Haken is best leuk!

14-07-2010 14:25 1895 berichten
Alle reacties Link kopieren

Hallo!

Toen ik ziek was een tijdje geleden verveelde ik me zo dat ik mezelf met behulp van Youtube heb leren haken. En het is gewoon leuk!! ( En ook weer helemaal hip!)

Zijn er hier ook meer mensen die haken?

Op Youtube kun je zoeken op crochet om bepaalde steken te leren.

Ik koop mn wol/katoen/naalden meestal op de markt.

Mn volgende projecten gaan een laptopsleeve en een kraamcadeau voor een oud-collega worden.

Wie haakt er hier nog meer?

Even een handig tabelletje toegevoegd!

Youtube-filmjes!

Single crochet

Double Crochet

Triple Crochet

Half Double Crochet

Cirkel

Magic circle

Andere videos

DROPS instructievideos

Patronen:

Granny squares

Craftbits

Coats and Clark
oeh trouwens Pennelien,ikvind hem leuk :D heeft ie al een naam?
Chayuz jij gaat ook goed vooruit! Ik kan nog niet eens een granny maken haha, zou niet weten hoe ik er moet aan beginnen (heb me er ook nog niet in verdiept hoor, maak liever poppetjes)

2de schaapje is trouwens af, niet veel verschil met het eerste, hier een fotootje:

Foto is alleen barslecht, kunstlicht 's avonds natuurlijk (heb dan enkel tijd om foto te nemen :P )
I schaapje
quote:chayuz schreef op 29 november 2010 @ 22:45:

haha i the wibranaalden :P ze hadden ze ook in 5 maten :D

maar het is gelukt. sk is inderdaad skip.. kwam nog wel meer dingen tegen dat ik dacht van WAAR HEB JE HET OVER??? maar het is gelukt:

[afbeelding]

dit is een kleine versie, maar het is de bedoeling dat dit mijn nieuwe "kleed" wordt van 2mX2m.... ik vind het nu nog leuk ;)

van mijn andere granny's heb ik overigens een sjaal in elkaar geknooid:

[afbeelding]

vandaag de grote "ben ik warm genoeg" test gedaan, en hij heeft het net gehaald...Dat is een leuk patroon
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Pennelien, je monster is leuk!!!

Ik heb net weer een varkentje af maar moet er nog foto's van maken. Die volgen dus nog!
Ik heb een tijdje niet gehaakt en het is allemaal wat weggezakt Maar met deze kou lijkt het me wel leuk om zelf een col te maken/haken.

Kan iemand me helpen met dit (heel simpele ) patroon?

55 lossen, dan sluiten en dan...?

quote:

Ch 55 and join with a sl st into back of chain, being careful not to twist your chain.

Row 1: Ch 1, (working in back of chain) Sc in same Ch as joining. Mark stitch. Sc in each chain around and join to marked stitch.

Row 2: Ch 2, (counts as first Dc), skip st and Dc in each Sc around. Join with sl st to top of Ch 2. (55 Dc)

Row 3: Ch 1, (counts as first Hdc), skip st and Hdc in each around. Join with sl st to top of Ch 1. (55 Hdc)

Row 4: Ch 2, (counts as first Dc), skip st and Dc in each Hdc around. Join with sl st to top of Ch 2. (55 Dc)

Rows 5-6: Repeat Row 4

Row 7: Repeat Row 3

Row 8: Repeat Row 4

Row 9: Ch 1, Sc in each Dc around. Join with sl st to Ch 1.

Rows 10-17 Repeat Rows 2-9

Rows 18-23 Repeats Rows 2-7

Ch 55 and join with a sl st into back of chain, being careful not to twist your chain

Sluiten met een halve vaste in de achterkant van de ketting, pas op dat je de ketting niet draait. (haaknaald door eerst gemaakte lus van de ketting, draad over slaan, doorhalen, (2 lussen op naald) eerste lus door tweede lus halen, 1 lus op naald over.

Row 1: Ch 1, (working in back of chain) Sc in same Ch as joining. Mark stitch. Sc in each chain around and join to marked stitch.

rij 1 ; één kettingsteek en vervolgens halve vaste in dezelfde kettingsteek als waar je hebt vastgemaakt. Markeer deze steek. Halve vaste in elke ketting steek , samenvoegen in de gemarkeerde steek.

In de volgende rij staat dc voor double crochet=stokje (zie verklarende woordenlijst boven in de openingspost.)

skip st staat voor sla volgende steek over

Hdc= half double crochet=half stokje

zoiets ongeveer??

succes!
Ik ben eigenlijk op zoek naar een leuk patroontje (in het Nederlands) van een mutsje, maar de enige die ik vind (op de site van Jessica Tromp) snap ik niet . Daar zitten tekeningen bij en ik kan haaktekeningen niet lezen. Ik zoek een heel simpel mutsje zonder flappen of gekke dingen.

Iemand die nog een patroon heeft?

En nog een foto van 1 van de laatste gemaakte dingen:

'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'

Maat: XS/S - M/L

Hoofdomtrek: ongeveer 52 cm - 56 cm

Materiaal: DROPS ALASKA

100-100 gr. kleur nr. 37, grijsblauw

DROPS HAAKNLD 4 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 16 stk x 9 toeren = 10 x 10 cm.

DROPS BUFFELHOORNKNOOP, nr. 535:

2 stuks.

MUTS:

Haak eerst een rand heen en weer in boordsteek-structuur en vorm dan een ring, neem nieuwe st op rond de ring en haak de muts in de rondte naar boven.

RAND:

Haak 14 l met haaknld 4 mm en Alaska en haak de eerste toer als volgt: 1 hstk in de 3e l van de haak, 1 hstk in iedere van de volgende 11 l = 13 hstk, keer het werk. Zie

INFORMATIE VOOR HET HAKEN-1. Ga verder met 1 hstk in ieder hstk maar haak ieder hstk in de achterste lus van de st (dus niet door de hele st) = boordsteek-structuur.

Maak bij een hoogte van 52-56 cm 2 knoopsgaten als volgt: haak 3 hstk, 2 l, sla 2 st over, 3 hstk, 2 l, sla 2 st over, 1 hstk in iedere van de laatste 3 st, keer het werk. Haak 1 hstk in ieder hstk en 2 hstk in iedere l-lus = 13 hstk. Knip de draad af en zet vast.

MUTS:

Vorm de rand tot een ring met de 2 toeren aan de korte kant waar de knoopsgaten zitten over de 2 toeren aan het andere uiteinde.= knoopsgat split. Zie INFORMATIE VOOR HET HAKEN-2. Begin bij de markeerdraad en haak afwisselend 1 en 2 v in iedere toer over de hele rondte – LET OP: Haak bij de knoopsgat split door beide lagen = ongeveer 78-84 v. Ga verder met 1 stk in iedere st en pas TEGELIJKERTIJD het aantal st aan naar 80-88 stk door hier en daar 2 stk te haken in 1 st – zie boven.

Minder na 4 toeren met stk (het werk meet nu ongeveer 11 cm) 8 stk gelijkmatig, dus haak ieder 9e en 10e stk samen voor Maat XS/S en haak ieder 10e en 11e stk samen voor Maat M/L – zie boven. Herhaal dit minderen om de toer in totaal 5 keer en dan elke toer in totaal 1-2 keer = 32-32 stk over. Haak de volgende 2 toeren alle stk 2 aan 2 samen over de toer = 8-8 stk over. Knip de draad af, haal deze door de overgebleven st, trek de draad aan en zet vast. De muts meet ongeveer 23-24 cm. Naai knopen op de rand.

MUTS:

Maat: S/M - L/XL

Hoofdomtrek: 54/56 - 58/60 cm

Materiaal: DROPS ESKIMO

50 gr. kleur nr. 02, zwart

50 gr. kleur nr. 32m, blauw/paars mix

50 gr. kleur nr. 48m, beige mix

50 gr. kleur nr. 54, zacht paars

DROPS HAAKNLD 7 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 10 st x 5 toeren = 10 x 10 cm.

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:

Vervang het eerste stk op de toer door 3 l. Eindig iedere toer met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer.

STREPENPATROON:

Wissel van kleur aan het einde van de toer, dus de nieuwe kleur begint met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer. Haak strepen als volgt:

2 toeren beige mix, 1 toer zwart, 3 toeren zacht paars, 3 toeren blauw/paars mix, 1 toer zwart, 2-3 toeren beige mix.

Haak 4-4 l met haaknld 7 mm en blauw/paars mix en vorm een ring met 1 hv in de eerste l. Zie INFORMATIE VOOR HET HAKEN EN DENK OM DE STEKENVERHOUDING!

Toer 1: 5-6 v in de ring.

Toer 2: 2 stk in iedere v = 10-12 stk.

Toer 3: 2 stk in ieder stk = 20-24 stk.

Toer 4: 2 stk in ieder stk = 40-48 stk.

Ga verder met 1 stk in ieder stk in de rondte tot het werk klaar is, haak TEGELIJKERTIJD het STREPENPATROON – zie boven! De muts meet 30-32 cm in de hoogte na een volledige herhaling van het strepenpatroon. Knip de draad af en zet vast. Vouw de onderrand ongeveer 5 cm om naar de goede kant en zet vast.

Er staat nog veel meer op deze site Droomz. Ik kan ook niet van een tekening lezen.
quote:Droomz schreef op 04 december 2010 @ 22:39:

Ik ben eigenlijk op zoek naar een leuk patroontje (in het Nederlands) van een mutsje, maar de enige die ik vind (op de site van Jessica Tromp) snap ik niet . Daar zitten tekeningen bij en ik kan haaktekeningen niet lezen. Ik zoek een heel simpel mutsje zonder flappen of gekke dingen.

Iemand die nog een patroon heeft?

En nog een foto van 1 van de laatste gemaakte dingen:

[afbeelding]Wat is die mooi geworden
aaah gosh, die koe is echt supeKOEl!
Thanks Chatterly!

En de koe lijkt op de foto mooier haha. Maar dank. Verder dit weekend weinig gehaakt. Was bezig met een laptopsleeve, maar die is veel te groot, dus heb hem moeten uithalen.

Ben wel weer opnieuw begonnen, maar toch zonde.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Die koe ziet er echt leuk uit!!
...
anoniem_59478 wijzigde dit bericht op 30-09-2015 19:58
Reden: ...
% gewijzigd
Wat een leuke dingen allemaal!! Ik ben sinds een tijdje ook helemaal verslaafd en ben nu op zoek naar een patroon voor het maken van bloemetjes. Bv voor op een mutsje of haarspeldje. Kan iemand mij hier mee helpen?

Ik heb tot nu toe alleen maar dieren gemaakt

Echt leuk om te zien wat iedereen allemaal maakt! ziet er goed uit! ik ben een tijdje terug begonnen met granny squares. Ik wilde een deken maken, maar omdat het zo n groot project is eerst even wat andere dingen. Heb nu bijna mijn 2 kussenslopen af. zodra ze klaar zijn post ik een foto!

Heb een heel leuk patroon gevonden op ravelry en was hier mee begonnen maar ik doe iets fout. Ik heb teveel steken, maar begrijo het patroon dan niet.. kan iemand mij helpen?

het patroon is:

Body:

Using an F hook and worsted weight yarn in the color of your choice, sc 6 into a circle

Sc2 into each st (12 sts)

Sc 1, sc2 into next st* around (18 sts)

Sc 2, sc2 into next st* around (24 sts) (dit snap ik niet; in elke steek 2? Dan zou je 18x2=36 steken krijgen ipv 24.) Dat heb ik dus en nu is het geen mooie bol, het golft, teveel steken)

Sc around

Sc 3, sc2 into next st* around (30 sts)

Sc around for 10 rounds

Sc 3, sc2 tog* around (24 sts)

Sc 2, sc2 tog* around (18 sts)

Sc 1, sc2 tog* around (12 sts)

Sc2tog around (6 sts)
Wat gaaf Blink!!

Xam, eerst 2 gewone vasten en dan 2 vasten in 1 (1 meerderen), en dat steeds herhalen.

quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 12 december 2010 @ 16:38:

Xam, eerst 2 gewone vasten en dan 2 vasten in 1 (1 meerderen), en dat steeds herhalen.

Inderdaad zoals je van 12 naar 18 bent geweest maar ipv 1 vaste nu 2 vaste.

Mooie zaakjes weer gezien hoor! Ik ben nog bezig met meneer sneeuwman!
ahhh thanx! dan ga ik hem tot zover terug uittrekken! Als hij klaar is kom ik hem showen!

ik bedacht me in een opwelling dat ik iets moet haken. Het gaat om een surprise waar ik gordijntjes voor wil haken. Gewoon recht toe recht aan wat ik vroeger wel geleerd heb en met behulp van you tube vast wel te doen is...toch?

Maar waar haal ik een haaknaald vandaan? Hema?
Wibra wil ze af en toe wel eens hebben, en verder hobby en fournituren/stoffen winkels.
Wibra zijn de maten niet steeds hetzelfde als gezegd wordt, maar als het maar voor een éénmalig project is, zal dat wel meevallen nut

Gewoon proberen, recht toe recht aan is wel makkelijk. Oja tel zeker je steken, anders kom je een zigzaggend ding uit (of moest het al af zijn? )

Ik ben hier nog steeds bezig met sneeuwman :P Moet nog zijn knopen haken en alles aan elkaar zetten. En zijn sjaal natuurlijk!
Leuk Stefanie, een sneeuwman :D leuk idee!

Ik heb nog een schaapje gemaakt, gewoon zelf bedacht, geen patroon is best lief geworden, zal nog foto plaatsen!
*NEWSFLASH*

De Jumbo hier verkoopt gewoon haaknaalden! Per 4 in de maten 1,25 - 1,5 - 2,0 - 2,5 en 3,0 - 3,5 - 4,0 - 4,5.

Er stond geen prijs bij, maar zal vast niet heel veel zijn. (gewoon simpele metalen). Merk is trouwens 'sorbo', dat is van schoonmaakspul toch?
Ben ook weer heel druk bezig!

Ik zal eens kijken hoe ik foto's hier kan plaatsen. Heb bijna af 2x die kip op hakken zoals al foto's staan. Een poes, een olifant, een octopus, een vlinder, een eendje en een vw-bus.

Ben nu bezig met kleine knuffels voor aan een babygym. In iede rgeval af een pinquin.

Maar, ik heb een vraag. Patronen lezen gaat me prima af, maar nu wil ik een kreeft knuffel haken. Alleen groter dan het patroon. Hoe vergroot ik dus het patroon, door alles x2 te doen?

Iemand ervaring?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven