Gezondheid alle pijlers

roken op het terras

05-07-2013 15:05 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit lekker met m'n dreumes (zichtbaar beperking in de vorm van slang in z'n neus/grote pleister op z'n wang) een drankje te doen op het terras. Komen er net 2 dames van middelbare leeftijd aan het tafeltje naast ons zitten terwijl het een groot terras is en er overal nog tafeltjes vrij zijn. En ze steken beiden de ene na de andere sigaret aan. De wind staat zo dat de rook vol onze kant uit komt.

Mijn eerste vraag is rook je dan ook mee zo buiten? Dat vraag ik natuurlijk voor mijn zoontje. En mijn tweede vraag is of dat niet onbeschoft is. Of stel ik me aan?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:boannan schreef op 05 juli 2013 @ 17:17:

[...]

Wat is dat nou voor een gekke opmerking. Mijn dreumes is nog te jong voor een speeltuin. Kinderstoel, muziekboekje erbij en niemand die last van ons heeft hoor.Dat zeg jij. Hoe lief ik mijn kinderen ook vind, zo nu en dan ga ik grote mensen dingen doen. Op het terras zitten, bier drinken en roken. En dat alles vol in de zon, zonder zonnebrandcreme.
Het laatste waar ik dan op zit te wachten is kinderspeelgoed met een geluidje.
quote:Murdoch schreef op 05 juli 2013 @ 17:19:

En waarom autisme daarbij relevant is ontgaat me totaal.Haar kind was bij haar en omdat die autistisch is, raakte hij in paniek toen zij een aanval kreeg. Dat is ook wel naar voor zo'n kind natuurlijk, net als voor haarzelf.
quote:Murdoch schreef op 05 juli 2013 @ 17:19:

En waarom autisme daarbij relevant is ontgaat me totaal.

Dat was voor het dramatisch effect.

Nina doet me een beetje denken aan die reclames van vroeger, waarin mensen de meest asociale dingen deden en dan afsloten met: "maar ik rook niet!"

Overigens probeer ik met mijn gerook zo min mogelijk last te veroorzaken. Maar als iemand er toch last van heeft moet hij dat wel gewoon tegen me zeggen, ik ben tenslotte niet helderziend. Daar had Boannan ook beter aan gedaan denk ik.
quote:Ikbenanoniem schreef op 05 juli 2013 @ 17:23:

[...]

Haar kind was bij haar en omdat die autistisch is, raakte hij in paniek toen zij een aanval kreeg. Dat is ook wel naar voor zo'n kind natuurlijk, net als voor haarzelf.Naar maar irrelevant. Misschien had die man wel net zijn moeder begraven.
quote:roza34 schreef op 05 juli 2013 @ 17:22:

Het laatste waar ik dan op zit te wachten is kinderspeelgoed met een geluidje.Eensch .
quote:schijfvan5 schreef op 05 juli 2013 @ 17:14:

[...]

Beetje onzinnige post. Wat voegt het woord fanatiek toe? Er zijn gewoon rokers en niet-rokers. Ik ben een-niet roker die echt sommige andere niet- rokers in een soort van Al-Qaida strijders van de vereniging van "StopT-Het- Roken' heeft zien veranderen toen er over roken en rokers werd gepraat. Tot en met spuug spetters en vuurspuwende ogen aan toe, echt bizar.

De rokers zaten op dat moment overigens gewoon buiten en ik ben maar bij hen gaan zitten want dat vond ik echt wat gezelliger.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:roza34 schreef op 05 juli 2013 @ 17:21:

[...]

Dat zeg jij. Hoe lief ik mijn kinderen ook vind, zo nu en dan ga ik grote mensen dingen doen. Op het terras zitten, bier drinken en roken. En dat alles vol in de zon, zonder zonnebrandcreme.

Sja.. bij mij hoort een terrasje bij het de stad ingaan. Ook toen ik met m'n nog kleine kinderen ging. Andere keren ging ik alleen of met vrienden en ja, dan ging ik met hen op een terrasje.

Wat een raar idee dat je denkt dat mensen, die een kind op een terrasje hebben zitten, nooit iets zonder kinderen doen?

En wat dwalen we af?
Later is nu
Het blijft een lastig dilemma. Aan rokers het vriendelijke verzoek om buiten te roken. Doen ze dat, is het weer niet goed! In de winter hoor ik die anti-rokers nooit klagen over het feit dat ik op het terras sta te roken. Schijnt de zon moet ik ineens ophoepelen naar een plekje in de schaduw waar niemand wil zitten?

Het is ook mijn zon!
quote:Murdoch schreef op 05 juli 2013 @ 17:25:

[...]

Naar maar irrelevant. Misschien had die man wel net zijn moeder begraven.

Het was wel relevant, want omdat zij een astma aanval kreeg, kon ze er even niet zijn voor haar autistische kind. En dat kind raakte in paniek doordat hij zag hoe benauwd zij het had. Dus op zich snap ik dat wel.

De betekenis van de laatste zin ontgaat me even.
quote:schijfvan5 schreef op 05 juli 2013 @ 17:14:

[...]

Beetje onzinnige post. Wat voegt het woord fanatiek toe? Er zijn gewoon rokers en niet-rokers. Aangezien de niet-rokers geen gedrag vertonen wat de rokers schaadt en de rokers dit andersom wel doen is het m.i. niet meer dan logisch als de rokers per definitie rekening houden met de niet-rokers en dus niet roken daar waar zij overlast veroorzaken

Als rokende fietser denk ik dan, dat ik nog nooit gemerkt heb dat een niet-rokende fijnstofverspreider in zo'n stinkauto niet rijdt waar zij overlast veroorzaken. Vlak langs datzelfde terras bijvoorbeeld. Barbecue en autorij er lekker op los, met aftershavewalmen om je heen desnoods, als je daar gelukkig van wordt, maar doen alsof alleen rokers asocialen zijn en niet-rokers het monopolie hebben op rekening houden met elkaar, ontneemt mij elke lust tot een intelligente discussie.

Ja, het is fanatiek als je de wereld verdeelt in rokers en niet-rokers en daar collectieve eigenschappen aan toekent. Ik herken me in ieder geval helemaal niet in de asociale onnadenkende niet-omzich-heen-kijkende karikatuur die rookhaters van een gemiddelde roker maken. Het slaat elke discussie dood om alleen in die extremen te discussieren
quote:Dreamer schreef op 05 juli 2013 @ 17:27:

[...]

En wat dwalen we af?Eh... het is een vrijmiboto toch?
Nou Roza, als het puur gaat om het recht op huidziektes hebben rokers een voorsprong dus verdient de niet-roker wat meer zon.
quote:roza34 schreef op 05 juli 2013 @ 17:29:

Het blijft een lastig dilemma. Aan rokers het vriendelijke verzoek om buiten te roken. Doen ze dat, is het weer niet goed! In de winter hoor ik die anti-rokers nooit klagen over het feit dat ik op het terras sta te roken. Schijnt de zon moet ik ineens ophoepelen naar een plekje in de schaduw waar niemand wil zitten?

Het is ook mijn zon!In de zomer maken niet rokers nu eenmaal ook gebruik van dat terras. Waarom zou je als niet roker binnen moeten blijven zitten? Het is ook mijn zon.
Ik vind roken terwijl in je omgeving andere mensen zitten sowieso aso. Ik vind 't smerig om in die stank te moeten zitten.

Helaas is het in Nederland nog niet verboden om op terrassen te roken. In Canada, Hongkong, USA heb ik al diverse rookvrije gelegenheden in de openlucht gezien. Zeker op 'n terras waar men eet en drinkt, is het evengoed onaangenaam als die rook jouw kant op waait.
Buiten mag je roken, dus ja daar doe je niks aan. Alleen snap ik niet waarom ze precies bij jullie gaan zitten als t hele terras leeg is.

Ik rookte zelf, maar keek wel altijd of de rook niet precies in iemands gezicht waaide. Als er plek zat is was ik (toen de roker) ergens gaan zitten waar t nog niet bomvol was. Was t wel vol, ja dan rookte ik ook gewoon, maar keek wel waar t heen ging. Het rookt niet lekker als je steeds merkt dat iemand ergert aan je.

(nu rook ik niet meer)
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
quote:roza34 schreef op 05 juli 2013 @ 17:29:

Het is ook mijn zon!Dat dus! Antirookfanatiekelingen zijn blind voor het moderne dagelijkse leven, waarin een gemiddelde roker zich 365 dagen per jaar 24/7 praktisch altijd buiten jouw gezichtsveld in zijn eentje staat te roken. Koukleumend, uitkijkend op blinde pismuren of gevangen in rookkasten die rookruimte heten. Maar de woede richt zich op die enkele keer in het jaar dat een roker al rokend het pad kruist van de antirookfundamentalist.
Ach, we zitten in een overgangstijd, denk ik.

Nog even en het wordt raar gevonden openlijk een peuk op te steken.
Ik ben een niet roker en vind het vies als mensen over mijn eten heen roken. Maar dit kan nou eenmaal gebeuren als je buiten zit.

Niet iedereen kan met jou rekening houden.

Mijn man heeft ook astma maar we kunnen rook niet altijd weren.
Straks vinden we in het openbaar roken net zo gek als op straat poepen!

En dat was eens, in de Middeleeuwen ook heel gewoon..
quote:Murdoch schreef op 05 juli 2013 @ 17:31:

Nou Roza, als het puur gaat om het recht op huidziektes hebben rokers een voorsprong dus verdient de niet-roker wat meer zon.

Ssst... Zo gaat mijn ziektenkostenverzekering nog verder omhoog.

Bent u een roker?

Ja!

Rookt u buiten?

Ja! waar anders?

Dus u zit veel buiten in de zon?

Ja!

Helaas moeten wij uw premie verhogen vanwege toegenomen gezondheidsrisico's.
Ik ben een niet-roker, maar wens echt niet bij de antirookfundamentalisten te horen. Dat zijn vaak niet echt de meest gezellige mensen.
quote:Het blijft een lastig dilemma. Aan rokers het vriendelijke verzoek om buiten te roken. Doen ze dat, is het weer niet goed! In de winter hoor ik die anti-rokers nooit klagen over het feit dat ik op het terras sta te roken. Schijnt de zon moet ik ineens ophoepelen naar een plekje in de schaduw waar niemand wil zitten?In Nederland staat men soms vlakbij de ingang van 'n tent te roken. In Australie moet je minstens 10 meter (geloof ik) bij de ingang vandaan blijven zodat je andere klanten niet tot overlast bent. Dat je in 'n seizoen dat niemand voor z'n lol op het terras zit, als roker gebruik mag maken van het terras, wil niet zeggen dat je dat tijdens terrastijd ook mag. Althans, zo denkt men er in andere landen al over. Hopelijk komt 't in NL ook snel zover.
Dat is waar ja. 6 jaar geleden was ik als roker op Hawaii en daar mocht je nergens buiten op terrassen roken. Baalde ik toen enorm van overigens. Dus ik snap het wel hoor.

En moet eerlijk zeggen dat het natuurlijk niet opvalt als een roker er GEEN opsteekt omdat hij rekening houdt met. Alleen diegene die er geen rekening mee houden vallen me dan op.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:elninjoo schreef op 05 juli 2013 @ 17:43:

[...]

In Nederland staat men soms vlakbij de ingang van 'n tent te roken. In Australie moet je minstens 10 meter (geloof ik) bij de ingang vandaan blijven zodat je andere klanten niet tot overlast bent. Dat je in 'n seizoen dat niemand voor z'n lol op het terras zit, als roker gebruik mag maken van het terras, wil niet zeggen dat je dat tijdens terrastijd ook mag. Althans, zo denkt men er in andere landen al over. Hopelijk komt 't in NL ook snel zover.Ik hoop van niet. En niet omdat ik te beroerd ben om 10 meter verder te gaan staan, maar wel omdat ik intollerantie en op je strepen staan niet trek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven