Wanneer is het genoeg?

06-04-2019 12:42 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet zo goed of ik dit bij relaties of bij werk moest zetten omdat het betrekking heeft op beide.

We zijn nu 18 jaar samen waarvan 14 getrouwd en ik hou echt heel veel van mijn man maar zo'n 5 jaar geleden is hij een eigen bedrijf begonnen. Hij heeft het heel druk en werkt 7 dagen per week maar verdient haast niks omdat hij altijd iedereen te vriend wil houden. Zoveel korting geeft dat we er soms zelfs geld op inleveren. In de eerste jaren maakte hij vaak rond de 5 duizend euro winst maar dit jaar heeft hij al bijna 10 duizend euro verlies gemaakt.

Ik werk me een slag in de rondte om alles te kunnen betalen, zo'n 80 tot 90 uur per week in meerdere banen. En ik weet niet hoe lang ik dit nog kan. Regelmatig krijg ik het verwijt dat ik niks voor hem over heb en niks voor hem doe, ik heb echter in het verleden een poosje mijn werk opgegeven om heb volle weken te helpen maar daar gingen we financieel aan ten onder met schulden die zich maar bleven opstapelen.

Op dit moment kan ik ons precies onderhouden maar we moeten wel op het geld letten, helaas is dat niet zijn sterkste punt, als hij naar de winkel gaat dan weet ik al dat het boodschappenbudget van 1 week er bijna in 1 dag doorheen gaat. Ook zegt hij regelmatig dat ik meer leuke dingen voor mezelf moet doen maar dat gaat niet op deze manier.

Als klap op de vuurpijl moeten we ook nog eens verhuizen, maar in plaats van dat hij ermee akkoord gaat om kleiner en goedkoper te gaan wonen zit hij naar woningen te kijken die ik onmogelijk kan betalen en als ik dan iets laat zien wat ik heb gevonden word hij boos en zegt hij dat hij dan nooit meer thuis komt.

Onlangs heeft hij zelfs gezegd dat hij niet uit elkaar wil maar dat het wel makkelijker zou zijn voor hem zeker financieel. Dan vraag ik me af beseft hij wel dat als hij weg gaat hij in zijn kantoor kan gaan slapen en helemaal niks meer heeft? Ik verdien alles en geef niks aan mezelf uit, ik koop pas een nieuwe spijkerbroek als de laatste kapot scheurt en dan koop de goedkoopste spijkerbroek die ik kan vinden. Maar toch werd ik als de boosdoener afgeschilderd.

Ik weet gewoon niet meer hoe dit verder moet, ik heb hem altijd gesteund en gezegd dat het wel goed zou komen. Maar nu begin ik eraan te twijfelen of ik daar wel goed aan heb gedaan en of ik wanneer hij in de put zat en ermee wou stoppen niet had moeten zeggen dat, dat inderdaad beter is. Helaas kan ik het gesprek er ook niet aangaan want dan word hij boos en gaat weg om vervolgens uren later pas terug te komen.

Soms denk ik dat het makkelijker zou zijn als ik alleen zou zijn, terwijl ik een aantal jaar geleden nog dacht niet zonder hem te kunnen leven. Maar ik wil ook niet bij hem weg want ik hou echt heel veel van hem en ik weet gewoon dat hij het alleen nooit trekt. Maar ik kan zo ook niet veel langer door.

Het is een heel lang verhaal geworden en niet echt een vraag maar ik moest het gewoon even kwijt. Doordat ik zoveel werk heb ik geen vrienden om mee te praten en met mijn man kan dit ook niet zonder dat hij boos word.
_Monti_ schreef:
06-04-2019 15:11
Praat met de boekhouder erbij als je blijkbaar zo bang bent dat ie boos wordt.
.
Denk jij echt dat deze man een boekhouder heeft ?

Ik gok dat TO dit er voor hem bij doet. Om niet natuurlijk.
Een beetje fatsoenlijke boekhouder had anders al lang aan de bel getrokken en gewaarschuwd voor een bankroet.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
06-04-2019 18:05
.

Een beetje fatsoenlijke boekhouder had anders al lang aan de bel getrokken en gewaarschuwd voor een bankroet.
Als je gewoon leest hoef je niet te gokken
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Bitje93 schreef:
06-04-2019 18:05
.

TO doet de boekhouding en een accountant verzorgt de aangiftes, heeft ze al geschreven.
Nina2231 schreef:
06-04-2019 12:58
Want wat als hij zichzelf iets aandoet wanneer hij boos vertrekt omdat ik in gesprek wil
Hij heeft je wel sterk in de tang.

Ik zou gaan kijken naar hoe je het best kan gaan scheiden en er financieel het minst op achteruit gaat. Dit is erger dan iemand die niks uitvoert.
Nina2231 schreef:
06-04-2019 13:55
Vroeger had ik het idee dat hij het vreselijk vond maar de laatste tijd lijkt dat helemaal weg te zijn.
Ik had altijd alle voor hem over en dacht dat mijn leven niks waard was zonder hem, daardoor heb ik veel te veel voor hem gedaan en mezelf volledig weggecijferd. En nu is het heel moeilijk om daaruit te komen zonder uit elkaar te gaan.
Neem je verlies met deze vent en dan nooit meer iemand boven je plaatsen. Hij maakt misbruik van je.
Probeer inderdaad de tips hier op te volgen (door bv naar huwelijkse voorwaarden te gaan) en faciliteer hem niet langer.
Nina2231 schreef:
06-04-2019 13:29
@Angelica, hij is van mening dat mensen in loondienst loonslaven zijn. Daarom heb ik hem altijd gesteund in zijn bedrijf omdat ik weet dat hij doodongelukkig zou zijn in loondienst. Of iniedergeval ik weet dat hij denkt doodongelukkig te zijn in loondienst
Goh, maar hij heeft er geen probleem mee dat jij een loonslaaf bent en leeft nog van dat geld ook.
Zie je niet hoe hypocriet dat is? Die 'principes' zijn enkel een verzinsel zodat hij lekker door kan gaan met aanprutsen, terwijl jij als een slaaf door het leven gaat.
paarsebloem wijzigde dit bericht op 06-04-2019 18:14
41.23% gewijzigd
Je speelt met vuur TO. Ik zou snel juridisch advies inwinnen en op basis daarvan handelen. Je neemt een belachelijk risico dat de rest van je leven kan bemoeilijken. Als jij hem dat waard vindt, tja.. ik vind het veelzeggend dat hij jou hierin meesleurt. Blijkbaar hou jij meer rekening met hem dan omgekeerd.
Regel 1 zorg altijd dat je jezelf financieel beschermt. Het gaat in dit geval ook louter en alleen om wat hij wil, ongeacht hoe gevaarlijk dit voor jou ook is. Want als de tent klapt ga jij de zwaarste,zo niet alle, klappen opvangen. ALs ik het zo lees gaat hij de “boehoe wat is de wereld slecht “ toer op bij een faillissement en ben jij degene die financieel te boel kan gaan oplossen. Echt in elke relatie hoor je er voor te zorgen dat je financieel zo veilig mogelijk bent, bescherm jezelf tegen deze ramp.
Ik zou liever nog 12 jaar partnerali betalen en er dan "vanaf zijn" dan zo - op de huidige manier nog doorgaan tot mijn 70ste.

Hij zou dus kunnen kiezen:
Stoppen als zelfstandige en een baan gaan zoeken die wel betaald.
Of ik vraag de scheiding aan.

Ik zou ook onderzoeken of je - naast de partnerali - ook nog opdraait voor eventuele andere schulden als je scheidt.
Of op welke manier je die enkel bij hem kan houden.
Ik zou de adviezen van Jollyrider héél goed lezen, als ik jou was.

En ga ‘s bij jezelf te raden waarom je je in zo’n gekke positie hebt laten manoeuvreren. Waarom vind jij jezelf niet meer waard? Jij maar bikkelen als loonslaaf en je man lekker flierefluiten. Ik zou daar óók hulp bij gaan zoeken, want als je mentaliteit niet veranderd, dan kom je volgens mij deze problemen niet uit.
Qua geld is de strategie dat hij eerst een baan in loondienst krijgt en dan vervolgens scheiden misschien niet zo’n slecht idee.
COtweepuntnul schreef:
06-04-2019 20:00
Qua geld is de strategie dat hij eerst een baan in loondienst krijgt en dan vervolgens scheiden misschien niet zo’n slecht idee.
Goed punt.

Er zal heel wat gedrein, gejank en emotionele chantage aan vooraf gaan, maar probeer dit te bereiken.

Doe wat voor jou goed is. Hij is een gevaar voor jouw welzijn en je moet jezelf dus voorop zetten.
JollyRider schreef:
06-04-2019 12:53
Voor alle helderheid: praten, je relatie, oplossen, allemaal van later zorg. Eerst zandzakken tegen de dijk en een acute ramp voorkomen. Geen geintje en ik overdrijf niet. En ja, ik weet wel waar ik over praat.
Dit! Jeetje, dit kan serieus fout gaan, TO.
Life is short. Eat dessert first.
Als hij een baan in loondienst krijgt dan hoef je toch niet meer te scheiden? (niet om die reden in ieder geval)
Nina2231 schreef:
06-04-2019 13:29
@Angelica, hij is van mening dat mensen in loondienst loonslaven zijn. Daarom heb ik hem altijd gesteund in zijn bedrijf omdat ik weet dat hij doodongelukkig zou zijn in loondienst. Of iniedergeval ik weet dat hij denkt doodongelukkig te zijn in loondienst
En hij vindt het totaal niet belangrijk dat jij je kapot werkt?
Nina2231 schreef:
06-04-2019 13:55
Vroeger had ik het idee dat hij het vreselijk vond maar de laatste tijd lijkt dat helemaal weg te zijn.
Ik had altijd alle voor hem over en dacht dat mijn leven niks waard was zonder hem, daardoor heb ik veel te veel voor hem gedaan en mezelf volledig weggecijferd. En nu is het heel moeilijk om daaruit te komen zonder uit elkaar te gaan.
Mijn advies: uit elkaar gaan en jezelf een leven gunnen.
Ik heb niet alles gelezen en misschien denk ik te makkelijk, maar jij verdient het geld toch? Dan zou ik mijn loon zsm laten storten op mijn eigen privérekening, zelf daarvan de rekeningen betalen en weekboodschappen doen en verder geen cent aan hem geven. Dat lijkt me stap 1, aangezien hij ook niet met geld om kan gaan. En stap 2 is al het advies van Jollyrider opvolgen...
To, ik heb absoluut niets toe te voegen aan de goede adviezen die je al krijgt.

Wel wil ik je even een hart onder de riem steken. Het klinkt alsof jij jezelf jaren geleden bent verloren. Dat je teveel bezig bent geweest met zijn bedrijf, zijn psychische problematiek en de financiële puinhoop die hij er van maakt dan dat je aan jezelf hebt durven denken. En dan sta je daar ineens met meerdere banen met een 90-urige werkweek en krijg je het verwijt dat je niks voor hem over hebt.

Het wordt hier al veel geschreven, maar trek ajb aan de noodrem. Hoe moeilijk dit ook is, hoe lastig het ook is om uit het ingesleten patroon te stappen: JIJ bent het waard.
Ga de zandzakken tegen de dijk gooien, zoals Jollyrider al schreef en zie dan wat er te redden valt.
Verlies jezelf ajb niet nog verder uit het oog.
Sterkte TO :hug:
justagirly schreef:
06-04-2019 21:11
Sterkte TO :hug:
Hier sluit ik me bij aan! :hug:
Lluvia schreef:
06-04-2019 20:46
Ik heb niet alles gelezen en misschien denk ik te makkelijk, maar jij verdient het geld toch? Dan zou ik mijn loon zsm laten storten op mijn eigen privérekening, zelf daarvan de rekeningen betalen en weekboodschappen doen en verder geen cent aan hem geven. Dat lijkt me stap 1, aangezien hij ook niet met geld om kan gaan. En stap 2 is al het advies van Jollyrider opvolgen...
je weet hoe gvg werkt? Sla stap 1 maar over
(Dead Kennedys)
Misschien kun je samen bekijken waarom hij geen winst meer maakt, je schrijft dat hij te veel korting geeft, is dat de oorzaak of iets anders, en belangrijker: is het bedrijf nog te redden?
telefoontje schreef:
06-04-2019 21:47
Misschien kun je samen bekijken waarom hij geen winst meer maakt, je schrijft dat hij te veel korting geeft, is dat de oorzaak of iets anders, en belangrijker: is het bedrijf nog te redden?
Ja, dat is stap 3
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
06-04-2019 21:43
je weet hoe gvg werkt? Sla stap 1 maar over
Heel eerlijk, niet precies nee. Dus begrijp ik goed dat je dan niet een eigen rekening met eigen geld aan kunt houden?

Ik snap dat je het niet als spaargeld kunt gebruiken (want bij scheiding krijgt hij toch de helft) maar als je een privérekening opent met 1 pas kan hij toch niet zomaar (zonder rechter enzo) op heel korte termijn aan dat geld komen? Dan kan hij iig niet meer in 1 dag het hele boodschappenbudget opmaken en worden tenminste de rekeningen betaalt....
Lluvia schreef:
06-04-2019 22:04
Heel eerlijk, niet precies nee. Dus begrijp ik goed dat je dan niet een eigen rekening met eigen geld aan kunt houden?

Ik snap dat je het niet als spaargeld kunt gebruiken (want bij scheiding krijgt hij toch de helft) maar als je een privérekening opent met 1 pas kan hij toch niet zomaar (zonder rechter enzo) op heel korte termijn aan dat geld komen? Dan kan hij iig niet meer in 1 dag het hele boodschappenbudget opmaken en worden tenminste de rekeningen betaalt....
Bij gvg bestaat in hoofdlijnen geen privé-bezit. De gehele boedel is aansprakelijk voor alle schulden.
(Dead Kennedys)
Nog een detail TO: ik neem aan dat je man IB-ondernemer is zonder personeel, klopt dat? Of VpB? En personeel?

Is hij gefinancierd?
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven