Stemrecht afhankelijk van je opleiding

02-03-2017 10:00 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie?

Op Facebook staat de volgende stelling, dat de stem van mensen met een hogere opleiding zwaarder mee zou moeten tellen.

https://www.facebook.com/GeleerdStemmen

Wat denken jullie daarvan?

Je stemrecht zou afhankelijk moeten worden van je educatieve

Totaal aantal stemmen: 255

Eens (10%)
Oneens (90%)
vind eigenlijk dat er weer census kiesrecht moet komen. met de gedachte dat als je meedoet aan de politiek je ook echt wat te verliezen hebt
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Nee. Ik heb liever een test op moreel besef, normen en waarden, empatisch vermogen en bescheidenheid.
Vlieg met me mee naar de regenboog.
quote:YellowDiamond schreef op 02 maart 2017 @ 16:59:

[...]

Dat zou wat mij betreft al iets moeten zijn waar op middelbare scholen al veel en veel meer aandacht aan besteed moet worden.

Dat is er al. Maatschappijleer is een verplicht vak en dat is waar je leert hoe het politieke systeem werkt (en welke andere systemen er zijn).

Even terzijde: leg die verantwoordelijkheid alsjeblief niet nog meer bij scholen. Ze onderwijzen het al. Ik word een beetje moe van al die dingen die scholen er ook nog maar even bij moeten doen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
quote:PowerCube schreef op 02 maart 2017 @ 16:51:

[...]

Zo mee eens. Mensen die geen flauw idee hebben hoe ingewikkeld het is om een land te besturen, zelf volop gebruikmaken van alle toeslagen die er maar zijn, maar vervolgens wel gillend aan de zijlijn staan dat politici allemaal zakkenvullers zijn. Doe het dan zelf, zou ik zeggen. Politicus zijn lijkt me een echte hondenbaan.

Inderdaad, ga er maar aan staan.

Bovendien is het geen 9 tot 17.00 uur baan. Het vergt nogal wat van je prive leven.

Maar daar mag je vooral niet voor beloond worden. Het lijkt wel alsof sommige mensen denken dat het een bijbaan is die je er voor niets even bij doet ten gunste van het land.
quote:Maechtje schreef op 02 maart 2017 @ 17:27:

[...]

Dat is er al. Maatschappijleer is een verplicht vak en dat is waar je leert hoe het politieke systeem werkt (en welke andere systemen er zijn).

Even terzijde: leg die verantwoordelijkheid alsjeblief niet nog meer bij scholen. Ze onderwijzen het al. Ik word een beetje moe van al die dingen die scholen er ook nog maar even bij moeten doen.ik geef ook maatschappijleer, afgelopen week heb ik nog het hele politieke spectrum uitgelegd, waarom hebben wij dit, waarom andere landen weer een ander systeem. Mijn 3 vmbo is verrassend links
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:ladygaga_xx schreef op 02 maart 2017 @ 17:28:

[...]

ik geef ook maatschappijleer, afgelopen week heb ik nog het hele politieke spectrum uitgelegd, waarom hebben wij dit, waarom andere landen weer een ander systeem. Mijn 3 vmbo is verrassend links Geef jij les? Ik zou toch zweren dat je 19 was, dat heb ik een keer ergens gelezen. Was een grapje zeker?
Vlieg met me mee naar de regenboog.
quote:ladygaga_xx schreef op 02 maart 2017 @ 17:28:

[...]

ik geef ook maatschappijleer, afgelopen week heb ik nog het hele politieke spectrum uitgelegd, waarom hebben wij dit, waarom andere landen weer een ander systeem. Mijn 3 vmbo is verrassend links

En dat ligt niet aan dat de maatschappijleer docente haar eigen linkse voorkeur nogal duidelijk laat doorschemeren?

Dat was toen ik nog op de middelbare school zat bij de maatschappijleer docent heel duidelijk.

Die zei niet letterlijk 'iedereen zou PvdA moeten stemmen' maar zijn voorkeur liet hij duidelijk doorschemeren.
Toen iemand tegen mij zei op Klaver te gaan stemmen omdat het 'zo'n leuke man' is (en verder geen idee had van de standpunten van GroenLinks behalve dat ze 'eeeh ja, in ieder geval links' zijn) moest ik ook wel even denken dat een stem-examen misschien niet eens zo'n slecht idee is

Maar opleiding zegt niks over (algemene) kennis dus ik zeg absoluut nee op de stelling.
Pivot! PIVOT!!!
quote:KitKeller schreef op 02 maart 2017 @ 17:38:

Toen iemand tegen mij zei op Klaver te gaan stemmen omdat het 'zo'n leuke man' is (en verder geen idee had van de standpunten van GroenLinks behalve dat ze 'eeeh ja, in ieder geval links' zijn) moest ik ook wel even denken dat een stem-examen misschien niet eens zo'n slecht idee is

Maar opleiding zegt niks over (algemene) kennis dus ik zeg absoluut nee op de stelling.Dat soort dingen zijn ook wel een beetje van alle tijden denk ik,ik ken ook vrouwen die indertijd op Wouter Bos gingen stemmen omdat hij zo aantrekkelijk was en zo'n lekker kontje had.. Ja echt
quote:YellowDiamond schreef op 02 maart 2017 @ 17:36:

[...]

En dat ligt niet aan dat de maatschappijleer docente haar eigen linkse voorkeur nogal duidelijk laat doorschemeren?

Dat was toen ik nog op de middelbare school zat bij de maatschappijleer docent heel duidelijk.

Die zei niet letterlijk 'iedereen zou PvdA moeten stemmen' maar zijn voorkeur liet hij duidelijk doorschemeren.

Onderwijzend personeel is over het algemeen wat linkser (al werk ik ook met een aantal CDA'er en VVD'ers samen, en zit er ook een behoorlijkde D66-delegatie waar ik werk). Dat is ook niet zo gek want links geeft over het algemeen meer aan het onderwijs dan rechts (en ik heb de VVD persoonlijk Ton Elias nog niet vergeven). Maar ik denk dat de meesten van ons ook wel de moeite nemen om niet de eigen politieke voorkeur op leerlingen over te brengen. Ik waak er zelf wel voor in elk geval. Als leerlingen vragen waar ik op stem mogen ze dat best weten maar ik probeer altijd argumenten van beide kanten te belichten.

En da's best moeilijk als het Donald Trump betreft, geloof me, maar ik probeer het toch.
quote:KitKeller schreef op 02 maart 2017 @ 17:38:

Toen iemand tegen mij zei op Klaver te gaan stemmen omdat het 'zo'n leuke man' is (en verder geen idee had van de standpunten van GroenLinks behalve dat ze 'eeeh ja, in ieder geval links' zijn) moest ik ook wel even denken dat een stem-examen misschien niet eens zo'n

slecht idee is .Ik heb eerder het omgekeerde: ik vind GL een prima partij maar die Klaver zo'n gladjakker. Ik ben er nog niet helemaal uit. Meestal stem ik toch niet op de lijsttrekker.
quote:YellowDiamond schreef op 02 maart 2017 @ 17:41:

[...]

Dat soort dingen zijn ook wel een beetje van alle tijden denk ik,ik ken ook vrouwen die indertijd op Wouter Bos gingen stemmen omdat hij zo aantrekkelijk was en zo'n lekker kontje had.. Ja echt

Hele goede argumentatie

Als mannen ook zo denken krijgen we dit jaar wellicht de Piratenpartij in de kamer
Pivot! PIVOT!!!
quote:Maechtje schreef op 02 maart 2017 @ 17:42:

[...]

Onderwijzend personeel is over het algemeen wat linkser (al werk ik ook met een aantal CDA'er en VVD'ers samen, en zit er ook een behoorlijkde D66-delegatie waar ik werk). Dat is ook niet zo gek want links geeft over het algemeen meer aan het onderwijs dan rechts (en ik heb de VVD persoonlijk Ton Elias nog niet vergeven). Maar ik denk dat de meesten van ons ook wel de moeite nemen om niet de eigen politieke voorkeur op leerlingen over te brengen. Ik waak er zelf wel voor in elk geval. Als leerlingen vragen waar ik op stem mogen ze dat best weten maar ik probeer altijd argumenten van beide kanten te belichten.

En da's best moeilijk als het Donald Trump betreft, geloof me, maar ik probeer het toch.

Ja tegenwoordig zullen ze vast beter hun best doen om hun voorkeur niet zo duidelijk door te laten schemeren.

Dat ik op de middelbare school zat is ook bijna 30 jaar geleden
quote:KitKeller schreef op 02 maart 2017 @ 17:45:

[...]

Hele goede argumentatie

Als mannen ook zo denken krijgen we dit jaar wellicht de Piratenpartij in de kamer Nou moet ik zeggen dat ik Wouter Bos ook best een aantrekkelijke man vond maar ja zijn partij stond mij niet aan
quote:Dreamcatcher99 schreef op 02 maart 2017 @ 17:35:

[...]

Geef jij les? Ik zou toch zweren dat je 19 was, dat heb ik een keer ergens gelezen. Was een grapje zeker?
quote:Dreamcatcher99 schreef op 02 maart 2017 @ 17:35:

[...]

Geef jij les? Ik zou toch zweren dat je 19 was, dat heb ik een keer ergens gelezen. Was een grapje zeker?

Oh verassend inderdaad. Dat dacht ik ook. Ik ga Jesse Klaver stemmen omdat ik het knap vindt dat hij op jonge leeftijd al zo ver is gekomen . En de ideeën van GL staat me aan. Voor het eerst geen pvda.

Maar iedere stem moet gelijkwaardig zijn natuurlijk. Straks gaat de stem van de rijke meer tellen dan de bijstandsmoeder, of de stem van een directeur meer dan die van de loodgieter. Belachelijk toch.
Ik ben wel voor een test die bepaald of je genoeg over het politieke systeem weet om te mogen stemmen. Dat zou heel slecht aflopen voor sommige populisten.
quote:hankypankyshanghai schreef op 02 maart 2017 @ 18:26:

Ik ben wel voor een test die bepaald of je genoeg over het politieke systeem weet om te mogen stemmen. Dat zou heel slecht aflopen voor sommige populisten.

Vergis je niet dat zou ook heel slecht aflopen voor partijen als DENK en artikel1 en ook partijen als SP en PvdA zouden er nóg slechter voorstaan dan nu.

Ook GL en Pvdd zou misschien wel halveren. Be careful what you wish for..
quote:YellowDiamond schreef op 02 maart 2017 @ 18:35:

[...]

Vergis je niet dat zou ook heel slecht aflopen voor partijen als DENK en artikel1 en ook partijen als SP en PvdA zouden er nóg slechter voorstaan dan nu.

Ook GL en Pvdd zou misschien wel halveren. Be careful what you wish for..Veel partijen gaan erop achteruit, maar ik denk dat het al snel het einde wordt voor partijen als PVV, DENK en artikel 1.
Moet van een niveautje geweest zijn, degene die met deze stelling kwam.
quote:bossanova schreef op 02 maart 2017 @ 20:49:

Moet van een niveautje geweest zijn, degene die met deze stelling kwam. Wij grappen dan altijd LTS zwakstroom
Belachelijk. Intelligentie is belangrijk, maar je opleiding zegt daar niet alles over. Er zijn hoogbegaafde mensen die alleen vmbo hebben gedaan, dus minder dan een "startkwalificatie" hebben, en mensen met een universitaire opleiding waarvan je je ook afvraagt "goh hoe hebben ze dat gedaan".

IQ test zou dan beter zijn maar zelfs dat vind ik discriminerend. Iedereen moet kunnen stemmen, zelfs pubers vind ik als ze een onderbouwde mening hebben over waarom.
..
quote:YellowDiamond schreef op 02 maart 2017 @ 18:35:

[...]

Ook GL en Pvdd zou misschien wel halveren. Be careful what you wish for..Huh, waarom denk je dat? Ik dacht dat het beeld juist was dat dat van die elitaire partijen waren, met hoogopgeleide stemmers die niet weten hoe de echtemwereld werkt?
quote:PowerCube schreef op 02 maart 2017 @ 16:51:

[...]

Zo mee eens. Mensen die geen flauw idee hebben hoe ingewikkeld het is om een land te besturen, zelf volop gebruikmaken van alle toeslagen die er maar zijn, maar vervolgens wel gillend aan de zijlijn staan dat politici allemaal zakkenvullers zijn. Doe het dan zelf, zou ik zeggen. Politicus zijn lijkt me een echte hondenbaan.Wij liepen een tijdje geleden bij toeval langs die zorgplandemonstratie in Den Haag, georganiseerd door de SP. Daar riep een kerel door een megafoon dat Rutte er vast niet was (het was zaterdag, dus dat zou ook kunnen) 'omdat die man nog nooit een dag in zijn leven heeft gewerkt.' Dan ben je wel dom, of op zijn minst zeer kortzichtig en naïef.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven