Gezondheid alle pijlers

Bijna helft vrouwen drinkt tijdens zwangerschap

20-11-2013 16:53 119 berichten
Opmerkelijk. Is het nou echt zo moeilijk om 9 maanden niet te drinken als je een kind op de wereld gaat zetten?

Bijna helft vrouwen drinkt tijdens zwangerschap
Alle reacties Link kopieren
Hangt er helemaal vanaf hoeveel er gedronken wordt. Een glaasje per dag heeft geen negatieve effecten.
Voor mij zou dat misschien niet moeilijk zijn geweest, maar ik vond het totaal niet nodig om te doen. Ben zelfs nog een keer compleet dronken geweest in die periode van negen maanden.
Maar om hoeveel gaat het dan precies?

Ik heb zelf weleens een slokje wijn genomen tijdens mijn zwangerschap en in het laatste trimester heb ik een keer een klein glaasje wijn gedronken om iets te vieren. Val ik dan ook binnen deze categorie?
quote:markovic schreef op 20 november 2013 @ 16:54:

Hangt er helemaal vanaf hoeveel er gedronken wordt. Een glaasje per dag heeft geen negatieve effecten.Echt niet? Ik heb er geen verstand van maar ik heb altijd geleerd dat alcohol voor een kind in de baarmoeder erg slecht is (kans op groeiachterstand en zo). Maar goed, aangezien het grootste deel van de jongeren vrij normaal functioneert valt het misschien idd wel mee.
quote:markovic schreef op 20 november 2013 @ 16:54:

Hangt er helemaal vanaf hoeveel er gedronken wordt. Een glaasje per dag heeft geen negatieve effecten.Als je niet zwanger bent niet nee.
Ik heb bij mijn vorige zwangerschap met oud en nieuw wel een half glaasje champagne gedronken. Maar zelfs dat ga ik nu niet doen (ben weer zwanger).
Dat is toch normaal tegenwoordig? Zelfs een pakje per dag door roken is heeeel normaal. Je zou maar eens iets moeten opofferen voor je eigen kind.
O ik heb ook wel eem enkel glaasje gedronken tijdens mijn zwangerschappen.

Iets met eigen verantwoordelijkheid.
Dat een glaasje per dag geen gevolgen heeft is niet waar. Een glaasje kan wel gevolgen hebben. En iedere dag alcohol door het systeem van het kind al helemaal.
*unleash van de Viva Zwangerschapspolitie*
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ook een glas per dag kan kwaad.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Er is laatst een onderzoek gepubliceerd waarin geconcludeerd werd dat zeer gematigd alcoholgebruik (max een glas per week) zelfs een licht positief effect kon hebben. Uit die zwangerschappen werden minder kinderen met gedragsstoornissen en andere afwijkingen geboren.

Maar ik durf het risico niet te nemen, ik drink hooguit alcoholvrijbier. Straks als de 12 weken voorbij zijn. Het is niet alsof we vlot weer een nieuwe maken, tenslotte.
Ik vind het onbegrijpelijk dat vrouwen het doen. Ik heb geen druppel alcohol gedronken.

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat Marcovic beweert dat het geen kwaad kan.
Better safe than sorry, toch?

http://www.fasstichting.nl
Ben je serieus Marcovic? Compleet dronken terwijl je wist dat je zwanger was?
Voor zij die graag verder lezen: http://www.wetenschap24.n ... t-een-drupje-alcohol.html
quote:ernie78 schreef op 20 november 2013 @ 17:04:

Better safe than sorry, toch?

http://www.fasstichting.nlDaarom juist. Die negen maanden zijn zo om.
Het kind heeft hetzelfde promillage als de moeder. Waarom een peuter geen druppel geven maar een baby wel alcohol geven?
Compleet dronken worden terwijl je weet dat je zwanger bent, ik kan er niet over uit. Ik vind het gewoon kindermishandeling. Schemergebied is natuurlijk dat ene glaasje. Ik dacht altijd dat als het bij een glaasje per maand (ofzoiets) bleef het weinig kwaad kan?
Volgens mij is het advies ook een paar keer veranderd. Eerst mocht het helemaal niet, toen kon een enkel glaasje geen kwaad, toen weer wel.
Maar better safe than sorry inderdaad! Mijn kind moest na de geboorte twee weken op IC. Als ik mijzelf klem had gedronken weet ik zeker dat ik het mijzelf kwalijk had genomen.
Dat artikel begint heel rooskleurig, maar aan het eind van de rit is er geen enkel bewijs dat kinderen van matig drinkende moeders er beter van af komen.

Dit onderzoek gaat alleen over intelligentie en gedragsproblemen, geen lichamelijke problemen.
quote:ondernemer schreef op 20 november 2013 @ 16:57:

[...]

Echt niet? Ik heb er geen verstand van maar ik heb altijd geleerd dat alcohol voor een kind in de baarmoeder erg slecht is (kans op groeiachterstand en zo). Maar goed, aangezien het grootste deel van de jongeren vrij normaal functioneert valt het misschien idd wel mee.

Overmatig alcoholgebruik is wel degelijk schadelijk voor een ongeboren kind, zeer schadelijk zelfs. Het punt is, bij alle recente onderzoeken zijn er geen schadelijke effecten gevonden van zeer matig alcholgebruik tijdens de zwangerschapt (tot 1 consumptie per dag en dan ook echt niet meer, ook niet op een feestje ofzo). sterker nog, volgens één onderzoek waren kidnerne van moeders die tijden de zwangerschap af en toe weleens 1 consumptie alcohol op een dag consumeerden cognitief sterker dan kinderen waarvan de moeders geheelonthouders waren. Het effect was wel erg klein.

Wetenschappelijk gezien is er dus geen reden om een totaalverbod op alcoholgebruik tijdens de zangerschap aan te raden. Dat dit toch wordt geadviseerd is puur om erger te voorkomen, als je tegen mesen zegt dat één glaasje wel kan dan nemen ze eerder een tweede glas.

Drink je meer dan 1 glas per dag dan zijn de effecten eerst een enigszins minder snelle groei. Pas als er echt heel veel gedronken wordt, lees zwaar alcoholische vrouwen, dan krijg je de kindjes met foetaal alchol syndroom.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fetal_alcohol_syndrome
Ik dacht bij de topictitel: Nee, zoveel kan niet. Daar geloof ik niks van.

En toen las ik de reacties en blijkt dat het toch door mensen min of meer normaal gevonden wordt.

Ik heb geen druppel gedronken, zelfs niet toen ik pril zwanger was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven