Wil ik dit wel?

04-01-2020 22:02 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren een relatie met mijn vriend, we wonen (nog) niet samen. Zolang mijn kinderen nog bij mij wonen zou dat ook niet aan de orde zijn, maar nu ziet het er naar uit dat binnen een jaar de laatste op zichzelf gaat wonen, en komt het onderwerp vaker ter sprake.
Nu is het zo dat mijn vriend een eigen huis heeft, waarin hij al jaren bezig is met groot onderhoud, kozijnen, douche en keuken verbouwen, nieuwe vloeren leggen.
Het is zijn huis, en doet dit naar eigen inzicht en smaak, vind ik logisch, het is zijn huis, en bij eventueel samenwonen zou ik niet bij hem intrekken. Hij is er nog niet uit wat hij in de toekomst dan met zijn huis wil, verhuren of verkopen, hij kan geen keuze maken, maar zolang het nog niet zover is, wil hij dat ook niet.

In de loop van de tijd dat ik met hem ben, is er in mijn werk- en financiële situatie het een en ander veranderd. Ik kan wel zeggen dat het mij nu goed gaat, na jaren dat ik de dubbeltjes heb moeten omdraaien. Mijn vriend verdiende altijd al veel beter dan ik deed, maar hij is mij nooit tegemoet gekomen, alle uitgaven van ons samen (bv vakanties, etentjes maar ook de koffie terrasjes) werden 50/50 gesplit, hoewel ik soms dacht dat voor mij makkelijker was geweest als het bv naar rato zou zijn gegaan, ik heb soms echt wel gezegd dat ik even op mijn tellen moest passen, en dan gingen we bijvoorbeeld niet.
Het is echt niet zo dat ik op zijn zak wilde teren, maar ik heb wel eens gedacht dat als het andersom zou zijn ik hem wél zou hebben vrijgehouden. En daar achteraan dacht ik dan dat iedereen nu eenmaal anders in elkaar zit, en ik wilde er geen punt van maken, dus liet ik het ook zo.
Vriendinnen die dit zagen gebeuren zeiden dan wel Hallodaar.. dat kan écht niet hoor wat hij doet, dat is gewoon niet aardig, maar ik dacht dan ik heb zelf altijd erop voor gestaan dat ik voor mezelf wil zorgen, dus zo gaat het dan blijkbaar.

Nu is het zo dat hij het werk wat hij doet al een tijd niet meer zo fijn vind. Omdat hij er niet toe komt om uit te vinden wat hij wél wil, is er straks de kans dat hij geen werk meer heeft omdat het met het bedrijf waar hij werkt ook niet goed gaat. Ik vind dat hij niet lijdzaam moet afwachten, maar op zijn minst eens om zich heen kan kijken wat er straks voor mogelijkheden zijn. Eens uit te zoeken wát hij dan zou willen.
Hij denkt dat er tegen die tijd wel iets op zijn pad zal komen, en als dat niet in loondienst is, dan gaat hij net zo lief voor zichzelf beginnen, zegt hij. Ik vraag me af of mensen zitten te wachten op wat hij te bieden heeft. Zelf heeft hij het idee dat hij aan het netwerken is, ik zie hem alleen maar eindeloos hetzelfde verhaal vertellen tegen iedereen waarvan hij denkt dat ze een kruiwagen kunnen zijn naar een bestaan waarin je lucratieve klussen voor het uitzoeken hebt. Hij kijkt erg op tegen mensen die het als zelfstandige goed doen. Maar het is die mensen ook niet van de een op de andere dag aan komen waaien. Gesprekken over zijn werk en de toekomst ervan kapt hij af. Daar kan hij nog niets over zeggen, het is voor hem zelf ook nog niet duidelijk.

Nu zag hij pasgeleden mijn loonbriefje liggen, en merkte op dat ik ‘lang niet slecht’ verdien. Dat is ook zo - sinds kort. Ik heb het zelf bereikt, ik heb er keihard voor gewerkt.
Kort daarna zei hij dat als hij bij mij in zou trekken, dat voor ons allebei financieel een stuk voordeliger zou zijn, aangezien we dan de kosten van een huishouden gaan delen, daarnaast houden we dan onze eigen rekeningen en bezittingen, was zijn idee.
Ik heb sterk het idee dat hij hier over begon nadat hij heeft gezien hoe goed ik er nu voorsta. Hij heeft eerder ook al eens gevraagd of ik spaargeld heb, of wat mijn buffer is, nou daar lachte ik dan om, die was 0,0. Nu pas ben ik in de gelegenheid om weer te gaan sparen.

Ik weet dat hij echt wel om me geeft, maar voor mijn gevoel (of ben ik te negatief?) laat hij andere dan gevoelszaken wel erg meewegen in zijn voorstel om samen te gaan wonen. Ik hoor bijvoorbeeld niet dat hij bij me wil intrekken omdat hij zo graag bij me wil zijn. Kosten drukken is fijn, maar voor mij niet een hoofdreden.

Ik heb gezegd dat er twee dingen aan de orde zijn, én zijn werk dat onzeker is en waarvan hij (en dus ook ik) niet weet hoe dat zal gaan lopen, én het eventuele samenwonen. Dat ik dat twee grote stappen vind, voor mij teveel om in één keer te nemen.
Dat ik vind dat er eerst op zijn werkgebied duidelijkheid moet komen, in elk geval wát hij gaat ondernemen, en dat we daarna gaan kijken hoe we het samenwonen in het vat gaan gieten.

Op een of andere manier voel ik me zo teleurgesteld. Niet echt blij omdat hij voorstelde te gaan samenwonen. Niet op deze manier.
Wat een gehak op TO. Vreselijk.
YagaBaba schreef:
06-01-2020 18:25
Dat zijn toch gewoon dingen die je na verloop van tijd met elkaar bespreekt? Ik zou niet eens na willen denken over samenwonen met iemand als ik niets wist van zijn financiële situatie. Niet omdat geld zo belangrijk is, maar wel omdat ik het belangrijk vind dat een man zijn geldzaken op orde heeft (dat geldt net zo goed voor vrouwen, maar daar zal ik nu eenmaal nooit een relatie mee beginnen).

Je hebt gelijk, maar zoals ik het lees is het niet belangstellend vragen naar, maar hengelen en vissen. Het gaat om de manier waarop.
Voordat wij gingen samenwonen hebben we ook alle financiële gegevens op tafel gegooid, om te kijken waar we precies stonden en wat de (on)mogelijkheden waren. Bij deze man lees ik echter een bovenmatige interesse in geld zonder dat daar een achterliggende noodzaak voor is.
forumdame2011 schreef:
06-01-2020 22:07

Ja echt hè? Alsof zij de geldwolf is in plaats van hij.
viva-amber schreef:
06-01-2020 20:14
Je bent zijn partner en niet zijn moeder. Achteraf zeggen: I told you so ...is ook wel lekker makkelijk. Draag dan van te voren constructief bij ipv achteraf negatief.

Maar ze doet het nu juist NIET achteraf. Ze waarschuwt hem van tevoren, maar hij luistert niet. En nee, ze is niet zijn moeder. Maar wel zijn partner op wiens financiële backup hij kennelijk rekent

Edit: TO heeft zelf ook al zo iets geschreven (had ik overheen gelezen)
Dymphnatam schreef:
06-01-2020 22:14
Je hebt gelijk, maar zoals ik het lees is het niet belangstellend vragen naar, maar hengelen en vissen. Het gaat om de manier waarop.
Voordat wij gingen samenwonen hebben we ook alle financiële gegevens op tafel gegooid, om te kijken waar we precies stonden en wat de (on)mogelijkheden waren. Bij deze man lees ik echter een bovenmatige interesse in geld zonder dat daar een achterliggende noodzaak voor is.
Ik vind het moeilijk te beoordelen op basis van wat ze schrijft. Maar los daarvan, ze hoeft natuurlijk ook niet te gaan samenwonen als de dat niet wil.

TO, het voelt duidelijk niet goed. Bij twijfel niet aan beginnen zou ik zeggen.
Dymphnatam schreef:
06-01-2020 22:15
Ja echt hè? Alsof zij de geldwolf is in plaats van hij.
Maar waaruit blijkt dat hij een geldwolf is?
hallodaar... schreef:
06-01-2020 20:42
Nee absoluut niet.
Niet wanneer hij samen met mij een duurzame huishouding wil gaan voeren, afgezien van waar die keuze dan op gebaseerd wordt.
Dan beslis je samen over belangrijke zaken.
Dat zal dan moeten wachten.
hallodaar... schreef:
06-01-2020 20:36
Ik zie nu al een paar posts van jou waarin je naar mij wijst als de kwade genius, en met je laatste reactie haal je de zaken uit zijn verband:
Ik schrijf namelijk niet dat ik achteraf zeg 'ik heb het je toch gezegd', ik zal dat nooit doen omdat dat niets toevoegt.

Van te voren in gesprek gaan kan constructief zijn, maar als iemand niet luistert en alleen hoort wat ie wil horen levert dat zo weinig op.
Dus je vind hem gierig, wantrouwt zijn intenties/capaciteiten en de communicatie is ook ruk want hij luistert niet naar je....tja ik zou maar even niet gaan samenwonen. De schuldvraag is niet zo interessant. Er is geen basis om deze relatie naar een ander plan te trekken dan latten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
07-01-2020 06:46
Dus je vind hem gierig, wantrouwt zijn intenties/capaciteiten en de communicatie is ook ruk want hij luistert niet naar je....tja ik zou maar even niet gaan samenwonen. De schuldvraag is niet zo interessant. Er is geen basis om deze relatie naar een ander plan te trekken dan latten.
Niet zozeer gierig denk ik, maar ook niet helemaal zuiver op de graat. Het klinkt alsof ze het gevoel heeft dat het een beetje eenrichtingsverkeer is. Niet willen delen als hij het meeste heeft, maar wel willen delen als hij minder heeft dan zij.
Het komt allemaal zo ongeveer op hetzelfde neer en wanneer je vraagt wat er wel leuk is dan komt er alleen nog meer negativiteit naar boven...communiceren kan hij inmiddels ook al niet. Tja wat blijft er dan nog over behalve dat je hem wel leuk vindt en je van hem houdt...waar is dat dan op gebaseerd. Daarbij kun je ook van iemand houden zonder alles te willen delen in je leven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dat hij geen plan heeft, is niet zo best. Ik ben zelf pas zzp’er geworden toen ik zeker wist dat het binnen een jaar rendabel zou zijn en ik mezelf vanaf het begin kon verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid. Ik zou er dan ook voor bedanken om hem te onderhouden.
LauraRoar schreef:
07-01-2020 08:43
Dat hij geen plan heeft, is niet zo best.
Hij heeft een baan. Hij verdient meer dan haar en hij heeft tot op heden geen dag minder verdiend dat zij. Misschien gaat het hem prima af als zzp-er, dat weet ze niet. Ze ziet leeuwen en beren want ze heeft geen vertrouwen in hem.
LauraRoar schreef:
07-01-2020 08:43
Dat hij geen plan heeft, is niet zo best. Ik ben zelf pas zzp’er geworden toen ik zeker wist dat het binnen een jaar rendabel zou zijn en ik mezelf vanaf het begin kon verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid. Ik zou er dan ook voor bedanken om hem te onderhouden.
Maar wie zegt dat ze hem moet gaan onderhouden? Als hij jarenlang goed verdient en geen gezin heeft, heeft hij misschien wel een ruime buffer?

Ik ben in dit topic vooral verbaasd hoe wantrouwig TO naar haar partner van 3.5 jaar is. En hoe weinig er openheid er over bepaalde zaken is.
Want het lijkt me niet meer dan normaal om elkaars financiële situatie (ongeveer) te kennen, ook al woon je niet samen.
Miss_Communicatie schreef:
06-01-2020 21:39
Zou het niet kunnen dat TO gefixeerd is op haar nieuw verworven financiële stabiliteit?
En het lastig vindt om dat nu onder ogen te zien en toe te geven?
nee.
huismeermin schreef:
07-01-2020 09:13
Hij heeft een baan. Hij verdient meer dan haar en hij heeft tot op heden geen dag minder verdiend dat zij. Misschien gaat het hem prima af als zzp-er, dat weet ze niet. Ze ziet leeuwen en beren want ze heeft geen vertrouwen in hem.
Ze weet het niet, maar als ik haar lees snap ik wel waarom ze huiverig is. Daar zit meer achter dan wij hier kunnen lezen.

Wat ik echter ook denk, is dat ze het niet weet, omdat ze geen inzicht heeft in zijn financiën en hoe hij daar mee omgaat. Hij zou bij wijze van spreken een spaarpot van een ton kunnen hebben, maar omdat ze het daar nooit over gehad hebben weet ze dat niet. Dat blijf ik wel bijzonder vinden, dat TO het 'niet zijn zaak vindt' hoe haar financiën geregeld zijn (en derhalve er bij hem ook niet naar vraagt).
TO, ik merk tussen de regels door dat je hem graag mag, maar dat je m.b.t. samenwonen alarmbelletjes hoort. Luister daarnaar.
Ik zou lekker blijven latten en het in mijn achterhoofd houden.
forumdame2011 schreef:
06-01-2020 22:07
Dat is gebruikelijk op dit forum.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Ik vind het wel bijzonder dat ook hier weer de algemene opinie is dat een man die niet de rekening uit zichzelf oppakt maar 50/50 wil doen een gierigaard is, terwijl een vrouw die haar vermogen niet meteen wil den “ verstandig” is. Kennelijk zit zelf bij moderne Viva vrouwen onbewust nog steeds het idee ingebakken dat in een relatie de man meer financieel verantwoordelijk is dan de vrouw.

In deze situatie van TO zou ik voorlopig niet gaan samenwonen omdat bij beiden het gevoel van “ ons” ontbreekt. Beiden zijn huiverig om volledige openheid van financiële zaken te geven, en beiden hebben ze verschillende ideeën over samenleven en samen delen. Ik denk niet dat de een hierin beter is dan de ander, maar wel dat de verschillen in opvatting te groot zijn om dit geen onderhuidse onvrede en verwijten te laten opleveren. Dus zou ik zeggen: Voorlopig blijven latten en financiën gescheiden houden, tot je beiden ook voelt dat alles van jullie samen is. There is no “ I” in thogether.
forumfossiel schreef:
07-01-2020 09:50
Ik vind het wel bijzonder dat ook hier weer de algemene opinie is dat een man die niet de rekening uit zichzelf oppakt maar 50/50 wil doen een gierigaard is, terwijl een vrouw die haar vermogen niet meteen wil den “ verstandig” is. Kennelijk zit zelf bij moderne Viva vrouwen onbewust nog steeds het idee ingebakken dat in een relatie de man meer financieel verantwoordelijk is dan de vrouw.

In deze situatie van TO zou ik voorlopig niet gaan samenwonen omdat bij beiden het gevoel van “ ons” ontbreekt. Beiden zijn huiverig om volledige openheid van financiële zaken te geven, en beiden hebben ze verschillende ideeën over samenleven en samen delen. Ik denk niet dat de een hierin beter is dan de ander, maar wel dat de verschillen in opvatting te groot zijn om dit geen onderhuidse onvrede en verwijten te laten opleveren. Dus zou ik zeggen: Voorlopig blijven latten en financiën gescheiden houden, tot je beiden ook voelt dat alles van jullie samen is. There is no “ I” in thogether.
Nee, hier is sprake van een partner die moeite heeft met naar draagkracht bijdragen zolang het hem/haar goed gaat. In deze casus is het toevallig een man, het had ook een vrouw kunnen zijn.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Ik denk niet dat het “ toevallig“ is dat het een man is. Ik vind het raar dat de financiën nooit zijn besproken. Want als TO aangaf dat zij krap zat, ging het uitje niet door. Iedereen inclusief TO gaat er nu van uit dat hij niet voor haar wilde betalen, maar met continue verbouwing en investering in zijn huis, had hij misschien ook het geld niet beschikbaar om voor 2 te betalen. En niemand vraagt of ie het geld heeft, maar hij wordt wel afgeschilderd als “ Gier”. Als het een vrouw zou betreffen zou men er van uit gaan dat ze het geld ook niet heeft, omdat ergens onbewust iedereen er van uit gaat dat vrouwen doorgaans armer zijn dan mannen.
oudebaas schreef:
07-01-2020 09:59
Nee, hier is sprake van een partner die moeite heeft met naar draagkracht bijdragen zolang het hem/haar goed gaat.
Ze heeft hem nooit gevraagd naar rato bij te dragen dus ze weet niet of hij daar moeite mee heeft. Dat hij zelf het initiatief niet heeft genomen is lomp maar misschien is ze zelf in het begin heel stellig geweest in de 50/50 verdeling en heeft hij het zo gelaten.
Ik denk dat jij er veel spijt van gaat krijgen als je met deze man samen gaat wonen. Bij twijfel moet je dat ook nooit doen.
S-Meds schreef:
07-01-2020 09:25
nee.
Oh okay.
Ik meende dat gevoel te herkennen uit m’n eigen vergelijkbare situatie, maar fijn dat jij dat even recht zet!
What was I thinking... :whip:
conversation = awareness
Rosalind schreef:
06-01-2020 23:13
Maar waaruit blijkt dat hij een geldwolf is?

Nou, dat blijkt toch uit alles? Hij is behoorlijk gefixeerd op alles wat met geld te maken heeft, en zelfs een eventueel samenwonen wordt opgehangen aan financieël voordeel (voor hem).
Hiermee valt hij voor mij ruimschoots binnen de definitie van een geldwolf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven