Meterstanden pppffff

31-08-2019 19:42 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net weer de meterstanden doorgegeven. En me weer rotgeschrokken. Wat betalen jullie?
Hier 4 persoonshuishouden. Twee pubers die wel veeeeeel gamen.
We betalen 130 per maand en moeten nu 350 euro bijbetalen en gaan 155 euro per maand betalen.
We zitten bij Eneco. Een paar jaar geleden betaalden we 115 euro en hoefden niks bij te betalen. Omstandigheden zijn niet heel veel anders geworden.
Wat een geld toch elke keer weer 😢
maze wijzigde dit bericht op 31-08-2019 19:47
0.23% gewijzigd
Alecta schreef:
01-09-2019 09:45
Wij betalen tussen de 45 en 50 euro per maand aan stroom voor een 6 persoons-huishouden en zitten daarmee, als ik de diverse cijfers mag geloven, onder het gemiddelde. Wasmachine is hier de grootverbruiker, met 6 sporters in huis zeker 1 was per dag en vaak ook 2.
Wat ik bij de rest lees gaat het over stroom- EN gasverbruik.
You are enough. Seriously, no need for any more of you.
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
175 per maand voor gas en elektra.
Verbruik ca 1300 m3 gas en 4500 kWh per jaar.
Vrijstaand huis; 2 volwassenen en 1 puber
Hier verbruiken we 1800m3 gas in ons slecht geisoleerde doortochthuis, en 2000kwh elektra. Twee volwassenen, twee kinderen die er zo’n 70% van de tijd zijn. Wij stappen ieder jaar over.
Hier een slecht geïsoleerde benedenwoning voor 1 persoon, deels zelfs enkel glas nog. Ben bijna altijd thuis, verwarm het huis met gas, kook en douche op gas (sommigen hier zullen een elektrische boiler hebben /elektrisch koken). Verwarming staat indien aan op 21 graden.

Zo'n 4 jaar terug was het voorgestelde termijnbedrag 86 euro per maand , nu 101 euro terwijl ik 20% minder stroom verbruik (waarschijnlijk omdat ik minder vaak de computer aan heb staan - meer op mobiel doe).

Maandbedrag staat op 120 euro om niks terug te hoeven betalen (en rond de meimaand wat extra vakantiegeld te bietsen).

Verbruik is stroom 1100 kWh en gas 700m3 per jaar.

Schijnt voor een 1 persoons huishouden laag te zijn. En dat terwijl ik zoals gezegd erg veel in mijn huis ben.

Als ik de opbouw van mijn maandelijkse termijnbedrag zie, betaal ik voor stroom an sich welgeteld 1! euro, en 22 euro netbeheer kosten.
Kost mijn gas an zich 66 euro en komt daar nog 17 euro netbeheer kosten bij.

Leuk dat gas zo onpopulair gemaakt wordt maar daardoor ben ik als alleenstaande chronisch zieke in een slecht geïsoleerd huurhuis de sjaak.
maze schreef:
31-08-2019 20:00
Hhhmmm gas is tot nu toe 1548m3 stroom is 2681kWh. Maar geen idee of dat dan heel veel is.
Zie net op de site dat we wel binnenkort een slimme meter krijgen dus dan kan ik het zelf wat beter overzien.
Ik heb altijd het idee dat het nooit zoveel uitmaakt bij welke leverancier je zit maar misschien toch maar eens een vergelijkend waren onderzoekje doen
Dit is mega gemiddeld. Zo niet weinig.

https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/
Voor stroom betaal ik 40 euro per maand voor een 1-persoonshuishouden. Vorig jaar had ik een lager termijnbedrag, maar toen moest ik bijbetalen. Nu krijg ik hopelijk wat terug aan het eind van het jaar. Gas zit hier bij de servicekosten in.
I don’t need an inspirational quote. I need coffee.
gas ongeveer 900 m3 en stroom 1800kwh. Ik betaal nu zo'n 90 euro per maand, voor twee personen.
Solomio schreef:
01-09-2019 17:07
Wat ik bij de rest lees gaat het over stroom- EN gasverbruik.
Mijn reactie was op de forumster die schreef dat rond de 40 euro wel erg fors was voor electriciteit bij een gezin van 6 personen. Ik vond dat forse wel meevallen.
-Red- schreef:
01-09-2019 17:17
Hier verbruiken we 1800m3 gas in ons slecht geisoleerde doortochthuis, en 2000kwh elektra. Twee volwassenen, twee kinderen die er zo’n 70% van de tijd zijn. Wij stappen ieder jaar over.
Wat is je maandbedrag, als ik vragen mag?
hanke321 schreef:
01-09-2019 17:52

Leuk dat gas zo onpopulair gemaakt wordt maar daardoor ben ik als alleenstaande chronisch zieke in een slecht geïsoleerd huurhuis de sjaak.
Eens.
Mijn electriciteitsverbruik was gedaald, maar mijn rekening met 50% gestegen. Ik ging van 14 naar 21. Dat zit hem dus in de tarieven, netbeheerkosten en de heffingen die op een klein verbruik extra hard aankomen.

Ik vind het eigenlijk te gek voor woorden.
merano wijzigde dit bericht op 01-09-2019 20:28
5.27% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Irish_Wasser_Woman schreef:
01-09-2019 09:37
Is dat voor stroom én gas? Of alleen stroom? Want voor alleen stroom, vind ik het alsnog best een bedrag. Voor gas en stroom samen vind ik het dan bizar weinig....
Voor beide.
slobberbone schreef:
01-09-2019 19:35
Voor beide.
Dus dan betaal je (nu met je zonnepanelen) minder dan 20 euro per maand aan gas?? Hóe dan?? Wat is je verbruik? Je bent toch aan belastingen en zo al meer dan 20 euro kwijt per maand?
01-09-2019 19:43
Dus dan betaal je (nu met je zonnepanelen) minder dan 20 euro per maand aan gas?? Hóe dan?? Wat is je verbruik? Je bent toch aan belastingen en zo al meer dan 20 euro kwijt per maand?
Ik snap het ook niet. Netbeheerkosten gas en elektra zijn bij mij al 400 euro per jaar.
Wij zitten op 123 euro per maand, 800 kWh stroom en 1700 m3 gas. Bij
Met 12 zonnepanelen. Die natuurlijk ook wat gekost hebben en je er in 10 jaar ongeveer uit hebt.
Nu met 3 personen, maar bij deze hoeveelheden nog met 3,5 (co-ouderschap ;) ). 1 puber minder en al beduidend minder was nu!
Ketel is intussen bijna 15 jaar oud en koken ook nog op gas.
Hebben groot hoekhuis. In de winter in woonkamer en badkamers verwarming aan en bij het huiswerk maken op 1 slaapkamer.
Ben benieuwd naar de nieuwe afrekening in oktober.
Boarn schreef:
01-09-2019 10:16
Om het milieu denken is bij jullie thuis geen dingetje?

Neuh als wij er maar lekker warmpjes bijzitten
Alecta schreef:
01-09-2019 18:26
Mijn reactie was op de forumster die schreef dat rond de 40 euro wel erg fors was voor electriciteit bij een gezin van 6 personen. Ik vond dat forse wel meevallen.
Ow, dan heb ik dat gemist.
You are enough. Seriously, no need for any more of you.
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik betaal voor 1 persoon voor alleen elektra bij Budgetenergie 31 euro per maand en moest 4 euro bijbetalen vorige week. Ik probeer dit nu wel te minderen en te profiteren van mijn daltarief want daar lette ik nooit op.
Sinds drie weken was ik alleen in het weekend en met wat aanpassingen lukt dit aardig.

Aangezien ik stadsverwarming heb betaal ik me scheel aan de Nuon voor de warmte. Die heb ik van 75 euro per maand op 80 euro per maand gezet, dus ik krijg waarschijnlijk wel een bedrag terug.
Mijn verwarming staat trouwens ook weinig aan. Daar is bijna niet op te besparen.
Oh mijn god....ik moet echt eens kijken wat we verkeerd doen. Hier wordt door aanbieders ook regelmatig gevraagd of we een wietplantage hebben🤭 Wij komen uit op 220 per maand......
Mijn verbruik (1 persoon, woning van 3 etages) is over de afgelopen 6 jaren gemiddeld: stroom plm 2150 kwh en gas gem. 780 kubieke meter.

Over 2017 heb ik de nota eens uitgeplozen, mijn maandelijkse voorschot was toen 87,- per maand. De jaarnota (Eneco) uitgesplitst:

-gas 26.60 % en stroom 19.06 % van de nota (samen verbruik: 45.66 %)
-overheid (belasting en opslag) 16.88 % van de nota
-netbeheer gas 16.21 % en voor stroom 21.23 % (samen 37.45 %)

in euro's:
verbruik gas en stroom - 42,47 euro
overheid - 15,70 euro
netwerk - 34,83 euro (Eneco en Stedin)

Ik had uitgerekend dat mijn verbruik in euro's neerkwam op 81,- per maand, maar toch verhoogde men het voorschot voor 2018 naar 93,- (een verhoging van ruim 14 % ?). Dat heb ik teruggezet naar 87,- en ik kreeg nóg terug.
Ook voor 2019 kwam men weer met een forse verhoging (was net die tijd dat de stijgende gasprijzen veel in het nieuws waren). Dus het voorschot is nu 120,-

Mijn verbruik is ongeveer hetzelfde gebleven (ik noteer elke maand de meterstanden) dus ik zal wel een aardig bedrag terug krijgen.

Die berekening had ik eerlijk gezegd ook gemaakt omdat Eneco alsmaar over Toon begon: dan zou ik zo leuk kunnen besparen....
Maar om de kosten van Toon 'terug te verdienen' zou ik dus m.n. op mijn verbruik moeten besparen. Dus ik wilde eens uitrekenen of Toon nu wel zo handig en voordelig zou zijn... Ik heb dus besloten gewoon mijn ouderwetse systeem aan te houden: standen gewoon zelf noteren. Werkt prima! Wel zo voordelig.
@ To: ipv de gedachte dat dit zoveel kost moet je je misschien eens afvragen hoe je leven eruit zou zien zonder deze diensten.

Jouw gezin is elke dag voorzien van licht en warmte voor de prijs van twee koffies buitenhuis.
Moirmel schreef:
02-09-2019 05:20
@ To: ipv de gedachte dat dit zoveel kost moet je je misschien eens afvragen hoe je leven eruit zou zien zonder deze diensten.

Jouw gezin is elke dag voorzien van licht en warmte voor de prijs van twee koffies buitenhuis.
Ja jeetje bedankt voor dit verhelderende idee!
01-09-2019 19:43
Weet ik nog niet zo lang heb ik de zonnepanelen nog niet. Weinig verbruiken, nu zo rond de 200 m3 gasverbruik. Nee, met juiste welkomstbonus niet.
Ik weet het bedrag niet precies uit mijn hoofd maar ik weet wel dat we weinig verbruiken. We hebben geen droger en geen vaatwasser. Ons huis is goed geïsoleerd en we kijken relatief weinig tv.
maze schreef:
02-09-2019 08:29
Ja jeetje bedankt voor dit verhelderende idee!
Leuk sarcasme.
In een tijdperk dat alles zo goedkoop mogelijk moet zijn is het best confronterend dat je evenveel uitgeeft aan een etentje als aan de diensten waar je een ganse maand gebruik van maakt.
Laten we lekker klagen opdat ieder zich goed voelt en vooral niet zien dat we meer uitgeven aan onze vakanties dan aan onze basisvoorzieningen.
Ik vraag me serieus af hoe sommige mensen die hier reageren aan zulk laag verbruik komen.
Wij (2 volwassenen) hebben een matig geisoleerde vrijstaande jaren 70 woning. En betalen 150 euro per maand.
Dat is gebaseerd op het feit dat we voldoende zonnepanelen hebben liggen om geen elektra te verbruiken (we gaan zelfs behoorlijk terugleveren, maar dan kan geen rekening mee worden gehouden in de berekeningen).
Omdat ik eigenlijk altijd thuis ben , stoken we op koude dagen dus de hele dag.
Ons gas verbruik ligt op ongeveer 2200m3 en ik zou niet weten hoe ik dat verder omlaag kan brengen. We hebben overal hr+ of hr++ glas.
Het enige wat we zelf nog makkelijk kunnen doen is het dak verder isoleren. Maar ik ben tegelijk bang voor vochtproblemen. We horen van sommige buren dat de nageisoleerde huizen bij ons in de straat behoorlijk last hebben van vocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven