefde voor hem gaat als ik zooo verschrikkelijk zakelijk moet gaan worden in een relatie en ik dat eigenlijk ook een beetje belachelijk vind. Maar goed, het respect voor mijn bijdragen lijkt nogal afwezig. Dus ik zie eigenlijk ook geen andere oplossing. Hij snapt overigens niet eens dat zijn houding me kwetst.

Maar goed om een een heldere probleemstelling te formuleren. Het komt er dus op neer dat ik ervan baal dat ik met mijn naar capaciteit evenveel investeren niets opbouw. Ik baal daar erg van. Ook baal ik er van dat ik min of meer gedwongen wordt om ook egocentrisch te worden. Dat ik zuunig boodschappen ga doen en de rest op zij leg. Dat voelt nogal onnatuurlijk en weird.

Wat ik al heb gedaan:

- gezegd dat het huishouden 50/50 gaat

- extra werk gezocht en gevonden voor 8 uur bovenop part time baantje extra

Het komt er eigenlijk op neer dat ik niet zo zeker ben of ik maatregelen wil nemen of dat ik gewoon weg wil uit deze relatie sinds hij al getrouwd lijkt met zijn bankrekening en ik hun huwelijksgeluk liever niet verder verstoor.
quote:Q-Q schreef op 19 februari 2009 @ 11:00:

Beteeld? Terugwerkende krant?

En dan zo'n motto? Hmmmm.....Ja, denk daar maar even over na
...
Stel dat het huishouden weer gewoon 50-50 wordt verdeeld, zoals inmiddels ook het geval is voorzover ik begrijp.

Wat is dan de investering van TO nog?
De vraag is: heeft het nog zin van alles te gaan regelen als jullie relatie waarschijnlijk geen stand gaat houden? Dan is het lullig dat je hebt geinvesteerd in niks tastbaars, maar als je een huurhuis had gehad, had je ook niks gehad. Bovendien is het zíjn huis, dus logisch dat hij de waarde ervan zou krijgen.

Ik zat in een soortgelijke situatie: vriend had huis gekocht voor we elkaar kenden. Nieuwbouw, dus hij kon er pas in, toen ik er ook was. Samen gaan wonen, maar ik had nog een studieschuld en verdien veel minder. Hij betaalde dus bijna alles (zodat ik schuld versneld kon aflossen) en ik deed de boodschappen en het huishouden. Toen bleek dat het wel heel serieus was en alles goed ging, hebben we een samenlevingscontract afgesloten. Met de notaris overlegd wat redelijk was en goede tips gekregen.

Kijk, het blijft zíjn huis (als we nu zouden verhuizen, komt een ander huis op beide namen te staan, maar belastingtechnisch zou dat nu dom zijn), hij betaalt ook meer. Ik doe meer... We hebben een constructie gemaakt die op een bepaalde datum inging. Mijn schuld was weg, ik betaal nu meer, dus ik krijg ook een deel van de overwaarde en van alles wat op die ene datum van ons samen is. Spullen die van ons persoonlijk waren, blijven dat uiteraard, maar mijn wasmachine is nu van ons. Zijn spaargeld (het grootste deel) is nu ook van ons. Hoewel ik dat eigenlijk nog onredelijk vind, want ik heb daar niet aan meegespaard. Ja, nu wel, want ik betaal ook meer.

Ik vind het redelijk dat het huis van hem blijft. Het zou toch mooi worden als ik de helft opeis, hij er ook uit moet, omdat ik vaker gestofzuigd heb... Hij betaalt gewoon meer.

Ik vond het wel even ontnuchterend om zo'n ding te maken, maar het is verder nooit aan de orde. Je maakt het ten slotte voor als het misgaat. Dan is het wel zo prettig als het goed geregeld is. Trouwen (in gvg) vind ik wat dat betreft erg ouderwets en eigenlijk ook raar: de ene partij gaat er vandoor met wat de andere partij misschien wel in jaren bij elkaar verzameld heeft, zonder er iets voor gedaan te hebben.

Jouw vriend voelt misschien ook wel aan dat het einde eraan zit te komen. Logisch dat ie dan niet enthousiast is om wel de opbrengst te gaan delen, terwijl je de inbreng niet deelt. Het is ten slotte zíjn huis. Kies voor jezelf en zorg dat je jezelf kan bedruipen. En als je relatie standhoudt, maak dan een sl-contract! Succes ermee!
quote:Fausto schreef op 19 februari 2009 @ 11:00:

[...]

Even geheel off-topic: Hoe gaat het met schrijven Traincha? Zal ik 'ons' topic weer eens even omhoog halen?

Goed! Ik had al gekeken, maar kon ons topic niet zo snel meer vinden Ben tegenwoordig ook recensent voor de plaatselijke bioscoop.

*sorry voor off topic bericht*
nu vind je het normaal maar net riep je 'kennelijk is het normaal dat TO al het huishoudelijke werk doet'

en nee, als ik een relatie aan ga, ga ik niet afspraken maken over hoe het moet als het uit gaat. Iedereen moet zijn eigen boontjes doppen.
quote:traincha2 schreef op 19 februari 2009 @ 11:04:

[...]

Dan moet je geen relatie beginnen als jij geen afspraken wenst te maken over het eventueel beeindigen van een relatie.

Tuurlijk kun je gewoon later terug komen op zaken. Je begint een relatie en later krab je jezelf even achter de orenwat betreft finencieen. Maar wees dan wel zo 'flink' om gewoon je aandeel er in te nemen. Nu beschuldigd ze vriend ervan zo berekenend te zijn. Kan je ook omdraaien, zij heeft gewoon niet zitten opletten.

Het komt op mij meer over als 'gelijk' willen krijgen, dan het gewoon goed willen regelen.
quote:hanZie schreef op 19 februari 2009 @ 11:00:

[...]

Als je toe geeft dat jij er ook van profiteert waarom moet hij jou dan nog een oprotpremie betalen??????????? Let me guess. Klein bepaald geslachtsdeel en daarmee samenhangende onzekerheden. Favoriete quotes ' ze vallen altijd op de klootzakken!', 'vrouwen willen alleen maar je geld', 'alle vrouwen zijn hoeren'. Chauvinistisch. Neo-gristelijke licht patriarchale moraal. Tijdens opvoeding nooit geleerd met 2 woorden te spreken en zich tactvol uit te drukken, laat staan fatsoenlijke debateer pogingen geleerd. In ieder geval man, die graag, binnen kantoortijden op een vrouwenforum vrouwen verteld waar ze geen recht op hebben. Wat op zichzelf al een beetje vreemd is...

Geen dank voor de analyse. Overigens. My pleasure!

Ontopic: ik denk dat we het er maar es goed over moeten gaan hebben. Zoals gezegd (maar begrijpend lezen is een talent wat blijkbaar niet iedereen gegund is) vind ik de verdeling anno nu niet oneerlijk maar maak ik me zorgen over zijn overactieve zakelijke houding en vraag ik me af of dit de manier is waarop ik in een relatie wil staan en hoe ik mijn eigen positie veiliger kan stellen.

Wat ik van plan ben is om de kosten anders te verdelen, meer te sparen, en een samenlevingscontract te laten opstellen OF uit elkaar te gaan.
quote:Wyndham schreef op 19 februari 2009 @ 11:06:

Ik ben een van de weinigen maar ik vind dat TO wel degelijk een punt heeft. Tuurlijk, TO woont goedkoop maar ook vriend profiteert van deze situatie, hij hoeft immers geen boodschappen te doen.

Ik vind dat TO ook iets op moet kunnen bouwen in de vorm van spaargeld. Ik zou huishouden en boodschappen 50/50 doen en een baantje erbij zoeken om te sparen.

En waarom gaat jouw zorgtoeslag naar je vriend?Als je dat vindt dan moet ze ook huur gaan betalen want nu woont ze gratis.
Klopt. En daar mag ze ook voor gewaardeerd worden. Net zoals zij hem waardeerd dat hij fulltime werkt.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:Noblesse_Oblige schreef op 19 februari 2009 @ 11:08:

[...]

Let me guess. Klein bepaald geslachtsdeel en daarmee samenhangende onzekerheden. Favoriete quotes ' ze vallen altijd op de klootzakken!', 'vrouwen willen alleen maar je geld', 'alle vrouwen zijn hoeren'. Chauvinistisch. Neo-gristelijke licht patriarchale moraal. Tijdens opvoeding nooit geleerd met 2 woorden te spreken en zich tactvol uit te drukken, laat staan fatsoenlijke debateer pogingen geleerd. In ieder geval man, die graag, binnen kantoortijden op een vrouwenforum vrouwen verteld waar ze geen recht op hebben. Wat op zichzelf al een beetje vreemd is...

Ontopic: ik denk dat we het er maar es goed over moeten gaan hebben. Zoals gezegd (maar begrijpend lezen is een talent wat blijkbaar niet iedereen gegund is) vind ik de verdeling anno nu niet oneerlijk maar maak ik me zorgen over zijn overactieve zakelijke houding en vraag ik me af of dit de manier is waarop ik in een relatie wil staan en hoe ik mijn eigen positie veiliger kan stellen.

Wat ik van plan ben is om de kosten anders te verdelen, meer te sparen, en een samenlevingscontract te laten opstellen OF uit elkaar te gaan. Die hbo-opleiding gaat niet lukken.
quote:hanZie schreef op 19 februari 2009 @ 11:00:

[...]

Als je toe geeft dat jij er ook van profiteert waarom moet hij jou dan nog een oprotpremie betalen???????????Ze geeft niet toe dat ze ervan profiteert, ze geeft toe dat het een gelijkwaardige deal is. En zolang de relatie goed blijft, is er van een oprotpremie helemaal geen sprake. Het staat slechts vastgelegd in een document. Ik krijg hier ook steeds meer het gevoel bij dat de relatie eigenlijk helemaal niet zo goed is.
Ik vind ook dat TO een punt heeft, een hel belangrijk punt zelfs. Zij bouwt op deze manier helemaal niets op, haar vriend wel. Het geld en de tijd die zij in boodschappen, huisraad en huishouden investeert komt hem ten goede. Als zij 90 procent van het huishouden doet kan hij fulltime werken en carriere maken en zijn geld in het huis steken. Hij profiteert van de overwaarde. Haar geld is elke maand weg.

Zelf zou ik nooit een relatie aangaan met zo'n fundamentele ongelijkheid.
Wat ik nog vergeet: open een gezamenlijke rekening waar je naar rato beiden een bedrag op stort. Dan doe je daar ook de boodschappen van... Werkt bij osn prima, al merken we in de praktijk dat alles al zo'n beetje op de grote hoop gaat. Maar goed, voorwaarde is dus dat je relatie nog zin heeft...

[...]

Let me guess. Klein bepaald geslachtsdeel en daarmee samenhangende onzekerheden. Favoriete quotes ' ze vallen altijd op de klootzakken!', 'vrouwen willen alleen maar je geld', 'alle vrouwen zijn hoeren'. Chauvinistisch. Neo-gristelijke licht patriarchale moraal. Tijdens opvoeding nooit geleerd met 2 woorden te spreken en zich tactvol uit te drukken, laat staan fatsoenlijke debateer pogingen geleerd. In ieder geval man, die graag, binnen kantoortijden op een vrouwenforum vrouwen verteld waar ze geen recht op hebben. Wat op zichzelf al een beetje vreemd is...

Wat ik van plan ben is om de kosten anders te verdelen, meer te sparen, en een samenlevingscontract te laten opstellen OF uit elkaar te gaan.Wanneer je zo over je partner denkt als je beschrijft in je eerste alinea, dan zou ik maar kiezen voor uit elkaar gaan. Kun je al je energie en geld in jezelf investeren en kun je meteen af van je verongelijkte houding.
quote:Heyjij schreef op 19 februari 2009 @ 11:08:

nu vind je het normaal maar net riep je 'kennelijk is het normaal dat TO al het huishoudelijke werk doet'

en nee, als ik een relatie aan ga, ga ik niet afspraken maken over hoe het moet als het uit gaat. Iedereen moet zijn eigen boontjes doppen.Heb je het nou tegen mij?
Uit elkaar gaan vind ik trouwens de beste tip die ik hier gelezen heb.
quote:wanda_p schreef op 19 februari 2009 @ 11:10:

Ik vind ook dat TO een punt heeft, een hel belangrijk punt zelfs. Zij bouwt op deze manier helemaal niets op, haar vriend wel. Het geld en de tijd die zij in boodschappen, huisraad en huishouden investeert komt hem ten goede. Als zij 90 procent van het huishouden doet kan hij fulltime werken en carriere maken en zijn geld in het huis steken. Hij profiteert van de overwaarde. Haar geld is elke maand weg.

Zelf zou ik nooit een relatie aangaan met zo'n fundamentele ongelijkheid.Zij steekt haar geld in haar studie. Dat is dus niet weg, dat is investeren in zichzelf.
Maar N_O, wat vind je dan van het argument dat jij nu wel mooi in jezelf kan investeren met je studie? Niet idereen heeft die luxe hoor.
Mijn laatste post ging over het huishouden trouwens.

En ze betaalt indirect huur. Ze doet het huishoudelijke werk, het koken, de boodschappen, de wc poetsen en ook nog alle boodschappen. Voor de rest zal ze zelf wel haar eigen verzekeringen betalen etc.

Maar nu een andere stelling:

Wat nu als vriend komt te overlijden? Gaat alles dan naar zijn ouders?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
En je wil pas na de zomer aan die hbo-opleiding beginnen dus deze sitauatie duurt nog wel zo'n 4 jaar. 4 jaar waarin je gratis woont.
doe mij ook maar een gozert dan waar ik in kan trekken en maar 400 euro per maand hoef te betalen. En ondertussen spaart ie voor mij een potje voor als ik een huisje voor mijzelf nodig heb. Lijkt me perfect.
Als je een gelijkwaardige (en kansrijke) relatie hebt is zo'n studie ook een investering in een gezamenlijke toekomst.

[...]

Wat ik van plan ben is om de kosten anders te verdelen, meer te sparen, en een samenlevingscontract te laten opstellen OF uit elkaar te gaan.

Voor wat betreft 1e alinea:

Voor wat betreft dikgedrukte deel: je weet wat je te doen staan en ik geef je gelijk. Laat je nog even weten het resultaat zal zijn?
quote:Omen schreef op 19 februari 2009 @ 11:12:

[...]

Zij steekt haar geld in haar studie. Dat is dus niet weg, dat is investeren in zichzelf.Maar die investering verdient zichzelf pas over een paar jaar terug. Tot die tijd kost die investering alleen maar geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven