Vriendschap beeindigd? Waarom?

09-08-2018 09:30 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Topictitel spreekt voor zich. Waarom heb jij een vriendschap beeindigd?

Ik trap af;

Ze deed zich voor als extreem tolerant maar roddelde achter mijn rug om. Ondertussen had ze een relatie met iemand die jaren gezeten heeft voor een geweldsdelict waarbij het slachtoffer op de IC belandde, vreemdging bij de vleet en drugs gebruikte. Maar ze wilde wel kindjes van hem binnenkort... Na een flinke woordenwisseling heb ik het contact verbroken. Maak me zorgen om die toekomstige kinderen zeg.
Ik heb nooit met een woordenwisseling een vriendschap beëindigd; laat het liever gewoon doodbloeden.
Ik meestal ook, maar ik ergerde mij te erg aan haar gedrag.
Twee keer bewust.

1. laten doodbloeden, ze was een energievampier.
2. Was ineens in den Here en uitte dat heel naar en intolerant. Dat heb ik haar face to face laten weten dat ik de vriendschap voor gezien hield.
Moezy schreef:
09-08-2018 09:33
Ik heb nooit met een woordenwisseling een vriendschap beëindigd; laat het liever gewoon doodbloeden.

+1

Ben nogal een confictvermijder.

Alleen heb ik een tijd geleden een koekje van eigen deeg gekregen, iemand die mij ook ontliep en ik merkte dat ik een woordje uitleg wel prettig had gevonden.
Niet om haar te overtuigen het contact toch te behouden, maar ik snap het gewoon echt niet en merk dat het me wel bezighoudt.

Vanuit die ervaring ben ik wel van plan meer aan te geven dat ik iets niet oké vind.
Denk dat ik nog steeds niet het type ben om een vriendschap 'officieel uit te maken' maar als je herhaaldelijk signalen krijgt dat zus of zo niet oké is kan je wel zelf natellen dat dat de oorzaak van het doodbloeden zou kunnen zijn.

Redenen waarom ik vriendschappen heb laten doodbloeden:

- Een zuiger die wel 100 keer zéi dat ik ook op haar kon rekenen maar als ik dat dan een keer probeerde het gesprek onmiddellijk zo draaide dat ik haar zat te troosten;

- Iemand die constant 'gezellig op bezoek kwam' en dan bij voorkeur onverwacht - ik hààt onverwacht bezoek en iedereen weet dat ook - maar waar ik zelf nooit verder dan de voordeur kwam.
Ik bedoel, het hoeft niet afgewogen op een gouden weegschaaltje maar ik vond die eenzijdigheid wel vervelend op den duur.
Daarnaast kauwde ze in elk gesprek urenlang door op hetzelfde zonder ook maar enige opening voor andere inzichten.
anoniem_284075 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 09:44
28.59% gewijzigd
TO, waarom maak jij je zorgen om toekomstige (?) kinderen die je nooit of te nimmer zult ontmoeten?
karin6789 schreef:
09-08-2018 09:41
TO, waarom maak jij je zorgen om toekomstige (?) kinderen die je nooit of te nimmer zult ontmoeten?
Dat zat ik mij ook af te vragen.
Het gaat haar ook waarschijnlijk meer om de keuze van de partner die ze niet goed keurt.
Wat ook logisch is, maar het is de keuze van die vrouw.
2 x

1 'vriendin' die ons bewust geld heeft afgetroggeld en, ondanks herhaalde verzoeken niet terug wilde betalen (en het ging om een voor ons toen substantieel bedrag)
1 vriend die ons vertrouwen dusdanig geschonden heeft met een illegale actie, dat we zelfs een advocaat hebben ingeschakeld (en ik op het politiebureau mocht komen voor een getuigenverklaring....) Die weet helemaal donders goed dat ie hier niet meer welkom is.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
1. Ze wist me alleen te vinden wanneer het slecht ging in haar relatie. Op een gegeven moment gezegd dat ik de vriendschap wou verbreken.
2. Ze was een ster in het geven van neerbuigende opmerkingen. Wanneer ik aangaf haar nodig te hebben, zei ze het moeiteloos af, want ze had altijd tijd nodig voor zichzelf. Ik probeerde met haar het te bespreken, maar ze zag het altijd als een aanval. Toen gaf ik het op.
3. Twee keer bewust laten doodbloeden, want ze hadden nooit tijd.
1 keer gedaan omdat hij na 9 jaar vriendschap opeens niet meer met mij gezien wilde worden toen hij onder druk van de kerk moest gaan daten. Waren ervoor zelfs meerdere keren samen op vakantie geweest en hij kwam veel bij mijn familie over de vloer. Ging ook mee op vakanties met het gezin.
Toen mijn ouder overleed en hij zich er vanaf maakte met een generiek Whatsappje alle familieleden stuurde, terwijl hij net daarvoor bij iemand van de kerk die hij amper kon in dezelfde situatie ging ondersteunen schoot mij in het welbekende verkeerde keelgat. Was die week een ouder en mijn beste vriend kwijt, maar van die laatste heb ik nog geen seconde spijt gehad of een traan om vergoten.
Laten doodbloeden vanwege de partner van mijn vriendin. We waren vanuit zijn kant al nooit zo erg welkom. Ik vond en vind het een opgeblazen figuur met een hoop verbeelding waarvan ik me afvraag waar hij die aan meent te moeten ontlenen. Sinds het bij ons financieel beter gaat dan bij hen ziet hij ons helemaal liever gaan dan komen. En zij gaat daarin mee / heeft geen flikker te vertellen.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Ik laat het doodbloeden meestal. Niet vaak want ik heb maar een paar mensen die ik als goede vrienden en vriendinnen zie en die koester ik. Omdat ze ook echt leuke mensen zijn.
Heb wel veel kennissen, vind niet snel iemand een vriend denk ik.

Maar afgelopen 25 jaar is er wel eens eentje ( of3/4) gewiebert.
Ik geef meestal wel aan wat ik echt niet tof vind en dan hoor ik daarna van de andere kant niks meer.
Zeer effectief.

Ik ben ook wel eens ineens genegeerd/dood gebloederd. ;)
Dat was omdat ik een hernia had en niet in staat was om ergens buiten huis af te spreken. Kon niet autorijden of in het OV gaan zitten.

Dat had ik al een contact eerder aangegeven dus toen het zover was en ik aangaf dat het echt niet lukte.. radiostilte.

Nu was ik al niet erg gecharmeerd van bepaald gedrag en was het meer een kennis dan een goede vriendin..dus ik mis niet zo veel maar vind altijd wel jammer.
Het kon ook echt super gezellig zijn.
karin6789 schreef:
09-08-2018 09:41
Als docent zie ik vaak kinderen van ouders met zulke problemen. Dat wil je een kind niet aandoen.
Een vriendin die ik huilend opbelde omdat bij mijn moeder de kanker terug leek te zijn gekomen. Ze had geen tijd, zou me 'morgen of zo' wel even bellen. Vier dagen later belde ze, ze moest haar verhaal en verdriet kwijt over de bejaarde hond van haar ouders die ingeslapen moest worden. Ik heb geluisterd en gesteund, en daarna gevraagd waarom ze niet had teruggebeld naar aanleiding van mijn telefoontje. 'Ben je boos dan?' vroeg ze. Nee, kon ik in alle eerlijkheid zeggen. De teleurstelling over een vriendschap die geen vriendschap overheerste alle gevoel van boosheid.
Overigens zag het er voor mijn moeder toen heel somber uit, maar na een lange periode van onzekerheid en onderzoek, bleek het niet te gaan om een recidief maar om een heel nieuwe vorm van kanker, met alle bijbehorende behandelmogelijkheden gelukkig.

Edit: bij nader inzien heb ik deze vriendschap niet eens beëindigd. 'Vriendin' heeft dat gedaan door mij te laten inzien hoe belangrijk ik voor haar was...
1 keer dood laten bloeden. De vriendschap was erg eenrichtingsverkeer. Niet thuis geven wanneer er bij mij iets speelde, zowel positieve als negatieve dingen, andersom dit wel verwachten. Steeds dingen zeggen als “binnenkort app ik je hoor”, na maanden nog geen enkel appje was ik er klaar mee en werd duidelijk dat ik alleen goed was wanneer haar dit uitkwam.
1x omdat ik nooit een andere mening mocht hebben. Dan bleef ze mij overtuigen van haar gelijk.
1x omdat die vriendin nooit wat te vertellen had, of iets wou doen. Was geen gesprek mee te voeren. Als je vragen blijft stellen en gespreksonderwerpen aan draagt maar overal 1 woord op terug komt. Ze verweet mij bij het 'uit maken' dat ik nooit open was, de diepte in ging. Dat kwetste enorm. Ik vertrouwde haar namelijk juist alles toe.
Irma3110 schreef:
09-08-2018 10:05
Een vriendin die ik huilend opbelde omdat bij mijn moeder de kanker terug leek te zijn gekomen. Ze had geen tijd, zou me 'morgen of zo' wel even bellen. Vier dagen later belde ze, ze moest haar verhaal en verdriet kwijt over de bejaarde hond van haar ouders die ingeslapen moest worden. Ik heb geluisterd en gesteund, en daarna gevraagd waarom ze niet had teruggebeld naar aanleiding van mijn telefoontje. 'Ben je boos dan?' vroeg ze. Nee, kon ik in alle eerlijkheid zeggen. De teleurstelling over een vriendschap die geen vriendschap overheerste alle gevoel van boosheid.
Overigens zag het er voor mijn moeder toen heel somber uit, maar na een lange periode van onzekerheid en onderzoek, bleek het niet te gaan om een recidief maar om een heel nieuwe vorm van kanker, met alle bijbehorende behandelmogelijkheden gelukkig.

Herkenbaar.

Hier dacht ik beroep te kunnen doen op de vriendin die altijd riep dat ik haar dag en nacht kon bellen.
Ik voelde op een avond een enorm gezwel in mijn borst, echt niet normaal. De volgende ochtend ziekenhuis gebeld, kon gelukkig na enkele uren terecht.
Soit, die uren duurden natuurlijk verschrikkelijk lang en man zat net in het buitenland, die wilde ik niet storen voor ik wist wat er aan de hand was.
Dus belde ik 'vriendin' die na 5 minuten begon te zeuren over haar rijlessen die niet goed gingen :facepalm:
Ze wist hoe laat ik onderzoek kreeg, heeft nadien nooit geïnformeerd hoe het met me ging. Die ging dus onder de negeer.

(dat gezwel bleek gelukkig een enorme cyste te zijn, niks kwaadaardigs, maar dat wist ik dus niet in de uren vooraf, mijn angst was er niet minder om)
Wat ik mij afvraag.... Als je een hele hechte vriendschap hebt. Dan lukt doodbloeden toch niet?
Bij mij waren echt 2 mega goede vriendinnen. Waar je continu mee appt, belt en afspreekt. Als je dan niet meer reageert vragen ze, gaat alles goed enzo. Dan moet je het toch wel zeggen? Bespreekbaar maken.

Ik had het graag dood laten bloeden. Maar hoe doen jullie dat dan, bij echte vrienden?
Jeetje Irma3110, ik snap dat dan de vriendschap wel over is zeg.

Ik heb een hele goede vriendschap laten doodbloeden, die met mijn beste vriend uit mijn jeugd. Hij kreeg een vriendin die zo jaloers was, dat hij besloot stiekem met me af te spreken om een kopje koffie oid te doen om even bij te kletsen. Dat is een paar keer gebeurd. Er schuilde verder niks achter, maar ik voelde me zo slecht dat ik kennelijk een onderwerp was wat tussen hun in stond. Daarom heb ik steeds meer afstand genomen. Voor zover ik weet zijn ze nu gelukkig getrouwd.

Verder had ik een vriendin, die alleen maar over zichzelf kon praten. Ik ben enkele jaren erg ziek geweest en had het zo fijn gevonden om ook een keer te kunnen praten over hoe het met mij ging. Of dingen waar ik mee zat. Maar dat kon nooit. Zij praatte, ik luisterde en dat was het. Omdat ze nogal negatief in het leven stond heb ik het dood laten bloeden, ik kon dat er echt niet bij hebben al die negativiteit. Heb me zo lang heel egoïstisch gevoeld omdat ik dit gedaan heb, maar ik voelde me oprecht moe en leeggezogen als ik haar gesproken had :(
Jazeker. Eentje die er n potje van maakte, mij zwart heeft gemaakt omdat ik haar sms te. Heel drama heeft ze er van gemaakt , mensen tegen me op zitten stoken waaronder me eigen zus. (Ja hoe haal je t in je hoofd)
Eentje die vanaf dat geintje voor altyd is afgeschreven.
Ik heb een vriendschap beëindigd omdat ik relatief kort voor de bruiloft van die vriendin te horen kreeg dat ik toch geen daggast was. Ik was namelijk de enige single en dat stond niet zo leuk op de foto's. Oja en of ik dan nog wel op het vrijgezellenfeest wilde komen (lees: betalen). Ik had deze actie echt nooit verwacht en was er meteen klaar mee.
Gele_Suikerspin schreef:
09-08-2018 10:25
Wat ik mij afvraag.... Als je een hele hechte vriendschap hebt. Dan lukt doodbloeden toch niet?
Bij mij waren echt 2 mega goede vriendinnen. Waar je continu mee appt, belt en afspreekt. Als je dan niet meer reageert vragen ze, gaat alles goed enzo. Dan moet je het toch wel zeggen? Bespreekbaar maken.

Ik had het graag dood laten bloeden. Maar hoe doen jullie dat dan, bij echte vrienden?
Mijn beste vrienden spreek ik nog niet eens elke week joh, zelfs niet over de app. Maar als ik ze zie kan ik alles bij ze kwijt en andersom en we staan altijd voor elkaar klaar!
Gele_Suikerspin schreef:
09-08-2018 10:25
Bij mij waren echt 2 mega goede vriendinnen. Waar je continu mee spot, belt en afspreekt. Als je dan niet meer reageert vragen ze, gaat alles goed enzo. Dan moet je het toch wel zeggen? Bespreekbaar maken.

Ik heb hele goede vrienden die ik niet elke dag spreek of elke week zie. Misschien is dat een beetje leeftijd gebonden al heb ik dat nooit ect zo gehad als jij hier schrijft.

Maar die zijn dus ook niet doodgebloed. Vaak zijn gebeurt er al veel voor het zover is en is het contact al minder denk ik.
Timetraveler schreef:
09-08-2018 10:27
Ik heb een vriendschap beëindigd omdat ik relatief kort voor de bruiloft van die vriendin te horen kreeg dat ik toch geen daggast was. Ik was namelijk de enige single en dat stond niet zo leuk op de foto's. Oja en of ik dan nog wel op het vrijgezellenfeest wilde komen (lees: betalen). Ik had deze actie echt nooit verwacht en was er meteen klaar mee.
:woa:
Timetraveler schreef:
09-08-2018 10:27
Knettergek zijn sommige mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven