Meterstanden pppffff
zaterdag 31 augustus 2019 om 19:42
Net weer de meterstanden doorgegeven. En me weer rotgeschrokken. Wat betalen jullie?
Hier 4 persoonshuishouden. Twee pubers die wel veeeeeel gamen.
We betalen 130 per maand en moeten nu 350 euro bijbetalen en gaan 155 euro per maand betalen.
We zitten bij Eneco. Een paar jaar geleden betaalden we 115 euro en hoefden niks bij te betalen. Omstandigheden zijn niet heel veel anders geworden.
Wat een geld toch elke keer weer
Hier 4 persoonshuishouden. Twee pubers die wel veeeeeel gamen.
We betalen 130 per maand en moeten nu 350 euro bijbetalen en gaan 155 euro per maand betalen.
We zitten bij Eneco. Een paar jaar geleden betaalden we 115 euro en hoefden niks bij te betalen. Omstandigheden zijn niet heel veel anders geworden.
Wat een geld toch elke keer weer
maze wijzigde dit bericht op 31-08-2019 19:47
0.23% gewijzigd
maandag 2 september 2019 om 14:42
Jij weet toch helemaal niet hoe en waar ik mijn geld aan uitgeef?Moirmel schreef: ↑02-09-2019 14:08Leuk sarcasme.
In een tijdperk dat alles zo goedkoop mogelijk moet zijn is het best confronterend dat je evenveel uitgeeft aan een etentje als aan de diensten waar je een ganse maand gebruik van maakt.
Laten we lekker klagen opdat ieder zich goed voelt en vooral niet zien dat we meer uitgeven aan onze vakanties dan aan onze basisvoorzieningen.
maandag 2 september 2019 om 14:51
Hoe hoog zet je de verwarming (ik op 20)? Hoe ver draai je hem terug in de nacht (ik tot 16)? Waar heb je de radiator aan staan (ik alleen beneden en op 1 kamer boven)?Yasha schreef: ↑02-09-2019 14:34Ik vraag me serieus af hoe sommige mensen die hier reageren aan zulk laag verbruik komen.
Wij (2 volwassenen) hebben een matig geisoleerde vrijstaande jaren 70 woning. En betalen 150 euro per maand.
Dat is gebaseerd op het feit dat we voldoende zonnepanelen hebben liggen om geen elektra te verbruiken (we gaan zelfs behoorlijk terugleveren, maar dan kan geen rekening mee worden gehouden in de berekeningen).
Omdat ik eigenlijk altijd thuis ben , stoken we op koude dagen dus de hele dag.
Ons gas verbruik ligt op ongeveer 2200m3 en ik zou niet weten hoe ik dat verder omlaag kan brengen. We hebben overal hr+ of hr++ glas.
Het enige wat we zelf nog makkelijk kunnen doen is het dak verder isoleren. Maar ik ben tegelijk bang voor vochtproblemen. We horen van sommige buren dat de nageisoleerde huizen bij ons in de straat behoorlijk last hebben van vocht.
Trui aan, dikke sokken, dekentje op de bank, kaarsen aan helpt ook allemaal.
Dat terugdraaien 's nachts moet je ook niet té ver doen trouwens, want dan moet je ketel heel hard werken op alles weer op te stoken tot die 20 graden (of hoe hoog je hem dan ook zet).
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
maandag 2 september 2019 om 15:45
Alleenstaand, bungalow 80 m2. Slecht tot Redelijk geïsoleerd. Bijna hele dagen thuis.
2018-2019 Stroom 3172 kWh en gas 1284 m3. Bij mij is vooral het stroomverbruik erg hoog. Ik denk er over om volgend jaar toch maar eens zonnepanelen aan te schaffen, als ik ooit het geld ervoor bij elkaar kan sparen. Ik betaal nu € 180,== in de maand.
2018-2019 Stroom 3172 kWh en gas 1284 m3. Bij mij is vooral het stroomverbruik erg hoog. Ik denk er over om volgend jaar toch maar eens zonnepanelen aan te schaffen, als ik ooit het geld ervoor bij elkaar kan sparen. Ik betaal nu € 180,== in de maand.
maandag 2 september 2019 om 16:18
Voor je verbruik: verlaag de temperatuur op je ketel en verlaag de gewenste temperatuur in je woning.Yasha schreef: ↑02-09-2019 14:34Ik vraag me serieus af hoe sommige mensen die hier reageren aan zulk laag verbruik komen.
Wij (2 volwassenen) hebben een matig geisoleerde vrijstaande jaren 70 woning. En betalen 150 euro per maand.
Dat is gebaseerd op het feit dat we voldoende zonnepanelen hebben liggen om geen elektra te verbruiken (we gaan zelfs behoorlijk terugleveren, maar dan kan geen rekening mee worden gehouden in de berekeningen).
Omdat ik eigenlijk altijd thuis ben , stoken we op koude dagen dus de hele dag.
Ons gas verbruik ligt op ongeveer 2200m3 en ik zou niet weten hoe ik dat verder omlaag kan brengen. We hebben overal hr+ of hr++ glas.
Het enige wat we zelf nog makkelijk kunnen doen is het dak verder isoleren. Maar ik ben tegelijk bang voor vochtproblemen. We horen van sommige buren dat de nageisoleerde huizen bij ons in de straat behoorlijk last hebben van vocht.
Isolatie van je dak is best verstandig, hier ontsnapt enorm veel warmte, dus dit levert een stevige besparing op. Voor de potentiële vochtproblemen: ventilatie.
maandag 2 september 2019 om 16:51
Ik denk dat vooral de kosten in de vijverpomp, aquarium en opladers zitten en laptop is hele dagen aan. Maar geheel zeker weten doe ik het niet. Droger heb ik niet. Wasmachine gebruik in gemiddeld 1x in de week. Inbouw koelkast is niet extreem oud, wel ouder dan 7 jaar. Vriezer is twee jaar. TV kijken doe ik na 17.00 uur. Tot een uur of 1.
maandag 2 september 2019 om 17:08
maandag 2 september 2019 om 17:29
De verwarming staat als ik thuis ben op 20 graden. 's Nachts op 15 en bij extreme kou op 17 omdat het anders eindeloos lang duurt om het 's ochtends weer warm te krijgen. De thermostaat staat zo ingesteld dat er een uur voor we naar bed gaan gestopt wordt met stoken.wiezel schreef: ↑02-09-2019 14:51Hoe hoog zet je de verwarming (ik op 20)? Hoe ver draai je hem terug in de nacht (ik tot 16)? Waar heb je de radiator aan staan (ik alleen beneden en op 1 kamer boven)?
Trui aan, dikke sokken, dekentje op de bank, kaarsen aan helpt ook allemaal.
Dat terugdraaien 's nachts moet je ook niet té ver doen trouwens, want dan moet je ketel heel hard werken op alles weer op te stoken tot die 20 graden (of hoe hoog je hem dan ook zet).
Ik verwarm eigenlijk alleen de benedenverdieping (woonkamer, eetkamer en keuken) en de badkamer. In de garage en bijkeuken staat de thermostaat op de bevries beveiliging, net als in de slaapkamers boven en de hal. Ik begrijp dus echt niet wat ik nog kan veranderen aan mijn stook gedrag. Ik loop bij 20 graden al met twee paar sokken, sloffen, dikke trui etc aan als het echt winter is. Ik word gewoon erg snel koud. Dus de verwarming op 19 graden zetten vind ik echt geen optie, ik wil nog wel enigszins comfortabel leven.
We gaan dit najaar dus toch maar kijken naar dakisolatie. Dat zou inderdaad nog wel het nodige kunnen schelen.
maandag 2 september 2019 om 18:33
Ja hier ook zoiets, tenminste het totale maandbedrag van alle voorzieningen. Krijgen ook elk jaar boven de 500€ terug.
maandag 2 september 2019 om 20:17
Warmte stijgt op, dus dakisolatie zou best wat kunnen schelen.Yasha schreef: ↑02-09-2019 17:29De verwarming staat als ik thuis ben op 20 graden. 's Nachts op 15 en bij extreme kou op 17 omdat het anders eindeloos lang duurt om het 's ochtends weer warm te krijgen. De thermostaat staat zo ingesteld dat er een uur voor we naar bed gaan gestopt wordt met stoken.
Ik verwarm eigenlijk alleen de benedenverdieping (woonkamer, eetkamer en keuken) en de badkamer. In de garage en bijkeuken staat de thermostaat op de bevries beveiliging, net als in de slaapkamers boven en de hal. Ik begrijp dus echt niet wat ik nog kan veranderen aan mijn stook gedrag. Ik loop bij 20 graden al met twee paar sokken, sloffen, dikke trui etc aan als het echt winter is. Ik word gewoon erg snel koud. Dus de verwarming op 19 graden zetten vind ik echt geen optie, ik wil nog wel enigszins comfortabel leven.
We gaan dit najaar dus toch maar kijken naar dakisolatie. Dat zou inderdaad nog wel het nodige kunnen schelen.
Anders zie ik toch ook geen dingen die ik anders doe dan jij.
Hopelijk helpt het!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
maandag 2 september 2019 om 20:19
maandag 2 september 2019 om 20:20
Ketel tunen en radiatoren waterzijdig inregelen dat leverd een hoop besparingen op.
maandag 2 september 2019 om 21:13
maandag 2 september 2019 om 21:14
dinsdag 3 september 2019 om 09:05
Essent. Als deze failliet gaat heeft meneerF geen baan meer.slobberbone schreef: ↑02-09-2019 20:19Stap ieder jaar over en er wil er wel eens een failliet gaan, weg geld.
"Boring conversation anyway"
dinsdag 3 september 2019 om 11:36
€160 per maand, 2 volwassenen en 1 klein kind. Gas zit rond de 1600 per jaar, stroom rond de 3000. We krijgen altijd wat terug. Ik hou het verbruik goed bij en stel waar nodig ook het termijnbedrag bij. Dat vind ik leuk om me daar mee bezig te houden.
Anyway TO, jullie verbruik is heel normaal hoor. Het is gewoon zo duur geworden allemaal.
En nouja, als je het leuk vindt kan je je altijd nog bezig houden met besparen deze winter. Trui aan, kleedje om, minder vaak in bad.
Anyway TO, jullie verbruik is heel normaal hoor. Het is gewoon zo duur geworden allemaal.
En nouja, als je het leuk vindt kan je je altijd nog bezig houden met besparen deze winter. Trui aan, kleedje om, minder vaak in bad.