Puin ruimen!

12-10-2019 19:07 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn vraag even wat achtergrond.
Ik woon nu een paar jaar samen met mijn man. We wonen in zijn ouderlijk huis. Mijn man heeft ASS en voor hem betekend dit onder andere dat hij moeite heeft met veranderingen en afstand doen van spullen.

Ik heb wel wat veranderingen doorgedrukt in en om het huis. Wat lichtere meubelstukken bijvoorbeeld want alles was nog donker eiken en bv een nieuwe bank.
Echter door omstandigheden hebben de veranderingen wel bijna 2 jaar stil gestaan.
Ik heb aangegeven dat ik weer dingen wil gaan veranderen en een kastje en de salontafel zijn vervangen.
Er staan wat dingen op de planning namelijk:
- behang gang beneden, boven en trappen gat vervangen voor structuurverf omdat 1 van de katten het behang kapot heeft gemaakt
- een extra kastje in de keuken
- folie over de kastjes in keuken
- nieuw zeil in de keuken
- zonnepanelen (die zijn gisteren gelegd)
- fornuis veranderen naar inductie koken
- snoeien van een zeer grote boom in de voortuin
- evt. een hordeur bij de keuken zodat we kunnen luchten zonder dat de katten naar buiten kunnen.

Dat is fijn, vrijwel alles laten we doen want we hebben beide geen verstand van klussen en alles wat erbij komt kijken.

We zijn beide nogal van spullen kopen en als we iets leuk/lekker en/of goedkoop vinden kunnen we groots in slaan. We wonen ook vrij groot. Een ruime (rommel)zolder, een knutselkamer, een slaapkamer (overigens is die volledig veranderd toen ik hier kwam wonen daar hoeft niks aan gedaan te worden), een logeerkamer, een badkamer en een kantoor ruimte (vrij klein)
Werkelijk overal liggen spullen. De afgelopen weken/maanden heb ik al behoorlijk veel van mijzelf weggedaan. Veel naar kringloop gebracht, dingen gratis op laten halen, in de container gemikt/naar het milieupark gebracht en wat dingen verkocht. Ik heb alleen al een kleine 250 allerhandes/boodschappen/jumbo magazines van jaren en jaren uitgezocht. Uitgescheurd wat ik wil maken en receptenboekjes gekocht om het heel handzaam in over te schrijven.
Mijn man haalt soms dingen uit de container en bij vrijwel alles wat ik weg doe zegt hij: "vind je dat niet zonde?" "weet je dat wel zeker?" "Wat als je er spijt van krijgt?" "Kan je dat niet verkopen ipv weggeven?"
Inmiddels heb ik aangegeven dat ik dat gewoon niet meer wil. Hij moet vertrouwen in mij hebben en bovendien wellicht krijg ik van 3% wel spijt dan ben ik toch maar mooi 97% kwijt waar ik geen spijt van heb.

Inmiddels kan ik dus wel mijn eigen spullen opruimen maar alles wat van hem is wil hij bewaren. En dan bedoel ik ook echt alles. Tot aan een interessant krantenstukje toe van bijna 20 jaar geleden. (niks bijzonders verder) Boeken, cd's, enz.
Hij heeft ook een kooptik voor bv kaarsjes, lucifers, afwasmiddel, lampen en pennen. Als ik dan juist lekker veel kaarsjes ga branden vind hij dat zonde maar ik heb lucht nodig, ruimte! Wat ik doe is een druppel op de gloeiende plaat.
Ik word inmiddels wanhopig want ik kan niet tot mijn man doordringen. Als ik laat vallen dat ik graag iig kasten wil om meer overzicht te krijgen zie ik paniek in zijn ogen. Weer veranderingen, weer "gedoe", weer kosten (hoewel die kosten niet bijzonder van belang zijn want ik koop vaak via marktplaats zeer mooie meubels voor een prikkie)
Ik word onrustig van de rommel en ben erg ongelukkig als mijn man juist gaat zuchten als ik zeg: blijf jij lekker zitten maar ik ga verder op zolder met opruimen.

Goed heel verhaal maar ik zoek eigenlijk tips. Zelfs de kleinste dingen wegdoen is een gevecht. Wat we al gedaan hebben:
- ipv woonkamer dingen verplaatsen naar zolder en dat hij dan gaat kijken of hij het mist
- een foto maken van hetgeen wat er weg gaat
- benoemen wat dit voor mij betekend. Zijn begeleidster heeft ook aangegeven dat zij denkt dat het zijn gemoed goed zou doen als er meer structuur was in het huishouden.
- weken van tevoren al aankondigen dat ik iets specifieks aan wil pakken
(de tafel zelfs al jaren van tevoren)
- dingen te koop zetten maar als het niet verkocht is gaat het niet alsnog naar de kringloop maar wil hij het "later" nog eens proberen te verkopen.

Ik loop op mijn tanden en kan soms wel huilen van al die spullen en drukte om mij heen. Ik snap hem deels echt wel hoor in de afgelopen jaren is er zoveel veranderd in zijn leven maar ik ben echt de moeilijkste niet ik denk persoonlijk dat hij het slechter had kunnen treffen wat dit betreft. Maar ik zit aan mijn tax.

Wie heeft er een idee om het huis wat leefbaarder te maken zonder dat ik bij elk ding bijna moet smeken om het weg te gooien?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Niq schreef:
12-10-2019 21:01
Ja alles er gewoon uit mieteren bij een ander is voor iedereen makkelijk.
Eens. Daarom in dit geval, schakel professionele hulp in.

Alhoewel ik bij mijzelf ook zéér gemakkelijk weggooi. Aard van 't beestje denk ik.
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
12-10-2019 21:06
Maar jij had geen 90 flesjes badschuim, tien bussen scheerschuim, scheermesjes, kaarsen, lucifers, tien jaargangen allerhandes, jaren oude jassen e.d staan. Daar is geen bergruimte tegen op gewassen laat staan een normaal rijtjeshuis.
Daarom blijf ik zeggen, meer opbergruimte is meer ruimte om zooi te stallen, en dat is precies wat hoarders doen. Er moet niet verschoven worden, er moet weggegooid worden. Zul je eens kijken wat een ruimte als je van 90 flessen voorraad naar 1 fles voorraad gaat.

Nogmaals niet lullig bedoeld maar ik blijf zeggen er is meer aan de hand als je een halve drogisterij in huis hebt. We hebben het hier niet over:
'Ik kan mijn tassen en schoenen zo slecht kwijt in de gang' waarbij een schoenenkast een oplossing is...
Ik had oa middelbare schoolboeken, loonstrookjes van 25 jaar geleden, kleding van 4 maten te krap. Mijn man had een hele voorraad aan hebbedingen waar nooit wat mee gedaan werd. En samen hadden we allerlei spul van het oude huis bewaard voor “je weet maar nooit” of vanwege “past niet meer maar zonde om weg te gooien”, klusspul dat over was (en na 10 jaar niet meer bruikbaar), enz. Een hele container + auto’s + kliko’s krijg je natuurlijk niet vol met wat oude sokken en een stel versleten schoenen.
Ik ben 2 keer bij mensen geweest waar je de deur van een kamer boven niet meer open kon doen. Bij de één net een cm of 10, omdat denk ook alles ervoor was gevallen. En bij de ander kon alleen de deur open en op dat stukje kon je nog staan. Dus je kon echt ook niks meer pakken wat na het strekken van je arm af lag.
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
12-10-2019 21:13
Ik ben 2 keer bij mensen geweest waar je de deur van een kamer boven niet meer open kon doen. Bij de één net een cm of 10, omdat denk ook alles ervoor was gevallen. En bij de ander kon alleen de deur open en op dat stukje kon je nog staan. Dus je kon echt ook niks meer pakken wat na het strekken van je arm af lag.
Ja zulke dingen heb ik ook op tv gezien maar zoiets is het hier zeker niet. Maar wel genoeg om nog verder in de actie te gaan in ieder geval.

Professionele hulp houd ik achter de hand voor als we er echt niet uit komen. Voor nu ga ik met andere gegeven tips aan de slag!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Succes! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
12-10-2019 21:13
Ik ben 2 keer bij mensen geweest waar je de deur van een kamer boven niet meer open kon doen. Bij de één net een cm of 10, omdat denk ook alles ervoor was gevallen. En bij de ander kon alleen de deur open en op dat stukje kon je nog staan. Dus je kon echt ook niks meer pakken wat na het strekken van je arm af lag.
Ik heb iemand in de familie die zo is. Die woonde in een kleine jaren ‘30 woning met 2 slaapkamertjes, een bergzolder en twee schuurtjes. Toen hij kleiner ging wonen, moesten er 8 (!) grote containers aan te pas komen, en toen stond de nieuwe flat met 1 slaapkamer en een berging alsnog tot de nok toe vol.

Niets mocht weg en alles was ruzie. Zelfs de inhoud van de vriezer, die al jaren niet open was geweest wegens vastgevroren, mocht niet weg want dat was zonde. De verhuizing is jaren geleden en hij is nog altijd boos over alles wat toen in die 8 containers verdween.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
12-10-2019 21:17
Ja zulke dingen heb ik ook op tv gezien maar zoiets is het hier zeker niet. Maar wel genoeg om nog verder in de actie te gaan in ieder geval.

Professionele hulp houd ik achter de hand voor als we er echt niet uit komen. Voor nu ga ik met andere gegeven tips aan de slag!
Succes Ibi! Je zal merken dat het zoveel rust in huis en hoofd geeft als het lukt! Dat gun ik jullie allebei.
Nummer*Zoveel schreef:
12-10-2019 21:11
Ik had oa middelbare schoolboeken, loonstrookjes van 25 jaar geleden, kleding van 4 maten te krap. Mijn man had een hele voorraad aan hebbedingen waar nooit wat mee gedaan werd. En samen hadden we allerlei spul van het oude huis bewaard voor “je weet maar nooit” of vanwege “past niet meer maar zonde om weg te gooien”, klusspul dat over was (en na 10 jaar niet meer bruikbaar), enz. Een hele container + auto’s + kliko’s krijg je natuurlijk niet vol met wat oude sokken en een stel versleten schoenen.
Juist geen extra kastruimte kopen zorgt dat je kritisch gaat kijken naar wat je hebt.
Laatje voor laatje.
Plankje voor plankje.
Doos voor doos.

Wat terug in dat laatje/op die plank kan leg je gelijk terug. De rest in een doos waar je opschrijft wat er in zit.
Zo ga je in elke kamer alles af en dan besluit je wat je nog aan bergruimte nodig hebt. Nu een kast voor 90 douchegels kopen is straks weer heel veel ruimte voor 90 flessen shampoo.

Als je dan uiteindelijk alles in kasten hebt, mag er gewoon niets meer gekocht worden zolang het niet netjes (evt volgens plattegrond) in een kast past.

Ik dacht ooit extra bergruimte nodig te hebben, maar kon uiteindelijk 5 kasten weg doen en heb nu meer dan genoeg ruimte in de kasten die ik nog heb (omdat ik die kasten zo mooi vind).
En daarna elke 3 maanden een rondje langs al je kasten om te kijken wat weg kan en wat niet.
Nummer*Zoveel schreef:
12-10-2019 21:24
Ik heb iemand in de familie die zo is. Die woonde in een kleine jaren ‘30 woning met 2 slaapkamertjes, een bergzolder en twee schuurtjes. Toen hij kleiner ging wonen, moesten er 8 (!) grote containers aan te pas komen, en toen stond de nieuwe flat met 1 slaapkamer en een berging alsnog tot de nok toe vol.

Niets mocht weg en alles was ruzie. Zelfs de inhoud van de vriezer, die al jaren niet open was geweest wegens vastgevroren, mocht niet weg want dat was zonde. De verhuizing is jaren geleden en hij is nog altijd boos over alles wat toen in die 8 containers verdween.
Oei dat is echt erg van de vriezer!
Hier ligt de vriezer een extra vrieskast ook propvol, maar om de zoveel maanden gooi ik toch veel weg.
Was ook een tic om aanbiedingen in te kopen, vooral als het product maar eens in de zoveel maanden werd verkocht. Maar op een gegeven moment blijft het liggen.

Ik kan wel begrijpen dat iemand heel boos is als er 8 containers aan spul uit je huis wordt gehaald. Maar had denk met de leeftijd te maken dat hij ergens klein en gelijkvloers moest gaan wonen denk?

Ben zelf redelijk goed in andere mensen helpen uitzoeken wat weg kan en niet, maar het is vaak onbegonnen werk en nutteloos.
Want of ze willen gewoon alle kranten en tijdschriften bewaren of niet veel tijd later ligt alles weer vol met bij elkaar geschraapt spul.
Koopjes op Marktplaats, gratis afhalen e.d.
En ben totaal niet professioneel ook niet.

Als ze dat gedrag in een heel gezin overnemen kan ik daar met mijn kop niet bij. Gaat het om 1 persoonshuishoudens heb ik daar meer begrip voor. De leegte die ze in hun leven voelen. Maar ja, om dan de leegte op te vullen met vanalles en nog wat daar kan en zal je ook nooit blij van worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg de behoefte om een grote bezem te kopen om alle mensen die willen komen helpen van je stoepje te vegen, en het zijn niet eens mijn spullen.

Ik adviseer een kast van dozen in plaats van een nieuwe kast om te kunnen sorteren. En om niet direct van alles weg te moeten gooien. Als je dat te rigoureus doet kan dat best behoorlijk fout uitpakken. Zorg eerst dat je iets van overzicht krijgt, ook als dat volgens de normen van anderen niet genoeg is. Een doos met ‘herinneringen jaren 90’ is prima. Een doos met ‘douchespul’ ook. Dan kan je daarna bedenken dat 60% naar de voedselbank (vind ik serieus een goed idee) kan, of niet.
Voor al die rommel die voor een ander geen waarde heeft (ik heb dus ook krantenknipsels die mijn oma ooit uitgeknipt heeft) heb ik zo’n kast:
Afbeelding
Ik word daar blij van.
Maar goed, ik ben erfelijk belast. En heb echt ziekelijke gevallen in mijn familie, mensen waar die tvprogramma’s jankend bij weg zouden lopen. Met drie vervallen huizen en twee volgepropte fabrieksterreinen. Maar daar waar een ander daar gillend gek van zou worden zie ik vooral mensen die zichzelf mogen en kunnen zijn, ook al zijn ze anders. En tot nu toe heb ik alleen bij mensen die het zélf anders wilden en dat in hun eigen tempo (al dan niet met hulp) konden doen verandering gezien.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Ibi, kan de begeleiding van je man ook ondersteunen? Uitzoeken waar de drempel ligt, wat een haalbare brok is voor hem en wat kan helpen om de drempel over te kunnen stappen?

Of dat man bijvoorbeeld met de begeleider afspraken maakt over wat hij wanneer doet?

Ik denk namelijk dat het jullie veel strijd scheelt als er wat ondersteuning is in dit proces.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
12-10-2019 21:29
Juist geen extra kastruimte kopen zorgt dat je kritisch gaat kijken naar wat je hebt.
Laatje voor laatje.
Plankje voor plankje.
Doos voor doos.

Wat terug in dat laatje/op die plank kan leg je gelijk terug. De rest in een doos waar je opschrijft wat er in zit.
Zo ga je in elke kamer alles af en dan besluit je wat je nog aan bergruimte nodig hebt. Nu een kast voor 90 douchegels kopen is straks weer heel veel ruimte voor 90 flessen shampoo.

Als je dan uiteindelijk alles in kasten hebt, mag er gewoon niets meer gekocht worden zolang het niet netjes (evt volgens plattegrond) in een kast past.

Ik dacht ooit extra bergruimte nodig te hebben, maar kon uiteindelijk 5 kasten weg doen en heb nu meer dan genoeg ruimte in de kasten die ik nog heb (omdat ik die kasten zo mooi vind).
Dat werkt als je al voldoende kastruimte hebt. Maar Ibi schreef al dat zij dat niet hebben.

Natuurlijk ga je geen kastruimte kopen voor 90 flessen doucheschuim. Maar een basisvoorraad van 2 flesjes moet je wel netjes in een kast op kunnen bergen ipv in douchen/kratten/los op de eettafel. Die andere 88 kun je dan opruimen/wegdoen.

Ik had een open kledingrek, een paar laatjes, en een stuk of 80 dozen, tassen, kratten, enz. Je hebt een basis aan kastruimte nodig om op te kunnen ruimen, en als die basis niet goed is, dan wordt het nooit wat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het volgende doen:

De hele zolder leeghalen en even opslaan bij de rest van de “troep. Op zolder kasten neerzetten waar boxen met deksels inpassen. Je hebt hele simpele bij de Ikea of van die metalen bij de Gamma. Koop allemaal dezelfde kleur boxen maar evt een aantal verschillende maten. Misschien niet doorzichtig omdat dat onrustig is of juist wel zodat je makkelijk kan zien wat er in zit.

Vanuit de kamers waar de troep staat elke dag 2 dozen vullen en mee naar boven nemen. Daar staan allemaal lege dozen klaar met een papiertje erop geplakt wat er in komt. Dat kan zijn bv papieren die nog uitgezocht moeten worden, of spullen van de kindertijd. Bedenk wat een handige indeling is. Dit het liefst doen waar je man niet bij is denk ik.

Zo breng je alles stuk voor stuk naar boven. Maak ook een doos weggooien, verkopen en een doos ‘weet het nog niet’. Als je de kamers op de eerste etage zo uit hebt gezocht de dozen in de kasten zetten.

Roep dan je man erbij en laat zien hoe hij kan zien waar alles ligt dmv keurige lijstjes op de dozen die je uitgeprint hebt. Vraag hem om elke week 1 of 2 dozen uit te zoeken. Doe dat desnoods steeds op een vaste dag en tijd. Maak er gewoon een afspraak voor in de agenda. Zet weer een doos weggooien, een doos verkopen en een doos weet niet neer. Zo kan hij ook zien hoeveel pennen, kaarsjes, douchespullen jullie hebben.
Elke dag de doos “weggooien” meteen weghalen en elke week de doos verkopen op Marktplaats zetten. Spreek af dat wat niet verkocht wordt binnen 1 maand weg gaat. In de vuilnisbak of naar de kringloop.

De dozen “weet ik nog niet” apart zetten met een datum erop. Als je het na 1 jaar niet gemist hebt die dozen wegdoen. Geef de dozen bv ook nummers. Schrijf op welke dozen je man heeft uitgezocht en welke de volgende is. Zo blijft het opgeruimd in zijn hoofd.

Zet op zolder een stoel neer voor je man en een bureautje waarop hij de spullen kan uitzoeken. Zodra hij klaar is gooi jij de doos “weggooien” in de vuilnisbak en zet de doos verkopen even in de logeerkamer bv en maak meteen foto’s voor Marktplaats.

Je kan dingen die je beneden nodig hebt zoals kaarsjes en pennen beneden bewaren in een laatje of kastje. Zo kunnen jullie direkt zien dat je iets nog hebt en niet hoeft te kopen. Zet in de badkamer van alles 3 neer in de badkamerkastjes. Zo zie je dat je nog genoeg hebt en niet hoeft te kopen.

Mocht het je man in het begin nog niet goed lukken doe dan eerst een paar dozen samen.

Mijn handen jeuken, dit lijkt mij heerlijk om uit te zoeken. Als ik opruim is het eerst een enorme puinzooi. Ik haal alles tevoorschijn en ga sorteren. Overal ligt dan wat. Als ik klaar ben met sorteren breng ik eerst weg wat weg kan dat ruimt meteen op. Dan alles op zijn plaats. Dat laatste gaat supersnel en opeens heb ik ook veel ruimte over.

Mijn man weet echt niet waar hij moet beginnen, ik zorg er dan ook voor dat hij uit de buurt is. Als het aan mij lag gooide ik nog veel meer dingen weg maar hou natuurlijk wel rekening met hem.

Mijn zoon zei een tijdje geleden dat hij echt meer bergruimte nodig had en dat hij ook een afvalcontainer ging huren om veel weg te gooien. Ik kon mij niet voorstellen dat dat nodig was. Ik ben hem gaan helpen. Tenminste ik heb alles tevoorschijn gehaald en gesorteerd. Af en toe gevraagd of iets bewaard moest worden. Hij heeft alles naar beneden getild wat weg kon. Een auto vol naar de vuilstort/kringloop en iemand anders een halve auto vol spullen gegeven. Hij heeft nu veel ruimte over. Sommige mensen hebben het overzicht gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
12-10-2019 21:44
Ik kan wel begrijpen dat iemand heel boos is als er 8 containers aan spul uit je huis wordt gehaald. Maar had denk met de leeftijd te maken dat hij ergens klein en gelijkvloers moest gaan wonen denk?
Met de leeftijd, maar meer nog met oorlogstrauma’s. Die 8 containers meuk waren gevuld met dingen als de inhoud van die vriezer, met de reeds lang versleten bedjes van zijn kinderen, met het halfvergane speelgoed van de kleinkinderen (die inmiddels op scooters en in auto’s rijden ipv op loopfietsjes), enz. Echt oude zooi waar niemand nog wat aan heeft of mee kan.
Nummer*Zoveel schreef:
12-10-2019 22:13
Dat werkt als je al voldoende kastruimte hebt. Maar Ibi schreef al dat zij dat niet hebben.

Natuurlijk ga je geen kastruimte kopen voor 90 flessen doucheschuim. Maar een basisvoorraad van 2 flesjes moet je wel netjes in een kast op kunnen bergen ipv in douchen/kratten/los op de eettafel. Die andere 88 kun je dan opruimen/wegdoen.

Ik had een open kledingrek, een paar laatjes, en een stuk of 80 dozen, tassen, kratten, enz. Je hebt een basis aan kastruimte nodig om op te kunnen ruimen, en als die basis niet goed is, dan wordt het nooit wat.
Volgens mij bedoelt ze dat ze geen kastruimte heeft voor 90 flessen, 250 allerhandes en 70 mappen krantenknipsels.

Doe je dat allemaal weg, is er genoeg kastruimte.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
12-10-2019 22:25
Volgens mij bedoelt ze dat ze geen kastruimte heeft voor 90 flessen, 250 allerhandes en 70 mappen krantenknipsels.

Doe je dat allemaal weg, is er genoeg kastruimte.
Ze schreef letterlijk:

Iemand zei laatst: je moet of spullen weg doen, of meer opbergruimte of een combi daarvan. Wat mij betreft wordt het een combi zeker omdat er hier ook praktisch wat weinig kastruimte is om spullen die wel echt bewaard kunnen worden kwijt te kunnen.
Nummer*Zoveel schreef:
12-10-2019 22:30
Ze schreef letterlijk:

Iemand zei laatst: je moet of spullen weg doen, of meer opbergruimte of een combi daarvan. Wat mij betreft wordt het een combi zeker omdat er hier ook praktisch wat weinig kastruimte is om spullen die wel echt bewaard kunnen worden kwijt te kunnen.
Maar wat valt er onder die spullen dan? Zooi? Of gewoon de normale dingen met wat extra’s?
Een hoarder heeft bijvoorbeeld nooit genoeg ruimte, hoeveel kasten je ook neerzet.
Goeie tip @veensteker!
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
12-10-2019 22:42
Maar wat valt er onder die spullen dan? Zooi? Of gewoon de normale dingen met wat extra’s?
Een hoarder heeft bijvoorbeeld nooit genoeg ruimte, hoeveel kasten je ook neerzet.
“Spullen die wel bewaard moeten worden”. En Ibi laat verder in dit topic zien dat ze graag op wil ruimen en best een realistische kijk heeft op wat ze wel en niet zou moeten bewaren, dus ik ga er vanuit dat ze niet 90 flessen douchespul bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedacht mij nog iets:

In zijn spullenkamer kan hij eventueel een opbergstructuur maken waarbij alle pennen bij de pennen liggen, de kaarsjes bij de kaarsjes en de lucifers bij de lucifers.

Dan ziet hij in 1 oogopslag dat er geen tekort is aan deze items. Een geruststelling dat hij ze niet direct hoeft bij te kopen als hij ze ziet liggen in de winkel.
Oh Ibi! Ik herinner me een post van jou van een paar weken geleden in het vrekkentopic over een aanbieding bij AH en dat jullie karren vol af hadden staan rekenen. Volgens mij heb ik je toen nog bedankt voor die tip en iets als 'goed bezig' geroepen, dat komt nu wel in een wat ander licht te staan, sorry :/

Maar als je in je hoofd bezig bent met vrekken/consuminderen en tegelijkertijd zó veel spullen in huis haalt, zie je dan zelf ook niet in dat er iets niet klopt?
Want in dit topic lijkt het voornamelijk je man te zijn die dingen verzamelt. Maar afgaande op die andere post ben je zelf toch ook erg van de voorraden.
En ik snáp voorraden want ik ben na jouw tip ook 8 flessen dreft en een jaarvoorraad tandpasta gaan halen. Maar er is nog echt wel een verschil tussen een (grote) voorraad en een hoardersituatie.
Nummer*Zoveel schreef:
12-10-2019 22:54
“Spullen die wel bewaard moeten worden”. En Ibi laat verder in dit topic zien dat ze graag op wil ruimen en best een realistische kijk heeft op wat ze wel en niet zou moeten bewaren, dus ik ga er vanuit dat ze niet 90 flessen douchespul bedoelt.
Ik weet niet. Een boekje kopen om recepten over te gaan schrijven uit de 250 allerhandes die je hebt ipv alles weg doen en gewoon online een recept te zoeken (alle allerhandes staan online) is best een behoorlijke omweg.
Alle reacties Link kopieren
Het topic gaat nu vooral over spullen maar ik lees in je OP dat je ook graag wat aan de inrichting zou willen veranderen. Mijn ervaring met ASS is dat kleine, subtiele veranderingen vaak lastiger zijn dan grote veranderingen. Thuis iets veranderen in de structuur geeft grotere moeilijkheden dan de structuur compleet overhoop gooien bv. Overleg het eens met zijn begeleiding, maar ik zou bv het herinrichten van de woonkamer rigoureus aanpakken, ander behang/ verf, andere meubels en andere inrichting. Zal niet voor iedereen werken maar merk dat het meestal (zowel thuis als op het werk) beter te behappen is als het compleet anders is/ gaat.

En soms is het, zeker qua opruimen, beter om keuzestress voor hem te vermijden en door te pakken. Samen afspreken hoeveel items van iets mogen blijven, wat de vaste plek is, en dat jij dan beslist welke 100 kaarsen de kast ingaan en welke weggaan.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
12-10-2019 22:54
“Spullen die wel bewaard moeten worden”. En Ibi laat verder in dit topic zien dat ze graag op wil ruimen en best een realistische kijk heeft op wat ze wel en niet zou moeten bewaren, dus ik ga er vanuit dat ze niet 90 flessen douchespul bedoelt.
Dit klopt helemaal! Er is hier echt erg weinig kastruimte ook als je niet te veel spullen hebt vandaar dat een combinatie gewoon het beste is.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven