Puin ruimen!
zaterdag 12 oktober 2019 om 19:07
Voor mijn vraag even wat achtergrond.
Ik woon nu een paar jaar samen met mijn man. We wonen in zijn ouderlijk huis. Mijn man heeft ASS en voor hem betekend dit onder andere dat hij moeite heeft met veranderingen en afstand doen van spullen.
Ik heb wel wat veranderingen doorgedrukt in en om het huis. Wat lichtere meubelstukken bijvoorbeeld want alles was nog donker eiken en bv een nieuwe bank.
Echter door omstandigheden hebben de veranderingen wel bijna 2 jaar stil gestaan.
Ik heb aangegeven dat ik weer dingen wil gaan veranderen en een kastje en de salontafel zijn vervangen.
Er staan wat dingen op de planning namelijk:
- behang gang beneden, boven en trappen gat vervangen voor structuurverf omdat 1 van de katten het behang kapot heeft gemaakt
- een extra kastje in de keuken
- folie over de kastjes in keuken
- nieuw zeil in de keuken
- zonnepanelen (die zijn gisteren gelegd)
- fornuis veranderen naar inductie koken
- snoeien van een zeer grote boom in de voortuin
- evt. een hordeur bij de keuken zodat we kunnen luchten zonder dat de katten naar buiten kunnen.
Dat is fijn, vrijwel alles laten we doen want we hebben beide geen verstand van klussen en alles wat erbij komt kijken.
We zijn beide nogal van spullen kopen en als we iets leuk/lekker en/of goedkoop vinden kunnen we groots in slaan. We wonen ook vrij groot. Een ruime (rommel)zolder, een knutselkamer, een slaapkamer (overigens is die volledig veranderd toen ik hier kwam wonen daar hoeft niks aan gedaan te worden), een logeerkamer, een badkamer en een kantoor ruimte (vrij klein)
Werkelijk overal liggen spullen. De afgelopen weken/maanden heb ik al behoorlijk veel van mijzelf weggedaan. Veel naar kringloop gebracht, dingen gratis op laten halen, in de container gemikt/naar het milieupark gebracht en wat dingen verkocht. Ik heb alleen al een kleine 250 allerhandes/boodschappen/jumbo magazines van jaren en jaren uitgezocht. Uitgescheurd wat ik wil maken en receptenboekjes gekocht om het heel handzaam in over te schrijven.
Mijn man haalt soms dingen uit de container en bij vrijwel alles wat ik weg doe zegt hij: "vind je dat niet zonde?" "weet je dat wel zeker?" "Wat als je er spijt van krijgt?" "Kan je dat niet verkopen ipv weggeven?"
Inmiddels heb ik aangegeven dat ik dat gewoon niet meer wil. Hij moet vertrouwen in mij hebben en bovendien wellicht krijg ik van 3% wel spijt dan ben ik toch maar mooi 97% kwijt waar ik geen spijt van heb.
Inmiddels kan ik dus wel mijn eigen spullen opruimen maar alles wat van hem is wil hij bewaren. En dan bedoel ik ook echt alles. Tot aan een interessant krantenstukje toe van bijna 20 jaar geleden. (niks bijzonders verder) Boeken, cd's, enz.
Hij heeft ook een kooptik voor bv kaarsjes, lucifers, afwasmiddel, lampen en pennen. Als ik dan juist lekker veel kaarsjes ga branden vind hij dat zonde maar ik heb lucht nodig, ruimte! Wat ik doe is een druppel op de gloeiende plaat.
Ik word inmiddels wanhopig want ik kan niet tot mijn man doordringen. Als ik laat vallen dat ik graag iig kasten wil om meer overzicht te krijgen zie ik paniek in zijn ogen. Weer veranderingen, weer "gedoe", weer kosten (hoewel die kosten niet bijzonder van belang zijn want ik koop vaak via marktplaats zeer mooie meubels voor een prikkie)
Ik word onrustig van de rommel en ben erg ongelukkig als mijn man juist gaat zuchten als ik zeg: blijf jij lekker zitten maar ik ga verder op zolder met opruimen.
Goed heel verhaal maar ik zoek eigenlijk tips. Zelfs de kleinste dingen wegdoen is een gevecht. Wat we al gedaan hebben:
- ipv woonkamer dingen verplaatsen naar zolder en dat hij dan gaat kijken of hij het mist
- een foto maken van hetgeen wat er weg gaat
- benoemen wat dit voor mij betekend. Zijn begeleidster heeft ook aangegeven dat zij denkt dat het zijn gemoed goed zou doen als er meer structuur was in het huishouden.
- weken van tevoren al aankondigen dat ik iets specifieks aan wil pakken
(de tafel zelfs al jaren van tevoren)
- dingen te koop zetten maar als het niet verkocht is gaat het niet alsnog naar de kringloop maar wil hij het "later" nog eens proberen te verkopen.
Ik loop op mijn tanden en kan soms wel huilen van al die spullen en drukte om mij heen. Ik snap hem deels echt wel hoor in de afgelopen jaren is er zoveel veranderd in zijn leven maar ik ben echt de moeilijkste niet ik denk persoonlijk dat hij het slechter had kunnen treffen wat dit betreft. Maar ik zit aan mijn tax.
Wie heeft er een idee om het huis wat leefbaarder te maken zonder dat ik bij elk ding bijna moet smeken om het weg te gooien?
Ik woon nu een paar jaar samen met mijn man. We wonen in zijn ouderlijk huis. Mijn man heeft ASS en voor hem betekend dit onder andere dat hij moeite heeft met veranderingen en afstand doen van spullen.
Ik heb wel wat veranderingen doorgedrukt in en om het huis. Wat lichtere meubelstukken bijvoorbeeld want alles was nog donker eiken en bv een nieuwe bank.
Echter door omstandigheden hebben de veranderingen wel bijna 2 jaar stil gestaan.
Ik heb aangegeven dat ik weer dingen wil gaan veranderen en een kastje en de salontafel zijn vervangen.
Er staan wat dingen op de planning namelijk:
- behang gang beneden, boven en trappen gat vervangen voor structuurverf omdat 1 van de katten het behang kapot heeft gemaakt
- een extra kastje in de keuken
- folie over de kastjes in keuken
- nieuw zeil in de keuken
- zonnepanelen (die zijn gisteren gelegd)
- fornuis veranderen naar inductie koken
- snoeien van een zeer grote boom in de voortuin
- evt. een hordeur bij de keuken zodat we kunnen luchten zonder dat de katten naar buiten kunnen.
Dat is fijn, vrijwel alles laten we doen want we hebben beide geen verstand van klussen en alles wat erbij komt kijken.
We zijn beide nogal van spullen kopen en als we iets leuk/lekker en/of goedkoop vinden kunnen we groots in slaan. We wonen ook vrij groot. Een ruime (rommel)zolder, een knutselkamer, een slaapkamer (overigens is die volledig veranderd toen ik hier kwam wonen daar hoeft niks aan gedaan te worden), een logeerkamer, een badkamer en een kantoor ruimte (vrij klein)
Werkelijk overal liggen spullen. De afgelopen weken/maanden heb ik al behoorlijk veel van mijzelf weggedaan. Veel naar kringloop gebracht, dingen gratis op laten halen, in de container gemikt/naar het milieupark gebracht en wat dingen verkocht. Ik heb alleen al een kleine 250 allerhandes/boodschappen/jumbo magazines van jaren en jaren uitgezocht. Uitgescheurd wat ik wil maken en receptenboekjes gekocht om het heel handzaam in over te schrijven.
Mijn man haalt soms dingen uit de container en bij vrijwel alles wat ik weg doe zegt hij: "vind je dat niet zonde?" "weet je dat wel zeker?" "Wat als je er spijt van krijgt?" "Kan je dat niet verkopen ipv weggeven?"
Inmiddels heb ik aangegeven dat ik dat gewoon niet meer wil. Hij moet vertrouwen in mij hebben en bovendien wellicht krijg ik van 3% wel spijt dan ben ik toch maar mooi 97% kwijt waar ik geen spijt van heb.
Inmiddels kan ik dus wel mijn eigen spullen opruimen maar alles wat van hem is wil hij bewaren. En dan bedoel ik ook echt alles. Tot aan een interessant krantenstukje toe van bijna 20 jaar geleden. (niks bijzonders verder) Boeken, cd's, enz.
Hij heeft ook een kooptik voor bv kaarsjes, lucifers, afwasmiddel, lampen en pennen. Als ik dan juist lekker veel kaarsjes ga branden vind hij dat zonde maar ik heb lucht nodig, ruimte! Wat ik doe is een druppel op de gloeiende plaat.
Ik word inmiddels wanhopig want ik kan niet tot mijn man doordringen. Als ik laat vallen dat ik graag iig kasten wil om meer overzicht te krijgen zie ik paniek in zijn ogen. Weer veranderingen, weer "gedoe", weer kosten (hoewel die kosten niet bijzonder van belang zijn want ik koop vaak via marktplaats zeer mooie meubels voor een prikkie)
Ik word onrustig van de rommel en ben erg ongelukkig als mijn man juist gaat zuchten als ik zeg: blijf jij lekker zitten maar ik ga verder op zolder met opruimen.
Goed heel verhaal maar ik zoek eigenlijk tips. Zelfs de kleinste dingen wegdoen is een gevecht. Wat we al gedaan hebben:
- ipv woonkamer dingen verplaatsen naar zolder en dat hij dan gaat kijken of hij het mist
- een foto maken van hetgeen wat er weg gaat
- benoemen wat dit voor mij betekend. Zijn begeleidster heeft ook aangegeven dat zij denkt dat het zijn gemoed goed zou doen als er meer structuur was in het huishouden.
- weken van tevoren al aankondigen dat ik iets specifieks aan wil pakken
(de tafel zelfs al jaren van tevoren)
- dingen te koop zetten maar als het niet verkocht is gaat het niet alsnog naar de kringloop maar wil hij het "later" nog eens proberen te verkopen.
Ik loop op mijn tanden en kan soms wel huilen van al die spullen en drukte om mij heen. Ik snap hem deels echt wel hoor in de afgelopen jaren is er zoveel veranderd in zijn leven maar ik ben echt de moeilijkste niet ik denk persoonlijk dat hij het slechter had kunnen treffen wat dit betreft. Maar ik zit aan mijn tax.
Wie heeft er een idee om het huis wat leefbaarder te maken zonder dat ik bij elk ding bijna moet smeken om het weg te gooien?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:27
Ja! Dat is gelukkig inmiddels ook gelukt. In geen weken meer douchegel gekocht.doornroosje9 schreef: ↑12-10-2019 20:24En zelfs douchegel kan slecht worden, dus dat is misschien ook een stimulans om geen nieuwe meer te kopen?
We hebben een gezamenlijke app waar we praktische zaken betreffende het huishouden neerzetten en daar staat ook een lijstje wat we gewoon niet meer moeten kopen en daar staat douchegel zeker op.
Net als afwasmiddel, wc papier, scheerschuim, scheermesjes, tanden raggers, tandenborstels, tandpasta, deo nou ja je hebt het idee.
Weggeven van die douchegel is een goed plan! De relatief nieuwe zullen we idd gewoon weggeven. We moeten wel extreem veel douchen willen we al die douchegel ophebben voordat het slecht geworden is.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:31
Ik denk dat in verloop van tijd bij beide de grens steeds is verschoven inderdaad.Lady*Voldemort schreef: ↑12-10-2019 20:27Dus jij bent ook een verzamelaar.
Maakt mij niet uit hoor, ik oordeel niet snel. Maar je kunt van je man moeilijk verwachten dat ie stopt met verzamelen als je het zelf ook doet,
Waar ik denk: ow wat zou het fijn zijn om een paar weken weg te zijn en in een opgeruimd/leger huis terecht te komen vind hij dat de horror dus we moeten samen een weg en eindbestemming vinden die we beide behapbaar vinden.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:32
Hier een ervaringsdeskundige, als partner van een hoarder.
Het gaat inderdaad van kwaad tot erger.
Na het opstapelen van douchegel komt er
het verzamelen van handschoenen,
het verzamelen van kladblokken,
het verzamelen van Ikea-potloodjes. (Sorry, Ikea, ik weet waar al jullie potloden gebleven zijn.)
En na het bezoeken van een congres thuiskomen met 45 gadgets.
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:33
Odense2 schreef: ↑12-10-2019 20:32Hier een ervaringsdeskundige, als partner van een hoarder.
het verzamelen van Ikea-potloodjes. (Sorry, Ikea, ik weet waar al jullie potloden gebleven zijn.)
Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:34
Dan zou ik het ‘in kleine stukjes hakken’ eens proberen. Een plank of een la ipv een hele kast. En het ‘blijft het in de kast of niet’. Ja: terug in de kast. Nee: in een doos. En verdere denkstappen stel je nog even uit.IBIopviva schreef: ↑12-10-2019 20:22Ook een zeer nuttige reactie, sommige dingen kan ik echt wat mee. Bedankt.
Zeker het plannen is er de laatste tijd bijeen geschoten deels ook wel omdat ikzelf wat aan het opkrabbelen ben en soms plotseling ineens weer wat energie heb om wat aan te pakken. Vaak kan dat prima terwijl hij beneden zit maar ik snap idd wel dat dat onrust voor hem met zich mee brengt.
Zal het eens met hem bespreken hoe hij het graag voor zich ziet. Hij geeft zelf ook echt aan dat hij er last van heeft van al die spullen. Alleen echt ermee bezig gaan er is gewoon een blokkade. Idd het overweldigde gevoel.
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:36
Ow jee herkenning dus. Ja dat van kwaad tot erger stuk wil ik nu dus wel gaan aanpakken. Meer rust voor mij maar zeker ook voor hem.Odense2 schreef: ↑12-10-2019 20:32Hier een ervaringsdeskundige, als partner van een hoarder.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:37
Ibi, ik zou beginnen met het plannen van kastruimte om alle zooi in op te bergen. Overleg samen met jouw man waar jullie bergruimte kunnen creëren voor zijn spullen. Misschien een kastenwand op zolder? Of in de logeerkamer? In een hal of op de overloop?
Vervolgens spreek je met hem af dat hij alles mag bewaren wat hij wil, zolang het maar in die kastruimte past.
Maak dan de kastenruimte eerst helemaal leeg en zet de lege kasten erin, want dat geeft overzicht. Haal ook nette opbergdozen, opbergmappen, ed (bij Ikea voor weinig) zodat de kasten goed geordend ingericht kunnen worden.
Daarna ga jij opruimen en sorteren in de rest van het huis, en alles van hem breng je (met kleine hoeveelheden tegelijk) naar zijn kastenruimte. Daar kan hij het dan zelf verder sorteren en als hij het wil bewaren opruimen.
Op die manier maak je het voor hem denk ik veel overzichtelijker om zijn deel te doen. En met de stok achter de deur dat het in de kasten moet passen, zal hij toch gedwongen worden om wat kritischer te kijken naar wat hij bewaart.
Vervolgens spreek je met hem af dat hij alles mag bewaren wat hij wil, zolang het maar in die kastruimte past.
Maak dan de kastenruimte eerst helemaal leeg en zet de lege kasten erin, want dat geeft overzicht. Haal ook nette opbergdozen, opbergmappen, ed (bij Ikea voor weinig) zodat de kasten goed geordend ingericht kunnen worden.
Daarna ga jij opruimen en sorteren in de rest van het huis, en alles van hem breng je (met kleine hoeveelheden tegelijk) naar zijn kastenruimte. Daar kan hij het dan zelf verder sorteren en als hij het wil bewaren opruimen.
Op die manier maak je het voor hem denk ik veel overzichtelijker om zijn deel te doen. En met de stok achter de deur dat het in de kasten moet passen, zal hij toch gedwongen worden om wat kritischer te kijken naar wat hij bewaart.
Dus jij hebt zelf ook geen zin om op te ruimen.IBIopviva schreef: ↑12-10-2019 20:31Ik denk dat in verloop van tijd bij beide de grens steeds is verschoven inderdaad.
Waar ik denk: recht te komenow wat zou het fijn zijn om een paar weken weg te zijn en in een opgeruimd/leger huis te vind hij dat de horror dus we moeten samen een weg en eindbestemming vinden die we beide behapbaar vinden.
Nogmaals, het maakt mij niet uit, zelf ben ik ook niet al te ordentelijk aangelegd. Maar hoe wil je dit in vredesnaam oplossen als je zelf al niet eens trek hebt om aan het puinruimen te beginnen?
Dank je, zal idd met man bespreken hoe dat voor hem zal zijn.Celaena_Aelin schreef: ↑12-10-2019 20:34Dan zou ik het ‘in kleine stukjes hakken’ eens proberen. Een plank of een la ipv een hele kast. En het ‘blijft het in de kast of niet’. Ja: terug in de kast. Nee: in een doos. En verdere denkstappen stel je nog even uit.
Ik heb ook wel de neiging om het gelijk groots aan te pakken en zolang dat alleen mijzelf betreft kan dat niet zoveel kwaad.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:40
Haha nee hoor dan ben ik onduidelijk! Ik ben al een tijdje terug begonnen aan dat puinruimen en flink ook. Vele zakken en tassen zijn naar de kringloop/verkocht/weggegooid/weggeven. Ik kom inmiddels op het punt dat mijn puin wel weg is en tja dan is de volgende stap in ieder geval ons gezamenlijke deel wat mij betreft.Lady*Voldemort schreef: ↑12-10-2019 20:37Dus jij hebt zelf ook geen zin om op te ruimen.
Nogmaals, het maakt mij niet uit, zelf ben ik ook niet al te ordentelijk aangelegd. Maar hoe wil je dit in vredesnaam oplossen als je zelf al niet eens trek hebt om aan het puinruimen te beginnen?
Persoonlijk vind ik het opruimen van mijn spullen juist fijn om te doen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:42
Ik kijk wel eens naar die programma's waar ze hoarders helpen met opruimen. Dat heeft me in ieder geval het inzicht gegeven dat ik nooit en echt nimmer met een hoarder zou blijven samenwonen. Mijn man zit op het randje van wat voor mij leefbaar aanvoelt. Hij heeft zijn kelders vol liggen met zijn spullen en hij heeft heel veel pennen in voorraad die ik om het jaar halveer.
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:45
Zover ik weet blijft douchegel best lang goed, maar na openinge zijn ze meestal max. 6 maanden tot 2 jaar goed. Staat op de sticker op de achterkant en te herkennen aan dit logo:

Dat was geen opruimtip, maar die heb ik dan ook niet. Ik heb geen 90 flessen douchegel, maar misschien een stuk of 20. En 40 pakken haarverf in verschillende kleuren.
Probeer inderdaad de puin tot een paar kamers te beperken.
Bananendozen in van die stellingkasten bijvoorbeeld.
Het heeft in mijn ogen weinig met ASS te maken in de zin van niet tegen verandering kunnen, maar zoals anderen ook al benoemden meer met hoarding.

Dat was geen opruimtip, maar die heb ik dan ook niet. Ik heb geen 90 flessen douchegel, maar misschien een stuk of 20. En 40 pakken haarverf in verschillende kleuren.
Probeer inderdaad de puin tot een paar kamers te beperken.
Bananendozen in van die stellingkasten bijvoorbeeld.
Het heeft in mijn ogen weinig met ASS te maken in de zin van niet tegen verandering kunnen, maar zoals anderen ook al benoemden meer met hoarding.
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:48
Maar luitjes, 90 flesjes badschuim, tien jaargangen allerhandes, tig flesjes deo, scheerschuim, jassen van tig jaren oud, kaarsen, lucifers, pennen...
Dan is extra bergruimte toch totáál de verkeerde oplossing? Ibi, heb je al een aan professionele hulp gedacht, want jullie klinken allebei als hoarders.
Kunnen jullie nog normaal lopen in je huis? Kun je nog normaal een pan uit de kast pakken? Lees eens de berichten van Odense, ik schrik daar écht van!
Meer bergruimte verergert toch het probleem? Nog meer ruimte om te vullen met troep waar je nooit meee naar kijkt. De planken, kasten die nu volstaan moeten juist leeg.
Dan is extra bergruimte toch totáál de verkeerde oplossing? Ibi, heb je al een aan professionele hulp gedacht, want jullie klinken allebei als hoarders.
Kunnen jullie nog normaal lopen in je huis? Kun je nog normaal een pan uit de kast pakken? Lees eens de berichten van Odense, ik schrik daar écht van!
Meer bergruimte verergert toch het probleem? Nog meer ruimte om te vullen met troep waar je nooit meee naar kijkt. De planken, kasten die nu volstaan moeten juist leeg.
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:52
Alle recepten uit de Allerhande staan online. Van de Jumbo vast ook. Geen enkele reden om uitgescheurde recepten te bewaren om ooit eens ‘in te schrijven’.IBIopviva schreef: ↑12-10-2019 20:40Haha nee hoor dan ben ik onduidelijk! Ik ben al een tijdje terug begonnen aan dat puinruimen en flink ook. Vele zakken en tassen zijn naar de kringloop/verkocht/weggegooid/weggeven. Ik kom inmiddels op het punt dat mijn puin wel weg is en tja dan is de volgende stap in ieder geval ons gezamenlijke deel wat mij betreft.
Persoonlijk vind ik het opruimen van mijn spullen juist fijn om te doen.
Ik denk dat een gespecialiseerd iemand heel erg handig en helpend kan zijn.
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:57
Ja hoor dat zeker wel gelukkig. Is volkomen veilig hier gelukkig.ClaireSophie schreef: ↑12-10-2019 20:48Maar luitjes, 90 flesjes badschuim, tien jaargangen allerhandes, tig flesjes deo, scheerschuim, jassen van tig jaren oud, kaarsen, lucifers, pennen...
Zeker de woonkamer, slaapkamer, badkamer zijn ok. De keuken heb ik een paar weken terug grondig aangepakt maar een deel van de spullen wilde mijn man voor nu alsnog bewaren dus die heb ik in een doos op zolder gezet.
Het probleem zit hem voornamelijk in de overige kamers en ja sommige oudere meubels die in de woonkamer staan die ik graag tzt wil veranderen.
Ik denk dat we gewoon een tijd hebben stil gestaan en nu weer in beweging komen en dat ik, mede door de tips hier, wil kijken hoe we dat nu het beste kunnen doen waar we ons beide ok in voelen.
Iemand zei laatst: je moet of spullen weg doen, of meer opbergruimte of een combi daarvan. Wat mij betreft wordt het een combi zeker omdat er hier ook praktisch wat weinig kastruimte is om spullen die wel echt bewaard kunnen worden kwijt te kunnen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:57
Goede bergruimte is juist essentieel om overzicht te krijgen en te houden en juist ook de opbergruimte af te kaderen. Zonder bergruimte verschuif je alleen zooi en zie je er nooit een gat in.ClaireSophie schreef: ↑12-10-2019 20:48
Dan is extra bergruimte toch totáál de verkeerde oplossing?
Ik had amper opbergruimte in mijn huis en juist daardoor lag er overal zooi en oogde en voelde alles als chaos. Ik heb toen eerst een aantal (inbouw) kastenwanden gemaakt, daar alles wat bij het sorteren echt bewaard moest blijven in opgeruimd, en er is tijdens die actie een flinke container + nog een aantal autoladingen en kliko’s vol aan zooi afgevoerd. Maar dat lukte alleen doordat ik op kon ruimen wat wel belangrijk was.
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:59
Ja dit is een beetje mijn hoop en gedachte bij een combi van minder spullen en meer bergruimte.Nummer*Zoveel schreef: ↑12-10-2019 20:57Goede bergruimte is juist essentieel om overzicht te krijgen en te houden en juist ook de opbergruimte af te kaderen. Zonder bergruimte verschuif je alleen zooi en zie je er nooit een gat in.
Ik had amper opbergruimte in mijn huis en juist daardoor lag er overal zooi en oogde en voelde alles als chaos. Ik heb toen eerst een aantal (inbouw) kastenwanden gemaakt, daar alles wat bij het sorteren echt bewaard moest blijven in opgeruimd, en er is tijdens die actie een flinke container + nog een aantal autoladingen en kliko’s vol aan zooi afgevoerd. Maar dat lukt alleen doordat ik op kon ruimen wat wel belangrijk was.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zaterdag 12 oktober 2019 om 20:59
Ik ben niet gespecialiseerd maar god het lijkt mij heerlijk om jullie huis op te ruimen. Als IBI een container huurt sta ik maandag bij je op de stoep.
zaterdag 12 oktober 2019 om 21:00
zaterdag 12 oktober 2019 om 21:01
Ja alles er gewoon uit mieteren bij een ander is voor iedereen makkelijk.ClaireSophie schreef: ↑12-10-2019 20:59Ik ben niet gespecialiseerd maar god het lijkt mij heerlijk om jullie huis op te ruimen. Als IBI een container huurt sta ik maandag bij je op de stoep.![]()
zaterdag 12 oktober 2019 om 21:06
Maar jij had geen 90 flesjes badschuim, tien bussen scheerschuim, scheermesjes, kaarsen, lucifers, tien jaargangen allerhandes, jaren oude jassen e.d staan. Daar is geen bergruimte tegen op gewassen laat staan een normaal rijtjeshuis.Nummer*Zoveel schreef: ↑12-10-2019 20:57Goede bergruimte is juist essentieel om overzicht te krijgen en te houden en juist ook de opbergruimte af te kaderen. Zonder bergruimte verschuif je alleen zooi en zie je er nooit een gat in.
Ik had amper opbergruimte in mijn huis en juist daardoor lag er overal zooi en oogde en voelde alles als chaos. Ik heb toen eerst een aantal (inbouw) kastenwanden gemaakt, daar alles wat bij het sorteren echt bewaard moest blijven in opgeruimd, en er is tijdens die actie een flinke container + nog een aantal autoladingen en kliko’s vol aan zooi afgevoerd. Maar dat lukte alleen doordat ik op kon ruimen wat wel belangrijk was.
Daarom blijf ik zeggen, meer opbergruimte is meer ruimte om zooi te stallen, en dat is precies wat hoarders doen. Er moet niet verschoven worden, er moet weggegooid worden. Zul je eens kijken wat een ruimte als je van 90 flessen voorraad naar 1 fles voorraad gaat.
Nogmaals niet lullig bedoeld maar ik blijf zeggen er is meer aan de hand als je een halve drogisterij in huis hebt. We hebben het hier niet over:
'Ik kan mijn tassen en schoenen zo slecht kwijt in de gang' waarbij een schoenenkast een oplossing is...
zaterdag 12 oktober 2019 om 21:06
Mij ook hoor.ClaireSophie schreef: ↑12-10-2019 20:59Ik ben niet gespecialiseerd maar god het lijkt mij heerlijk om jullie huis op te ruimen. Als IBI een container huurt sta ik maandag bij je op de stoep.![]()
Op het werk vroeger deden we met meerdere mensen inkopen. Daar hadden we in alle voorraadkasten een plattegrond hangen en de hoeveelheid dat van elk artikel op voorraad moet zijn.
Ik denk dat zoiets al zou werken om de 90 flessen douchegel (echt wtf, dat is een hele kast vol!) te voorkomen. Hou 6 flessen, de rest naar de voedselbank.
En ga zo al je kasten door.