Het Heerlijke kooktopic.
zaterdag 17 maart 2007 om 14:56
Tja wat eten we als we iets bijzonders willen maken? Lastiger is het als we een apart gerecht /diner moeten bedenken voor bijv. vegatariers, een koud of warm buffet, een kinderfeest, een paas-ontbijtje, high tea, een 3 gangen menu, iets in een thema van een land, tapas, borrelhapjes, grote gezelschappen, erotisch hapje voor ... , de barbeque voor van de zomer, ja kerst is nog ver weg. Of gewoon maar een idee voor een gerecht willen hebben? Mexicaans, Italiaans, Grieks, mmmm. Lekkere gerechten, makkelijk of met 1 specifiek ingredient. Maar waar moet je heen met al je keukenhulp vraagjes? Of originele ideeen voor als vrienden komen eten? Tips en vragen!?Uiteraard heb ik niet voor al deze, en nog 1000den vragen antwoord. Maar met alle tips van de rest van de forummers komen we er wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
vrijdag 30 maart 2007 om 16:17
Voor wie het eerste recept van de Chocoladetaart te moeilijk vonden, hebben we nu een tweede recept! Wie weet lukt het je nu wel om zo'n overheerlijke taart te bakken!
Benodigdheden:
125 gram boter
250 gram basterdsuiker
2 eieren, losgeklopt
1 theelepel vanille-essence
45 gram zelfrijzend bakmeel
125 gram bloem
1 theelepel zuiveringszout
2 deciliter karnemelk
65g poedersuiker
2 eetlepels cacaopoeder
1 eetlepel warme melk
25 gram zachte boter
Bereidingswijze:
1. Verwarm de over voor op 180 graden. Vet een springvorm van 20cm in met gesmolten boter of olie. Bekleed de bodem en de randen van de vorm met bakpapier. Klop boter en suiker met een mixer licht en romig. Voeg al mixend vanille erdoor.
2. Spatel achtereenvolgens gezeefd bakmeel, bloem, zuiveringszout en cacao, en karnemelk erdoor. Roer glad en schep het in de bakvorm.
3. Bak de taart in 50-60 minuten gaar; controleer met een naald of hij goed is. Laat hem afkoelen op een rooster en bestrijk met glazuur.
4. Voor het glazuur: doe gezeefde poedersuiker en cacao in een kom. Voeg melk en boter toe en roer tot een glad mengsel.
vrijdag 30 maart 2007 om 17:54
Bieten-maaltijdsalade(Sorry,heb geen plaatjes)
300 g gekookte bieten in blokjes
1 zakje minikrieltjes
150 g belegen kaas in blokjes
2 grote zoet zure augurken in blokjes
¼ komkommer in blokjes
zout en peper
Kook de bietenblokjes samen met de krieltjes in ongeveer 8 minuten beetgaar, afgieten en laten afkoelen. Als de bietjes en de krieltjes zijn afgekoeld, roer dan de kaas, augurk en de komkommerblokjes door het mengsel. Op smaak brengen met peper en zout. Serveren met knoflooksaus en stokbrood.
300 g gekookte bieten in blokjes
1 zakje minikrieltjes
150 g belegen kaas in blokjes
2 grote zoet zure augurken in blokjes
¼ komkommer in blokjes
zout en peper
Kook de bietenblokjes samen met de krieltjes in ongeveer 8 minuten beetgaar, afgieten en laten afkoelen. Als de bietjes en de krieltjes zijn afgekoeld, roer dan de kaas, augurk en de komkommerblokjes door het mengsel. Op smaak brengen met peper en zout. Serveren met knoflooksaus en stokbrood.
vrijdag 30 maart 2007 om 18:02
Bietenchips (voor 4 personen)Met dipsaus als hapje,zonder dipsaus als garnering bij een salade
300 gr rauwe bieten
olie om in te frituren
zout en peper
Voor de dipsaus:
2 dl Griekse yoghurt
1 el olijfolie
1 el honing
fijngehakte koriander
2 el geroosterde pijnboompitten
Was de bieten en snijd ze met een kaasschaaf of keukenmachine in zo dun mogelijke plakjes.Laat ze uitlekken op keukenpapier.Verwarm de frituurolie tot 180 graden en de oven tot 100 graden.
Vermeng de yoghurt met de olijfolie,honing,koriander en pijnboompitten tot een dipsaus.Frituur de bietenplakjes in kleine porties tot ze goudbruin zijn.(Ca 3 minuten).Bestrooi ze met zout en peper en houd ze warm in een schaal in de oven,Dien direct op met dipsaus.
300 gr rauwe bieten
olie om in te frituren
zout en peper
Voor de dipsaus:
2 dl Griekse yoghurt
1 el olijfolie
1 el honing
fijngehakte koriander
2 el geroosterde pijnboompitten
Was de bieten en snijd ze met een kaasschaaf of keukenmachine in zo dun mogelijke plakjes.Laat ze uitlekken op keukenpapier.Verwarm de frituurolie tot 180 graden en de oven tot 100 graden.
Vermeng de yoghurt met de olijfolie,honing,koriander en pijnboompitten tot een dipsaus.Frituur de bietenplakjes in kleine porties tot ze goudbruin zijn.(Ca 3 minuten).Bestrooi ze met zout en peper en houd ze warm in een schaal in de oven,Dien direct op met dipsaus.
vrijdag 30 maart 2007 om 18:04
Bietjesstamppot met grillworst
Aantal personen: 4
Ingrediënten
1 dunne prei
500 gr gekookte bietjes
1 takje tijm
3 dl melk
1 pakje aardappelpuree (of zelf maken)
25 gr boter
300 gr grillworst
Bereiding:
Maak de prei schoon, was hem en snijd hem in flinterdunne ringetjes
Maak de bietjes schoon en snijd ze in kleine blokjes
Ris de tijmblaadjes boven een kopje van het takje
Verwarm de grill voor op de hoogste stand
Maak met de melk aardappelpuree volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking
Schep er de preiringetjes, de bietjes de boter en de tijm door en warm het geheel al omscheppend op matig vuur 5 minuten goed door
Snijd de grillworst in plakken en leg die op de grillplaat
Schuif de plaat 10 cm onder de hete grill en grill de worst in 3 minuten goudbruin; keer de plakjes halverwege
Schep de stamppot op 4 borden en leg de plakjes worst er dakpansgewijs op
Aantal personen: 4
Ingrediënten
1 dunne prei
500 gr gekookte bietjes
1 takje tijm
3 dl melk
1 pakje aardappelpuree (of zelf maken)
25 gr boter
300 gr grillworst
Bereiding:
Maak de prei schoon, was hem en snijd hem in flinterdunne ringetjes
Maak de bietjes schoon en snijd ze in kleine blokjes
Ris de tijmblaadjes boven een kopje van het takje
Verwarm de grill voor op de hoogste stand
Maak met de melk aardappelpuree volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking
Schep er de preiringetjes, de bietjes de boter en de tijm door en warm het geheel al omscheppend op matig vuur 5 minuten goed door
Snijd de grillworst in plakken en leg die op de grillplaat
Schuif de plaat 10 cm onder de hete grill en grill de worst in 3 minuten goudbruin; keer de plakjes halverwege
Schep de stamppot op 4 borden en leg de plakjes worst er dakpansgewijs op
vrijdag 30 maart 2007 om 18:08
quote:Creatief met biet: wie heeft er een lekker recept voor een bietensalade? Ander bietenrecept mag ook want ik heb er veeel van, liever geen spek.Ik heb alleen een eenvoudig gerecht. Volgens mij nog 1 ander maar dat moet ik even nakijken.
Bietjes met kaas (wat je lekker vind, geitenkaas, gorgonzola, mascarpone)
Neem geen roquefort of danish blue, geprobeerd maar is te scherp en overheersend van smaak.
Ingredienten:
Bietjes
kaas, zie hierboven welke het lekkerste zijn hiervoor
creme fraiche
bosui
peper en zout
Geraspte bietjes laten uitlekken. Pureer met een beetje creme fraiche. Roer er verkruimelde kaas (zie boven) er doorheen. Tevens een bosuitje in kleine ringetjes gesneden. Peper en zout naar smaak.
Dat is het. Heel eenvoudig.
Neem geen roquefort of danish blue, geprobeerd maar is te scherp en overheersend van smaak.
Ingredienten:
Bietjes
creme fraiche
bosui
peper en zout
Geraspte bietjes laten uitlekken. Pureer met een beetje creme fraiche. Roer er verkruimelde kaas (zie boven) er doorheen. Tevens een bosuitje in kleine ringetjes gesneden. Peper en zout naar smaak.
vrijdag 30 maart 2007 om 18:10
quote:
quote: mamzelle reageerde
Creatief met biet: wie heeft er een lekker recept voor een bietensalade? Ander bietenrecept mag ook want ik heb er veeel van, liever geen spek. Ik heb alleen een eenvoudig gerecht. Volgens mij nog 1 ander maar dat moet ik even nakijken.
Ingredienten:
Bietjes
creme fraiche
bosui
peper en zout
Vergeet de foto.
quote: mamzelle reageerde
Creatief met biet: wie heeft er een lekker recept voor een bietensalade? Ander bietenrecept mag ook want ik heb er veeel van, liever geen spek. Ik heb alleen een eenvoudig gerecht. Volgens mij nog 1 ander maar dat moet ik even nakijken.
Ingredienten:
Bietjes
creme fraiche
bosui
peper en zout
Vergeet de foto.
vrijdag 30 maart 2007 om 18:15
Dit gerecht heb ik maar 1x gemaakt, heeft niets Grieks.
Bietensalade met walnoten
Grieks, bijgerecht, 4 personen, salades
Bereidingstijd in minuten
20 bereiden
Ingrediënten
2 eieren
1 teen knoflook
30 g gepelde walnoten
3/4 dl olijfolie
3 eetlepels citroensap (versgeperst)
1 theelepel vloeibare honing
zout en peper
500 g gekookte bieten
7 g verse dille
Materialen
keukenmachine
Bereiden
Eieren in ca. 10 minuten hard koken, onder koud water afspoelen en af laten koelen. Intussen knoflook pellen. Walnoten met knoflook in keukenmachine fijn malen. Olie er in een dun straaltje bijschenken. Citroensap en honing erdoor kloppen. Op smaak brengen met zout en peper. Bieten schillen en in plakken van ca. 1/2 cm dik snijden, op platte schaal rangschikken. Eieren pellen, in plakjes snijden en over bietjes verdelen. Dressing erover schenken. Dille erboven in stukken knippen.
Bietensalade met walnoten
Grieks, bijgerecht, 4 personen, salades
Bereidingstijd in minuten
20 bereiden
Ingrediënten
2 eieren
1 teen knoflook
30 g gepelde walnoten
3/4 dl olijfolie
3 eetlepels citroensap (versgeperst)
1 theelepel vloeibare honing
zout en peper
500 g gekookte bieten
7 g verse dille
Materialen
keukenmachine
Bereiden
Eieren in ca. 10 minuten hard koken, onder koud water afspoelen en af laten koelen. Intussen knoflook pellen. Walnoten met knoflook in keukenmachine fijn malen. Olie er in een dun straaltje bijschenken. Citroensap en honing erdoor kloppen. Op smaak brengen met zout en peper. Bieten schillen en in plakken van ca. 1/2 cm dik snijden, op platte schaal rangschikken. Eieren pellen, in plakjes snijden en over bietjes verdelen. Dressing erover schenken. Dille erboven in stukken knippen.
vrijdag 30 maart 2007 om 20:15
Ik post hier normaal nooit, maar ben wel stiekeme meelezer. Maar nu moet me toch even iets van het hart:
AgentL, wat een heerlijk recept is dat van die rode kool/gehakt/aardappelpuree! We hebben het vanavond gegeten, ik vond het superlekker. Ook de kinderen vonden het geweldig. We gaan dit zeker vaker eten. Bedankt voor de tip !
AgentL, wat een heerlijk recept is dat van die rode kool/gehakt/aardappelpuree! We hebben het vanavond gegeten, ik vond het superlekker. Ook de kinderen vonden het geweldig. We gaan dit zeker vaker eten. Bedankt voor de tip !
vrijdag 30 maart 2007 om 23:44
quote:Kan ik hier ook een frikandel speciaal bestellen?Mankeert er iets aan je handjes? 
Frikadellen
ingredienten:
500 gr runder- of kalfsgehakt, zeer fijn gemalen
1 tl zout
1 mespunt peper
1 mespunt piment
1 mespunt nootmuskaat
naar smaak iets uienpoeder
75 gram room
Bereiding:
Stop alle ingrediënten even in de keukenmachine op de hoogste stand
Draai van het mengsel frikadellen
Pocheer de frikadellen 10 minuten in heet water
Er uithalen, af laten koelen en laten opstijven in de koelkast
Bak de frikadellen totdat ze gaar en mooi bruin zijn

Frikadellen
ingredienten:
500 gr runder- of kalfsgehakt, zeer fijn gemalen
1 tl zout
1 mespunt peper
1 mespunt piment
1 mespunt nootmuskaat
naar smaak iets uienpoeder
75 gram room
Bereiding:
Stop alle ingrediënten even in de keukenmachine op de hoogste stand
Draai van het mengsel frikadellen
Pocheer de frikadellen 10 minuten in heet water
Er uithalen, af laten koelen en laten opstijven in de koelkast
Bak de frikadellen totdat ze gaar en mooi bruin zijn
zaterdag 31 maart 2007 om 12:07
Churros:
oor 4 personen:
250 ml water, 4 a 5 eetlepels olie ,
1/2 theelepel zout,200 g. zelfrijzend bakmeel, olie om in te bakken, naar keuze vanillesuiker en kaneel, rozijnen.
Water koken met de zout en de eetlepels olie. Doe als het kookt, het meel erbij, en daarna de vanillesuiker, kaneel en rozijnen. Roer het door tot het een gladde massa. Laten afkoelen, dan het mengsel in een spuitzak doen en op bakpapier spuiten. Ik doe ze meestal in lange banen, krullen maken wordt een plakzooi.
Daarna frituren in olie, denk erom dat ze groter worden tijdens het frituren dus niet teveel in een keer in t mandje of de pan doen!
Halverwege keren en laten uitlekken op papier.
Bestrooien met (poeder)suiker en kaneel en dopen in de cappuchino.......
oor 4 personen:
250 ml water, 4 a 5 eetlepels olie ,
1/2 theelepel zout,200 g. zelfrijzend bakmeel, olie om in te bakken, naar keuze vanillesuiker en kaneel, rozijnen.
Water koken met de zout en de eetlepels olie. Doe als het kookt, het meel erbij, en daarna de vanillesuiker, kaneel en rozijnen. Roer het door tot het een gladde massa. Laten afkoelen, dan het mengsel in een spuitzak doen en op bakpapier spuiten. Ik doe ze meestal in lange banen, krullen maken wordt een plakzooi.
Daarna frituren in olie, denk erom dat ze groter worden tijdens het frituren dus niet teveel in een keer in t mandje of de pan doen!
Halverwege keren en laten uitlekken op papier.
Bestrooien met (poeder)suiker en kaneel en dopen in de cappuchino.......
zaterdag 31 maart 2007 om 14:13
Hoi mensen!
Sorry dat ik zomaar inbreek misschien hebben jullie nog tips voor mij :?
1e paasdag organiseer ik bij ons thuis namelijk een gourmet. Hartstikke leuk met een vis en vleesschotel salades etc. Alleen mn moeder is vegetarisch (ook vis) en heeft een glutenallergie. Ik wil liever niet de hele dag in de keuken staan, daarom hadden we juist voor gourmetten gekozen ;P
Hebben jullie nog ideetjes wat ik voor haar kan maken? Heel erg bedankt alvast!!!
1e paasdag organiseer ik bij ons thuis namelijk een gourmet. Hartstikke leuk met een vis en vleesschotel salades etc. Alleen mn moeder is vegetarisch (ook vis) en heeft een glutenallergie. Ik wil liever niet de hele dag in de keuken staan, daarom hadden we juist voor gourmetten gekozen ;P
Hebben jullie nog ideetjes wat ik voor haar kan maken? Heel erg bedankt alvast!!!
zaterdag 31 maart 2007 om 14:29
quote:
Hoi mensen!
Je breekt niet in hoor, het topic is voor iedereen.
Wat zoek je voor soort gerecht? Een bijgerecht, nagerecht?
Ik heb een kookboek voor glutenvrij koken, kan hem nu even niet zo snel vinden, maar ik zal even gaan zoeken, hopelijk vind ik het. Is dan wel handig als je aangeeft waar je een beetje naar op zoek bent.
In het andere kook topic stond ook nog een paar links, ik heb er hier een voor je gekopieerd alvast.
glutenvrij
Ik zocht laatst ook al voor een andere forumster het kookboek, toen heb ik het niet gevonden. Hoop dat er ook nog andere zijn met gerechten voor je.
Hoi mensen!
Je breekt niet in hoor, het topic is voor iedereen.
Wat zoek je voor soort gerecht? Een bijgerecht, nagerecht?
Ik heb een kookboek voor glutenvrij koken, kan hem nu even niet zo snel vinden, maar ik zal even gaan zoeken, hopelijk vind ik het. Is dan wel handig als je aangeeft waar je een beetje naar op zoek bent.
In het andere kook topic stond ook nog een paar links, ik heb er hier een voor je gekopieerd alvast.
glutenvrij
Ik zocht laatst ook al voor een andere forumster het kookboek, toen heb ik het niet gevonden. Hoop dat er ook nog andere zijn met gerechten voor je.
zaterdag 31 maart 2007 om 14:37
Misschien zou je het eens aan je moeder kunnen vragen? Zij weet tenslotte het beste wat ze wel en niet mag en wil hebben.
Qua vegetarische dingetjes op de gourmet: ei, pannenkoek, champignons, andere groentes, tofu, valess mini's, groenteballetjes, etc. Kijk eens bij de AH in het vegetarische vak, daar liggen heel veel kleine hapjes die geschikt zijn voor de gourmet. Hoe dat met glutenvrij zit weet ik eigenlijk niet.
Qua vegetarische dingetjes op de gourmet: ei, pannenkoek, champignons, andere groentes, tofu, valess mini's, groenteballetjes, etc. Kijk eens bij de AH in het vegetarische vak, daar liggen heel veel kleine hapjes die geschikt zijn voor de gourmet. Hoe dat met glutenvrij zit weet ik eigenlijk niet.
zaterdag 31 maart 2007 om 14:56
Ik snap er niets van, een tijd geleden voor een forumster "het heden ik kookboek" tevoorschijn gehaald. Kan het nu nergens vinden. Op die link die ik heb geplaatst staan ook veel gerechten. Ik heb een tijdje glutenvrij gegeten ivm candidiasis. Het maakt ook veel wegens welke ziekte je geen gluten kan eten. Voor de een is het strenger dan de ander. AgentL had wel een goed punt, vraag wat ze wel en niet mag, dan is het ook makkelijker een gerecht bij te zoeken. En wat voor gerecht je zoekt. We horen het wel.
zaterdag 31 maart 2007 om 15:09
quote:
Misschien zou je het eens aan je moeder kunnen vragen? Zij weet tenslotte het beste wat ze wel en niet mag en wil hebben.
Qua vegetarische dingetjes op de gourmet: ei, pannenkoek, champignons, andere groentes, tofu, valess mini's, groenteballetjes, etc. Kijk eens bij de AH in het vegetarische vak, daar liggen heel veel kleine hapjes die geschikt zijn voor de gourmet. Hoe dat met glutenvrij zit weet ik eigenlijk niet.Geen pannenkoeken, daar zitten gluten in.
Qua vegetarische dingetjes op de gourmet: ei, pannenkoek, champignons, andere groentes, tofu, valess mini's, groenteballetjes, etc. Kijk eens bij de AH in het vegetarische vak, daar liggen heel veel kleine hapjes die geschikt zijn voor de gourmet. Hoe dat met glutenvrij zit weet ik eigenlijk niet.Geen pannenkoeken, daar zitten gluten in.
zaterdag 31 maart 2007 om 15:20
Een idee die je kan aanpassen als salade of als voorgerecht. Is glutenvrij en vegatarisch.
Gegratineerde tomaten-mozzarellaschotel
Benodigdheden:
50 gram boter
2 eetlepels rode pesto
1 teentje knoflook
1 foccacia- of ciabattabrood (stokbrood is ook heel geschikt)
3 vleestomaten
150 gram Mozzarella
4 eieren
2,5 dl melk
versgemalen peper
zout
1 eetlepel gehakte Italiaanse kruiden (oregano, tijm, basilicum, vers of diepvries)
takje tijm of basilicum
100 gram geraspte kaas
eventueel ook wat parmezaanse kaas
Voorbereiden:
Verwarm de oven voor op 180 graden
Meng de boter met de pesto en het geperste teentje knoflook.
Snijd het brood in dunne schuine plakken en besmeer ze aan één kant met de pestoboter.
Kruis de vleestomaten in, leg ze even in heet water, pel ze en snijd ze in plakken.
Snijd de mozzarella in plakjes.
Bereiden:
Leg afwiselend plakjes brood, mozzerella en tomaten schuin achter elkaar in een lage ovenschaal, zodat de lagen elkaar iets overlappen.
Klop de eieren met de melk, peper, zout en Italiaanse kruiden.
Giet dit mengsel over het brood, de tomaten en mozzarella.
Strooi de geraspte kaas erover en schuif het gerecht in de oven tot het gaar en goudbruin is.
Garneer met tijm of basilicum.
Zelf maak een een variatie hierop als salade/bijgerecht.
Salade tomaat/mozzarella.
Bereiden
Dit bijgerecht maak ik vaak bij kaasfondue of bij pasta's.
Cherrie tomaatjes
mozzarella
rode pesto of tapenada zongedroogte tomaatjes
geroosterde pijnboompitten
peper
italiaanse kruiden
Cherrytomaatjes halveren, mozzarella in kleine blokjes snijden, pijnboompitten ff roosteren (geen olie of boter erbij). Gewoon door elkaar mengen, pesto of tapenada naar smaak toevoegen. Wrijf de tapanade/pesto lekker ook in de cherrytomaatjes, mozzarello is vrij flauw dus wat kruiden is lekker. Dit gerecht is lekker er gewoon bij of op een stukje stokbrood. Of geroosterd brood. Als je de dag erna niet hoeft te werken is een teentje knoflook wel lekker erbij.
Gegratineerde tomaten-mozzarellaschotel
Benodigdheden:
50 gram boter
2 eetlepels rode pesto
1 teentje knoflook
1 foccacia- of ciabattabrood (stokbrood is ook heel geschikt)
3 vleestomaten
150 gram Mozzarella
4 eieren
2,5 dl melk
versgemalen peper
zout
1 eetlepel gehakte Italiaanse kruiden (oregano, tijm, basilicum, vers of diepvries)
takje tijm of basilicum
100 gram geraspte kaas
eventueel ook wat parmezaanse kaas
Voorbereiden:
Verwarm de oven voor op 180 graden
Meng de boter met de pesto en het geperste teentje knoflook.
Snijd het brood in dunne schuine plakken en besmeer ze aan één kant met de pestoboter.
Kruis de vleestomaten in, leg ze even in heet water, pel ze en snijd ze in plakken.
Snijd de mozzarella in plakjes.
Bereiden:
Leg afwiselend plakjes brood, mozzerella en tomaten schuin achter elkaar in een lage ovenschaal, zodat de lagen elkaar iets overlappen.
Klop de eieren met de melk, peper, zout en Italiaanse kruiden.
Giet dit mengsel over het brood, de tomaten en mozzarella.
Strooi de geraspte kaas erover en schuif het gerecht in de oven tot het gaar en goudbruin is.
Garneer met tijm of basilicum.
Zelf maak een een variatie hierop als salade/bijgerecht.
Bereiden
Dit bijgerecht maak ik vaak bij kaasfondue of bij pasta's.
Cherrie tomaatjes
mozzarella
rode pesto of tapenada zongedroogte tomaatjes
geroosterde pijnboompitten
peper
italiaanse kruiden
Cherrytomaatjes halveren, mozzarella in kleine blokjes snijden, pijnboompitten ff roosteren (geen olie of boter erbij). Gewoon door elkaar mengen, pesto of tapenada naar smaak toevoegen. Wrijf de tapanade/pesto lekker ook in de cherrytomaatjes, mozzarello is vrij flauw dus wat kruiden is lekker. Dit gerecht is lekker er gewoon bij of op een stukje stokbrood. Of geroosterd brood. Als je de dag erna niet hoeft te werken is een teentje knoflook wel lekker erbij.
zaterdag 31 maart 2007 om 16:02
Lekker bijgerecht bij gourmet.
Krielaardappelen met rookvlees en sugarsnaps.
(voor de vegetariers de rookvlees vervangen door een mini-gamba/garnaal)
Voor 8 stuks,
8 krielaardappels in schil (kan uiteraard ook zonder)
16 peultjes, afgehaald / sugarsnaps
2 el olie
1/2 el (sherrie)azijn of wijnazijn
8 plakjes rookvlees (voor de vegetariers garnalen/gamba)
8 sateprikkers
Kook de krielaardappeltjes in de schil in ca 10 min gaar. Kook de peultjes/sugarsnaps in 5 min beetgaar. Roer ondertussen een dressing van de olie en azijn en breng op smaak met zout en peper. Schep de warme krieltjes door de dressing en laat het evt. afkoelen.
Snijd een heel klein kapje van de krieltjes (niet van het puntje) zodat ze kunnen staan. Leg op elk aardappeltje een beetje kruislings 2 peultjes, houd deze vast en steek deze, samen met een losjes tot roos gevormd plakje rookvlees vast met een sateprikker. Die vegatarische uiteraard met 2 garnalen of 1 hele kleine gamba. In een schaal een klein beetje van de overgebleven dressing doen, daar de aardappeltjes in zetten, kan koud gegeten worden maar ik vind het lekkerder om het geheel op een warmhoudplaatje te zetten.
Krielaardappelen met rookvlees en sugarsnaps.
(voor de vegetariers de rookvlees vervangen door een mini-gamba/garnaal)
Voor 8 stuks,
8 krielaardappels in schil (kan uiteraard ook zonder)
16 peultjes, afgehaald / sugarsnaps
2 el olie
1/2 el (sherrie)azijn of wijnazijn
8 plakjes rookvlees (voor de vegetariers garnalen/gamba)
8 sateprikkers
Kook de krielaardappeltjes in de schil in ca 10 min gaar. Kook de peultjes/sugarsnaps in 5 min beetgaar. Roer ondertussen een dressing van de olie en azijn en breng op smaak met zout en peper. Schep de warme krieltjes door de dressing en laat het evt. afkoelen.
Snijd een heel klein kapje van de krieltjes (niet van het puntje) zodat ze kunnen staan. Leg op elk aardappeltje een beetje kruislings 2 peultjes, houd deze vast en steek deze, samen met een losjes tot roos gevormd plakje rookvlees vast met een sateprikker. Die vegatarische uiteraard met 2 garnalen of 1 hele kleine gamba. In een schaal een klein beetje van de overgebleven dressing doen, daar de aardappeltjes in zetten, kan koud gegeten worden maar ik vind het lekkerder om het geheel op een warmhoudplaatje te zetten.
zaterdag 31 maart 2007 om 16:15
Voor YoYo, een hoofdgerecht zonder kaas. Het is echt heerlijk, weet natuurlijk niet waar jij en je familie van houdt dus ik heb een gokje gedaan. De eerste keer merkte ik dat de hoeveelheid van de ingredienten erg mager zijn. Zelfs ik had er tekort aan, dus zou iets meer nemen. En zelf vind ik gele rijst lekkerder ipv witte rijst. Maar dat kan je zelf kijken wat je lekker vindt.
Pikante runderreepjes.
Ingrediënten:
1 bieflapje van circa 100 g
1 vleestomaat
1 bosuitje
1 klein teentje knoflook
1 eetl. olie
1 eetl. sojasaus
0.5 theel. sambal oelek
1 mesp. suiker
2 theel. citroensap of azijn
desgewenst fijngehakt korianderblad of peterselie
Voorbereiding:
Snijd het vlees in schuine reepjes. Snijd de tomaat in niet te kleine blokjes. Snijd het bosuitje in schuine ringetjes. Snipper de knoflook. Bereiding:
Verhit de olie in de koekenpan en bak de reepjes vlees rondom aan. Laat de blokjes tomaat kort meebakken. Voeg de bosui en de knoflook toe en laat nogmaals kort bakken. Breng op smaak met de sojasaus, de sambal, de suiker en het citroensap of de azijn. Proef of er nog zout bij moet. Bestrooi met de koriander of de peterselie en eet er rijst of mihoen en een tomatensalade bij.
Pikante runderreepjes.
Ingrediënten:
1 vleestomaat
1 bosuitje
1 klein teentje knoflook
1 eetl. olie
1 eetl. sojasaus
0.5 theel. sambal oelek
1 mesp. suiker
Voorbereiding:
Snijd het vlees in schuine reepjes. Snijd de tomaat in niet te kleine blokjes. Snijd het bosuitje in schuine ringetjes. Snipper de knoflook. Bereiding:
Verhit de olie in de koekenpan en bak de reepjes vlees rondom aan. Laat de blokjes tomaat kort meebakken. Voeg de bosui en de knoflook toe en laat nogmaals kort bakken. Breng op smaak met de sojasaus, de sambal, de suiker en het citroensap of de azijn. Proef of er nog zout bij moet. Bestrooi met de koriander of de peterselie en eet er rijst of mihoen en een tomatensalade bij.
zaterdag 31 maart 2007 om 16:16
quote:
Voor YoYo, een hoofdgerecht zonder kaas. Het is echt heerlijk, weet natuurlijk niet waar jij en je familie van houdt dus ik heb een gokje gedaan. De eerste keer merkte ik dat de hoeveelheid van de ingredienten erg mager zijn. Zelfs ik had er tekort aan, dus zou iets meer nemen. En zelf vind ik gele rijst lekkerder ipv witte rijst. Maar dat kan je zelf kijken wat je lekker vindt.
Pikante runderreepjes.
Ingrediënten:
1 vleestomaat
1 bosuitje
1 klein teentje knoflook
1 eetl. olie
1 eetl. sojasaus
0.5 theel. sambal oelek
1 mesp. suiker
Voorbereiding:
Verhit de olie in de koekenpan en bak de reepjes vlees rondom aan. Laat de blokjes tomaat kort meebakken. Voeg de bosui en de knoflook toe en laat nogmaals kort bakken. Breng op smaak met de sojasaus, de sambal, de suiker en het citroensap of de azijn. Proef of er nog zout bij moet. Bestrooi met de koriander of de peterselie en eet er rijst of mihoen en een tomatensalade bij. Oh vergeet te zeggen, dit gerecht is voor 1 persoon. Dus hou daar rekening mee!!!!!!!!!!!!!!!!
Pikante runderreepjes.
Ingrediënten:
1 vleestomaat
1 bosuitje
1 klein teentje knoflook
1 eetl. olie
1 eetl. sojasaus
0.5 theel. sambal oelek
1 mesp. suiker
Voorbereiding:
Verhit de olie in de koekenpan en bak de reepjes vlees rondom aan. Laat de blokjes tomaat kort meebakken. Voeg de bosui en de knoflook toe en laat nogmaals kort bakken. Breng op smaak met de sojasaus, de sambal, de suiker en het citroensap of de azijn. Proef of er nog zout bij moet. Bestrooi met de koriander of de peterselie en eet er rijst of mihoen en een tomatensalade bij. Oh vergeet te zeggen, dit gerecht is voor 1 persoon. Dus hou daar rekening mee!!!!!!!!!!!!!!!!