Haken is best leuk!

14-07-2010 14:25 1895 berichten
Alle reacties Link kopieren

Hallo!

Toen ik ziek was een tijdje geleden verveelde ik me zo dat ik mezelf met behulp van Youtube heb leren haken. En het is gewoon leuk!! ( En ook weer helemaal hip!)

Zijn er hier ook meer mensen die haken?

Op Youtube kun je zoeken op crochet om bepaalde steken te leren.

Ik koop mn wol/katoen/naalden meestal op de markt.

Mn volgende projecten gaan een laptopsleeve en een kraamcadeau voor een oud-collega worden.

Wie haakt er hier nog meer?

Even een handig tabelletje toegevoegd!

Youtube-filmjes!

Single crochet

Double Crochet

Triple Crochet

Half Double Crochet

Cirkel

Magic circle

Andere videos

DROPS instructievideos

Patronen:

Granny squares

Craftbits

Coats and Clark
Leuk!! Een haak topic. Ik haak nu ongeveer een half jaar en vind het erg ontspannend om te doen. Heb inmiddels al een rits mutsjes, jurkjes, beestjes, ijsjes en cakejes gemaakt. Ik ben ook begonnen met een soort granny deken met strepen zoals hierboven maar ik vind hem niet mooi genoeg. Erg he... Ik ben net overgestapt op duurdere wol zodat ik niet iedere keer andere diktes heb en ben begonnen met een nieuwe deken met squares. Ik zal later eens een foto posten.
quote:mararoulette schreef op 28 januari 2011 @ 20:37:

Leuk!! Een haak topic. Ik haak nu ongeveer een half jaar en vind het erg ontspannend om te doen. Heb inmiddels al een rits mutsjes, jurkjes, beestjes, ijsjes en cakejes gemaakt. Ik ben ook begonnen met een soort granny deken met strepen zoals hierboven maar ik vind hem niet mooi genoeg. Erg he... Ik ben net overgestapt op duurdere wol zodat ik niet iedere keer andere diktes heb en ben begonnen met een nieuwe deken met squares. Ik zal later eens een foto posten.Welkom mararoulette. Ik ken het hoor, ga ook meestal voor de betere kwaliteit. Voor een stripe is dezelfde dikte wel belangrijk denk ik. Ben benieuwd naar je foto's
quote:Chatterly schreef op 28 januari 2011 @ 20:04:

[...]

De eerste toer is altijd een gepiel hoor mayou. Maar misschien is je ketting van lossen te vast/strak gehaakt. Misschien kun je de ketting met een dikkere haaknaald haken en verder gaan met de naald die je nodig hebt voor het patroon.

Aha dus ik ben gelukkig niet de enige! Bedankt voor de tip. Als dat niet lukt ga ik het maar eens met zo'n magic circle proberen, kijken of dat makkelijker gaat. Heb wel m'n eerste al af, een hondje (met ongelijke pootjes, de ziel!). Best trots op eigenlijk!

Wat een leuk zeepaardje!
Hallo iedereen!

Ik wil ook beginnen met haken. Morgen ga ik haaknaalden kopen op mijn werk. Tenminste dat hoop ik *supermarkt). Ook eens kijken of we een tijdschrift hebben. Wat voor tijdschriften zijn er betreft haken?

Dan alleen nog garen :S Ga beginnen met onderzetters denk ik. Is alleen in het Engels dus misschien eerst een pannenlap ofzo..

Nouja eerst de steken leren. Ik heb al een site gevonden met uitleg etc.

Maar wat maken jullie mooie dingen hier! Wauw!
quote:Bloempjuh85 schreef op 05 februari 2011 @ 19:42:

Hallo iedereen!

Ik wil ook beginnen met haken. Morgen ga ik haaknaalden kopen op mijn werk. Tenminste dat hoop ik *supermarkt). Ook eens kijken of we een tijdschrift hebben. Wat voor tijdschriften zijn er betreft haken?

Dan alleen nog garen :S Ga beginnen met onderzetters denk ik. Is alleen in het Engels dus misschien eerst een pannenlap ofzo..

Nouja eerst de steken leren. Ik heb al een site gevonden met uitleg etc.

Maar wat maken jullie mooie dingen hier! Wauw!Er zijn bijna geen tijdschriften bloempjuh. Ik haal het meeste van deze site. Daar staan best leuke dingen op, ook voor beginners.

Leuk zeepaardje Steef!

Ik heb een achterlijk vest gehaakt. Ik dacht dat het leuk was, maar hier wil ik nog niet dood in gevonden worden. Het patroon leek me wel leuk, maar echt..tis geen porem. Misschien dat ik het op de camping draag, ik zie het wel. Het is deze:

Mijn dochter vond het net een tafelkleed. Ik heb nieteens zulke tafelkleden. Man opperde nog:..Ja, leuk voor op de tuintafel. Ooit een tuintafelkleed met mouwen gezien? Hilariteit alom hier!

Op naar de volgende mislukking haha
Gelukkig dit onderwerp is nog niet helemaal stil. Dankij jullie allemaal ben ik een paar maanden terug weer eens gaan haken. Als ik dit onderwerp niet toevallig voorbij had zien flitsen was dat nooit gebeurt. Ik heb het helaas de laatste tijd wat druk en ben ook aan wat grotere projecten beig dus ik ben hier niet echt veel maar ik vind het altijd wel weer ontettend leuk om te zien waar iedereen mee bezig is.

En dan te bedebken dat ik haken vroeger wel zo ontzettend tuttig vond, ik moet eigenlijk nog steeds stiekum wel een beetje lachen als ik mezelf zo bezig zie.
jaa haken! :D je kunt eens zoeken op amigurumi~ inspiratie voor schattige dingetjes haken.
Even up.
En het lijkt me zo rustgevend.. maar ik heb nu vooral de neiging de bollen wol door de kamer te smijten eigenlijk.

Is er ergens een site waar het heel simpel omschreven staat? Alle uitleg die ik tot nu toe gelezen heb, snapte ik geen bal van. Dan wordt er in een filmpje een techniek uitgelegd, maar dan zijn ze al zo ver dat ik niet zie wat ze nu precies doen, omdat de rest van het haakwerk in de weg zit zegmaar.

Ik ben al zo ver ( ) dat ik het lusje om m'n haakpen heb en dan een lange sliert kan maken. Maar ik wil natuurlijk geen sliert.

Wat is de volgende stap? Welke van de technieken moet ik nu als eerste gaan oefenen om uiteindelijk een vierkant/rechthoek/alles-behalve-sliert te kunnen maken?

Ik neem aan dat ik nu ergens een bochtje om moet, en dan een volgende sliert kan maken. Hoe komt die 2e sliert dan aan die 1e vast?

Ik hoop dat iemand een verlossende antwoorden heeft..
Ben al iets verder denk ik..

Hoe kan je het beste zien in welk lusje je moet haken? Ik zie in het midden van de rij niet meer wat bij wat hoort zegmaar. Was begonnen met zwart, heb nu al een lichtere kleur gepakt waarbij ik het iets beter zie. Maar nog niet heel goed. Kan het dan zijn dat ik te strak haak ofzo?

Ik hoop dat sommige van jullie hier nog wel eens kijken! Helemaal omdat ik door jullie creaties zo enthousiast was geworden dat ik ook begonnen ben
Ik kan het niet echt goed voor me zien wat je precies bedoeld in je post (ben heeel slecht in uitleggen haha). Bij de lossenketting (waar je mee begint) en dan de eerste rij vasten haak ik gewoon in 1 van de lusjes van 1 losse.

Bij de vasten haak ik door beide lusjes wanneer ik meerder en niets bijzonders doe

Ik ben momenteel bezig voor een swap en met een deken
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
quote:Spoken schreef op 17 februari 2011 @ 20:30:

Ben al iets verder denk ik..

Hoe kan je het beste zien in welk lusje je moet haken? Ik zie in het midden van de rij niet meer wat bij wat hoort zegmaar. Was begonnen met zwart, heb nu al een lichtere kleur gepakt waarbij ik het iets beter zie. Maar nog niet heel goed. Kan het dan zijn dat ik te strak haak ofzo?

Ik hoop dat sommige van jullie hier nog wel eens kijken! Helemaal omdat ik door jullie creaties zo enthousiast was geworden dat ik ook begonnen ben

Er zijn tal van filmpjes op youtube, Spoken. De meesten zijn in het Engels (crochet), maar wel duidelijk. Hier een Nederlandstalige gevonden.

Haken, de basis
Heheh, kwestie van te veel willen voorbereiden bij mij. Ben gewoon begonnen en daarna snapte ik de filmpjes wel. Of er is gewoon een kwartje gevallen denk ik.

Nou, op naar m'n eerste lapjesdeken
hier hebben ze ook leuke gratis patroontjes, en het leuke is, dat sommige ontwerpen met plaatjes zijn ipv met tekst.

Zelf vind ik het bijzonder moeilijk om van tekst te haken, bij plaatjes weet je tenminste nog of je het een beetje goed doet

ik vind die uiltjes echt helemaal te gek

@chatterly op de foto ziet het er wel leuk uit...maar mislukt dus...zonde...kun je m nog uithalen of lukt dat niet? anders ook wel zonde van de garen..(zeker als je dure garen van drop design hebt gebruikt)
Dank je wel Chatterly

Had die site idd al eens eerder gezien....

Ben nog bezig met het begin van een onderzetter. Mijn probleem is of ik haak te los of te strak....
Hoi allemaal,

Ook ik ben beginnend haakster. Ik loop vast bij toer 3 van onderstaand patroon. Is er misschien iemand die mij hierbij kan helpen? Er staat dat je 3 l moet doen en dan 1 stk in de eerste l-lus. Maar waar begin je dan vanaf tellen: de eerste l die je hebt gehaakt of tel je vanaf de naald? Vervolgens moet je 1 l doen en 2 stk in dezelfde lus. Bedoelen ze daarmee de lus die je net hebt gehaakt of de lus waarin je net het 1e stk hebt gemaakt? Zoals ik het lees maak je het haakwerk nergens vast aan het rondje dat je in toer 1 en 2 al hebt gemaakt, maar dat kan niet kloppen. Ik hoop dat er iemand is die hier meer inzicht in heeft dan ik!

Haak 6 l met 2 draden Alpaca en haaknld 5 mm en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.

TOER 1: 3 l, 15 stk in de ring, eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 16 stk, keer het werk.

TOER 2: 3 l, 2 stk in het eerste stk, * 2 l, sla 1 stk over, 3 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* in totaal 7 keer en eindig met 2 l en 1 hv in 3e l van het begin van de toer = 8 stk-groepen, keer het werk.

TOER 3: 3 l, 1 stk in de eerste l-lus, 1 l, 2 stk in dezelfde l-lus, * 1 l, 2 stk in de volgende l-lus, 1 l, 2 stk in dezelfde l-lus *, herhaal van *-* in totaal 7 keer en eindig met 1 l en 1 hv in de 3e l van het begin van de toer, keer het werk = 8 stk-groepen.
quote:Jannepanne schreef op 20 februari 2011 @ 23:09:

Hoi allemaal,

Ook ik ben beginnend haakster. Ik loop vast bij toer 3 van onderstaand patroon. Is er misschien iemand die mij hierbij kan helpen? Er staat dat je 3 l moet doen en dan 1 stk in de eerste l-lus. Maar waar begin je dan vanaf tellen: de eerste l die je hebt gehaakt of tel je vanaf de naald? Vervolgens moet je 1 l doen en 2 stk in dezelfde lus. Bedoelen ze daarmee de lus die je net hebt gehaakt of de lus waarin je net het 1e stk hebt gemaakt? Zoals ik het lees maak je het haakwerk nergens vast aan het rondje dat je in toer 1 en 2 al hebt gemaakt, maar dat kan niet kloppen. Ik hoop dat er iemand is die hier meer inzicht in heeft dan ik!

Haak 6 l met 2 draden Alpaca en haaknld 5 mm en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.

TOER 1: 3 l, 15 stk in de ring, eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 16 stk, keer het werk.

TOER 2: 3 l, 2 stk in het eerste stk, * 2 l, sla 1 stk over, 3 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* in totaal 7 keer en eindig met 2 l en 1 hv in 3e l van het begin van de toer = 8 stk-groepen, keer het werk.

TOER 3: 3 l, 1 stk in de eerste l-lus, 1 l, 2 stk in dezelfde l-lus, * 1 l, 2 stk in de volgende l-lus, 1 l, 2 stk in dezelfde l-lus *, herhaal van *-* in totaal 7 keer en eindig met 1 l en 1 hv in de 3e l van het begin van de toer, keer het werk = 8 stk-groepen.Je moet precies haken zoals het geschreven staat. Je doet 3 lossen en haakt dan in de lus (dat zijn de lossen van de vorige toer) daar sla je dus omheen. Dan weer een losse en dan wéér 2 stokjes om dezelfde lossen waar je het eerste stokje om gehaakt hebt. Die 3 lossen zijn dan eigenlijk het eerste stokje. Dus in totaal 3 stokjes om de lossen boog van de voorgaande toer. Jee das best moeilijk uitleggen. En het is zo simpel. Als je het niet snapt zal ik het morgen ff beter uitleggen. Desnoods haak ik het ff na en maak foto's
De lossen lus is het gat van de vorige toer. Hoop dat je het snapt. Hier is het duidelijk te zien. Zoals je op het patroon ziet moeten er hier 3 stokjes gehaakt worden in de lossen lus. Dat zijn dus de vorige lossen die tussen de drie stokjes van de vorige toer gehaakt zijn.

Als je een paar keer op de foto klikt vergroot hij.
quote:gelukkigmeisje schreef op 18 februari 2011 @ 17:11:

hier hebben ze ook leuke gratis patroontjes, en het leuke is, dat sommige ontwerpen met plaatjes zijn ipv met tekst.

Zelf vind ik het bijzonder moeilijk om van tekst te haken, bij plaatjes weet je tenminste nog of je het een beetje goed doet

ik vind die uiltjes echt helemaal te gek

@chatterly op de foto ziet het er wel leuk uit...maar mislukt dus...zonde...kun je m nog uithalen of lukt dat niet? anders ook wel zonde van de garen..(zeker als je dure garen van drop design hebt gebruikt)

Ja ik kan het wel uithalen hoor. Ik had én de verkeerde kleur (beige) én verkeerde dikte van garen. Ik wilde het gewoon proberen. Ben nu opnieuw begonnen met het aanbevolen garen. Ook in blauw nu en ik moet zeggen dat het best leuk wordt. Wat ik van dat beige spul ga maken zie ik nog wel.

We willen wel foto's zien van jullie projecten hè
Chatterly, je bent mijn held! Ik begreep maar niet wat ze met lus bedoelen, dacht dat dat het lusje van de losse was. Bedankt voor je hulp, ik kan weer verder met mijn deken
Graag gedaan hoor. Mijn ervaring is ook dat ik veel te moeilijk denk. Als je zomaar wat aanrommelt kom je er vanzelf achter wat er bedoeld wordt.
Goed dat hier weer wat beweging is. Ik heb last van haakfaalangst. Heb mezelf met behulp van the happy hooker haken geleerd en wil nu met een patroon beginnen wat ik via etsy heb gekocht.

Alleen omschrijft zij alles weer net weer want anders dan in mijn boek. Dus denk ik de hele tijd dat ik het fout doe. Zucht.Nu ligt het werk alweer maanden onder de bank.
Ik ben nu bezig met blauwe granny's, voor een sjaal. Als ik wat verder ben zal ik eens een foto plaatsen :-)
@flauwegeit

misschien handig om eerst een paar kleine patroontjes proberen met afbeelding EN uitleg? (ik vind het fijn om van verschillende stadia van het project foto's te zien, liefst zelfs nog een filmpje ;) ) Patronen met alleen tekst vind ik ondoenlijk...(zeker als je iets 3d wilt maken, dan kun je het ook niet op gevoel doen)
Waarmee haken jullie trouwens? Zelf vind ik double eight cotton wel fijn (en goedkoop...als het dan mislukt, ben ik niet gelijk een fortuin kwijt aan verprutste garen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven