Vriendschap beeindigd? Waarom?

09-08-2018 09:30 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Topictitel spreekt voor zich. Waarom heb jij een vriendschap beeindigd?

Ik trap af;

Ze deed zich voor als extreem tolerant maar roddelde achter mijn rug om. Ondertussen had ze een relatie met iemand die jaren gezeten heeft voor een geweldsdelict waarbij het slachtoffer op de IC belandde, vreemdging bij de vleet en drugs gebruikte. Maar ze wilde wel kindjes van hem binnenkort... Na een flinke woordenwisseling heb ik het contact verbroken. Maak me zorgen om die toekomstige kinderen zeg.
Ik vind dat een vriendschap van 2 kanten moeten komen en dat als je echt bevriend met iemand wilt blijven dat je dan energie steekt in een vriendschap.

Zo had ik een hele goede vriendin. Op school waren we altijd samen en we appte elke dag. Het was altijd heel gezellig en we konden het altijd goed met elkaar vinden. Ik was degene bij wie ze altijd steun zocht en die gaf ik dan ook altijd.

Na 2 jaar zagen we elkaar minder doordat we stage hadden. Maar ik merkte toen al snel dat ze verder ook weinig contact zocht. Als ik haar appte reageerde ze vaak pas dagen later of helemaal niet. Als we wel contact hadden zei ze altijd dat ze me miste en dat we echt een keer moesten afspreken. Als ik dan een keer vroeg of ze kon afspreken dan kon ze nooit en ze kwam zelf nooit met de vraag wanneer we zouden afspreken. Ik heb toen gezegd dat ik het jammer vond dat er weinig contact was en vroeg of er misschien iets mis was. Maar nee, er was niks. Ze had het gewoon druk.

Later heb ik gehoord dat ze bij elke vriendin zo deed. Ze stak geen energie meer in vriendschappen die ze had. Ik vond dit erg raar. Want wil je dan al je vrienden kwijt raken? Ik heb het na een tijdje losgelaten. Want tja ik ga geen energie in een vriendschap stoppen als de andere persoon er geen zin in heeft. Dan steek ik liever energie in vrienden die wel leuk willen afspreken en waar ik oprechte gesprekken mee kan hebben. Jammer maar weinig aan te doen helaas.
anoniem_365948 wijzigde dit bericht op 10-08-2018 13:08
5.56% gewijzigd
Ik heb met mijn allerbeste vriendin geen contact meer.....Ik mis haar nog steeds, maar ik kan niet omgaan met iemand die wel komt logeren, ( we wonen in het buitenland) maar mijn partner niet mag.....
JobEva schreef:
10-08-2018 13:08
Ik heb met mijn allerbeste vriendin geen contact meer.....Ik mis haar nog steeds, maar ik kan niet omgaan met iemand die wel komt logeren, ( we wonen in het buitenland) maar mijn partner niet mag.....
Ja dat is ook een lastige, zeker met reisafstand en logeren. Ik ben van mening dat als deze aspecten er niet zijn het dan niet zoveel uit zou moeten maken of je wel of niet iets met elkaars partner hebt. De partner van de andere echt niet mogen is weer van een ander kaliber.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Dat denk ik ook sprokkelientje!
Met één vriendin heb ik actief gebroken. Ze was nogal dwingend in veel opzichten en stond erg negatief in het leven. Het draaide vooral om haar en wat mensen (vooral mannen en haar andere vriendinnen) allemaal verkeerd deden. Ze wist zelf ook wel dat ze psychische problematiek had maar dit was vaak ook een excuus om flinke delen van mijn (vrije) tijd te bezetten. Op een gegeven moment beangwoordde ik haar vele telefoontjes niet altijd meer omdat het me zo een hele avond kostte. Durfde dan ook niet meer online te komen op whatsapp omdat ze dat zou zien en vragen zou gaan stellen: ze hield alles nauwlettend in de gaten. Van de zotten toch? Na de zoveelste uitbarsting om die reden heb ik gezegd dat ik het zat was. Tot op de dag van vandaag een grote opluchting.
Een keer een vriendschap actief opgezegd.
Bewuste vriend werd door zijn relatie steeds religieuzer en in mijn ogen bekrompener. Het leek wel of hij voor zijn orthodox-christelijke schoonfamilie het christelijkste jongetje van de klas wilde worden, terwijl grappig genoeg zijn latere vrouw een leuke vlotte dame was.
In onze contacten merkte ik dat we elkaar eigenlijk steeds minder te zeggen hadden. Ik ging uit en deed leuke dingen, hij zat op bijbelclub en ging zondags twee keer naar de kerk.
We zagen elkaar, ook door afstand, steeds minder en de telefoongesprekken leken steeds meer een verplichting geworden.
Dus op een dag heb ik hem tijdens een telefoongesprek gezegd dat ik hem alle geluk wenste en het beste toewenste wat hem maar kon overkomen, maar dat we elkaar eigenlijk niets meer te melden hadden. Daar was hij het mee eens.

Overigens zijn we elkaar een paar jaar terug weer op een bruiloft tegen gekomen (na een jaar of 12) en dat was eigenlijk toen heel gezellig. Inmiddels hebben we weer enig contact.

De vriend die op betreffende bruiloft trouwde is de vriendschap mee verwaterd en doodgebloed. Sinds hij tegen een vrouw was aangelopen, zo rond zijn 43e, was zijn beperkte behoefte aan contact blijkbaar vervuld. Ik ben en nog een paar keer geweest, ben op de bruiloft geweest en daarna hebben we elkaar nog 1x gezien en nog 1 of 2 keer gesproken. De laatste keer zo’n 2 jaar terug. Ik heb geen behoefte om te bellen en hij blijkbaar ook niet. We kennen elkaar zo’n 35 jaar, maar we zijn andere kanten op gegaan.
When in doubt, the auditor is always right!
Verwijderd ivm herkenbaarheid
anoniem_352673 wijzigde dit bericht op 21-08-2018 21:04
98.52% gewijzigd
Er is met mij een vriendschap verbroken. Weet de reden nog steeds niet.

25 jaar lang de beste vriendinnen door dik en dun zelfs samen gewoond alles. Ik hield zoveel van die meid.

En toen werd ik zwanger en ze reageerde echt hartstikke leuk toen ik het vertelde en daarna nam ze nooit meer haar telefoon op. Heeft me geblokkeerd op fb en whatsapp en als ik voor de deur stond deed ze niet open of gooide de deur in mijn gezicht dicht. Heb nog steeds geen enkel idee waarom, het is nu bijna 4 jaar geleden en het doet me nog steeds echt veel verdriet en heb echt nog veel vragen.
Ik heb een vriendschap dood laten bloeden omdat ze jaloers bleek te zijn en me nijs gunde. Ik had het gevoel dat ze ervan genoot wanneer het minder ging met me. We spraken al steeds minder af en op een gegeven moment heb ik niet meer gereageerd.
Ook gebroken met een bevriend stel van ons. Beetje laten doodbloeden. Na een paar jaar kwam de 'ware aard' boven. Ze waren behoorlijk racistisch, nationalistisch als je het hen vraagt. En ondertussen expres in de ziektewet gaan zitten als het contract niet verlengd word, zonder vast inkomen aan kinderen beginnen en dan miepen dat je daardoor geen baan kan krijgen. Oftewel, profiteren van een uitkering, maar alle 'buitenlanders' daarvan beschuldigen.
Terwijl het eerst een leuk, hardwerkend stel was net als ons. Dit ging allemaal zo tegen onze normen en waarden in dat ik een vriendschap niet meer zag zitten.

De doodssteek was toen we waren uitgenodigd om oud en nieuw te komen vieren, er werd gegourmet, en aan het einde van de avond werd om een financiele bijdrage gevraagd. Terwijl er zelf werd gekozen om lekker in de ziektewet te blijven en niet meer te gaan werken, dat stootte ons tegen het zere been.
Gele_Suikerspin schreef:
09-08-2018 10:25
Wat ik mij afvraag.... Als je een hele hechte vriendschap hebt. Dan lukt doodbloeden toch niet?
Bij mij waren echt 2 mega goede vriendinnen. Waar je continu mee appt, belt en afspreekt. Als je dan niet meer reageert vragen ze, gaat alles goed enzo. Dan moet je het toch wel zeggen? Bespreekbaar maken.

Ik had het graag dood laten bloeden. Maar hoe doen jullie dat dan, bij echte vrienden?

Heel simpel. Als een vriend een appje stuurt leuk reageren maar niks terugvragen en ook nooit uit jezelf appen.
Bij bellen gewoon opnemen en ook leuk kletsen , maar zelf nooit initiatief nemen om te bellen. Afspraken ook niet op eigen initiatief maken, afspraken die wel gemaakt worden op lange baan schuiven en steeds afzeggen met een smoes.
Op gegeven moment heeft je vriend het door en laat ook niks meer horen uit zichzelf. Op dat moment treed de dood in.
Doodbloeden was vanuit mij geen contact meer opnemen. Toen de vriendin vroeg waarom ik dat niet deed en of er misschien iets aan de hand was, heb ik haar opgebeld en gezegd dat we teveel uit elkaar gegroeid waren, dat onze normen en waarden teveel verschilden en dat de vriendschap meer als een verplichting was gaan voelen dan als iets leuks. Ze was flink pissig, maar ik vond wel dat ik haar de waarheid verschuldigd was.
2 jaar geleden een vriendschap van 35 jaar verbroken. Energiezuiger werd zij en jaloers op hoe ik mijn leven aan het leiden was.

Een hele goeie vriendschap laten doodbloeden vind ik een zwaktebod en laf. Ik spreek het liever uit, ook beter voor mezelf om goed af te sluiten!
loisnvt schreef:
21-08-2018 21:49
Een hele goeie vriendschap laten doodbloeden vind ik een zwaktebod en laf. Ik spreek het liever uit, ook beter voor mezelf om goed af te sluiten!
Ik ben het er helemaal mee eens.

Het 'ik verdwijn gewoon dan hoef ik ook niks aan te gaan, want ik ben zo bang voor de reactie ' vluchtgedrag, Bah.
Wel de guts om iemand te dumpen zonder uitleg, niet de guts om die uitleg te geven aan iemand met wie de vriendschap jarenlang erg mooi was.

En ja er zit hier wat persoonlijke frustratie bij, het is mij zelf ook overkomen bij mijn 'beste vriend'. Gedumpt en afgeserveerd zonder enige uitleg en ook gelijk op alle fronten geblokkeerd zodat ik er ook nooit meer naar kon vragen. Facebook, messenger, sms, whatsapp...
En ik zit me hier maar af te vragen waarom.....

Lekker makkelijk, niks hoeven aangaan. Lafaard.
Ik werd zwanger. En die vriendin van 15 jaar hield op met reageren op mijn pogingen tot contactleggen. Ik heb er afgelopen maand nog geprobeerd om er een zwengel aan te geven maar het resultaat was niks.

Zelf heb ik vele vriendschappen laten doodbloeden. Ik stapte uit het wereldje dat we deelden en zag hen niet meer. Maar doodbloeden hoeft niet in te houden dat de herinneringen weg of bedorven zijn. Laatst bij een begrafenis zag ik ze allemaal weer en het was net als of ik even weg was om bier te halen.
hamaika schreef:
22-08-2018 08:09

Het 'ik verdwijn gewoon dan hoef ik ook niks aan te gaan, want ik ben zo bang voor de reactie ' vluchtgedrag, Bah.
Wel de guts om iemand te dumpen zonder uitleg, niet de guts om die uitleg te geven aan iemand met wie de vriendschap jarenlang erg mooi was.

En ja er zit hier wat persoonlijke frustratie bij, het is mij zelf ook overkomen bij mijn 'beste vriend'. Gedumpt en afgeserveerd zonder enige uitleg en ook gelijk op alle fronten geblokkeerd zodat ik er ook nooit meer naar kon vragen. Facebook, messenger, sms, whatsapp...

Ik denk dat de term doodbloeden helemaal niet van toepassing is op wat je tikt. Totaal verkeerd gebruik van de term.

Mensen echt overal blokkeren ineens is echt geen langzaam laten doodbloeden.
Dat is gewoon ineens afkappen omdat ze kwaad ofzo zijn.
Lucifer2018 schreef:
22-08-2018 09:23
Ik denk dat de term doodbloeden helemaal niet van toepassing is op wat je tikt. Totaal verkeerd gebruik van de term.

Als een vriendschap echt close en goed is geweest, dan laat je deze niet doodbloeden maar spreek je uit waarom je deze niet wenst voort te zetten. Althans, dat is mijn persoonlijke mening ;-)
Vrienden geworden omdat we allebei het hart op de tong hadden.
Vriendin maakte carrière.
Vriendin kreeg een rijke man.
Vriendin was toch niet gelukkig.
Eerst uiterlijk veranderd, toen nog meer carrière, toen burnout, toen kinderen wat ook tegenviel, toen andere carrière.
Gechagrijn tegen mij maar dat was omdat het niet goed ging.
Ik mocht steeds minder zeggen want alles wat ik aandroeg was niet in haar belang vond zij, want ik was jaloers.
Uiteindelijk scheiding.
Zij trok in een door hem gekocht en ingericht huis, kreeg veel alimentatie, hij had oppas geregeld want dat was ze vergeten, hij had de verhuizing betaald, hij had een werkster geregeld.
Ondanks dat was het een puinzooi.
Ik mocht niks zeggen want jaloers maar ik maakte me grote zorgen.
Ook omdat ze zei dat ze eindelijk gelukkig was maar nog steeds naar mij heel naar gedrag vertoonde.
Uiteindelijk na een scheldpartij van haar (mocht ik niet boos om zijn, want een grapje en waar is mijn humor) het maar gelaten.
Nooit meer wat gehoord, behalve een soort grap nav een LinkedIn update ('waar werk je nu eigenlijk, heb het nooit begrepen eigenlijk smiley smiley')
Ze heeft jaren terug tegen een vriendin van mij gezegd (toevallig tegengekomen) dat ik mijn ware aard heb laten zien
Want toen het goed ging was ik er altijd en toen het slecht ging *insert zielig verhaal over alleenstaande moeder die zo hard moet werken etc* was ik gelijk weg.
HET WAS AL 100 JAAR GEZEIK, EN JE WOONT GRATIS, GEK!!!
Hier ook doordat ik zwanger werd.

Pittige zwangerschap hier, diverse ziekenhuisopnames en sondevoeding gehad. Geadviseerd vanuit ziekenhuis om zoveel mogelijk rust te pakken, prikkels te vermijden en zware medicatie. Ze had een aantal maal een poging gedaan tot afspreken om langs te komen maar allemaal op het laatste moment of ze reageerde zelf niet meer en dat ging niet omdat ik die dag dus al een afspraak gehad had oid. Aangegeven dat ik het wel even een paar dagen van te voren moet weten zodat ik daar rekening mee kon houden ivm de prikkels en daar kwam geen reactie op (hield ik er geen rekening mee ging het met mij weer mis en lagik weer in het ziekenhuis). Ook niet op een tegenvoorstel en als ik belde nam ze niet op. Wel mijn man in de nacht appen of hij kon komen klussen en mij in de nacht bellen omdat het stappen zo leuk was. Mijn druppel was een vreemd bericht waarin stond dat ze niet begreep waarom ik zo op mijzelf was, ik haar buitensloot en niet wilde afspreken, terwijl ik keer op keer voorstellen deed. Nogmaals aangegeven wat het probleem was, zonder verwijten en vervolgens niets meer gehoord tot vorige week. Of ik met 40 weken zwanger aan de andere kant van het land een kop koffie wilde drinken... Dank je de koekkoek.

Ik ben niet zielig, eenzaam of wat dan ook maar van een beste vriendin mag ik wel meer verwachten dan dit, al is het een simpel belletje of kaartje.
hamaika schreef:

Wat ik heb geleerd is dat, vooral als de een niks vermoed, het een zeer eenzijdig en nogal arrogant ' ik ken je door en door en keur je hier en hierom en ohja dit ook nog af' verhaal kan worden.
Daarmee kwets je iemand onnodig vind ik. Ik heb dit een paar keer ondergaan en zelf een keer gedaan en hou het nu desgevraagd vaag of hou het bij mezelf.
Wie ben ik tenslotte.
hamaika schreef:

Wat ik heb geleerd is dat, vooral als de een niks vermoed, het een zeer eenzijdig en nogal arrogant ' ik ken je door en door en keur je hier en hierom en ohja dit ook nog af' verhaal kan worden.
Daarmee kwets je iemand onnodig vind ik. Ik heb dit een paar keer ondergaan en zelf een keer gedaan en hou het nu desgevraagd vaag of hou het bij mezelf.
Wie ben ik tenslotte.
loisnvt schreef:
22-08-2018 09:31
Als een vriendschap echt close en goed is geweest, dan laat je deze niet doodbloeden maar spreek je uit waarom je deze niet wenst voort te zetten. Althans, dat is mijn persoonlijke mening ;-)
Geen idee wat die mening met mijn gequote post te maken heeft. :confused:
loisnvt schreef:
22-08-2018 09:31
Precies dit.
Lucifer2018 schreef:
22-08-2018 09:23

Doodbloeden of bot afkappen, het gedrag is precies hetzelfde: niet even het fatsoen kunnen hebben naar de ander om gewoon te benoemen waarom contact niet meer gewenst is.

Of je dat nou dood laat bloeden of grofweg afkapt dat doet er niet toe. Situaties zijn identiek en kan dus prima in dit topic.

"Waarom heb jij een vriendschap beëindigd?" Is de titel. Ik zou ff lezen eerst voortaan.
hamaika schreef:
22-08-2018 13:37
Doodbloeden of bot afkappen, het gedrag is precies hetzelfde: niet even het fatsoen kunnen hebben naar de ander om gewoon te benoemen waarom contact niet meer gewenst is.

Of je dat nou dood laat bloeden of grofweg afkapt dat doet er niet toe. Situaties zijn identiek en kan dus prima in dit topic.

"Waarom heb jij een vriendschap beëindigd?" Is de titel. Ik zou ff lezen eerst voortaan.
Geloof dat je onderbroek te strak in je naad zit, zou ik even nalopen als ik jou was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven