Het Indo-topic

13-04-2012 17:16 1121 berichten
In 2007 is er al eens een dergelijk topic geweest, maar dat ging over Indo’s. Het zou leuk zijn als dit een topic werd VAN Indo’s.

Ik heb wel eens het gevoel dat bij veel Belanda’s de Indo-cultuur een beetje uit zicht begint te raken. De eerste generatie is natuurlijk aan het uitsterven, daarom wordt het steeds moeilijker nog verhalen uit de eerste hand te pakken te krijgen. De fameuze ‘tantes’ (die overigens, ook zo Indo, lang niet altijd familie hoeven te zijn) verdwijnen langzamerhand van het toneel en dat is ontzettend jammer, want velen van hen waren een soort bewakers van de cultuur.

Gelukkig wordt die cultuur toch nog wel op veel manieren overgedragen. Via de toko en de keuken, kijk maar in het Toko-topic op de Eten-pijler. Maar ook via festivals, zoals de jaarlijkse TongTong, lokaal georganiseerde pasars, die soms ware kumpulans worden van families, vrienden en kennissen. Of via mijn geliefde Werkgroep Indisch-Nederlandse Letteren van de letterenfaculteit in Leiden.

Maar er is niets zo ‘Indo’ (of Indonesisch for that matter) dan geschiedenis(sen) doorgeven door middel van verhalen. Ik vind het altijd leuk om te lezen dat de moeder van Yvonne Keuls haar nooit Yvonne noemde, maar ‘Angin’. “Want angin betekent wind, en de wind neemt de verhalen met zich mee”.

Het zou leuk zijn deze echt Indische traditie hier voort te zetten door hier je verhalen neer te zetten. Hoe gaat het toe in de Indo-families, de Indo-cultuur. Wat vind je leuk of juist niet leuk aan de muziek? Griezel je ook van line-dancen, of vind je het heerlijk?

Ik ben persoonlijk erg geïnteresseerd in WOII in Indonesië (toen nog Indië) en de bersiap.

Recepten en allerlei kook-wederwaardigheden en -vragen zijn ook zeer welkom, want de keuken, de dapur, is het hart van de Indo-cultuur.

Het spreekt natuurlijk vanzelf dat iedereen die iets met dit onderwerp heeft, van harte welkom is om mee te schrijven. Daar hoef je echt geen Indo voor te zijn. Dus voor iedereen: selamat datang!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog een topic van een X aantal jaren terug waarin iemand alleen maar Indische recepten op het topic schreef.

Selamat makan.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Indo zijn zit in je bloed, niet perse in de verhalen.

Waarom een apart topic, ik vind het niet gepast.

doen de Blandas ook niet tenslotte.

Dan zou het discriminatie zijn.

Mijn oma was overigens indo.

Die vond dit soort extra poeha ook niet nodig.

Maar was wel een echte tante.
..popcorn?
Leuk dat mijn toko-vraag je geïnspireerd heeft. Veel plezier op dit topic.

@ Nola, volgens mij heb ik hier ook wel eens een Friezen-topic langs zien komen, prima toch?
quote:nola schreef op 13 april 2012 @ 17:23:

Ik ben het absoluut met je eens dat Indo zijn in je bloed zit, maar ook binnen de Indo-gemeenschap dienen de verhalen als instrument om de geschiedenis door te geven.

Maar waarom vind je het niet gepast? Toch niet alleen omdat de Belanda's het ook niet doen? Ben je bang dat de Indo's zichzelf als minderheid profileren? Dat is echt mijn bedoeling niet hiermee.

Discriminatie is al helemaal niet in me opgekomen. Een topic voor Indo's houdt mijns inziens echt niet per definitie een afwijzing van Belanda's in.
quote:Schabolleke schreef op 13 april 2012 @ 17:26:

Leuk dat mijn toko-vraag je geïnspireerd heeft. Veel plezier op dit topic.

@ Nola, volgens mij heb ik hier ook wel eens een Friezen-topic langs zien komen, prima toch?Dank je wel, Schabolleke!
Wauw, wat een mooie OP zeg! Sprookjes achtig.
@nola,

De verhalen van vroeger verdwijnen. Zoals ook de tante's en ooms.

Dat is jammer, want Indië verdwijnt daarmee ook op de achtergrond. De bijgeloof blijft, maar ik weet soms niet eens waarom ik sommige dingen doe.

Zoals laatst, in het toko topic iemand vroeg naar taugé.
Interessant.!

Alleen al de geschiedenis van het voormalig Nederlands Indië verdient een heel eigen topic want wat mij betreft wordt daar met name op scholen veel te weinig aandacht aan geschonken.

Misschien logisch omdat het op zijn zachtst gezegd een behoorlijk zwarte bladzijde in de geschiedenis is.
Boeken,vele heb ik er al over gelezen zoals uiteraard Indische Duinen van Adriaan van Dis,maar ook Heren van de thee,Angst op Java etc.

Tips over boeken die ik absoluut zou moeten lezen zijn welkom.
Wat een leuk initiatief, dit topic!

Ik heb zelf geen enkele Indonesische roots, maar de verhalen vind ik overwegend prachtig om te lezen.

Veel plezier met dit topic, ik hoop dat het snel aan een deel II toe is
quote:nola schreef op 13 april 2012 @ 17:23:

Dit snap ik niet helemaal.

Hoezo discriminatie?

Er loopt hier al ik weet niet hoe lang een topic speciaal voor vrouwen met moslimmannen is dat dan ook discriminatie tegenover vrouwen die géén moslimman hebben?
quote:missy_acy schreef op 13 april 2012 @ 18:12:

@nola,

De verhalen van vroeger verdwijnen. Zoals ook de tante's en ooms.

Dat is jammer, want Indië verdwijnt daarmee ook op de achtergrond. De bijgeloof blijft, maar ik weet soms niet eens waarom ik sommige dingen doe.

Zoals laatst, in het toko topic iemand vroeg naar taugé.

En toen, Missy?

Ik ben absoluut niet bijgelovig. Stille kracht en guna-guna zijn echt niet aan mij besteed. Maar ik vond het wel apart dat ik geen taal zo snel opgepakt heb als Indonesisch en dat dat erg lang blijft hangen. (Ik spreek nog steeds maar 'pasar maleis' hoor, zoals mijn vader het noemt ). Maar ik kan me redden als ik er ben, dat vind ik al heel wat.

Missy, spreek jij petjoh trouwens? Ik moet altijd ontzettend lachen om Tjalie Robinson, maar ik vraag me soms af of dat echt nog gesproken wordt in Nederland.
quote:superstar_2 schreef op 13 april 2012 @ 18:21:

Boeken,vele heb ik er al over gelezen zoals uiteraard Indische Duinen van Adriaan van Dis,maar ook Heren van de thee,Angst op Java etc.

Tips over boeken die ik absoluut zou moeten lezen zijn welkom.

Heren van de Thee ligt zo ongeveer onder mijn kussen, samen met de andere werken van Hella Haasse, niet per se alleen Indisch. Angst op Java, van Margaretha Ferguson, heb ik ook altijd op grijpafstand staan. Je wordt er niet vrolijk van, maar prachtig!

Heeft iemand Rubber van Madelon Székely-Lulofs gelezen? Ook zo'n favoriet van me.
Ook ik vind de indo-cultuur, het eren en de familiebanden erg interessant, en zie een 'speciaal' topic helemaal niet als iets raars.

Mag ik, uit de hollandse klei getrokken, meelezen en genieten van de verhalen en recepten?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:chartreuse schreef op 13 april 2012 @ 18:23:

Wat een leuk initiatief, dit topic!

Ik heb zelf geen enkele Indonesische roots, maar de verhalen vind ik overwegend prachtig om te lezen.

Veel plezier met dit topic, ik hoop dat het snel aan een deel II toe is Dank je wel, dat hoop ik ook! Schrijf lekker mee als je het leuk vindt!
quote:himalaya schreef op 13 april 2012 @ 18:29:

Ook ik vind de indo-cultuur, het eren en de familiebanden erg interessant, en zie een 'speciaal' topic helemaal niet als iets raars.

Mag ik, uit de hollandse klei getrokken, meelezen en genieten van de verhalen en recepten? Himalaya, ook jij selamat datang! Bij Indische families is iedereen altijd welkom en staat er altijd een stoel, een bed en een bord klaar.
Ook de dvd van de Stille Kracht heb ik al grijsgedraaid het boek heb ik uiteraard ook in mijn boekenkast staan..

Op internet staan trouwens ook heel interessante documentaires..
quote:sri schreef op 13 april 2012 @ 18:30:

[...]

Himalaya, ook jij selamat datang! Bij Indische families is iedereen altijd welkom en staat er altijd een stoel, een bed en een bord klaar.Dat is lekker makkelijk voor ons luie Hollanders..
quote:superstar_2 schreef op 13 april 2012 @ 18:35:

Ook de dvd van de Stille Kracht heb ik al grijsgedraaid het boek heb ik uiteraard ook in mijn boekenkast staan..

Op internet staan trouwens ook heel interessante documentaires..Een site vol inspiratie: http://www.semarang.nl/. I it!
quote:superstar_2 schreef op 13 april 2012 @ 18:36:

[...]

Dat is lekker makkelijk voor ons luie Hollanders.. Precies, schuif maar aan! Hou je van droge dingetjes? Dat vroeg tot onze verbijstering de dame (in het Nederlands) in het pension in Bandung waar we jaren geleden waren. Het duurde even voor we doorhadden dat ze het over gorengans had...
quote:sri schreef op 13 april 2012 @ 18:39:

[...]

Precies, schuif maar aan! Hou je van droge dingetjes? Dat vroeg tot onze verbijstering de dame (in het Nederlands) in het pension in Bandung waar we jaren geleden waren. Het duurde even voor we doorhadden dat ze het over gorengans had...

Tips over boeken die ik absoluut zou moeten lezen zijn welkom.Superstar, vergat ik in mijn vorige reactie. Haal je hart op: http://www.damescompartiment.nl/

Heel veel plezier!

Tips over boeken die ik absoluut zou moeten lezen zijn welkom.Asta's ogen door Eveline Stoel.
Oh, ik ga meelezen hoor, ben zelf zo Hollands als een molen maar heb van mijn moeder het Indo-interesse-gen geërfd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven