Wanneer is het genoeg?
zaterdag 6 april 2019 om 12:42
Ik wist niet zo goed of ik dit bij relaties of bij werk moest zetten omdat het betrekking heeft op beide.
We zijn nu 18 jaar samen waarvan 14 getrouwd en ik hou echt heel veel van mijn man maar zo'n 5 jaar geleden is hij een eigen bedrijf begonnen. Hij heeft het heel druk en werkt 7 dagen per week maar verdient haast niks omdat hij altijd iedereen te vriend wil houden. Zoveel korting geeft dat we er soms zelfs geld op inleveren. In de eerste jaren maakte hij vaak rond de 5 duizend euro winst maar dit jaar heeft hij al bijna 10 duizend euro verlies gemaakt.
Ik werk me een slag in de rondte om alles te kunnen betalen, zo'n 80 tot 90 uur per week in meerdere banen. En ik weet niet hoe lang ik dit nog kan. Regelmatig krijg ik het verwijt dat ik niks voor hem over heb en niks voor hem doe, ik heb echter in het verleden een poosje mijn werk opgegeven om heb volle weken te helpen maar daar gingen we financieel aan ten onder met schulden die zich maar bleven opstapelen.
Op dit moment kan ik ons precies onderhouden maar we moeten wel op het geld letten, helaas is dat niet zijn sterkste punt, als hij naar de winkel gaat dan weet ik al dat het boodschappenbudget van 1 week er bijna in 1 dag doorheen gaat. Ook zegt hij regelmatig dat ik meer leuke dingen voor mezelf moet doen maar dat gaat niet op deze manier.
Als klap op de vuurpijl moeten we ook nog eens verhuizen, maar in plaats van dat hij ermee akkoord gaat om kleiner en goedkoper te gaan wonen zit hij naar woningen te kijken die ik onmogelijk kan betalen en als ik dan iets laat zien wat ik heb gevonden word hij boos en zegt hij dat hij dan nooit meer thuis komt.
Onlangs heeft hij zelfs gezegd dat hij niet uit elkaar wil maar dat het wel makkelijker zou zijn voor hem zeker financieel. Dan vraag ik me af beseft hij wel dat als hij weg gaat hij in zijn kantoor kan gaan slapen en helemaal niks meer heeft? Ik verdien alles en geef niks aan mezelf uit, ik koop pas een nieuwe spijkerbroek als de laatste kapot scheurt en dan koop de goedkoopste spijkerbroek die ik kan vinden. Maar toch werd ik als de boosdoener afgeschilderd.
Ik weet gewoon niet meer hoe dit verder moet, ik heb hem altijd gesteund en gezegd dat het wel goed zou komen. Maar nu begin ik eraan te twijfelen of ik daar wel goed aan heb gedaan en of ik wanneer hij in de put zat en ermee wou stoppen niet had moeten zeggen dat, dat inderdaad beter is. Helaas kan ik het gesprek er ook niet aangaan want dan word hij boos en gaat weg om vervolgens uren later pas terug te komen.
Soms denk ik dat het makkelijker zou zijn als ik alleen zou zijn, terwijl ik een aantal jaar geleden nog dacht niet zonder hem te kunnen leven. Maar ik wil ook niet bij hem weg want ik hou echt heel veel van hem en ik weet gewoon dat hij het alleen nooit trekt. Maar ik kan zo ook niet veel langer door.
Het is een heel lang verhaal geworden en niet echt een vraag maar ik moest het gewoon even kwijt. Doordat ik zoveel werk heb ik geen vrienden om mee te praten en met mijn man kan dit ook niet zonder dat hij boos word.
We zijn nu 18 jaar samen waarvan 14 getrouwd en ik hou echt heel veel van mijn man maar zo'n 5 jaar geleden is hij een eigen bedrijf begonnen. Hij heeft het heel druk en werkt 7 dagen per week maar verdient haast niks omdat hij altijd iedereen te vriend wil houden. Zoveel korting geeft dat we er soms zelfs geld op inleveren. In de eerste jaren maakte hij vaak rond de 5 duizend euro winst maar dit jaar heeft hij al bijna 10 duizend euro verlies gemaakt.
Ik werk me een slag in de rondte om alles te kunnen betalen, zo'n 80 tot 90 uur per week in meerdere banen. En ik weet niet hoe lang ik dit nog kan. Regelmatig krijg ik het verwijt dat ik niks voor hem over heb en niks voor hem doe, ik heb echter in het verleden een poosje mijn werk opgegeven om heb volle weken te helpen maar daar gingen we financieel aan ten onder met schulden die zich maar bleven opstapelen.
Op dit moment kan ik ons precies onderhouden maar we moeten wel op het geld letten, helaas is dat niet zijn sterkste punt, als hij naar de winkel gaat dan weet ik al dat het boodschappenbudget van 1 week er bijna in 1 dag doorheen gaat. Ook zegt hij regelmatig dat ik meer leuke dingen voor mezelf moet doen maar dat gaat niet op deze manier.
Als klap op de vuurpijl moeten we ook nog eens verhuizen, maar in plaats van dat hij ermee akkoord gaat om kleiner en goedkoper te gaan wonen zit hij naar woningen te kijken die ik onmogelijk kan betalen en als ik dan iets laat zien wat ik heb gevonden word hij boos en zegt hij dat hij dan nooit meer thuis komt.
Onlangs heeft hij zelfs gezegd dat hij niet uit elkaar wil maar dat het wel makkelijker zou zijn voor hem zeker financieel. Dan vraag ik me af beseft hij wel dat als hij weg gaat hij in zijn kantoor kan gaan slapen en helemaal niks meer heeft? Ik verdien alles en geef niks aan mezelf uit, ik koop pas een nieuwe spijkerbroek als de laatste kapot scheurt en dan koop de goedkoopste spijkerbroek die ik kan vinden. Maar toch werd ik als de boosdoener afgeschilderd.
Ik weet gewoon niet meer hoe dit verder moet, ik heb hem altijd gesteund en gezegd dat het wel goed zou komen. Maar nu begin ik eraan te twijfelen of ik daar wel goed aan heb gedaan en of ik wanneer hij in de put zat en ermee wou stoppen niet had moeten zeggen dat, dat inderdaad beter is. Helaas kan ik het gesprek er ook niet aangaan want dan word hij boos en gaat weg om vervolgens uren later pas terug te komen.
Soms denk ik dat het makkelijker zou zijn als ik alleen zou zijn, terwijl ik een aantal jaar geleden nog dacht niet zonder hem te kunnen leven. Maar ik wil ook niet bij hem weg want ik hou echt heel veel van hem en ik weet gewoon dat hij het alleen nooit trekt. Maar ik kan zo ook niet veel langer door.
Het is een heel lang verhaal geworden en niet echt een vraag maar ik moest het gewoon even kwijt. Doordat ik zoveel werk heb ik geen vrienden om mee te praten en met mijn man kan dit ook niet zonder dat hij boos word.
zaterdag 6 april 2019 om 13:15
Wow jij laat je emotioneel chanteren door je man. Hij wordt boos als jij het over geld wilt hebben. Haal financiën en emoties uit elkaar! Luister alsjeblieft naar de hartekreet van JollyRider. Regel de zakelijke kant van je huwelijk. Nu. Het is al genoeg geweest. Later kom je dan wel eens toe aan de emotionele kant.
zaterdag 6 april 2019 om 13:19
Dan is zijn “winst” geen winst. Hij maakt dus al jaren uitsluitend een mega-verlies.
Kortom, kies. Mijn advies is de ramp onmiddellijk afwenden, de rest komt later.
Anderen adviseren je praten, oplossen, mediation, financiën herschikken. De ramp negeren en maar hopen dat het meevalt.
Het is vanzelfsprekend jouw, beroerd lastige, keuze.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 6 april 2019 om 13:19
Wel lekker comfortabel voor hem. Hij wil niet praten, hij wil niet kleiner wonen, hij vindt het normaal dat jij je een slag in de rondte werkt, doet zelf weinig om zijn bedrijf winstgevend te maken en wordt boos als jij het probeert aan te kaarten. En kan dit blijven doen.
Dit zou ik ook niet trekken.
Denk nog maar eens heel goed na over de woorden van Jolly en Nummer*Zoveel, want hoe vervelend het ook is om te moeten lezen, hier ga jij straks kapot aan en dat kan niet de bedoeling zijn.
Dit zou ik ook niet trekken.
Denk nog maar eens heel goed na over de woorden van Jolly en Nummer*Zoveel, want hoe vervelend het ook is om te moeten lezen, hier ga jij straks kapot aan en dat kan niet de bedoeling zijn.
There is always something happening, and it's usually right now
zaterdag 6 april 2019 om 13:20
Ga eerst eens de gemeenschap van goederen omzetten in huwelijkse voorwaarden. Dat is niet meer zo duur/moeilijk als voorheen. Dan ben je in ieder geval niet meer persoonlijk aansprakelijk mocht het bedrijf failliet gaan. "Verzin" goede argumenten naar je man toe, om dit te doen. Ik vrees namelijk dat hij niet meer zo rationeel denkt. Hopelijk werkt hij mee en blijft de schade, mocht het misgaan, enigszins beperkt.
https://www.echtscheiding-wijzer.nl/gem ... arden.html
https://www.doehetzelfnotaris.nl/van-ge ... orwaarden/
Verder, hoe zie jij je leven over 5 jaar? Kun en wil je dit zo volhouden. Dit klinkt niet heel fijn en gezellig en op een bepaald moment, ga je hier zelf volledig aan onderdoor. Het is al gezegd maar ik vind echt dat je nu eens aan jezelf moet denken en laat hem een andere hobby zoeken. Wat is eigenlijk de reden dat hij zo krampachtig vasthoudt aan zijn eigen bedrijf?
https://www.echtscheiding-wijzer.nl/gem ... arden.html
https://www.doehetzelfnotaris.nl/van-ge ... orwaarden/
Verder, hoe zie jij je leven over 5 jaar? Kun en wil je dit zo volhouden. Dit klinkt niet heel fijn en gezellig en op een bepaald moment, ga je hier zelf volledig aan onderdoor. Het is al gezegd maar ik vind echt dat je nu eens aan jezelf moet denken en laat hem een andere hobby zoeken. Wat is eigenlijk de reden dat hij zo krampachtig vasthoudt aan zijn eigen bedrijf?
zaterdag 6 april 2019 om 13:21
Heel goed! Belangrijke basis is daarmee gelegd.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 6 april 2019 om 13:23
Nee hoor, ik adviseer TO niet de ramp te negeren. Ik denk alleen dat een andere oplossing (namelijk; per direct stoppen met het eigen bedrijf en een baan zoeken) de snelste en effectiefste oplossing is.JollyRider schreef: ↑06-04-2019 13:19Anderen adviseren je praten, oplossen, mediation, financiën herschikken. De ramp negeren en maar hopen dat het meevalt.
Maar als de man van TO daar niet in mee gaat, dan sluit ik me aan bij jouw advies (eerst huwelijkse voorwaarden laten vastleggen en financiën scheiden, en daarna de rest oplossen).
zaterdag 6 april 2019 om 13:23
Helemaal mee eens. Stop onmiddelijk met jezelf over de kop werken voor hem. Het gaat ben ik bang nooit voldoende zijn voor hem.butterfly- schreef: ↑06-04-2019 13:03En wat als je zegt; schat, ik trek het niet meer, vanaf nu werk ik max. 40 uur per week en betaal ik de helft van de vaste lasten, de andere helft moet jij verdienen.
En anders stel je hem voor dat jij ook voor jezelf gaat beginnen. Dat je de komende 5 jaar geen cent gaat verdienen vind hij vast geen enkel probleem toch?
zaterdag 6 april 2019 om 13:25
TO schrijft in haar OP dat zij dat nog meer doet dan hij. Hij opperde al een paar keer te stoppen, terwijl zij hem zelf aanmoedigde om door te blijven gaan.angelica1408 schreef: ↑06-04-2019 13:20Wat is eigenlijk de reden dat hij zo krampachtig vasthoudt aan zijn eigen bedrijf?
zaterdag 6 april 2019 om 13:29
Prima, dan denken we in dezelfde richting met alleen een genuanceerd andere inschatting van de bereidheid van man om mee te werken. Jij bent van nature aardiger dan ik (geen sarcasme!) Mijn inschatting is dat het zinloos is nog iets te proberen, dus die stap sla ik over. Verder zijn we het eens denk ikNummer*Zoveel schreef: ↑06-04-2019 13:23Nee hoor, ik adviseer TO niet de ramp te negeren. Ik denk alleen dat een andere oplossing (namelijk; per direct stoppen met het eigen bedrijf en een baan zoeken) de snelste en effectiefste oplossing is.
Maar als de man van TO daar niet in mee gaat, dan sluit ik me aan bij jouw advies (eerst huwelijkse voorwaarden laten vastleggen en financiën scheiden, en daarna de rest oplossen).
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 6 april 2019 om 13:29
zaterdag 6 april 2019 om 13:30
Klinkt leuk, maar praktisch levensgevaarlijk. Het lek moet dicht, onmiddellijkAaltje89 schreef: ↑06-04-2019 13:23Helemaal mee eens. Stop onmiddelijk met jezelf over de kop werken voor hem. Het gaat ben ik bang nooit voldoende zijn voor hem.
En anders stel je hem voor dat jij ook voor jezelf gaat beginnen. Dat je de komende 5 jaar geen cent gaat verdienen vind hij vast geen enkel probleem toch?
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 6 april 2019 om 13:32
En dat jij doodongelukkig wordt van 90 uur loonslaven en dan nog geen cent over hebben voor jezelf doet er dan niet toe? Hoe is jouw welzijn zo ondergeschikt geraakt aan dat van hem?
zaterdag 6 april 2019 om 13:32
De arrogantie van mensen die op de zak van een ander leven. Stuitend. Beter loonslaaf, ja beter op de vuilnisbelten van Calcutta je kostje bij elkaar zoeken, dan teren op de zak van een ander.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 6 april 2019 om 13:33
Ik heb dat zo niet opgepakt, ik ging er vanuit dat hij bedoelde te stoppen met hun relatie. Ik zie nu dat ik dat verkeerd heb opgepakt. Hiermee heb je dus wel een insteek TO. Je zou ook een gesprek met je boekhouder hierover aan kunnen gaan en misschien dat deze de optie huwelijkse voorwaarden zou kunnen opperen (dit geldt overigens niet voor schulden die er nu al zijn).Nummer*Zoveel schreef: ↑06-04-2019 13:25TO schrijft in haar OP dat zij dat nog meer doet dan hij. Hij opperde al een paar keer te stoppen, terwijl zij hem zelf aanmoedigde om door te blijven gaan.
zaterdag 6 april 2019 om 13:38
O ik herzie mijn advies. Niet praten, maar ga de scheiding in gang zetten. Verschrikkelijk zulke losers.
zaterdag 6 april 2019 om 13:38
Maar hij laat zich wel zonder blikken of blozen door een loonslaaf onderhouden. Koekoek.
zaterdag 6 april 2019 om 13:45
Ik quote deze post nog eens extra, want dit zijn belangrijke vragen. Heb je daar een antwoord op?
zaterdag 6 april 2019 om 13:49
Is het aannemelijk dat zijn bedrijf binnenkort wel winstgevend zal zijn?