Gezondheid alle pijlers

Bietensap

17-01-2013 20:25 237 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmorgen bietensap gekocht. Is de schuld van het forum, want iemand had geschreven dat het wonderen had gedaan voor haar huid, en toen ik googlede zag ik dit.

Ik heb een lastige huid en de laatste tijd wordt het weer erger onder invloed van hormonen. Volgens mij heb ik iets nodig wat zuivert, en dat wordt dus elke dag een glaasje bietensap.

Is er nog iemand die ooit dit briljante idee had en er iets over wil vertellen? Of beter nog: wie doet er mee?
quote:Cici28 schreef op 22 januari 2013 @ 22:19:

[...]

Aangezien je lichaam zelf het nitraat ook omzet naar nitriet kun je het dus niet tegen gaan. Vandaar ook het advies om niet vaker dan tweemaal per week nitraatrijke groente te nuttigen. Alle andere tips gelden nog eens naast dat advies. Ondanks dat bietensap wellicht gezond lijkt, is het dagelijks drinken dus niet zo gezond. Maar goed, jullie moeten het uiteraard zelf weten

Uit je eigen linkje:

Nitriet is een stof die ontstaat op basis van nitraat. Nitraat is van nature aanwezig in alle groenten. Nitraat komt van nature ook voor in water en wordt soms aan voedingsmiddelen toegevoegd om de houdbaarheid te verbeteren.

Nitraat is niet direct een gevaar voor de gezondheid. Het risico ligt meer in het feit dat het lichaam nitraat om kan zetten in nitriet. Door het bewaren, bereiden of het eten van groente kan nitraat gedeeltelijk omgezet worden in nitriet. Nitriet is sneller schadelijk. En nitriet kan weer omgezet worden in kankerverwekkende nitrosaminen.

Nitrosaminen zijn schadelijke stoffen die vooral ontstaan door nitraatrijke groenten te eten met vis, schaal- en schelpdieren (uitgezonderd zalm en makreel). Door de combinatie van nitriet met de eiwitten in vis ontstaan de schadelijke nitrosaminen.

Dierproeven hebben aangetoond dat nitrosaminen mogelijk kankerverwekkend zijn. Nitrosaminen kunnen zich binden aan het DNA en na verloop van tijd tumoren veroorzaken. Dat het eten van nitraatrijk voedsel invloed heeft op het ontstaan van maag- en darmkanker bij mensen, is niet wetenschappelijk bewezen. Omdat mensen de schadelijke nitrosamines ook binnenkrijgen via bijvoorbeeld sigarettenrook of cosmetica, is het specifieke risico van nitraat en nitriet in voedsel moeilijk aan te tonen.

Vitamine C en andere zogenaamde antioxidanten, bijvoorbeeld uit groente en fruit kunnen de vorming van nitriet en nitrosamines in het lichaam gedeeltelijk remmen. Mogelijk kunnen deze stoffen eventuele schadelijke gevolgen van nitriet in het lichaam beperken.
quote:Frizzy schreef op 22 januari 2013 @ 22:31:

[...]

Uit je eigen linkje:

Nitriet is een stof die ontstaat op basis van nitraat. Nitraat is van nature aanwezig in alle groenten. Nitraat komt van nature ook voor in water en wordt soms aan voedingsmiddelen toegevoegd om de houdbaarheid te verbeteren.

Nitraat is niet direct een gevaar voor de gezondheid. Het risico ligt meer in het feit dat het lichaam nitraat om kan zetten in nitriet. Door het bewaren, bereiden of het eten van groente kan nitraat gedeeltelijk omgezet worden in nitriet. Nitriet is sneller schadelijk. En nitriet kan weer omgezet worden in kankerverwekkende nitrosaminen.

Nitrosaminen zijn schadelijke stoffen die vooral ontstaan door nitraatrijke groenten te eten met vis, schaal- en schelpdieren (uitgezonderd zalm en makreel). Door de combinatie van nitriet met de eiwitten in vis ontstaan de schadelijke nitrosaminen.

Dierproeven hebben aangetoond dat nitrosaminen mogelijk kankerverwekkend zijn. Nitrosaminen kunnen zich binden aan het DNA en na verloop van tijd tumoren veroorzaken. Dat het eten van nitraatrijk voedsel invloed heeft op het ontstaan van maag- en darmkanker bij mensen, is niet wetenschappelijk bewezen. Omdat mensen de schadelijke nitrosamines ook binnenkrijgen via bijvoorbeeld sigarettenrook of cosmetica, is het specifieke risico van nitraat en nitriet in voedsel moeilijk aan te tonen.

Vitamine C en andere zogenaamde antioxidanten, bijvoorbeeld uit groente en fruit kunnen de vorming van nitriet en nitrosamines in het lichaam gedeeltelijk remmen. Mogelijk kunnen deze stoffen eventuele schadelijke gevolgen van nitriet in het lichaam beperken.Dat heb ik gelezen. Maar zoals je ziet staat er ''kunnen'', ''gedeeltelijk'' en ''mogelijk''. Daarmee is het dus niet gezegd dat je door het combineren van fruit en bietensap je die tweemaal per week wel mag overschrijden. Want dat lees ik nergens. Ik zou het in elk geval niet doen, deze adviezen zijn er niet voor niets. Maar goed, het is jouw bietenfeestje
Het voedingscentrum en ik zijn sowieso geen goeie vrienden. Als ik hun adviezen opvolg weet ik zeker dat het niet goed is voor mijn gezondheid.
Ik ben sinds een week bezig met bietensap drinken, drink een half glas aangelengd met sinaasappelsap. Ik wil graag van mijn acne/pukkels af. Ik ben ook geminderd met suiker eten, eet nu speltbrood en zilvervliesrijst e.d. Beetje Amber Albarda maar niet zo strikt. Heb wel het idee dat mijn huid wat rustiger wordt, minder nieuwe pukkels en buitjes.
Ik hoop dat je er baat bij hebt Kerstklok!
Ja, ik hoop het ook. Verwacht niet dat het in een week beter is dus ik ga er voorlopig mee door.
Cici bedankt voor het meedenken, wat ik ook nog uit je linkje haal:

Om de vorming van nitriet en nitrosaminen zo klein mogelijk te houden gelden de volgende adviezen voor volwassenen:

Eet niet vaker dan 2 keer per week nitraatrijke groenten. 4 keer per week een schaaltje salade als bijgerecht telt daarbij mee als één keer.

Bewaar nitraatrijke groenten na aankoop niet langer dan 2 dagen. Na 2 dagen neemt het nitrietgehalte door de groei van bacteriën steeds verder toe.

Was spinazie en sla voor gebruik en verwijder bij sla de hoofdnerven en de buitenste bladeren. Hiermee kan het nitraatgehalte tot 30% dalen.

Laat kliekjes van nitraatrijke groenten na verwarming snel afkoelen en bewaar ze daarna direct in de koelkast. Daarna kunnen ze weer opgewarmd worden, zonder dat het nitrietgehalte stijgt.

Combineer nitraatrijke groente liever niet met vis (uitgezonderd zalm en makreel), schaal- of schelpdieren.

Ik zie het als een schaaltje salade Omdat ik het met een andere sap combineer ben ik er niet zo huiverig voor.

Als ik alles moet laten waar het woord 'mogelijk', 'misschien' of 'zou kunnen' bij wordt gebruikt... Dan denk ik dat ik ook een boel mooie dingen mis.

quote:Cici28 schreef op 22 januari 2013 @ 22:39:

[...]

Dat heb ik gelezen. Maar zoals je ziet staat er ''kunnen'', ''gedeeltelijk'' en ''mogelijk''. Daarmee is het dus niet gezegd dat je door het combineren van fruit en bietensap je die tweemaal per week wel mag overschrijden. Want dat lees ik nergens. Ik zou het in elk geval niet doen, deze adviezen zijn er niet voor niets. Maar goed, het is jouw bietenfeestje
Met wortelsap of sinaasappelsap Verhouding 1:1quote:Flower007 schreef op 22 januari 2013 @ 10:36:

Hoe gaat het bij jullie? Momenteel merk ik nog weinig verschil, vermoed dat di nog wel een paar weken duurt. Ik ben nu sinds vrijdag aan de bietensap. Vrijdag puur gedronken, zaterdag & zondag gemixt met Flevosap (appel - sinaasappel versie). Gister en vandaag heb ik de juicer aangezet en de bietensap gemengt met gember, citroen, sinaasappel, kiwi en appel. Erg lekker.

Hoe drinken jullie de bietensap? Puur of mengen jullie het met andere groenten- en fruitsap?
Nou, dit moet ik ook eens proberen!
Is het ook goed voor je als je zwanger bent ?
Pfffff! Zitten jullie gewoon hier een beetje tips uit te wisselen Frizz en Mariquita! Nou, doe mij dan ook maar een glaasje!

Ik drink al groene smoothies, vast een leuke combi met rode bietensap!

'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Wat doe jij in de groene dan Jan?

Ik geloof toch echt dat mijn huid begint op te knappen. Maar ja, komt dat door het bietensap?
Sinaasappel/kiwi/appel, soms mango of ander fruit en dan met verse spinazie of met avocado. En soms lijnzaad erdoor en goji besjes erop. Lekker hoor!
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Hoe krijg je in hemelsnaam een hele zak spinazie weggewerkt in sapjes?!
Is dat echt lekker, Jann? Spinazie in een soort van smoothie? Klinkt niet lekker, maar goed datzelfde geldt misschien voor bietensap. Ik ga het ook eens proberen. Moet ik alleen wel een apparaat aanschaffen waarmee ik alles kan mixen. En waar koop je goji besjes? Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
Gojibessen, chiazaad e.d. hebben ze bij De Tuinen en andere natuurvoedingswinkels.
Hhahaha ohhh wat is dat vies zeg Even terug lezen voor smaaktips dan gooi ik het volgende keer wel met iets in de blender.
Niet een HELE zak Frizzy quote:Frizzy schreef op 23 januari 2013 @ 23:26:

Hoe krijg je in hemelsnaam een hele zak spinazie weggewerkt in sapjes?!

Vind je het echt vies Koettie? Als je nog niet gelijk aan de sapcentrifuges gaat; met sinaasappelsap wordt het wat dunner en 'zuurder'. Met wortelsap wat dikker en zoeter. Ik denk met mangosap oid ook wel wat zoeter maar wel dunner. Gewoon 1:1 mengen, succes!

quote:Koettie schreef op 24 januari 2013 @ 20:55:

Hhahaha ohhh wat is dat vies zeg Even terug lezen voor smaaktips dan gooi ik het volgende keer wel met iets in de blender.
Of op de site van Superfood, of bij de notenkraam op de markt quote:kerstklok schreef op 24 januari 2013 @ 18:22:

Gojibessen, chiazaad e.d. hebben ze bij De Tuinen en andere natuurvoedingswinkels.
Ik drink het trouwens weg als een soort shot. HUP in één keer achterover.
er bestaat geen wonderdrank. Anders zou het op grote schaal worden voorgeschreven door de apotheek. Bietensap is gezond zeker, maar wortelsap, spinaziesap, appelsap, tarwesap, tomatensap, mits versgesperst ook. De truc is variatie, zodat je alle verschillende voedingsstoffen die in verschillende samenstellingen in verschillende voedingsproducten zitten binnenkrijgt.
Hoe groot is het verschil tussen versgeperst en reeds gebotteld?
in wat voor zin?
Jij zegt het is gezond mits vers geperst. Hoezo verschilt dat van reeds gebotteld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven