Puin ruimen!

12-10-2019 19:07 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn vraag even wat achtergrond.
Ik woon nu een paar jaar samen met mijn man. We wonen in zijn ouderlijk huis. Mijn man heeft ASS en voor hem betekend dit onder andere dat hij moeite heeft met veranderingen en afstand doen van spullen.

Ik heb wel wat veranderingen doorgedrukt in en om het huis. Wat lichtere meubelstukken bijvoorbeeld want alles was nog donker eiken en bv een nieuwe bank.
Echter door omstandigheden hebben de veranderingen wel bijna 2 jaar stil gestaan.
Ik heb aangegeven dat ik weer dingen wil gaan veranderen en een kastje en de salontafel zijn vervangen.
Er staan wat dingen op de planning namelijk:
- behang gang beneden, boven en trappen gat vervangen voor structuurverf omdat 1 van de katten het behang kapot heeft gemaakt
- een extra kastje in de keuken
- folie over de kastjes in keuken
- nieuw zeil in de keuken
- zonnepanelen (die zijn gisteren gelegd)
- fornuis veranderen naar inductie koken
- snoeien van een zeer grote boom in de voortuin
- evt. een hordeur bij de keuken zodat we kunnen luchten zonder dat de katten naar buiten kunnen.

Dat is fijn, vrijwel alles laten we doen want we hebben beide geen verstand van klussen en alles wat erbij komt kijken.

We zijn beide nogal van spullen kopen en als we iets leuk/lekker en/of goedkoop vinden kunnen we groots in slaan. We wonen ook vrij groot. Een ruime (rommel)zolder, een knutselkamer, een slaapkamer (overigens is die volledig veranderd toen ik hier kwam wonen daar hoeft niks aan gedaan te worden), een logeerkamer, een badkamer en een kantoor ruimte (vrij klein)
Werkelijk overal liggen spullen. De afgelopen weken/maanden heb ik al behoorlijk veel van mijzelf weggedaan. Veel naar kringloop gebracht, dingen gratis op laten halen, in de container gemikt/naar het milieupark gebracht en wat dingen verkocht. Ik heb alleen al een kleine 250 allerhandes/boodschappen/jumbo magazines van jaren en jaren uitgezocht. Uitgescheurd wat ik wil maken en receptenboekjes gekocht om het heel handzaam in over te schrijven.
Mijn man haalt soms dingen uit de container en bij vrijwel alles wat ik weg doe zegt hij: "vind je dat niet zonde?" "weet je dat wel zeker?" "Wat als je er spijt van krijgt?" "Kan je dat niet verkopen ipv weggeven?"
Inmiddels heb ik aangegeven dat ik dat gewoon niet meer wil. Hij moet vertrouwen in mij hebben en bovendien wellicht krijg ik van 3% wel spijt dan ben ik toch maar mooi 97% kwijt waar ik geen spijt van heb.

Inmiddels kan ik dus wel mijn eigen spullen opruimen maar alles wat van hem is wil hij bewaren. En dan bedoel ik ook echt alles. Tot aan een interessant krantenstukje toe van bijna 20 jaar geleden. (niks bijzonders verder) Boeken, cd's, enz.
Hij heeft ook een kooptik voor bv kaarsjes, lucifers, afwasmiddel, lampen en pennen. Als ik dan juist lekker veel kaarsjes ga branden vind hij dat zonde maar ik heb lucht nodig, ruimte! Wat ik doe is een druppel op de gloeiende plaat.
Ik word inmiddels wanhopig want ik kan niet tot mijn man doordringen. Als ik laat vallen dat ik graag iig kasten wil om meer overzicht te krijgen zie ik paniek in zijn ogen. Weer veranderingen, weer "gedoe", weer kosten (hoewel die kosten niet bijzonder van belang zijn want ik koop vaak via marktplaats zeer mooie meubels voor een prikkie)
Ik word onrustig van de rommel en ben erg ongelukkig als mijn man juist gaat zuchten als ik zeg: blijf jij lekker zitten maar ik ga verder op zolder met opruimen.

Goed heel verhaal maar ik zoek eigenlijk tips. Zelfs de kleinste dingen wegdoen is een gevecht. Wat we al gedaan hebben:
- ipv woonkamer dingen verplaatsen naar zolder en dat hij dan gaat kijken of hij het mist
- een foto maken van hetgeen wat er weg gaat
- benoemen wat dit voor mij betekend. Zijn begeleidster heeft ook aangegeven dat zij denkt dat het zijn gemoed goed zou doen als er meer structuur was in het huishouden.
- weken van tevoren al aankondigen dat ik iets specifieks aan wil pakken
(de tafel zelfs al jaren van tevoren)
- dingen te koop zetten maar als het niet verkocht is gaat het niet alsnog naar de kringloop maar wil hij het "later" nog eens proberen te verkopen.

Ik loop op mijn tanden en kan soms wel huilen van al die spullen en drukte om mij heen. Ik snap hem deels echt wel hoor in de afgelopen jaren is er zoveel veranderd in zijn leven maar ik ben echt de moeilijkste niet ik denk persoonlijk dat hij het slechter had kunnen treffen wat dit betreft. Maar ik zit aan mijn tax.

Wie heeft er een idee om het huis wat leefbaarder te maken zonder dat ik bij elk ding bijna moet smeken om het weg te gooien?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
redbulletje schreef:
12-10-2019 19:45
Als het zijn ouderlijk huis is dan zijn het spullen met emotionele waarde voor hem. Wat voor jou van geen betekenis is, is voor hem een herinnering.
Sommige dingen wel uiteraard en daar is heel veel ruimte voor letterlijk en figuurlijk. Maar eerlijk is eerlijk hij wilde graag dat ik bij hem ging wonen. Ik heb daarom heel veel spullen weg moeten doen van mijn overleden ouders en van mijn overleden echtgenoot omdat het anders niet paste dus ik heb ook mijn steentje bijgedragen wat dat betreft.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
redbulletje schreef:
12-10-2019 19:45
Als het zijn ouderlijk huis is dan zijn het spullen met emotionele waarde voor hem. Wat voor jou van geen betekenis is, is voor hem een herinnering.
Precies.

Ik zou hem dus niet meteen dwingen alles naar de stort te brengen, maar de gemeenschappelijke ruimten vrij houden van overmatig veel herinneringen lijkt me niet te veel gevraagd.
Marnamai schreef:
12-10-2019 19:48
Alleen al dat je zijn spullen omschrijft als "puin" zou ik als partner overigens razend om zijn.

Dan is het gewoon 3 dagen beeld zonder klank.
(Al is het maar om ervoor te zorgen dat ik niet gewoon totaal explodeer.)
Dat kan, hij noemt het zelf ook vaak zo. Rommel, puin, troep enz. Ik heb er geen enkel probleem als iemand dat over mijn (potentieel) overbodige spullen zegt. En ik omschrijf zeker niet alleen zijn spullen zo maar ook de mijne.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
12-10-2019 19:59
Sommige dingen wel uiteraard en daar is heel veel ruimte voor letterlijk en figuurlijk. Maar eerlijk is eerlijk hij wilde graag dat ik bij hem ging wonen. Ik heb daarom heel veel spullen weg moeten doen van mijn overleden ouders en van mijn overleden echtgenoot omdat het anders niet paste dus ik heb ook mijn steentje bijgedragen wat dat betreft.
Dat is jammer dat jij spullen hebt moeten wegdoen. Zelf had ik daar aan vast gehouden (maar ja, ook autist ;-D ) Zou die spullen dan maar op zolder/logeerkamer zetten zodat de woonkamer gewoon fris en hip kan worden ingericht.
Heel "officieel" heb ik ook mijn eigen kamer maar in verloop van tijd is dat toch ook veel een (gezamenlijke) opslag geworden.
Misschien ligt een groot deel van de oplossing inderdaad in meer bergruimte. Dan pak je toch alles weer even in je handen en kan je per ding kijken of het nog wel nodig is.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
redbulletje schreef:
12-10-2019 20:02
Dat is jammer dat jij spullen hebt moeten wegdoen. Zelf had ik daar aan vast gehouden (maar ja, ook autist ;-D ) Zou die spullen dan maar op zolder/logeerkamer zetten zodat de woonkamer gewoon fris en hip kan worden ingericht.
Denk dat het daar ook wringt. Ik heb een aantal dierbare spullen die ik nooit weg zou doen maar hang minder aan spullen met betrekking tot het verleden dan hij. Ook met het zeer korte verleden hoor want hij vind gezamenlijk aangeschafte spulletjes ook al snel een emotionele waarde hebben die ik dan oprecht niet zie.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik heb ass. Ik merk dat bij mij opruimen en dingen wegdoen makkelijker gaat als ik bepaalde voorbereidingen heb getroffen. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een fles schoonmaakmiddel en schoonmaakdoekjes als ik een grote schoonmaakklys moet doen of het kopen van opbergdozen als ik papieren moet uitzoeken. Het kan zijn dat het voor je man ook zo werkt, dat er als het ware een drempel ligt (‘ik kan niet schoonmaken want ik heb er geen spullen voor’ —> onzin, weet ik ook, maar ik weet inmiddels dat mezelf ervan overtuigen dat het onzin is en het zonder proberen te doen 100 keer ingewikkelder is dan gewoon toegeven aan deze gedachte, want dan maak ik tenminste schoon of ruim ik iig op). Taak voor hem en de begeleidster om uit te zoeken of dit het geval is en zo ja, hoe hij toch die drempel over kan.

Ook herkenbaar: niet weten waar je moet beginnen. Daar zit die drempel, maar ook een gebrek aan overzicht. De klus is te groot. Als dat vooral het probleem is: hak de klus in stukjes. Dus niet: ‘kast uitzoeken’, maar ‘bovenste plank opruimen’. Op die manier wordt het behapbaar.

Moeite met dingen wegdoen herken ik ook, zeker als het niet goed met me gaat. Mijn oplossing hiervoor is om in fases te werken: eerst opruimen en per item bedenken of het terug de kast/ruimte in gaat of niet. Zo niet, dan gaat het de berging in. Later bedenk ik dan of ik het item wil weggeven, weggooien of verkopen. Verder plan ik de momenten waarop ik opruim/schoon maak, en ik help mezelf dus die drempel over.

Wat me soms ook helpt is om idd foto’s te maken of dingen te digitaliseren. Dan kan ik makkelijker bedenken: het is niet echt weg, ik heb nog een back-up. Risico is dan dat je een giga verzameling USB-sticks krijgt, maar die nemen minder ruimte in dan al die cd’s/dvd’s/kranten.

Als het dan nog niet lukt, spreek dan af om (tijdelijk) een opslagbox te huren. Daar gaan alle spullen in waar hij geen afstand van kan nemen. Op die manier kan hij zn spullen bewaren en hebben jullie toch een rustig huis.

Wat betreft jullie koopneigingen: maak afspraken die voor jullie beiden gelden. Jij hebt ongetwijfeld ook je zwakke plekken als het om koopgedrag gaat ;-) . Spreek af wat een normale hoeveelheid is van jullie beider zwakke plekken, en hou je daar aan. En spreek af wat de ‘boete’ is als je over de grens gaat (dit mag iets grappigs/liefs/ludieks zijn, bijvoorbeeld de ander masseren of de favoriete film of serie van de ander kijken). Op die manier blijft de ‘terechtwijzing’ liefdevol.
IBIopviva schreef:
12-10-2019 20:04
Denk dat het daar ook wringt. Ik heb een aantal dierbare spullen die ik nooit weg zou doen maar hang minder aan spullen met betrekking tot het verleden dan hij. Ook met het zeer korte verleden hoor want hij vind gezamenlijk aangeschafte spulletjes ook al snel een emotionele waarde hebben die ik dan oprecht niet zie.
En wat vindt hij daar dan van?
[Heel lang verhaal verwijderd.]

Samenleven met een hoarder geeft heeel veel stress.
anoniem_391135 wijzigde dit bericht op 25-10-2019 22:40
Reden: Te persoonlijke info verwijderd.
90.96% gewijzigd
IBIopviva schreef:
12-10-2019 19:07
We zijn beide nogal van spullen kopen en als we iets leuk/lekker en/of goedkoop vinden kunnen we groots in slaan.

Ik zou hier in ieder geval mee stoppen. Hoe meer je in huis haalt, hoe meer ruimte het inneemt. En je kunt zijn handelen misschien niet bepalen, maar wel zelf stoppen met kopen.

Zou het iets zijn om met hem samen een plan te maken om voor alles een vaste plek te zoeken? En dan afspreken dat alles wat niet in de reguliere vaste plek in de woonkamer/keuken/slaapkamer past, dat dat dan in zijn hobbykamer/zolder/kantoor mag of weg moet? Als hij bijv weet dat in bakje x alle kaarsjes zitten, misschien dat hij dan stopt met kaarsjes kopen als hij ziet dat bakje x vol is. En dat je hem zo een beetje kan stimuleren om minder te kopen. En als je samen dat plan maakt, dan voelt hij zich er bij betrokken en niet nutteloos. Benadruk ook dat alles een vaste plek en minder spullen uiteindelijk echt zorgen voor meer rust.
Marnamai schreef:
Alleen al dat je zijn spullen omschrijft als "puin" zou ik als partner overigens razend om zijn.

Krantenknipseltjes van 25 jaar geleden, pennen, kaarsen? En in die hoeveelheden? Oh men en of ik het puin noem. Dat is gewoon ordinair hoarden en dat is een best belemmerende afwijking als je met zo iemand samenwoont, ASS of niet.

Hele lastige situatie want normaal zou ik manlief een ultimatum hebben gegeven en anders een container hebben gehuurd. Gruwelijke hekel aan al die zooi overal.

Eens met de vorige dames hier, één kamer voor meneer en de rest is de vuilcontainer. Mis je écht je kaarsen, lucifers, krantenknipsels, receptenboekjes van tien jaar oud? Ik bedoel hoe vaak kijk je daar in?
Is een "no buy challenge" of iets vergelijkbaars iets voor jullie?

(Het leek mij wel geschikt voor iemand met ass maar misschien sla ik de plank mis hoor)
Dingen groots inslaan zou ik per direct mee stoppen. Bij m'n moeder staan ook nog kiloknallers vaatwaspoeder te verstoffen. Maar die heeft een grote voorraadkelder dus het staat niet eens in de weg, maar het product volstaat niet meer anno nu.

Zelf kan ik soms opeens een soort razzia houden in m'n huis en een paar vuilniszakken vol stoppen om weg te doen. Gaat dan meestal om kleding of spullen die al tijden op zolder liggen zonder dat ik er naar omgekeken had. Maar ik heb ook momenten dat ik niets kan loslaten. Bij mij is het dus gewoon wachten op het goeie moment en dan doorpakken.
Marnamai schreef:

Ik zou liever een partner hebben die het woord puin gebruikt, dan eentje die mij een silent treatment geeft. Bah.
Bedankt weer voor de reacties!

Fijn, ik heb er veel aan. En inderdaad ik heb zeker mijn zwaktes! Ik zat net op de fiets en dacht ieb, jij bent na 2 jaar stilstand niet gewoon weer rustig op gang aan het komen maar gaat gelijk standje 100 km per uur. Die omslag heeft mijn man (uiteraard) niet zo plotseling gemaakt.

Ik ga sowieso eens voorstellen van iets nieuws erin en 1 of 2 dingen eruit. Denk dat dit wel goed zal voelen voor ons beide.

Heb tussendoor ook een stapel jassen die in de schuur lagen doorzocht, handig om te doen want er lag maar 1 jas van mijn man bij en die heb ik apart gelegd voor hem, kan hij zelf kijken wat hij ermee wil.
Een deel naar de kringloop en een deel nog goed bruikbaar en wat dingen in de container gemikt.

Vaste plekken zou idd ook voor ons beide heel goed zijn. Het ligt nu ook overal verdeeld dus hebben we soms het idee: dat hadden we nog nodig en dan later komen we in overvloed tegen. Eigenlijk nooit dingen met een houdbaarheidsdatum dat gaat altijd wel goed. Maar bv 90 douchegel is gewoon overdreven veel. En nogmaals daar heb ik aan bijgedragen en ik verander wellicht plotseling van visie dat is goed om mij daarvan bewust te zijn.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
90 douchegel! Mijn hemel :mrgreen:
Celaena_Aelin schreef:
12-10-2019 20:05
Ik heb ass. Ik merk dat bij mij opruimen en dingen wegdoen makkelijker gaat als ik bepaalde voorbereidingen heb getroffen. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een fles schoonmaakmiddel en schoonmaakdoekjes als ik een grote schoonmaakklys moet doen of het kopen van opbergdozen als ik papieren moet uitzoeken. Het kan zijn dat het voor je man ook zo werkt, dat er als het ware een drempel ligt (‘ik kan niet schoonmaken want ik heb er geen spullen voor’ —> onzin, weet ik ook, maar ik weet inmiddels dat mezelf ervan overtuigen dat het onzin is en het zonder proberen te doen 100 keer ingewikkelder is dan gewoon toegeven aan deze gedachte, want dan maak ik tenminste schoon of ruim ik iig op). Taak voor hem en de begeleidster om uit te zoeken of dit het geval is en zo ja, hoe hij toch die drempel over kan.

Ook herkenbaar: niet weten waar je moet beginnen. Daar zit die drempel, maar ook een gebrek aan overzicht. De klus is te groot. Als dat vooral het probleem is: hak de klus in stukjes. Dus niet: ‘kast uitzoeken’, maar ‘bovenste plank opruimen’. Op die manier wordt het behapbaar.

Moeite met dingen wegdoen herken ik ook, zeker als het niet goed met me gaat. Mijn oplossing hiervoor is om in fases te werken: eerst opruimen en per item bedenken of het terug de kast/ruimte in gaat of niet. Zo niet, dan gaat het de berging in. Later bedenk ik dan of ik het item wil weggeven, weggooien of verkopen. Verder plan ik de momenten waarop ik opruim/schoon maak, en ik help mezelf dus die drempel over.

Wat me soms ook helpt is om idd foto’s te maken of dingen te digitaliseren. Dan kan ik makkelijker bedenken: het is niet echt weg, ik heb nog een back-up. Risico is dan dat je een giga verzameling USB-sticks krijgt, maar die nemen minder ruimte in dan al die cd’s/dvd’s/kranten.

Als het dan nog niet lukt, spreek dan af om (tijdelijk) een opslagbox te huren. Daar gaan alle spullen in waar hij geen afstand van kan nemen. Op die manier kan hij zn spullen bewaren en hebben jullie toch een rustig huis.

Wat betreft jullie koopneigingen: maak afspraken die voor jullie beiden gelden. Jij hebt ongetwijfeld ook je zwakke plekken als het om koopgedrag gaat ;-) . Spreek af wat een normale hoeveelheid is van jullie beider zwakke plekken, en hou je daar aan. En spreek af wat de ‘boete’ is als je over de grens gaat (dit mag iets grappigs/liefs/ludieks zijn, bijvoorbeeld de ander masseren of de favoriete film of serie van de ander kijken). Op die manier blijft de ‘terechtwijzing’ liefdevol.
Ook een zeer nuttige reactie, sommige dingen kan ik echt wat mee. Bedankt.
Zeker het plannen is er de laatste tijd bijeen geschoten deels ook wel omdat ikzelf wat aan het opkrabbelen ben en soms plotseling ineens weer wat energie heb om wat aan te pakken. Vaak kan dat prima terwijl hij beneden zit maar ik snap idd wel dat dat onrust voor hem met zich mee brengt.
Zal het eens met hem bespreken hoe hij het graag voor zich ziet. Hij geeft zelf ook echt aan dat hij er last van heeft van al die spullen. Alleen echt ermee bezig gaan er is gewoon een blokkade. Idd het overweldigde gevoel.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Geef die douchegel aan iedereen met kerst/sinterklaas. Dat is echt hoarden hoor. Ik zou er hulp bij zoeken anders gaat het van kwaad tot erger.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
COtweepuntnul schreef:
12-10-2019 20:19
En zelfs douchegel kan slecht worden, dus dat is misschien ook een stimulans om geen nieuwe meer te kopen?
Life is short. Eat dessert first.
COtweepuntnul schreef:
12-10-2019 20:19
Uh ja heb wel altijd wat te kiezen :) Maar iets minder keuze is ook wel ok.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Maar bv 90 douchegel is gewoon overdreven veel.
O_O

Zeg dat! Er komt zo vaak een actie voorbij van 2 voor 1 bij de Appie dat tegen de tijd dat ik er doorheen ben, de volgende reclame al weer is. Ik zou geen plek hebben voor zoveel. Bovendien soms raak je een geur beu en dat zit je met die 90 flesjes opgescheept.
Nouschi schreef:
12-10-2019 20:24
Geef die douchegel aan iedereen met kerst/sinterklaas. Dat is echt hoarden hoor. Ik zou er hulp bij zoeken anders gaat het van kwaad tot erger.
Eens met Nous over hulp zoeken. Dit is echt extreem.
Life is short. Eat dessert first.
90? Bij de lokale drogist zullen ze jaloers zijn :rofl:
Voor iedereen een groene tuin
Maar als je de komende tijd geen douchegel meer koopt - en de afspraak met hem maakt dat hij dat ook niet doet - dan raken die 90 flesjes vanzelf toch een keer op?

Ik heb ook minstens 10 potjes douchegel - allemaal verschillende geuren - in de kast staan. Ik kies elke keer weer een ander geurtje voor ik ga douchen. En vroeg of laat zijn er flesjes vanzelf op.

Hetzelfde met kaarsen, lucifers, ...
En anders leg je ze netjes in een kast.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 12-10-2019 20:27
7.17% gewijzigd
Dus jij bent ook een verzamelaar.

Maakt mij niet uit hoor, ik oordeel niet snel. Maar je kunt van je man moeilijk verwachten dat ie stopt met verzamelen als je het zelf ook doet,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven