Heeft mijn kind ADHD?

25-09-2008 11:30 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Mijn man en ik hebben momenteel heel veel moeite met ons 6 jarige zoontje. Hij luistert niet, doet waar ie zin in heeft en moet alles op zijn moment doen. Dit werkt dus niet als hij naar bed moet of als hij eruit moet of als hij moet eten of als hij binnen moet komen en ga zo maar door. Het is een constante strijd waarin wij aardig moedeloos beginnen te worden. Wie heeft er goeie tips want ik begin me zo zachtjes aan een politieagent te voelen die alleen maar orders geeft en constant achter zijn broek aanzit. Vanmorgen weer met broodje eten moet ik constant zeggen "kai ga eten" het kind wordt volgens mij ook flink gek van ons maar soms moet ie gewoon luisteren. Ook blijven zitten aan de eettafel is op dit moment een crime. Tevens worden wij helemaal gek van het gespring en geval en gedweil en geren wat hij binnen doet. We hebben er nog een kleintje van één jaar rondlopen dus dat geeft gewoon onveilige situaties. Mensen zeggen vaak dat ik er niet zo op moet letten maar ik loop me echt groen geel en paars te ergeren en begin zelfs te denken dat ie ADHD heeft of zo. Ik heb het idee dat het erger is geworden sinds mijn jongste is geboren en als hij er niet is lijkt het ook minder erg.

Ik zou graag met lotgenoten of mensen die dit kennen wat informatie wisselen.

Bedankt alvast.
het kind wordt gek van jullie...schrijf jij

wat is er leuk aan je zoon?
quote:Zwieber schreef op 25 september 2008 @ 11:56:

Mijn stuiterbal heeft ook geen adhd. Want: meneer kan zich prima concentreren als hij er zin in heeft. Als ze dat kunnen, kan het dus al geen adhd zijn. (ik heb het ook gevraagd maar die van mij was ook echt vanaf de geboorte al hyperactief).

Ik denk dat het in jouw geval ook geen adhd is. Hij is natuurlijk al 6 en om dan ineens je ouders te delen met een kleintje is wel een hele stap. Ik denk dat dit er gewoon mee te maken heeft.

En wil hij niet eten, dan niet toch? Hij komt er vanzelf wel achter dat je verrekt veel honger krijgt dan. En sommige mensen zijn gewoon niet geschikt om 's ochtends vroeg te eten. Ik denk dat het gewoon een fase is.

Nee ik denk ook niet dat het ADHD is, het is meer een soort opmerking omdat je niet meer weet wat te doen. Hij vind het ook heel moeilijk om de aandacht te moeten delen dus moeten we gewoon wat meer één op één doen. Gisteren heeft zijn vader nadat de jongste naar bed ging een raket met hem gebouwd en dat vind ie ook geweldig.

Verder heb ik de volgend regels voor mezelf eens op papier gezet:

Probleemzones

naar bed gaan => 1 x zeggen. Daarna verhaaltje weg, daarna nintendo weg. Dan nog niet laten en dan slaap je maar niet

eten => 1x zeggen anders eet ie maar niet maar niks geven bij naar bed gaan of bij naar school gaan. bord laten staan

opstaan => 1x zeggen zo niet dan kom je maar te laat of ga je in je pyjama naar school

binnen komen => 1x zeggen ander blijf je maar buiten slapen

niet springen of rennen binnen => 1x zeggen ander stuur je hem naar buiten weer of geen weer
zie je misschien alleen de neg dingen?
quote:ambrosia9 schreef op 25 september 2008 @ 12:12:

[...]

Ja dat klopt echt helemaal. Ik heb toevallig een lijst van de kenmerken van adhd volgens de dsm4. Misschien wel interessant om te zien hoe adhd wordt vastgesteld. Dat gebeurd aan de hand van de DSM4:

DSM-IV-TR criteria Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit

A.

(1) Zes (of meer) van de volgende symptomen van aandachtstekort zijn gedurende ten minste zes maanden aanwezig geweest in een mate die onaangepast is en niet past bij het ontwikkelingsniveau:

Aandachtstekort

(a) slaagt er vaak niet in voldoende aandacht te geven aan details of maakt achteloos fouten in schoolwerk, werk of bij andere activiteiten

(b) heeft vaak moeite de aandacht bij taken of spel te houden

(c) lijkt vaak niet te luisteren als hij/zij direct aangesproken wordt

(d) volgt vaak aanwijzingen niet op en slaagt er vaak niet in schoolwerk, karweitjes af te maken of verplichtingen op het werk na te komen (niet het gevolg van oppositioneel gedrag of van het onvermogen om aanwijzigen te begrijpen)

(e) heeft vaak moeite met het organiseren van taken en activiteiten

(f) vermijdt vaak, heeft een afkeer van of is onwillig zich bezig te houden met taken die een langdurige aandacht (langdurige geestelijke inspanning) vereisen (zoals school- of huiswerk)

(g) raakt vaak dingen kwijt die nodig zijn voor taken of bezigheden (bijvoorbeeld speelgoed, huiswerk, potloden, boeken of gereedschap)

(h) wordt vaak gemakkelijk afgeleid door uitwendige prikkels

(i) is vaak vergeetachtig bij dagelijkse bezigheden

(2) zes (of meer) van de volgende symptomen van hyperactiviteit-impulsiviteit zijn gedurende ten minste zes maanden aanwezig geweest in een mate die onaangepast is en niet past bij het ontwikkelingsniveau:

Hyperactiviteit

(a) beweegt vaak onrustig met handen of voeten, of draait in zijn/haar stoel

(b) staat vaak op in de klas of in andere situaties waar verwacht wordt dat men op zijn plaats blijft zitten

(c) rent vaak rond of klimt overal op in situaties waarin dit ongepast is (bij adolescenten of volwassenen kan dit beperkt blijven tot subjectieve gevoelens van rusteloosheid)

(d) kan moeilijk rustig spelen of zich bezighouden met ontspannende activiteiten

(e) is vaak "in de weer" of "draaft maar door"

(f) praat vaak aan een stuk door

Impulsiviteit

(g) gooit het antwoord er vaak al uit voordat de vragen afgemaakt zijn

(h) heeft vaak moeite op zijn/haar beurt te wachten

(i) verstoort vaak bezigheden van anderen of dringt zich op (bijvoorbeeld mengt zich zomaar in gesprekken of spelletjes)

B.

Enkele symptomen van hyperactiviteit-impulsiviteit of onoplettendheid die beperkingen veroorzaken waren voor het zevende jaar aanwezig.

C.

Enkele beperkingen uit de groep symptomen zijn aanwezig op twee of meer terreinen (bijvoorbeeld op school {of werk} en thuis).

D.

Er moeten duidelijke aanwijzingen van significante beperkingen zijn in het sociale, school- of beroepsmatig functioneren.

E. De symptomen komen niet uitsluitend voor in het beloop van een pervasieve ontwikkelingsstoornis, schizofrenie of een andere psychotische stoornis en zijn niet eerder toe te schrijven aan een andere psychische stoornis (bijvoorbeeld stemmingsstoornis, angststoornis, dissociatieve stoornis of een persoonlijkheidsstoornis).Mijn zoontje vertoont wel een aantal sympthomen maar lang niet allemaal hoor, ik wil dat ook absoluut niet te snel roepen. Wel zegt hij soms als we rustig zitten "mam ik ben gewoon zo onrustig in mijn lijf, kan niet stilzitten en dan meot ik bewegen"?????
quote:Zwieber schreef op 25 september 2008 @ 11:56:

Mijn stuiterbal heeft ook geen adhd. Want: meneer kan zich prima concentreren als hij er zin in heeft. Als ze dat kunnen, kan het dus al geen adhd zijn. (ik heb het ook gevraagd maar die van mij was ook echt vanaf de geboorte al hyperactief).

Ik denk dat het in jouw geval ook geen adhd is. Hij is natuurlijk al 6 en om dan ineens je ouders te delen met een kleintje is wel een hele stap. Ik denk dat dit er gewoon mee te maken heeft.

En wil hij niet eten, dan niet toch? Hij komt er vanzelf wel achter dat je verrekt veel honger krijgt dan. En sommige mensen zijn gewoon niet geschikt om 's ochtends vroeg te eten. Ik denk dat het gewoon een fase is.

Jij zegt het volgende:

Mijn stuiterbal heeft ook geen adhd. Want: meneer kan zich prima concentreren als hij er zin in heeft. Als ze dat kunnen, kan het dus al geen adhd zijn. (ik heb het ook gevraagd maar die van mij was ook echt vanaf de geboorte al hyperactief

Daar ben ik het niet mee eens. Mijn zoon met ADHD kan zich ook prima en zelfs gedurende een hele tijd concentreren als hij iets leuk vindt. Toch heeft hij ADHD. Het concentratie-onderdeel is slechts 1 van de vele symptomen. Bij ADHD denkt bijna iedereen aan een heel druk en beweeglijk persoon, maar er zijn genoeg ADHD'er die rustig zijn aan de buitenkant. Bij hen zit de chaos en de drukte in het hoofd.
quote:maansa schreef op 25 september 2008 @ 13:02:

het kind wordt gek van jullie...schrijf jij

wat is er leuk aan je zoon?Er is zoveel leuk aan mijn zoon maar daar gaat het hier even niet over.
quote:Julus schreef op 25 september 2008 @ 13:06:

[...]

Jij zegt het volgende:

Mijn stuiterbal heeft ook geen adhd. Want: meneer kan zich prima concentreren als hij er zin in heeft. Als ze dat kunnen, kan het dus al geen adhd zijn. (ik heb het ook gevraagd maar die van mij was ook echt vanaf de geboorte al hyperactief

Daar ben ik het niet mee eens. Mijn zoon met ADHD kan zich ook prima en zelfs gedurende een hele tijd concentreren als hij iets leuk vindt. Toch heeft hij ADHD. Het concentratie-onderdeel is slechts 1 van de vele symptomen. Bij ADHD denkt bijna iedereen aan een heel druk en beweeglijk persoon, maar er zijn genoeg ADHD'er die rustig zijn aan de buitenkant. Bij hen zit de chaos en de drukte in het hoofd.Hoe wist je dan dat je zoontje dit had?
Wij zitten al jaren (nu zes jaar) in een jeugdpsychiatrisch circuit, omdat hij pdd-nos heeft. De diagnose ADHD is daar later bij gekomen, maar toen was hij dus al jaren bekend bij de kinderpsychiater. Geen twijfel mogelijk dus. Het is vaak ook een erfelijkheidskwestie, en van mij werd ook altijd gedacht dat ik het heb. Ik heb nu zelf ook de diagnose gekregen.

Is er bij 1 van jullie het vermoeden van ADHD, of een diagnose?
Zo'n lijst is best handig, maar misschien heb je meer aan "herkenningsverhalen". Een pionier op dit vlak is Sandra Kooij, er is op internet veel te vinden over adhd bij kinderen.

Als je wat verhalen leest en denkt; goh dat gaat over mijn kind, dan kan het raadzaam zijn om er wat mee te doen. Maar inderdaad; het gedrag moet ook op school opvallen, ik zou daar eens een gesprek over aangaan met de juf.
1 keer zeggen en anders ?

Vind ik ook wel weer erg moeilijk voor een kind van zes , zeker als hij bijvoorbeeld net iets anders aan het doen is .

Als je het zegt , wees dan ook zeker dat hij je hoort ; laten aankijken , desnoods laten herhalen , voortijdig aangeven ( over vijf minuten , als je spel klaar is , als dit programma is afgelopen dan gaan we......... )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Komt ADHD plots op dan , bijvoorbeeld na de geboorte van een broertje of zusje ? Lijkt mij stug......
Speelt de oudste lekker buiten of zit hij vaak - noodgedwongen - binnen omdat je kleinste moet slapen , het te koud is voor de kleinste , jij geen 400 keer buiten wil/kan kijken wat hij aan het doen is .
Je hebt trouwens een doorverwijzing nodig van een pedagoog, wij zijn ooit begonnen bij Bureau Jeugdzorg. Die trouwens niets afwijkends zagen...van daaruit kun je dan naar een kinderpsychiatrisch instituut, waar ze de expertise hebben om een diagnose te kunnen stellen. Dat moet door een kinderpsychiater worden gedaan uiteraard, die ook de bevoegdheid heeft om medicatie voor te schrijven.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 september 2008 @ 13:19:

Komt ADHD plots op dan , bijvoorbeeld na de geboorte van een broertje of zusje ? Lijkt mij stug......Precies, kan ook gewoon kwestie zijn van aandacht willen. Negatieve aandacht is ook aandacht. Of dat ze ineens babygedrag vertonen omdat er een baby in het gezin is gekomen.
Verzinzin wat wilde dingen die binnen ook kunnen ; met een ballon in de gang , met een stuiterbal op de trap , koppeltje duiken.... of binnen tien minuten zes rondjes om het huis rennen voor het eten ( jij voor het raam met de kleinste en steeds zwaaien en je duim opsteken natuurlijk ! ) ; wedden dat hij dan blijft zitten ?
quote:nageltje180472 schreef op 25 september 2008 @ 13:02:

binnen komen => 1x zeggen ander blijf je maar buiten slapen

Nooit met iets dreigen wat je niet waar gaat maken .
quote:Julus schreef op 25 september 2008 @ 13:14:

Wij zitten al jaren (nu zes jaar) in een jeugdpsychiatrisch circuit, omdat hij pdd-nos heeft. De diagnose ADHD is daar later bij gekomen, maar toen was hij dus al jaren bekend bij de kinderpsychiater. Geen twijfel mogelijk dus. Het is vaak ook een erfelijkheidskwestie, en van mij werd ook altijd gedacht dat ik het heb. Ik heb nu zelf ook de diagnose gekregen.

Is er bij 1 van jullie het vermoeden van ADHD, of een diagnose?

Jeetje joh, lijkt mee ook niet makkelijk voor jullie.

Grappig dat je het vraagt want mijn man is ooit in therapie geweest en die therapeute dacht ook dat hij ADHD had en hij had ook vrij veel sympthomen en ik heb het ook altijd wel een beetje gedacht. Met die Therapie is hij overigens snel gestopt want dat was allemaal onzin. Mijn man kan ook niet normaal iets doen, dat gaat altijd als een razende.
quote:Julus schreef op 25 september 2008 @ 13:17:

Zo'n lijst is best handig, maar misschien heb je meer aan "herkenningsverhalen". Een pionier op dit vlak is Sandra Kooij, er is op internet veel te vinden over adhd bij kinderen.

Als je wat verhalen leest en denkt; goh dat gaat over mijn kind, dan kan het raadzaam zijn om er wat mee te doen. Maar inderdaad; het gedrag moet ook op school opvallen, ik zou daar eens een gesprek over aangaan met de juf.Hartstikke bedankt voor de info, ik krijg niet echt een site van haar te zien maar misschien toch wel handig om e.e.a. te lezen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 september 2008 @ 13:18:

1 keer zeggen en anders ?

Vind ik ook wel weer erg moeilijk voor een kind van zes , zeker als hij bijvoorbeeld net iets anders aan het doen is .

Als je het zegt , wees dan ook zeker dat hij je hoort ; laten aankijken , desnoods laten herhalen , voortijdig aangeven ( over vijf minuten , als je spel klaar is , als dit programma is afgelopen dan gaan we......... )Ja daar heb je gelijk in, dat moet je niet zomaar even in het voorbij gaan doen. Goeie tip.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 september 2008 @ 13:21:

Speelt de oudste lekker buiten of zit hij vaak - noodgedwongen - binnen omdat je kleinste moet slapen , het te koud is voor de kleinste , jij geen 400 keer buiten wil/kan kijken wat hij aan het doen is .Mijn oudste is heel veel buiten en het is gelukkig bij ons goed veilig waardoor ik hem gewoon kan laten gaan. Nee dat is gelukkig wel weer makkelijk bij ons.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 september 2008 @ 13:25:

[...]

Nooit met iets dreigen wat je niet waar gaat maken .hahahaha, nee natuurlijk ga ik dat niet echt doen maar hij moet dat idee wel krijgen natuurlijk. Ik ben ook maar zoekende....
Nee er is niet een website maar je krijgt dan allerlei artikelen te zien. Zo zijn er nog meer nuttige sites mbt ADHD, volgens mij hersenstorm.

Je zou eens een balletje kunnen opgooien als je je twijfels hebt, want het is ook al fijn als je het kunt uitsluiten. Maar als er vemoeden van was dat je man het ook heeft, is de kans aanwezig.
Is niet makkelijk nee, maar we weten niet beter.

Ik weet niet hoe het is om een "normaal" kind te hebben dus voor ons is dit normaal.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 september 2008 @ 13:23:

Verzinzin wat wilde dingen die binnen ook kunnen ; met een ballon in de gang , met een stuiterbal op de trap , koppeltje duiken?Haha, ik las; koppeltje duiken op de trap..
quote:Mirjam762 schreef op 25 september 2008 @ 13:37:

[...]

Haha, ik las; koppeltje duiken op de trap..

hahaha, dan ben je wel van het probleem af...

(aaaaah gemeen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven