Een schoon, opgeruimd huis!

20-04-2009 20:27 1902 berichten
Zoals er meerdere lijn topics bestaan, weet ik dat er ook een 'opruim' topic bestaat. Heb er in het begin een tijdje geschreven, maar geen discipline, andere zaken aan mn hoofd, dus niet vol gehouden.

Nu echter gaat de knop om!

Ik wil een opgeruimd huis!

En ik ken mezelf, dat gaat zo niet lukken, ik heb een stok achter de deur nodig. Ik moet een lijstje hebben, waarbij ik kan afstrepen, of doelen stellen voor die dag.

Zondag al heel de dag in de tuin bezig geweest, die staat er weer oppietoppie bij Alleen lag daar mn prioriteit natuurlijk niet, maar je kent het, mooi weer, lekker buiten blablabla. Het eerste excuus dus.

Ik ben momenteel elke dag thuis, zou dus elke dag heel wat kunnen doen, maar juist door het elke dag thuis zijn ben ik een kei geworden in het uitstellen, wat ik vandaag niet doe kan morgen immers wel, met als resultaat dat ik einde van de week een dag bezig ben, terwijl het elke dag een uurtje zou zijn, bij wijze van spreken.

Wie doet er mee?!

Mijn doelen voor morgen zijn alvast:

* bijkeuken uitsoppen, onbruikbare dingen weggooien, mss practisch en opnieuw indelen.

(niet een te groot doel, ben heel de ochtend al bij mn oma aan het poetsen, en zo leuk vind ik dat poetsen nou ook weer niet )
Alle reacties Link kopieren
Tjongejonge het wil niet opschieten.. Bijkamer is klaar, en joh hij is veel groter dan ik me kan herinneren

Nu moet dan toch echt de huiskamer er aan geloven. Daar staat ook de printer die ik weer nodig heb voor mn functionerings gesprek formulier. De huiskamer is een troep. Mn tv staat al op twee kasten, met ieder drie grote lades, en het is zo makkelijk om daar al je losse zooi in op te slaan! Volgens FLY lady moet je alle klussen opsplitsen, zodat je er per klusje niet langer dan een kwartier bezig bent. Zit wel wat in, ik ga mn huiskamer per meubel verdelen.

Vitrine kast 1 uitzoeken

ladekast 1 uitzoeken

Als de grand foulard droog is, over de bank leggen.

functionerings gesprek formulier invullen

Nog een paar advertenties op marktplaats
He Jaja... welkom hier! Veel gedaan vandaag/deze week!

Tja, dat is het nadeel van schoonmaken... als je klaar bent kun je weer opnieuw beginnen. Vandaar ook regelmatig tipjes of suggesties om dat leed wat te verzachten. Tis altijd zo jammer van je tijd! Maar ik vind het zoveel fijner in een rustig en opgeruimd huis, dat ik dat wel voor lief neem!

He Audrey... jij ook welkom terug. Klinkt als een nuttig dagje hoor, als je dat allemaal gedaan hebt. Is het gelukt?

Oh, en MDF... ik ben echt niet ziek thuis om op te ruimen hoor. Het zou mooi worden zeg! Haha!

Ik was al een beetje aan mn grens qua vermoeidheid, kreeg er een halve griep overheen. Spierpijn, hoofdpijn, oorpijn, alles bij elkaar. Dus thuisgebleven... Vandaag gaat het gelukkig weer beter, dus ik heb de dag gebruikt om te kijken of ik nog wat nuttigs in huis kon doen.

Ik heb die ene mail nog niet verstuurd, maar wel wat administratie weggewerkt, boodschappen gedaan, de gordijnen bijna klaar en gekookt.

Nog even verder achter de naaimachine en dan lekker onderuit op de bank!

Morgen een rondje door het huis om alles weer te poetsen en dan zijn we de rest van het weekend weg!

Allemaal veel succes met poetsen!
Wat is hier veel bijgeschreven!!!

Ik zit weer in de up en ik heb zowaar huishoudelijk nieuws! Wij hebben vandaag een nieuwe stoomreiniger aangeschaft en als het goed is kan ik met behulp daarvan eindelijk ook zelf weer wat klusjes gaan doen. We hebben goed op de ergonomie gelet (steel lang genoeg enzo) dus dat moet gaan lukken :-) Ik heb net een stukje op de keukenvloer uitgeprobeerd en dat ging prima.

En dat is ook hard nodig, want we hebben sinds een paar dagen een puppie in huis. Het idee is dat hij ooit een grote stoere waakhond wordt, maar met zijn 9 weekjes is hij op dit moment vooral nog een onzindelijk slopertje

Verder over de operatie geen nieuws. Waarschijnlijk wordt medio maart pas duidelijk in welke instelling mijn dokter nu gaat werken en daarna kan ik pas weer verder. Ik kan wel een andere dokter zoeken, maar die zal me dan waarschijnlijk weer willen onderzoeken, dus dan moet ik met een beetje pech dat hele traject weer door. En dat trek ik niet. En een arts die niet eerst zelf zou willen onderzoeken, daar zou ik ook weinig vertrouwen in hebben, eerlijk gezegd. Ik wacht het dus maar even af. Maar het kost wel moeite, want ik heb weer veel last. Mijn bedrijf is recent verder weg verhuisd en het vele autorijden is echt niet goed voor me.

Met mijn papa gaat het onveranderd. Nog steeds een behoorlijke zorg dus...

Goed om te lezen dat jullie allemaal zo druk zijn. Echt goed bezig allemaal!!!
Inderdaad, hier is veel bijgeschreven. Leuk!

Hier is alles goed; afgelopen weken druk gehad, maar nu lekker aan het rondhangen. Straks een was opbergen, keuken opruimen en vanavond de deur uit en vrienden ontmoeten. Heb ik zin in! Morgen sporten en misschien eens een boek uitlezen.

Klinkt goed, nummerzoveel zo'n stoomreiniger en leuk dat jullie een puppie hebben. Opvoeden zal denk ik ook wel tijd kosten. Vervelend dat je nog steeds geen duidelijkheid hebt over de operatie en het traject. Lastige keuzes ook die je daarbij moet maken. Sterkte voor nu! Ook voor jouw vader.

Amygdala, voel je je inmiddels alweer wat beter? Soms kan het ook fijn zijn om even tijd voor jezelf te nemen.

Sylvester, fijn om te lezen dat je je zo goed voelt en dat jouw man zo lief voor je is.

Audrey, is het allemaal een beetje gelukt met jouw lijst?

MDF, is het nog gelukt met de bloembollen? Het is hier toch wel een flink stuk afgekoeld vergeleken met een paar dagen geleden. Succes met het schrijven van je verslagen!
Hallo allemaal,

Vanochtend de laatste was van deze week opgevouwen. 1 t-shirt als strijkgoed in de mand gelegd voor de volgende strijkbeurt (ergens volgende week)

Zometeen de vaatwasser opruimen.

Khad vanmiddag gekookt. We kregen onverwachts gasten.

Ze hebben meegeholpen met tafel dekken en opruimen.

Bij ons is het altijd gastvrij. Wij hebben altijd eten genoeg in huis.

Zo te lezen zijn jullie allemaal druk bezig.

Amygdala, beterschap.

Als je je niet lekker voelt, kan je maar beter rustiger aan doen. Een tandje lager.

Nummerzoveel, sterkte met jouw vader.

Succes met de stoomreiniger. We lezen graag jouw ervaringen.

Veel plezier Tja vanavond met vrienden.

Een fijn weekend. Mijn HHtaken voor deze week zitten erop. Morgen een familieday.

Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Jaja, welkom hier. En erg goed bezig geweest deze week!

Ik ben nooit voorbereid op extra eters. Als ik boodschappen doe, is het altijd gekocht voor ons3tjes.

Geniet lekker van je niksdoendagje!

Nummer, heerlijk he een stoomreiniger. Ik heb hem nu 1 1/2 jaar en vindt het de uitvinding van de eeuw!

Had altijd veel moeite met dweilen en nu is het een fluitje van een cent. Mijn laminaat vloer kan er ook prima tegen.

Door mijn ervaring hebben mijn schoonouders, mijn ouders en mijn vriendin er ook een gekocht.

Wat balen van de operatie. Ben je bijna aan de beurt, krijg je dat zeg. En idd helemaal opnieuw beginnen lijkt me een enorme tegenvaller.

Audrey, klinkt als een goede tip. Per meubel verdelen. Als ik dat doe, krijg ik altijd de klus wel af. Maar als ik meerdere dingen tegelijk doe, lukt het me niet om het af te ronden.

(zoals mn zolder, had nooit alle dozen in 1 x uit mn stellingen moeten trekken)

Tjsa en amy, haaai!!!
koffie, zwart graag...
Hoi!

Het was erg gezellig gisteravond; niet al te laat gemaakt zodat ik vandaag ook nog een beetje dag over heb.

Klinkt goed Jaja wat je allemaal gedaan hebt. Veel plezier vandaag!

Wat eters betreft; eigenlijk hebben we redelijk aangepaste hoeveelheden voor onszelf in huis, maar er is altijd wel ergens wel wat extra groente (uien, prei) en/of een aardappel (of rijst of pasta) te vinden. Ook hebben we standaard bouillon (als basis voor een soep) in huis. 1 a 2 onverwachte eters erbij is daarom meestal geen probleem. Wordt natuurlijk wel een ander verhaal wanneer een hele groep zich meldt. Maar in dat geval kun je ook altijd nog buiten de deur kijken. Dat laatste scheelt weer afwas.

Ik ga vandaag een aantal papieren sorteren voor de administratie en daarna lekker lezen denk ik. Fijne dag iedereen!

Sylvester: haaai!
tja2 wijzigde dit bericht op 07-02-2010 13:32
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Nou, snotterend en kuchend zit ik vandaag weer op het werk.

Wel beter dan thuis zitten. Al blijf ik het gevoel houden dat ik beter nog een weekje voor mezelf had kunnen hebben. Even bijkomen, dingen voor mezelf doen, beetje weer op de rit komen. Er blijft een enorme berg liggen van dingen die nog moeten. Hebben jullie dat ook, dat er in de winter niets uit je handen lijkt te komen? Gewoon geen puf...

Enfin, vanavond even snel een hapje eten maken en dan weer aan de studie. Vrijdag weer een studiedag, en ik heb werkelijk geen idee waar het over gaat...

Manlief gaat vanavond strijken dus dan is dat ook weer weg.

Wat eten betreft: ja, wij rekenen in principe ook alleen maar op ons tweeen. We hebben geen dubbele hoeveelheid in huis voor het geval er iemand toevallig komt. Maar ik kook regelmatig net iets meer, om in te vriezen of de volgende dag als prakkie op te warmen. En een pastaatje is ook altijd zo gemaakt. Mijn voorraadkast staat vol met rijst, pasta, peulvruchten en noem maar op. Dus als we mee-eters krijgen, is er altijd wel iets te maken. Maar eigenlijk nooit wat er voor die dag gepland stond :-)
Nog niet bijgelezen, maar door dit topic wel gemotiveerd =)

Ik zou gisteren vrij zijn, maar door zieken moest ik toch werken. S'avonds heb ik eters gehad dus ik ben niet veel opgeschoten. Ik heb nu een paar vrije uurtjes en dit is wat ik wil gaan doen:

Stofzuigen/stoffen/opruimen/dweilen: Slaapkamer, Wc, bijkamer, trap + hal, keuken (+afwas), gang, badkamer.

Als het goed is ben ik daar nu veel sneller klaar mee dan normaal, want het is nog vrij opgeruimd!

Daarna wil ik mijn mail gaan lezen (Ik hoop dat ik reacties heb op marktplaats!) en uitgebreid douchen.

Ik moet om vier uur op mn werk zijn, maar het voornemen is om een vitrine kast de declutteren!

Succes ladies!
Hallo allemaal,

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik door de jaren heen wel creatiever ben geworden als het gaat om het in elkaar flansen van een verantwoord voedzame maaltijd bij onverwachts bezoek.

Wij hebben een grote vriezer en een grote voorraadkast. Erg handig.

Klusjes vandaag:

Gewerkt

Boodschapjes gedaan

Manlief - opruimen, afwas, vuilniszakken (bio + grijs)

Gestofzuigd

Keukenvloer vochtig reinigen met doek

Stofwissen

Afgestoft

Bonte was in de machine

Bonte was van de machine naar de droger

Contactpunten

Gekookt

Silvester:

Je bent een goede 'mond op mond' reclame voor de stoomreiniger. Suc6 met de zolderdozen.

Amydala: Beterschap. Dan kan het zijn dat je minder puf hebt in dingen omdat je je niet zo lekker voelt. (klinkt ook logisch)

Gelukkig dat jouw man het strijkwerk doet, scheelt weer.

Tja2,

Suc6 met papiersorteren. Dat hoort er ook bij.

Geniet van het lezen.

Audry, een goede tip betreft het tijdslimiet per onderdeel. Zo kan je vantevoren je schoonmaakklus inplannen zonder tijdnood.

Is het gelukt met de vitrine kast?

Voor alle anderen: Werkze (werk en thuis) voor deze week.

Tot later.

Hoi allemaal,

Als ik echt niet uitkom met mn planning, maak ik een indeling voor de hele dag:

18-19 uur: koken en eten

19 uur: afwassen (man) en opruimen (ik)

19:30: koffie

20:00: studeren

21:00: bad+tuttelen

21:30 lezen

22:30 slapen

Ook de leuke dingen indelen dus... en de nuttige. Dit was toevallig gisteravond. Maar soms ben je gewoon een dag bij huis en moet er heel veel. Dan planin ik alles in... poetsen, koffiebreak etc.

Als ik heel veel sneller klaar ben met een onderdeel, dan de tijd die ervoor staat, mag ik alvast iets vooruit doen. De pauzes blijven staan, worden niet langer. Dan ben ik dushooguit eerder klaar aan het einde van de rit. Werkt perfect!

Maar goed, gisteravond na het werk eerst lichtterapie gedaan. Beetje vaag om een half uur in een oranje lamp te kijken. Maar goed, ik voelde me prima 's avonds. Geen idee of dat iets met die lamp te maken had, maar zo lang ik er maar in geloof werkt het :-D

Vanavond dezelfde indeling en morgen en donderdag ook. Blijft het huis keurig netjes, gebeurt er iedere dag wat extra's en hebben we een net huis tegen de tijd dat het weekend is. Heerlijk.
Hallo allemaal,

weer snel een kort berichtje..... druk, drukker drukst en net op het moment dat je denkt dat het niet erger kon!. Heb effe een studiedip en die zorgt voor slapeloze nachten.

Bloembollen planten is niet gelukt, de grond was nog echt te hard en nu met de verse sneeuw erbij wordt het niks. Hopelijk binnenkort weer beter weer.

Dit weekend ga ik studeren en ook wat poetsen, dus ik hou jullie op de hoogte en dan lees ik weer helemaal bij!

Liefs MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Amygdala en dubbelfriss, suc6 met je studie.

Deze week extra: Buitenboel, deuren, onder het bed.

Vanavond koken en opruimen.

Misschien nog even naar de stad vanavond.
Zo, de meeste drukte rondom het nieuwe huis is hopelijk voorlopig even achter de rug.

Hypotheekofferte is aangevraagd, meeste meer-minderwerk hebben we in kaart. Ik ben het eerlijk gezegd ook helemaal zat, iedere avond puzzelen en rekenen.

Daar komt bij dat ik bakken met energie te kort komt op die grijze dagen waarbij het al donker is als ik thuis kom (en nog donker is als ik wegga). Ik ben nu even met lichtterapie bezig en slik vitamineD.

Ik heb nog een paar vervelende administratieve klussen liggen, maar daarna moet het allemaal wel weer afgerond zijn.

Ik probeer me nu door een stapel Linda's heen te werken, die ik nog steeds zou lezen. Ik heb haast een complete jaargang liggen en ik wil ze de deur uit hebben, maar zonder te lezen is ook weer zo jammer :-)

Verder een lekkere chiclit gekocht, die ik ook maar eens ga openslaan.

Ik heb amper tijd gehad om me op mijn studie te richten en ik wil toch wel graag mijn examen gaan halen!

Zo, dat moest ik even kwijt. Deze week heb ik nog 'prutsweek' en vanaf volgende week moet het maar weer beter gaan.

Het huis is trouwens wel redelijk op de rit. Vanavond nog een wasje en de bovenverdieping stofzuigen en dan is t weer in orde.

Hoe gaat het bij jullie?
Hoi!!

Zo ik ben er weer!

Net uit de nachtdienst, dus vandaag omschakelen naar een normaal ritme. Blijft altijd een lastig iets.

Vandaag ga ik een heleboel doen;

- was opvouwen

- strijk wegwerken

- logeerkamer kid-proof maken

- boven stofzuigen en dweilen

- badkamer poetsen

- beneden stofzuigen en dweilen

- boodschapje nog doen (2e x vandaag)

- 5 verhuisdozen wegwerken (voornamelijk boeken)

En als ik dan nog energie heb wil ik de administratie doen, studeren en lekker luieren. Om dit te doen heb ik tot morgen eind van de ochtend. Maar liever doe ik het vandag nog, dus ik hijs mezelf uit de stoel en ga hup aan de slag!

Nou ja bijna dan, eerst eten, heb sinds 6 uur vanmorgen niks meer gegeten (heb nog geslapen van 9 tot half 1).

Hoe is het bij jullie??

Liefs MDF
Intussen al gedaan:

- was vouwen

- logeerkamer kid-proof gemaakt

- boven en beneden alles gestofzogen

- boodschap gedaan

Ik ga nu de badkamer doen, daarna nog dweilen. De rest zien we daarna wel weer!

EDIT: Badkamer is klaar, boven en beneden alles gedweild en ook nog de wc gepoetst.

Tijd om te koken!

Fijne avond!

Liefs MDF
Ik vind dat jullie allemaal zo goed bezig zijn! Hebben jullie dit nou aangeleerd, of hebben jullie dat opruimerige van nature?

Ik heb zelf gemerkt dat het nu ook 'therapeutisch' (een wat dramatisch woord voor wat ik bedoel) werkt: ik was een beetje uit mijn humeur vanmiddag, dus toen ben ik gaan opruimen en schoonmaken en ik voelde me gelijk een stuk beter. Ik ga nu weer verder!
Haha Florah, ik ben totaal niet opruimerig. Vandaar dat ik af en toe wat inspiratie opdoe hier. Fijn zeg dat je je beter voelt. Ik herken het wel dat als je opruimt dat het een voldaan gevoel geeft.

Wauw, MDF wat een lijst. Goed zeg!

Na een lange dag hang ik nu lui op de bank. Komend weekend weer een schoonmaak- en opruimactie (badkamer, woonkamer, slaapkamer).

Als het aan mij ligt, was het nu volop lente. Dat stimuleert ook meer om schoon te maken.

@iedereen: goed bezig!
Hallo dames,

Ik ga me vanmiddag ook even 'kwaad' maken. Vind het altijd zon gedoe. Ik ben nogal precies en dat werkt niet echt in mijn voordeel. Ik lees hier trouwens dat het meeste huishoudelijke werk door de vrouw wordt verricht. Krijgen jullie ook weleens hulp van manlief (indien van toepassing haha)? Die van mij wil af en toe weleens helpen als ik hem uitvoerige instructies heb gegeven. En dan schuift hij het nog vaak voor zich uit dat tegen de tijd hij eraan wil beginnen ik het al gedaan heb!

Ik heb op zich nog wel een goede tip voor tijdens het soppen en strijken een luisterboek! Dan combineer je het nuttige met het aangename. Ik vind het altijd heerlijk. Soms helpt het ook weer niet als het te spannend is maar dat moet kunnen toch??

Nou ik ga straks lekker beginnen met de hele benedenverdieping. Denk ook nog wel even de ramen lappen (omdat ik het erg leuk vind is totaal niet nodig)

Succes allemaal!
@ Fiorah,

Ben het helemaal met je eens dat als je het opgeruimd in je hoofd wil hebben, dat het helpt als je in een opgeruimd huis zit.

@ Tja2,

Ik denk dat we allemaal heel hard toe zijn aan de lente. Ik kan me geen winter herinneren met zoveel sneeuw en kou als deze winter. Ik ben er klaar mee. Dus toen gisteren de zon scheen na mijn nachtdienst, was ik helemaal om. Laat die lente maar beginnen!!

Zet hem op dit weekend!

@ Siennekitty,

Ik heb het nog niet met een luisterboek geprobeerd, wel altijd hier de radio ietsje harder en meezingen.

Ramen lappen als hobby?? Je mag die van mij ook wel vrijwillig komen doen hoor, ik zorg voor thee met wat lekkers dan

Ik ben er klaar voor, laat dat logeerpartijtje maar beginnen, heb er gewoon zin in!
Goedemorgen,

Het logeerpartijtje is super leuk geweest. We hebben ons enorm vermaakt met die dreumes van 2,5 jaar. Lekker eigenwijs, lekker vrolijk.. beetje jammer dat ze zaterdag wat minder in haar vel zat (hangerig, niet lekker).

Ook was het voor ons enorm wennen dat dit kleintje echt al om half 8 klaarwakker is. Ze lag dan te zingen in haar bed, totdat een van ons eruit kwam voor haar. En wij zijn dus beiden enorme avondmensen.

Intussen is het huis na een weekendje weer terug bij af en kan ik alles weer gaan poetsen en stofzuigen. Vandaag doe ik dat lekker nog niet, moet straks weer werken.

Dus dat wordt dan woensdag of later in de week.

Wel draait zowel de wasmachine als droger al, dat doen we nog wel, evenals het bed verschonen.

Fijne (poets)dag nog!

Groetjes MDF
Had je nog mazzel met half 8 ha ha. Er zijn genoeg kinderen in mn omgeving die om 6 uur al wakker zijn.

Gelukkig wordt mijn zoon ook altijd later wakker.

Heb gisteren de keuken uitgeruimd. De apothekerskast (guiness book of records poging hoe veel past er in een kast) uitgezocht en opgeruimd. Evenals een ander keukenkastje die er net zo uitzag. Daarna nog de kranten/folders/tijdschriften etc. uitgezocht.

Voor mijn doen heel veel want ik ben niet meer zo heel mobiel op het moment. Dus extra trots op mezelf.
koffie, zwart graag...
Pff Sylvester, dan doe je nog een hoop!!

Enne dit is geen uitslapertje hoor, haar zus blijft makkelijk tot half 10 liggen!! Volgende keer mag die blijven slapen
herkenbaar die langslapers ha ha

Zoon deed dat dus ook altijd. Makkie tot half 10. Ook wel eens later. Daarna werd t 9 uur. Toen half 9 en sinds kort 7.30 uur. Gaaaaaap. veeeels te vroeg vind ik.

Vanochtend werd hij om half 8 wakker, of ie op mn bed tv mocht kijken. Toen we er later uit moesten zei hij: ik ben nog moe, ik wil slapen. Maf kind.
koffie, zwart graag...
Ook onze weekend-loge is weer vertrokken. Was reuze gezellig. Veel spelletjes gedaan en geknutseld. Wel af en toe even duidelijk de grenzen aangeven, maar al met al een hartstikke leuk weekend gehad.

Nu weer aan het werk. Ik verwacht weer een drukke week.

Vanavond even schaatsen kijken. Misschien maar strijken tussendoor.

Morgenavond maar eens de administratie wegwerken. Dat blijft onderhand ook te lang liggen.

Lekker druk geweest met zn allen, zeg!

Ik zag een paar vragen langskomen.

Ja, opruimen doe ik tegenwoordig van nature. Behalve deze winter, want t is me iets te lang koud en grijs. Ik heb erg weinig puf gehad de laatste weken. Vorige week ging het weer iets beter. Nu ben ik gewoon moe (te weinig slaap).

Manlief helpt tegenwoordig goed mee in huis. Vroeger niet, maar nadat we een behoorlijk uit de hand gelopen crisis hebben gehad, hebben we nieuwe afspraken gemaakt en gaat het hartstikke goed.

Alleen koken, daar wil hij nog niet zo aan.

Het is wel zo dat ik moet initieren dat we het huis gaan poetsen, maar eenmaal op dreef maakt hij het ook echt goed schoon. Ik hoor wel eens kennissen/vriendinnen die de neiging hebben hun man nadien te controleren, maar die behoefte heb ik nooit gehad. En ik sta er vaak zelfs versteld van hoe nauwkeurig hij gepoets heeft.

Voorheen moesten we echt discussieren over wie wat deed. Nu hebben we een redelijke routine en een lijstje op de koelkast van wat al gedaan is. Dus geen klachten hier.

Maar goed, wij werken ook allebei voltijd en ik heb er dus ook wel flink voor moeten knokken om de verdeling zo te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven