Vlinder - spot - topic

14-06-2009 09:28 1064 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.

Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?

Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Toen ik net thuiskwam zet er een dagpauwoog te zonnebaden in de voortuin. Helaas vloog ie weg voor ik een foto kon nemen, maar toch hoera het wordt weer een mooi vlinderjaar denk ik.
Ik zie wel bijtjes en van alles vliegen maar geen vlinders.
quote:Zoebie schreef op 06 april 2010 @ 13:44:

Ik zie wel bijtjes en van alles vliegen maar geen vlinders.Ik denk wel dat het positief is dat we 1 lange aaneengesloten winter hadden. Eerder was er wel eens een opleving van de lente in februari, en dan ging het in maart weer hard vriezen. Maar dan gaan de eerste vlinders in februari uitvliegen van de winterslaap om daarna dood te vriezen.
Wij zijn nu sinds een paar dagen in het bezit van de sleutel van ons nieuwe huis. Dat is een oude boerenwoning met dito boerentuin. Dat voorspelt wel veel goeds. Ik zit nu al te genieten van de vele mussen die door de heg buitelen. De tuin staat vol met grote bloemen. Ik zal deze zomer eerst eens zien of daar veel vlinders op af komen. Zo niet, dan komen er een paar vlinderlokkers voor in de plaats. Ik heb ook al een paar plekjes gevonden waar mijn babyvlinderstruikjes kunnen staan. Want die mogen natuurlijk niet ontbreken!

Ik heb zojuist twee grote dagpauwogen in de bloesemboompjes van onze buren gespot.
Gaaf duet! Veel plezier met jullie nieuwe huis! Moeten jullie er veel aan doen nog zelf?
Ja, het is een oud huis, dus veel klussen. Het is op zich wel bewoonbaar, maar moet cosmetisch behoorlijk opgeknapt worden.En dat doen we grotendeels zelf. Ik heb vanmorgen tussen het behang afhalen door even lekker in het zonnetje in de tuin gezeten. Ik zit al vol plannen wat ik allemaal met de tuin wil, maar dat wordt volgend jaar pas. Eerst eens een jaar de tuin beleven en de sterke en zwakke plekken ontdekken. Vandaag heb ik tijdens de paardrijles van dochterlief een citroentje en een koolwitje gespot en later nog een atalanta. Het was hier ook echt lekker warm vlinderweer.
Jaaaa, ik heb de eerste foto's. Er zat net een dagpauwoog in de voortuin en ik kon hem met mijn mobieltje op de foto zetten

wat een mooierd!

O, en ik heb mijn Koninginnepagekast hangen. Ik had goed gekeken op internet en de poppen hangen zichzelf op een bepaalde manier op, dus ik heb ze heel voorzichtig op dezelfde manier opgehangen met een stukje dubbelzijdig tape. Toen begon de grootste de onderkant te bewegen, ieeeeh ik schrok me rot!!! Dus nu steeds kijken of die al uitkomt, want het is nu best mooi weer natuurlijk. Ze hangen onder een afdakje, dus geen last van wind en regen, maar de zon kan er wel naar binnen schijnen. Ik ben benieuwd! Sowieso leeft die ene pop dus wel, dus afwachten wanneer hij uitkomt. De andere 2 bewegen (nog) niet.

Ik ben zo bang dat ze uitkomen als ik er niet ben (ik ga op vakantie..) Manlief zou ze dan wel vrijlaten als ze uitgekomen zijn, maar dat wil ik liefst zelf doen natuurlijk.
Zoebie, op deze site zag ik dit staan

weblog

dat je eerst de vleugels ziet door de pop heen. Hebben jouw poppen dat al??? Kort voor het uitkomen, 1-2 weken voor ze uitkomen

en zo ziet dat er dan uit. Maar deze hangt helemaal niet! Nou ja, het zal wel goed gaan.

Oh hier zie ik nog niets. Ik kijk elke dag. Dus het moet nu dus te zien zijn ondertussen. De poppen die jij hebt lagen op de grond. Ze verpoppen niet altijd hangend. Of ze hangen niet zo goed en vallen naar beneden. Er liggen er hier ook nog een aantal op de grond.

Ben benieuwd hoe het gaat. Wel fijn dat er in ieder geval nog eentje levend is.

Ik had geen idee dat ze nog bewogen, maar ik laat ze dan ook hangen of liggen. En ik ben nog even gaan kijken, maar zie nog niets van vleugeltjes. Ik hoop dat je het kan zien.

Anders moet je alsnog hier heen komen.
Ja, dat komt, ik zat op te zoeken hoe vlinders uit de pop komen, en dat is bijna altijd hangend, dus ik dacht dat ik ze ook moest ophangen. Want ik dacht, dan kunnen ze zich meteen vasthouden aan de onderkant van de pop om te drogen. Maar deze doen het dus ook liggend, dat wist ik niet.

Het zal vast wel goed komen. En anders moet ik maar naar het zuiden des lands bij Zoebie kijken
Ik heb vandaag toch maar de popjes in een laagje blaadjes gedaan ipv opgehangen. Ik kan ze iets minder goed zien, maar het zat me toch niet helemaal lekker

En ik zag een gehakkelde aurelia net, toen ik boodschapjes deed. Veel soorten zijn er al buiten zeg! Jammer dat de vlinderstruiken nog niks doen.
Male, wat een mooie foto's.

En wat leuk dat jullie nu allemaal popjes hebben.

Ik heb vandaag m'n eerste dagpauwoog gezien, maar hij wilde niet stilzitten.

Heb wel dit exemplaar kunnen fotograferen.

Wat is dit nou? Zoekplaatjes-vlinder?

Wat een mooie foto Koreveen!!!
Eergister een dagpauwoog bevrijd en gister kwam ie lang om te laten zien dat ie het gered heeft

Wauw Sarah, wat een mooie foto's. Heb je een macrolens?
Wow wat een mooie foto's!

Hoera, in onze nieuwe tuin zitten ook al vlinders!

Ik heb het hele weekend een blauwtje zien vliegen. En ook al een koolwitje en een dagpauwoog gezien.
Thanks Male!

Die van jou zijn ook prachtig, Sarah. Zo mooi krijg ik ze niet met m'n mobiel.
Mal bij onze achterbuuurtjes zijn al drie koninginnepages uitgekomen. Ik ben nu elke dag aan het kijken of er hier al iets gebeurt, maar ik zie nog niets.

Hoe'st bij jou?
quote:Zoebie schreef op 28 april 2010 @ 10:07:

Mal bij onze achterbuuurtjes zijn al drie koninginnepages uitgekomen. Ik ben nu elke dag aan het kijken of er hier al iets gebeurt, maar ik zie nog niets.

Hoe'st bij jou?Ze liggen hier alledrie nog te maffen tussen de blaadjes. Weinig activiteit dus.
Ik hoorde van mijn achterbuurvrouw dat het heel erg snel gaat. Ze breken uit in vijf minuten tijd, pompen zich op en zijn er klaar voor. Zul je zien dat ik het weer ga missen met mijn fototoestel.
Ik heb van het weelkend een dagpauwoog en oranjetipjes gezien in mijn achtertuin.

Vlakbij hebben we hele kleine blauwe vlindertjes gezien (max 2cm) Zijn dat Blauwtjes of is het wat anders?
Dit jaar nog geen vlinder gespot.

Deze foto heb ik vorig jaar gemaakt (mag dat ook, dat ik hem post?)

Tijdens een wandeling in Kleve, Duitsland
quote:Zoebie schreef op 28 april 2010 @ 10:12:

Ik hoorde van mijn achterbuurvrouw dat het heel erg snel gaat. Ze breken uit in vijf minuten tijd, pompen zich op en zijn er klaar voor. Zul je zien dat ik het weer ga missen met mijn fototoestel.

Gaat het echt zoooo snel??

Ik hoop niet dat ik het dan mis!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven