Vriend op reis

12-05-2019 01:02 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb nog nooit eerder op een forum iets geschreven, lees wel vaak mee. Ik ben op zoek naar mensen die in de soortgelijke situatie als ik nu hebben gezeten en me misschien wat adviezen kunnen geven. Het zit zo:

Mijn vriend, met wie ik nog niet heel lang een relatie heb, is zes weken op reis. Dit is een heel gave reis waarin hij een hoop landen ziet, het is op een tour en dus verschillende mensen. Ik gun het hem van harte (hij heeft er het hele jaar voor gewerkt, en er lang naar uitgekeken) en natuurlijk hoop ik dat hij geniet van zijn tijd daar. Ik wist het al dat hij daarheen ging toen ik hem leerde kennen, dit was begin dit jaar. Maar toch heb ik er moeite mee merk ik. Het is niet dat ik hem niet vertrouw, want ik heb het gevoel dat dat wel goed zit. Ik mis hem alleen echt enorm. Veel erger dan ik had verwacht. Vooral vanmiddag voelde ik me voor het eerst echt verdrietig dat het nog inmiddels vijf weken duurt totdat ik hem weer zie. Misschien komt het doordat ik nog heel erg in de verliefde periode zit waarin ik veel bij hem wil zijn, en dit nu totaal onmogelijk is. Ik zit zelf in een drukke periode qua school en kan dus niet echt veel leuke dingen doen om mezelf af te leiden. Hij daarentegen is natuurlijk de hele dag druk en laat niet zo veel van zichzelf horen.

Ik merk dat vooral dit een beetje aan me begint te knagen: ik kan soms best wel onzeker zijn, en ik ben ergens een beetje bang dat hij me niet mist zoals ik hem en hij me wellicht een beetje ‘vergeet’ daar. Ik durf dit niet echt duidelijk te maken naar hem dat ik me soms zo voel, omdat ik het zelf niet echt reeël vind en oneerlijk tegenover hem: het zijn vooral mijn gedachten die me dit wijsmaken natuurlijk.

Maar goed, genoeg zielig gedaan, ik wil mezelf niet in een aanstellerige positie zetten omdat ik zelf ook weet dat zes weken geen zes jaar zijn. Maar toch moet ik eerlijk zijn, ik vind het best moeilijk. Wilde ook graag even mijn hart luchten. En kijken of er mensen zijn die misschien al eerder in zo’n situatie gezeten hebben en me wat verder kunnen helpen? Hoe ik het makkelijkst deze tijd doorkom zonder hem te veel lastig te vallen met mijn ‘gezeur’, dat hij niet veel van zich laat horen etc. Wil gewoon graag dat hij geniet van deze reis.

Bedankt voor het lezen in ieder geval, vond het fijn om het even van me af te schrijven.
WonderWall13 schreef:
20-05-2019 18:01
Ik zit wel een beetje in een dilemma. Is het echt beter om komende tijd even niets meer vanuit mij te laten komen? Ik vind het wel lastig, omdat ik hem wel graag wil spreken en hem mis.
Niemand zegt "blijf contact zoeken en neem zelf steeds het initiatief". Ik lees wel heel veel "focus op jezelf, stort je op je studie, doe leuke dingen, neem een beetje afstand". Hierop gebaseerd zou ik zeggen laat het even van hem komen en verwacht er niet teveel van.
WonderWall13 schreef:
20-05-2019 18:01
Ik zit wel een beetje in een dilemma. Is het echt beter om komende tijd even niets meer vanuit mij te laten komen? Ik vind het wel lastig, omdat ik hem wel graag wil spreken en hem mis.

Het hoeft toch niet het één of het ander te zijn? Let.it.go. Chill. Laat iets van je horen omdat je iets wil delen, niet omdat je al een uur/dagdeel/dag niets gehoord hebt.

Onthou nou gewoon: jouw leven speelt zich niet daar af, maar hier.
marindah wijzigde dit bericht op 20-05-2019 18:06
3.46% gewijzigd
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
MarindaH schreef:
20-05-2019 18:04
Het hoeft toch niet het één of het ander te zijn? Let.it.go. Chill. Laat iets van je horen omdat je iets wil delen, niet omdat je al een uur/dagdeel/dag niets gehoord hebt.

Jouw leven speelt zich niet daar af, maar hier.
Ik ga me daar wel aan vasthouden. Bedankt voor de tip.
Dropdrop schreef:
20-05-2019 09:01
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit de motivatie is, maar je onzekerheid, waardoor jij een andere mate van bevestiging nodig hebt dan je nieuwe vriend. Jij geeft die bevestiging wel, omdat jij dat fijn zou vinden. Je redeneert vanuit jezelf.

Niks mis mee. Doen we allemaal, maar jouw standaard is niet per se 'hoe iedereen het moet doen' en als je je vriend vervolgens wel vanuit dat perspectief benadert, heb je bonje.

Ik weet dat iedereen zei dat je hem met rust moest laten, maar als je nu na een geïrriteerd app-gesprek niets meer laat horen lijkt het op negeer-straf en denkt hij dat je nog boos bent. Waardoor hij nog langer niets laat horen.

Niet handig om dit over de app te doen. Als ik jou was zou ik in de loop van de dag iets luchtigs, liefs en enthousiast/geïnteresseerd sturen. Zelfs als er nog iets suddert bij je, zou ik toch laten weten dat wat jou betreft de lucht geklaard is en er niet over en weer door beide steeds bozer ingevuld wordt, waarom niemand meer wat zegt. Er gaat niks uitgepraat worden op zo'n afstand. Dat komt pas als hij terug is.
Jij schrijft precies wat ik dacht..

Ik heb zo ongeveer in de zelfde situatie gezeten en ik heb het toen wel verpest met mijn onzekerheid en zeurderige appjes, (wat ik toen niet inzag). Maar nu een hele tijd later wel, na mijn onzekerheden aangepakt te hebben en daar nog mee bezig ben. Ik kan mijzelf nog steeds wel voor mijn kop slaan dat ik door mijn onzekerheid een geweldige vent ben kwijtgeraakt!

Dus inderdaad stuur hem gewoon een leuk positief berichtje en laat het daarna van uit hem komen.
Onthou voor nu één ding: je kunt je relatie niet verbeteren nu met appjes of telefoontjes. Je kunt hem wel verpesten met appjes en telefoontjes.
Echt, je hebt even geen andere keuze dan afwachten. En begrijp ik dat je nu examens hebt? Heel veel succes dan, focus je daarop. En vertel hem over drie jaar ofzo maar eens dat je tijdens deze reis wel iets meer support en belangstelling had verwacht in deze spannende tijd...
Beter een half motto....
Sorry hoor maar ik ben een man die (als ik in een relatie zit) ook even aan me vriendin zou vragen of haar dag was. En me oprechte interesse laat merken. Dat hoort nou eenmaal in een relatie. Of je het nu druk heb op vakantie of niet, er is heus wel ergens tijd om haar even te laten merken dat je haar mist of allerminst interesse toont in haar.
Kleine moeite, groot effect.
Vuurvliegje1985 schreef:
20-05-2019 23:20
Sorry hoor maar ik ben een man
Geeft niet hoor
Murrmurr schreef:
20-05-2019 23:23
Geeft niet hoor
Daar ging mijn koffie :HA:
vivautrecht85 schreef:
20-05-2019 14:42
Dat is toch ook geen probleem?
Als 1 van de partners het wel een probleem vindt, dan is het automatisch een probleem en zal er moeite moeten worden gedaan om te voorkomen dat het een onoverkomelijk probleem wordt.

Vriend is op reis gegaan met de gedachte dat het geen probleem was voor TO. Die overtuiging had zij voor de reis ook. Nu blijkt dat ze het moeilijker vindt om hem te missen dan ze had ingeschat. Op het moment dat zij te kennen geeft dat het haar zwaarder valt, kun je twee dingen doen. Je schouders ophalen en stug blijven volhouden dat er niks aan de hand is of samen even bespreken hoe je het voor haar wat makkelijker kunt maken.
Natuurlijk hoeft hij dat niet te doen maar je ziet al dat het tot problemen begint te leiden. Je kunt dat volledig bij TO neerleggen omdat zij degene is die van mening is veranderd. Je kunt ook stellen dat je met twee in een relatie zit en beiden moeite doen om de gevolgen te beperken. Dat wil niet zeggen dat hij voortaan 3x op een dag moet bellen maar wel haar probleem serieus nemen en waar mogelijk haar tegemoet komen.
Nu heeft hij het probleem verergerd door daarnaast nog te droppen dat ie zijn kamer deelt met een andere vrouw waarbij hij niet duidelijk is geweest over het hele verhaal. Ik vind het niet zo gek dat TO daar niet zo goed op reageert. Hij communiceert al nauwelijks en wat ie wel zegt is onvolledig. Natuurlijk gaat haar fantasie dan met haar aan de haal.
In een langere relatie ken je elkaar al beter en weet je van elkaar wat je kunt verwachten. TO en vriend moeten daar nu tijdens deze reis achter komen. Het is aan hun om het een manier te laten zijn om elkaar beter te leren kennen of hun relatie erop te laten stranden.
Ik denk dat TO er voor moet waken dat zij in de rol van zeur of corrigerende moeder wordt gedrukt waar hij zich puberaal tegen af zet.

Dus TO, als je met hem praat, hou het dan bij jezelf. Je mist hem meer dan je had verwacht en dat valt je best zwaar. Hoe zou hij je tegemoet kunnen komen om het wat makkelijker te maken voor jou?
De manier waarop jullie dit gaan oplossen, gaat de toon zetten voor de rest van je relatie.
Socra schreef:
21-05-2019 08:08
Als 1 van de partners het wel een probleem vindt, dan is het automatisch een probleem en zal er moeite moeten worden gedaan om te voorkomen dat het een onoverkomelijk probleem wordt.

Vriend is op reis gegaan met de gedachte dat het geen probleem was voor TO. Die overtuiging had zij voor de reis ook. Nu blijkt dat ze het moeilijker vindt om hem te missen dan ze had ingeschat. Op het moment dat zij te kennen geeft dat het haar zwaarder valt, kun je twee dingen doen. Je schouders ophalen en stug blijven volhouden dat er niks aan de hand is of samen even bespreken hoe je het voor haar wat makkelijker kunt maken.
Natuurlijk hoeft hij dat niet te doen maar je ziet al dat het tot problemen begint te leiden. Je kunt dat volledig bij TO neerleggen omdat zij degene is die van mening is veranderd. Je kunt ook stellen dat je met twee in een relatie zit en beiden moeite doen om de gevolgen te beperken. Dat wil niet zeggen dat hij voortaan 3x op een dag moet bellen maar wel haar probleem serieus nemen en waar mogelijk haar tegemoet komen.
Nu heeft hij het probleem verergerd door daarnaast nog te droppen dat ie zijn kamer deelt met een andere vrouw waarbij hij niet duidelijk is geweest over het hele verhaal. Ik vind het niet zo gek dat TO daar niet zo goed op reageert. Hij communiceert al nauwelijks en wat ie wel zegt is onvolledig. Natuurlijk gaat haar fantasie dan met haar aan de haal.
In een langere relatie ken je elkaar al beter en weet je van elkaar wat je kunt verwachten. TO en vriend moeten daar nu tijdens deze reis achter komen. Het is aan hun om het een manier te laten zijn om elkaar beter te leren kennen of hun relatie erop te laten stranden.
Ik denk dat TO er voor moet waken dat zij in de rol van zeur of corrigerende moeder wordt gedrukt waar hij zich puberaal tegen af zet.

Dus TO, als je met hem praat, hou het dan bij jezelf. Je mist hem meer dan je had verwacht en dat valt je best zwaar. Hoe zou hij je tegemoet kunnen komen om het wat makkelijker te maken voor jou?
De manier waarop jullie dit gaan oplossen, gaat de toon zetten voor de rest van je relatie.
Bedankt voor je reactie. Misschien ga ik het nog wel uitspreken naar hem, maar het duurt nu nog iets langer dan 3 weken voordat hij terug is en ik heb drukke weken vol afleiding voor de boeg. En de communicatie tussen ons via telefoon loopt moeilijk: de enige discussies die we hebben (zijn er niet veel) beginnen over whatsapp omdat ik hem ergens op aanspreek of iets dergelijks en dan voelt hij zich aangevallen. Ik breng het dan op een vrij rustige manier, en ik probeer altijd vanuit mezelf te praten ipv hem de schuld te geven van dingen. Alsnog ervaart hij het dan als een aanval omdat hij mijn gezicht er niet bij ziet denk ik. Als we bij elkaar zijn dan reageert hij namelijk heel anders.

Maar goed, de enige keer dat zo’n woordenwisseling gebeurd is op zijn reis is tot nu toe dus met die gedeelde kamer. Bellen om over zoiets te praten vind ik ook lastig omdat hij haast nooit alleen is daar. Normaal bellen vind ik dan niet erg. maar een persoonlijk gesprek hoeft niet iedereen mee te beluisteren.

Ik heb er een beetje over nagedacht en ik denk gewoon dat hij in een soort van reis ‘bubbel’ zit daar. Overweldigd door alle indrukken en daarom afwezig. Ik heb vandaag gewoon normaal contact gehad maar verwacht niet te veel meer. Ookal mis ik hem wel. Ik zie het wel als hij terugkomt, hoe het dan voor me voelt en dat zal ik vast ook wel merken aan hem.

Dit is hoe ik er nu in sta, ga het proberen vol te houden.
Maar waarom zit je die jongen tijdens zijn reis op van alles aan te spreken?
Jullie hebben 3 maanden verkering, je klinkt alsof je 33 jaar getrouwd bent met hem en jij in de moederrol zit.
Orișa schreef:
22-05-2019 01:07
Maar waarom zit je die jongen tijdens zijn reis op van alles aan te spreken?
Jullie hebben 3 maanden verkering, je klinkt alsof je 33 jaar getrouwd bent met hem en jij in de moederrol zit.
Ik spreek hem nergens op aan. Alleen op die kamer, heb gewoon gezegd dat ik het wel fijn vond als ie overlegd had. Ik bedoel dat voordat hij wegging op reis ik wel eens iets zei tegen hem, dus via whatsapp, (is misschien 2 keer gebeurd), en dat hij zich dan wel snel aangevallen voelde. Daarom wil ik dat nu liever niet meer want hij vat het anders op dan ik het bedoel. Ben sowieso meer iemand die dingen face to face liever bespreekt maar dat gaat niet echt op zo’n grote afstand nu.
WonderWall13 schreef:
22-05-2019 01:12
Ik spreek hem nergens op aan. Alleen op die kamer, heb gewoon gezegd dat ik het wel fijn vond als ie overlegd had. Ik bedoel dat voordat hij wegging op reis ik wel eens iets zei tegen hem, dus via whatsapp, (is misschien 2 keer gebeurd), en dat hij zich dan wel snel aangevallen voelde. Daarom wil ik dat nu liever niet meer want hij vat het anders op dan ik het bedoel. Ben sowieso meer iemand die dingen face to face liever bespreekt maar dat gaat niet echt op zo’n grote afstand nu.
Wat zou je allemaal met hem willen bespreken? En wat daarvan is het ook echt waard om te bespreken (als in: het gaat iets oplossen).
Maar ik meen het echt, jullie hebben 3 maanden verkering en jij stelt je zo zwaar op de hand op. Je moet hem niet willen veranderen. En hij jou niet trouwens. Je kan leven met hoe hij is. Of niet.
Maar volgens mij zijn je examens voorbij! Zet je telefoon uit en ga leuke dingen doen.
MarindaH schreef:
20-05-2019 17:59
Een uurtje, die jongen is op georganiseerde groepsreis, met een vriend. Ik zou dat never nooit verwachten.
Hij gaat toch ook een keer naar bed? Of ze zitten een keer op een terrasje, of in de bus/taxi/trein. Momenten genoeg om even iets te sturen. Maar goed ik ben dan ook wel redelijk vergroeid met mn telefoon en vind het leuk bijv mooie foto's of momenten te delen met familie/partner of anderen.
Misschien is vriend van TO sowieso geen apper. Als ik mn man een app stuur als hij aan het werk is dan leest hij het wel maar er komt vaak geen reactie. Dan is ie druk. Ik denk dan: er is toch altijd wel even 10sec tijd om te reageren. Hij zit gewoon achter de pc te werken. Maar hij is gewoon heel makkelijk. Hij leest het, neemt het voor kennisgeving aan en gaat verder met zn werk. S avonds als ie thuis komt heeft ie volop tijd voor me etc. Maar via app moet ik gewoon niet al te veel gezelligheid verwachten.
Maar ok, bij TO is het nog erg pril. Je zou dan toch verwachten dat ie af en toe wat laat horen. Voordat je gaat slapen heb je toch altijd tijd even te appen/fotos te sturen?
Hoe gaat het nu WonderWall13? Heb je nog contact met hem gehad?
Ik ben zelf net terug van een reis zonder mijn vriend. Wij hebben nu al bijna 5 jaar, maar wij appten de hele dag door. Niet elk uur ofzo, maar wel s ochtends goedemorgen wat ik ging doen etc en s avonds met alles wat ik had gedaan. Ik vind het niet meer dan normaal om mijn partner op de hoogte te houden en ik heb echt wel veel activiteiten gedaan maar met een reis ben je ook veel aan het wachten en reizen zelf (in de trein, in de bus) waar je makkelijk even een berichtje kan sturen.

Het enige situatie waar ik minder/weinig contact heb met mensen is omdat ik er geen zin in heb, voor die mensen wil ik mij "richten op mijn reis" maar mijn vriend mis ik gewoon.

Wij hadden elkaar een week niet gezien, door onze schema's en tijdverschil maar eergisteren hadden we even een video gesprek, zijn glimlach toen we beeld hadden, smolt mijn hart van.

Ik denk kamer delen, prima. Als het voor 1 nacht is, prima maar dat hij nu al een tijdje weinig laat horen. Je laat alleen weinig horen als het je minder interesseert. Als je hart er naar is, wil je contact.

Het zou niet zo moeilijk moeten zijn dat je een "spelletje" gaat spelen van "ik laat niks meer van mij horen"
Aan het begin van mijn relatie met mijn vriend (nu 6 jaar geleden) ben ik ook 3 weken op reis gegaan. We waren toen krap 2 maanden samen. Wij appte de hele tijd als het kon en Skypte iedere avond. Ik wilde alles heel graag met hem delen en miste hem enorm, ondanks dat ik echt een geweldige reis had.

Ik zou het niet zo leuk vinden als het andersom was geweest en hij had bijna niks van zich laten horen. Het is ook niet zo'n grote moeite om even een berichtje te sturen. Tegenwoordig vind je overal wel internet en af en toe een berichtje of een foto is al genoeg. Dus ik snap heel goed dat je het moeilijk vindt.

Hoe gaat het nu? Klopt het dat hij over een week terugkomt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven