Vriendschap beeindigd? Waarom?
donderdag 9 augustus 2018 om 09:30
Topictitel spreekt voor zich. Waarom heb jij een vriendschap beeindigd?
Ik trap af;
Ze deed zich voor als extreem tolerant maar roddelde achter mijn rug om. Ondertussen had ze een relatie met iemand die jaren gezeten heeft voor een geweldsdelict waarbij het slachtoffer op de IC belandde, vreemdging bij de vleet en drugs gebruikte. Maar ze wilde wel kindjes van hem binnenkort... Na een flinke woordenwisseling heb ik het contact verbroken. Maak me zorgen om die toekomstige kinderen zeg.
Ik trap af;
Ze deed zich voor als extreem tolerant maar roddelde achter mijn rug om. Ondertussen had ze een relatie met iemand die jaren gezeten heeft voor een geweldsdelict waarbij het slachtoffer op de IC belandde, vreemdging bij de vleet en drugs gebruikte. Maar ze wilde wel kindjes van hem binnenkort... Na een flinke woordenwisseling heb ik het contact verbroken. Maak me zorgen om die toekomstige kinderen zeg.
donderdag 9 augustus 2018 om 10:32
Dit is geen antwoord op mijn vraagkonijntje123 schreef: ↑09-08-2018 10:27Mijn beste vrienden spreek ik nog niet eens elke week joh, zelfs niet over de app. Maar als ik ze zie kan ik alles bij ze kwijt en andersom en we staan altijd voor elkaar klaar!
Wat als die goede vriendschap die jij nu hebt, niet meer goed loopt, jij wil het beëindigen.
Hoe lukt het dan sommige mensen om het dood te laten bloeden?
donderdag 9 augustus 2018 om 10:34
als jij een vacature hebt voor vriendin dan reageer ik bij deze, ik vind je hier altijd zo tof dat ik me echt niks kan voorstellen bij het idee dat iemand contact met jou zou laten doodbloeden... hopelijk helpt dit in ieder geval een beetjeMonicaG schreef: ↑09-08-2018 09:40+1
Ben nogal een confictvermijder.
Alleen heb ik een tijd geleden een koekje van eigen deeg gekregen, iemand die mij ook ontliep en ik merkte dat ik een woordje uitleg wel prettig had gevonden.
Niet om haar te overtuigen het contact toch te behouden, maar ik snap het gewoon echt niet en merk dat het me wel bezighoudt.
Lorem Ipsum
donderdag 9 augustus 2018 om 10:35
Dat is ook lastig met een goede vriendschap. Maar een góede vriendschap wil je niet dood laten bloeden. Doodbloeden is 9 van de tien keer met een vriendschap die wellicht eerst goed was, maar toch al niet meer lekker loopt. Dan gaat het wel een stuk makkelijker.Gele_Suikerspin schreef: ↑09-08-2018 10:32Dit is geen antwoord op mijn vraag
Wat als die goede vriendschap die jij nu hebt, niet meer goed loopt, jij wil het beëindigen.
Hoe lukt het dan sommige mensen om het dood te laten bloeden?
donderdag 9 augustus 2018 om 10:37
Was eigenlijk gewoon een heel zielig meisje die al vanaf der 17e met oudere mannen naar bed ging, voelde zich heel wat maar eerlijkheid zat er niet in.
Ze werkte in de kroeg waar ze die mannen meestal ontmoette ze vond t maar al te interessant
Heel zielig eigenlijk, maar de vriendschap kon zeker geen stand houden.
Praten over anderen maar met haar mankeerde niks hor haha
Ze werkte in de kroeg waar ze die mannen meestal ontmoette ze vond t maar al te interessant
Heel zielig eigenlijk, maar de vriendschap kon zeker geen stand houden.
Praten over anderen maar met haar mankeerde niks hor haha
anoniem_362768 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 10:46
25.29% gewijzigd
donderdag 9 augustus 2018 om 10:37
Ik snap laten doodbloeden dus niet als je intensief met elkaar omging en vind dat zó laf en conflictmijdend.. Het is mij 1 keer gebeurd dat een 'vriendin' van de ene op de andere dag nergens meer op reageerde en ik er via via achter mocht komen dat ze geen contact meer wilde. Maandenlang verdrietig geweest, en onzeker over mezelf. Simpelweg omdat ik niet wist wat ik nou fout had gedaan. Als ze gewoon even de moeite had genomen om te vertellen wat het probleem was had ik het veel makkelijker af kunnen sluiten. Kan daar nog steeds wel eens boos over zijn. Waarom vinden we dit sociaal geaccepteerd gedrag?
Ik heb zelf 2 keer een vriendschap verbroken. Met tekst en uitleg dus. 1 vriendin bleek een leugenaar die andermans psychotraumata gebruikte om zichzelf een zielig verzonnen verleden aan te meten. Heel bizar. De ander bleek gewoon niet in staat tot/bereid tot interesse tonen in mij, en zei zelf ook dat 'andermans issues haar gewoon niet bezig hielden'. Beter kwijt dan rijk allebei.
Ik heb zelf 2 keer een vriendschap verbroken. Met tekst en uitleg dus. 1 vriendin bleek een leugenaar die andermans psychotraumata gebruikte om zichzelf een zielig verzonnen verleden aan te meten. Heel bizar. De ander bleek gewoon niet in staat tot/bereid tot interesse tonen in mij, en zei zelf ook dat 'andermans issues haar gewoon niet bezig hielden'. Beter kwijt dan rijk allebei.
donderdag 9 augustus 2018 om 10:38
Een vriendin die ik echt als een van mijn beste beschouwde heeft een vriendschap dood laten bloeden en dat heeft me heel veel verdriet gedaan.
Ik ging een maand of 4 op reis. De dag voor vertrek nog afgesproken, toen ik op reis was in het begin contact. Maar ineens reageerde ze nooit of nauwelijks meer ergens op. Zonder duidelijke aanleiding. Geen likes op foto's, geen felicitatie voor mijn 30e verjaardag, geen reactie op mijn Nieuwjaarswensen. Nadat ik terug was hebben we ook nooit meer afgesproken. Normaal zo om de 6 weken, nu al 1.5 jaar niets. Een tijd terug heeft ze haar kindje verloren in de zwangerschap. Ik heb toen weer even geappt en contact gehad en dat voelde vertrouwd. Maar ook toen is de vriendschap niet meer op poten gekomen. Nu is het contact gewoon over. Het blijft een raar idee dat ik 2 jaar terug nog met haar afsprak, dingen met haar deelde etc. Ik ging 12 jaar met haar om. Soms mis ik haar, maar het is goed zo.
Ik heb 2 echte goede vriendinnen. En dat is genoeg.
Teleurgesteld ben ik wel Maar dat maken we allemaal wel een keer mee.
Ik ging een maand of 4 op reis. De dag voor vertrek nog afgesproken, toen ik op reis was in het begin contact. Maar ineens reageerde ze nooit of nauwelijks meer ergens op. Zonder duidelijke aanleiding. Geen likes op foto's, geen felicitatie voor mijn 30e verjaardag, geen reactie op mijn Nieuwjaarswensen. Nadat ik terug was hebben we ook nooit meer afgesproken. Normaal zo om de 6 weken, nu al 1.5 jaar niets. Een tijd terug heeft ze haar kindje verloren in de zwangerschap. Ik heb toen weer even geappt en contact gehad en dat voelde vertrouwd. Maar ook toen is de vriendschap niet meer op poten gekomen. Nu is het contact gewoon over. Het blijft een raar idee dat ik 2 jaar terug nog met haar afsprak, dingen met haar deelde etc. Ik ging 12 jaar met haar om. Soms mis ik haar, maar het is goed zo.
Ik heb 2 echte goede vriendinnen. En dat is genoeg.
Teleurgesteld ben ik wel Maar dat maken we allemaal wel een keer mee.
donderdag 9 augustus 2018 om 10:40
Ah wat lief
En sta altijd open voor nieuwe contacten/vriendschappen, zolang mijn personal space gerespecteerd wordt
donderdag 9 augustus 2018 om 10:43
Dit denk ik dus ook.konijntje123 schreef: ↑09-08-2018 10:35Dat is ook lastig met een goede vriendschap. Maar een góede vriendschap wil je niet dood laten bloeden. Doodbloeden is 9 van de tien keer met een vriendschap die wellicht eerst goed was, maar toch al niet meer lekker loopt. Dan gaat het wel een stuk makkelijker.
Ik denk dat met doodbloeden niet word bedoelt iemand in eens zo aan de kant schuiven van de ene op de andere dag zonder wat te zeggen.Koffiehagedis schreef: ↑09-08-2018 10:37Ik snap laten doodbloeden dus niet als je intensief met elkaar omging en vind dat zó laf en conflictmijdend.. Het is mij 1 keer gebeurd dat een 'vriendin' van de ene op de andere dag nergens meer op reageerde en ik er via via achter mocht komen dat ze geen contact meer wilde. Maandenlang verdrietig geweest, en onzeker over mezelf. Simpelweg omdat ik niet wist wat ik nou fout had gedaan. Als ze gewoon even de moeite had genomen om te vertellen wat het probleem was had ik het veel makkelijker af kunnen sluiten. Kan daar nog steeds wel eens boos over zijn. Waarom vinden we dit sociaal geaccepteerd gedrag?
Dat heet kop eraf ipv doodbloeden.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 10:43
1.46% gewijzigd
@koffiehagedis
ik begrijp precies wat je bedoelt. Dat onzekere inderdaad. Ik heb bij die ene vriendin zo lang nagedacht: zou ik iets fout hebben gedaan? Maar wat dan? Maar ik kan niet bedenken.
overigens hoor ik van gemeenschappelijke vrienden terug dat ze op hen soms ook niet of nauwelijks reageert. dus het past wel bij haar. Maar ik vind het zo vreemd.
ik begrijp precies wat je bedoelt. Dat onzekere inderdaad. Ik heb bij die ene vriendin zo lang nagedacht: zou ik iets fout hebben gedaan? Maar wat dan? Maar ik kan niet bedenken.
overigens hoor ik van gemeenschappelijke vrienden terug dat ze op hen soms ook niet of nauwelijks reageert. dus het past wel bij haar. Maar ik vind het zo vreemd.
Ik heb nog nooit een hele hechte vriendschap dood laten bloeden; in elk geval was het van mijn kant niet hecht. Het liep dan al niet lekker. Niet vanwege hele heftige redenen hoor. Een vriendin liet me meerdere keren zitten, en een vriend was heel erg veranderd (wou opeens dingen die we eerst leuk vonden niet meer doen, ging met totaal ander soort mensen om). Ooit waren dat beide trouwens hele hechte vriendschappen maar de laatste jaren al veel minder. Hoe heb ik het dan volledig laten doodbloeden: weinig meer reageren, niks uit mezelf voorstellen. Maar zoals ik al zei was dat al in een stadium dat het hun ook geen reet meer boeide volgens mij.Gele_Suikerspin schreef: ↑09-08-2018 10:25Wat ik mij afvraag.... Als je een hele hechte vriendschap hebt. Dan lukt doodbloeden toch niet?
Bij mij waren echt 2 mega goede vriendinnen. Waar je continu mee appt, belt en afspreekt. Als je dan niet meer reageert vragen ze, gaat alles goed enzo. Dan moet je het toch wel zeggen? Bespreekbaar maken.
Ik had het graag dood laten bloeden. Maar hoe doen jullie dat dan, bij echte vrienden?
Edit: bij die vriend speelde er wel meer dan alleen andere vrienden/hobby's. Laten we zeggen dat hij vrij manipulatief was (bijv. Als ik met kerst bij mn familie zat me bestoken met appjes dat hij alleen was, en als ik hem dan uitnodigde zeggen dat dat 'awkward' was en ik maar naar hem moest komen) en ik daar op een gegeven moment ook steeds minder in mee ging.
anoniem_354418 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 10:57
13.96% gewijzigd
donderdag 9 augustus 2018 om 10:50
Gele_Suikerspin schreef: ↑09-08-2018 10:25Wat ik mij afvraag.... Als je een hele hechte vriendschap hebt. Dan lukt doodbloeden toch niet?
Bij mij waren echt 2 mega goede vriendinnen. Waar je continu mee appt, belt en afspreekt. Als je dan niet meer reageert vragen ze, gaat alles goed enzo. Dan moet je het toch wel zeggen? Bespreekbaar maken.
Ik had het graag dood laten bloeden. Maar hoe doen jullie dat dan, bij echte vrienden?
Als je heel hecht bent, is een vriendschap volgens mij gewoon goed. Net zoals je met echte vrienden niet gaat breken.
Maar je moet een hechte vriendschap niet verwarren met een intensieve vriendschap. Die laatste kan best niet leuk zijn. Bij doodbloeden laat je gewoon steeds minder van je horen. Dus steeds langzamer reageren, boot afhouden enz.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 9 augustus 2018 om 10:55
Koffiehagedis schreef: ↑09-08-2018 10:37Ik snap laten doodbloeden dus niet als je intensief met elkaar omging en vind dat zó laf en conflictmijdend.. Het is mij 1 keer gebeurd dat een 'vriendin' van de ene op de andere dag nergens meer op reageerde en ik er via via achter mocht komen dat ze geen contact meer wilde. Maandenlang verdrietig geweest, en onzeker over mezelf. Simpelweg omdat ik niet wist wat ik nou fout had gedaan. Als ze gewoon even de moeite had genomen om te vertellen wat het probleem was had ik het veel makkelijker af kunnen sluiten. Kan daar nog steeds wel eens boos over zijn. Waarom vinden we dit sociaal geaccepteerd gedrag?
Ja dat inzicht kreeg ik dus ook toen ik zelf doodgebloed werd.
Ik dacht altijd dat doodbloeden 'zachter' was dan de confrontatie aan te gaan, maar het is vooral zachter voor degene die de beslissing neemt, voor de andere kant is het inderdaad heel onzeker en je weet ook niet of dit tijdelijk is of niet, hoe lang je moet wachten voor je nog een keer probeert...
Maar ik ben dus zo'n lafaard conflictvermijder, dat zit echt heel diep in mij. Ik denk er wel over na hoe ik het een volgende keer zou aanpakken, een manier waarop ik de ander niet in die onzekerheid laat zitten maar ook geen dingen doe of zeg die dwars ingaan tegen wie ik ben.
Ik ben ook 'bang' dat als ik uitleg dat en waarom ik de vriendschap wil verbreken de ander met tig argumenten komt waar ik me door laat omlullen om tegen mijn zin toch het contact aan te houden, wat het dan weer veel moeilijker maakt om het alsnog af te breken.
Ben gelukkig momenteel niet in die omstandigheid dat ik een contact kwijt wil, maar ik sluit niet uit dat dat ooit nog komt dus dan misschien maar beter voorbereid zijn
donderdag 9 augustus 2018 om 10:58
Een vriendin van me kwam bij m'n moeder en mij wonen omdat het thuis niet meer ging. Opeens kreeg ze een vriend, woonde binnen een week samen. Ze nam constant huisdieren die na twee weken weg gingen wat lastig of toch niet leuk genoeg. Was er toen al klaar mee. Daarna vertelde ze dat ze gestopt was met de pil, vriend wist dat alleen niet en die was ook verslaafd aan alles en nog wat. Dat was toen de druppel. Ben nog een keer geweest toen haar dochter geboren was maar daarna nooit meer.
donderdag 9 augustus 2018 om 10:59
Vriendschappen kosten erg veel tijd en energie, naast mijn werk en partner en allerlei hobby's en bezigheden vind ik dat soort van verplichte in vriendschappen vaak beknellend en hou het dus liever bij kennissen, dat is wat vrijblijvender. En eerlijk is eerlijk als mensen heel veel issues hebben haak ik ook vrij snel af. Heb daar gewoon echt geen trek in.
Ik ben dus meer een gezellig uitgaan, pretpark en uit eten type dan dat je bij mij je hele ziel en zaligheid kwijt kan.
Zo heb ik zelf best wel wat mensen uit mijn leven gedeleted. De ene keer laten doodbloeden en laatst nog iemand via sms tekst en uitleg gegeven. Niet haatdragend maar gewoon dat dit het voor mij niet is, klaar.
Energie zuigers kan ik ook niks mee die hou ik bij voorbaat al op afstand.
Ik ben dus meer een gezellig uitgaan, pretpark en uit eten type dan dat je bij mij je hele ziel en zaligheid kwijt kan.
Zo heb ik zelf best wel wat mensen uit mijn leven gedeleted. De ene keer laten doodbloeden en laatst nog iemand via sms tekst en uitleg gegeven. Niet haatdragend maar gewoon dat dit het voor mij niet is, klaar.
Energie zuigers kan ik ook niks mee die hou ik bij voorbaat al op afstand.
Ja en?
donderdag 9 augustus 2018 om 11:03
Dit.
Maar ondanks heb ik toch een vriendschap beëindigd, omdat die ander niet zo van het doodbloeden was.
Was iemand die altijd voor iedereen klaar stond, ook voor mij, zelf nooit hulp vroeg, zichzelf compleet wegcijferde, daar wel aan onderdoor ging, maar het niet kon/wilde veranderen. En ze klaagde nooit, maar haar leven werd met de dag zwaarder en moeilijker en de laatste keer dat we samen gelachen hadden kon ik me niet meer herinneren.
Voelde behoorlijk lullig om een vriendschap te beëindigen zonder ruzie, eerder omdat ze te perfect was, maar ik werd er gek van.
Nooit eens een foutje, nooit eens gek doen, altijd alles weldoordacht.
Als ik het zo opschrijf klinkt het nog lulliger eigenlijk.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 9 augustus 2018 om 11:10
Jaren geleden mijn beste vriendin. Na een verschil van mening kwam ik erachter dat ze achter mijn rug om anderen benaderd had om iets wat ik wat ik wilde en zij niet te dwarsbomen. Ik was zo ontzettend gekwetst, niet door het meningsverschil op zich maar door haar achterbakse handelwijze. We woonden bij elkaar in huis en hebben maandenlang niet met elkaar gesproken. Daarna meerdere toenaderingspogingen van beide kanten, jaren later nog zelfs, maar het is gewoon kapot. Soms mis ik haar nog steeds.
donderdag 9 augustus 2018 om 11:10
Ik was bevriend met een collega. We kregen ruzie (via de mail) omdat ik een lotgenoten contact had (ASS en geadopteerd). Dit vertelde ik vriendin (die ook ASS heeft). Oei, deze vrouw bleek haar vroegere pester te zijn. Wist ik niet. Ze hamerde er steeds erop dat ik dat contact moest stoppen. Het zou onze vriendschap schaden en het herinnert haar aan pijnlijke dingen. Dat laatste begreep ik. Ben zelf ook gepest geweest. Maar mijn lotgenotencontact stond totaal los van vriendin. Vond dat ik niks verkeerds deed dan. Zij stelde me voor de keus. Of het lotgenotencontact houden of einde vriendschap. Ik koos niks, want haar enorm kwetste. Vond niet dat ze dit van me kon vragen. Want dat contact was óók belangrijk voor me. Zij had een probleem met haar. Niet ik. Ze verzon van alles om haar gelijk te krijgen. Dat ik niet goed functioneerde op het werk, collega's die zich aan mij ergerden. Ik ging met mijn baas praten met onze mails ernaast. Hij was zich van geen kwaad bewust. Ik deed mijn werk prima. Hij kon wel tot haar doordringen dat haar gedrag echt niet kon. Vooral dat steeds lastigvallen via de mail. Het is iemand die vaak conflicten heeft. Met haar familie, andere collega's. Het ligt nooit aan haar. Iedereen is zo gemeen tegen haar.
hondenmens wijzigde dit bericht op 09-08-2018 11:15
6.45% gewijzigd
donderdag 9 augustus 2018 om 11:11
Hier geloof ik dus niet (meer) in. Hele goede vriendschappen, kunnen echt veranderen en kapot gaan. Net als relaties. De 1 ontwikkeld zich dan sneller of anders als de ander bv. Ik dacht ook dat echte hechte vriendschappen voor eeuwig waren maar dat hoeft echt niet zo te gaan. Er kan tussentijds van alles gebeuren waardoor jou echte vriendschap toch 'uit' gaat.dianaf schreef: ↑09-08-2018 10:50Als je heel hecht bent, is een vriendschap volgens mij gewoon goed. Net zoals je met echte vrienden niet gaat breken.
Maar je moet een hechte vriendschap niet verwarren met een intensieve vriendschap. Die laatste kan best niet leuk zijn. Bij doodbloeden laat je gewoon steeds minder van je horen. Dus steeds langzamer reageren, boot afhouden enz.
donderdag 9 augustus 2018 om 11:12
Oh, nog een bizar einde van een vriendschap: ik belde altijd, zij nooit. Op een gegeven moment was ik even ziek en stond mijn hoofd niet naar dat bellen, was niet meer dan een paar dagen. Daarna belde ik weer, maar ze nam niet op, voicemail ingesproken, geen reactie. Ik bleef proberen en maakte me best zorgen om haar. Totdat ik uiteindelijk haar wel aan de lijn kreeg. Ze was heel boos dat ik haar zomaar in de steek gelaten had. Ja, op de tijd dat ik normaal altijd belde lag ze nu op bed en nam ze dus niet op en waarom zou ze moeten terug bellen vanwege een voicemailberichtje en nog een hoop onzin. Het kwam erop neer dat ik echt zwaar tekortgeschoten was als vriendin dat ik me aan de 'afgesproken beltijd' hield en niet op tijden belde die haar voorheen juist niet uitkwamen. Het was niet haar 'taak' in de vriendschap om mij te bellen. Niet doodgebloed dus, maar een flinke escalatie die het einde betekende.
@Koffiehagedis, doodbloeden is juist niet van het ene moment op het andere, maar langzaam aan laten uitdoven van de vriendschap. Steeds minder initiatief nemen in de vriendschap, steeds minder en/of later reageren op het initiatief van de ander. Nog altijd conflictvermijdend natuurlijk, maar wat jij beschrijft is duidelijk gedrag 'er zit me iets groots dwars in ons contact, en je raadt maar wat dat is'. Heel oneerlijk inderdaad, want misschien heb je onbewust wel gekwetst of zo, maar op deze manier wordt je alle kans ontnomen om bijvoorbeeld excuses aan te bieden.
@Koffiehagedis, doodbloeden is juist niet van het ene moment op het andere, maar langzaam aan laten uitdoven van de vriendschap. Steeds minder initiatief nemen in de vriendschap, steeds minder en/of later reageren op het initiatief van de ander. Nog altijd conflictvermijdend natuurlijk, maar wat jij beschrijft is duidelijk gedrag 'er zit me iets groots dwars in ons contact, en je raadt maar wat dat is'. Heel oneerlijk inderdaad, want misschien heb je onbewust wel gekwetst of zo, maar op deze manier wordt je alle kans ontnomen om bijvoorbeeld excuses aan te bieden.
donderdag 9 augustus 2018 om 11:15
Volgens mij lees je iets wat er helemaal niet staat.Gele_Suikerspin schreef: ↑09-08-2018 11:11Hier geloof ik dus niet (meer) in. Hele goede vriendschappen, kunnen echt veranderen en kapot gaan. Net als relaties. De 1 ontwikkeld zich dan sneller of anders als de ander bv. Ik dacht ook dat echte hechte vriendschappen voor eeuwig waren maar dat hoeft echt niet zo te gaan. Er kan tussentijds van alles gebeuren waardoor jou echte vriendschap toch 'uit' gaat.
donderdag 9 augustus 2018 om 11:15
Via een ander forum kreeg ik leuk contact met iemand. We hadden veel dezelfde interesses en gingen regelmatig een dagje naar de dierentuin of naar een boekenbeurs. Alleen viel het me al vanaf het begin op dat ze erg negatief was. We woonden allebei in een ander deel van NL en reisden dus vanaf een bepaald punt samen. Vanaf het moment dat ik haar zag, zei ze al dat ze op tijd naar huis moest vanwege haar dieren. Verder had ze het heel veel over zichzelf. als ik iets over mezelf vertelde zei ze gelijk dat ze zelf ook zo'n situatie kende waarin het wat erger was.
Om een lang verhaal kort te maken: Ik heb het beëindigd. Erg jammer want we hadden verder best een leuke klik, maar ze vrat gewoon veel energie.
Om een lang verhaal kort te maken: Ik heb het beëindigd. Erg jammer want we hadden verder best een leuke klik, maar ze vrat gewoon veel energie.
donderdag 9 augustus 2018 om 11:19
Dat hoor ik dan van Dianaf zelf wel
Het is mijn mening iig. Of het nu wel op haar reactie slaat of niet.