Geef jij fooi? (Horeca)
vrijdag 23 juni 2017 om 00:56
Hoi!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
dinsdag 27 juni 2017 om 08:47
Klopt, een werkgever mag niet zomaar gratis eten en drinken verstrekken. Er kunnen namelijk gevolgen zijn voor zowel de omzet-, loon-, inkomsten- en/of vennootschapsbelasting.vlaflippie schreef: ↑26-06-2017 18:24Officieel gezien mag personeel niet gratis mee-eten bij een bedrijf, dat moet je eigenlijk allemaal netjes aangeven bij de belastingdienst geloof ik (dat geldt dan als loon ook ofzo). Dus ergens zou het kunnen wat ze in dat restaurant doen ja.. maar dan nog is het onzin natuurlijk. Drinken moeten ze sowieso geven (bij ons is het altijd koffie, thee en water mag je sowieso pakken, fris mag ook maar niet teveel, en aan t eind van de dag een wijntje of biertje).
Ook al mag je heus het eenn en ander verstrekken (gewone dranken, maaltijden bij overwerk/koopavonden) Als je boven een bepaalde drempel komt, maar je niet alle btw meer terug vragen. Ook kan het er toe leiden dat je extra loonheffing moet afdragen (à 80% van het bedrag). En de kosten zijn voor de inkomsten- of vennootschapsbelasting niet 100% aftrekbaar.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 27 juni 2017 om 08:58
Ik ben het er wel mee eens dat de horeca ondergewaardeerd wordt en meer als een studentenbaantje wordt gezien, natuurlijk mede omdat zoveel studenten het doen. In het buitenland wordt het inderdaad vaker gezien als echte baan, maar dat is ook omdat de horeca toegankelijk is voor mensen zonder of met een laag diploma en dan toch nog relatief oké verdienen.
Maar er zijn natuurlijk een heleboel beroepen die ondergewaardeerd worden.
Maar er zijn natuurlijk een heleboel beroepen die ondergewaardeerd worden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 27 juni 2017 om 09:10
Mijn zoon werkte in schoolvakanties en weekenden in de bediening bij een vestiging van Landal. De manager daar zag zelf af van de fooien,maar hij werkte dan ook amper mee in de bediening alleen in noodgevallen en hij vond dat de rest van het personeel er dus meer recht op had dan hij.En mijn zoon verdiende echt niet het minimumloon.
dinsdag 27 juni 2017 om 11:57
Ik word een beetje moe van het argument dat mensen in de zorg, supermarkt, onderwijs of de kapster net zo goed fooi zouden moeten verdienen. Als je dat vindt dan geef je die toch ook fooi? Het lijkt mij dat geen van allen daar afwijzend tegenover zou staan.
Los daarvan: fooi geven is gewoon etiquette, net zo goed als een servet op de schoot leggen of het bestek op twintig over vier leggen.
Los daarvan: fooi geven is gewoon etiquette, net zo goed als een servet op de schoot leggen of het bestek op twintig over vier leggen.
dinsdag 27 juni 2017 om 12:26
dinsdag 27 juni 2017 om 14:33
gewoon een vraagje hé (don't shoot me) maar is fooi belastingvrij eigenlijk ? Aangezien het geen loon is, waarschijnlijk wel toch ? Maar dat tikt toch wel echt aan dan. Stel gemiddeld 10 tafeltjes in je sectie op een avond, gemiddeld bedrag €80 uitgegeven, 10% fooi x 20 avonden in de maand. Dat is al maar liefst € 1600 onbelast bovenop je loon ?
Of maak ik nu een denkfout ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
dinsdag 27 juni 2017 om 14:38
Ja, want doorgaans wordt fooi over al het personeel (dus ook in de keuken) verdeeld en daarnaast strijk je op een avond doorgaans echt geen 80 euro de man op qua fooi.belgali schreef: ↑27-06-2017 14:33gewoon een vraagje hé (don't shoot me) maar is fooi belastingvrij eigenlijk ? Aangezien het geen loon is, waarschijnlijk wel toch ? Maar dat tikt toch wel echt aan dan. Stel gemiddeld 10 tafeltjes in je sectie op een avond, gemiddeld bedrag €80 uitgegeven, 10% fooi x 20 avonden in de maand. Dat is al maar liefst € 1600 onbelast bovenop je loon ?
dinsdag 27 juni 2017 om 14:44
Ja, denkfout. Zoveel fooi krijg je never. Er zijn zat mensen die geen fooi geven en daarnaast wordt de fooi vaak verdeeld over de rest van het personeel.belgali schreef: ↑27-06-2017 14:33gewoon een vraagje hé (don't shoot me) maar is fooi belastingvrij eigenlijk ? Aangezien het geen loon is, waarschijnlijk wel toch ? Maar dat tikt toch wel echt aan dan. Stel gemiddeld 10 tafeltjes in je sectie op een avond, gemiddeld bedrag €80 uitgegeven, 10% fooi x 20 avonden in de maand. Dat is al maar liefst € 1600 onbelast bovenop je loon ?
dinsdag 27 juni 2017 om 14:45
En jou zou ik dus wel een fooi geven als ik je de keer erna ook zien. Omdat je er niet vanuit gaat dat je het krijgt.Essie78 schreef: ↑26-06-2017 00:23Niet om onder een brug te slapen. Wel om nieuwe kleren te kunnen kopen of ook eens wat leuks te kunnen doen.
Zoals iemand hier boven al schreef: minimumloon of net iets er boven. Ik kan mijn vaste lasten en boodschappen betalen, maar dan houdt het echt wel op (en ja, alles waar op bespaart kan worden, is al naar gekeken. Ik besteed echt geen honderden euro's aan de boodschappen). Maar dat hebben mensen in andere beroepsgroepen inderdaad ook wel eens. Ik denk dat er in iedere beroepsgroep voors en tegens zijn om te blijven hangen in die slecht betaalde baan. 't Is maar net wat je leuk vind. Persoonlijk denk ik (maar dat kan ik niet onderbouwen met feiten) dat er ook in ieder beroep dingen zijn die de kers op de taart zijn. Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen, 13e maand of andere extraatjes, bosjes bloemen/taart, personeelsuitjes. Ik noem maar wat.
Hoe dan ook: Fooi is écht niet iets wat men 'hoort' te geven of wat mensen in de horeca verwachten van je (tenminste niet de horeca-mensen die ik ken en dat zijn er best wel wat). Dat ik er blij mee ben, is iets wat zeker is. Onderling praten over óf iemand fooi heeft gegeven en hoeveel? Alleen bij echt belachelijk hoge bedragen, maar dat is meer uit ongeloof dan uit 'zie mij nou eens geweldig zijn'-ofzo. Hetzelfde soort gesprek als wanneer je ziet dat iemand die loeihete koffie in één keer achterover giet. Dat vertel je achter de schermen ook aan je collega's![]()
Als ze in de bediening net zo vriendelijk tegen me doen als voordat ik afgerekend heb zonder fooi, dan krijgt diegene echt wat de keer erna. Maar fooi geven vind ik niet iets vanzelfsprekend.
Dat doe ik ook bij mijn kapster, af en toe wat extra's. En dan geef ik wel gelijk royaal, 10euro terwijl de puntjes knippen 25euro kost ofzo.
dinsdag 27 juni 2017 om 15:12
Niet perse een denkfout hoor! Maar de fooi wordt (bij ons) verdeeld over een grote groep mensen. Ik heb laatst tijdens een butler job 7.500 euro aan tip gekregen. Maar dat wordt verdeeld onder iedereen en er gaat een deel in het spaarpotje zodat we ook een leuk bedrag krijgen in de mindere maanden...iedereen blijbelgali schreef: ↑27-06-2017 14:33gewoon een vraagje hé (don't shoot me) maar is fooi belastingvrij eigenlijk ? Aangezien het geen loon is, waarschijnlijk wel toch ? Maar dat tikt toch wel echt aan dan. Stel gemiddeld 10 tafeltjes in je sectie op een avond, gemiddeld bedrag €80 uitgegeven, 10% fooi x 20 avonden in de maand. Dat is al maar liefst € 1600 onbelast bovenop je loon ?
dinsdag 27 juni 2017 om 15:32
Maar het moet wel. Zelfs de horeca vakbond waarschuwt op zijn eigen website dat je wel fooien aan moet geven bij de inkomstenbelasting.
Werkgevers hoeven geen loonbelasting in te houden over fooien (tenzij ze minder dan het minimum loon betalen) maar de werknemer is verplicht om dit aan te geven bij de aangifte inkomstenbelasting.
Dat niet doen is gewoon belasting fraude.
De belastingdienst maakt er niet altijd werk van dat betekend niet dat het niet hoeft. Het gebeurt trouwens wel, dat er werk van gemaakt wordt en dan zijn de naheffingen + boetes niet mals.
dinsdag 27 juni 2017 om 18:09
dinsdag 27 juni 2017 om 18:27
Gisteren en vandaag geen fooi gegeven. Helaas hoor, maar ik was gewoon niet tevreden. Gisteravond een biefstukje besteld bij een bbq-bar. Duidelijk gezegd: alleen de biefstuk en wat kruidenboter, geen saus, geen brood, geen chips (krijg je er daar allemaal daar bij) etc. Kreeg ik allemaal toch. Maar goed, dat is zo weer teruggegeven. Ik had een sublieme biefstuk, je kunt daar echt heerlijk vlees eten, maar helaas, helaas, een kartelmes dat het vlees aan stukken scheurt in plaats van snijdt. Dus ook duidelijk een hele plas vleesvocht op het bord toen de biefstuk op was. Zo zonde en zo onprofessioneel. Ik zei dat ik het jammer vond van die messen. Kreeg een heel rare reactie van de serveerster; ze had dat echt nog nooit gehoord, geen enkele gast had het ooit gezegd en je kreeg bovendien in bistro's etc altijd zo'n mes, het heet ook steakmes. Klopt, maar het is gewoon een ongeschikt mes voor vlees. Ze lachte een beetje smalend en haalde haar schouders op. Geen fooi.
Dan vandaag. Lunch in de stad, mijn hart maakte een sprongetje toen ik bouillabaise op de kaart van een lunchzaakje zag staan. Ik ben op een streng koolhydraatbeperkt dieet, en dit was precies wat ik mocht hebben en ook erg veel zin in had. Maar, alweer helaas, ik kreeg een vrij kleine hoeveelheid vissoep. Wel lekker, maar echt niet wat je van een bouillabaise zou verwachten. Er zaten stukjes van één soort vis in en dat was het. Ik zei ook dat ik er wat meer van had verwacht. Ook weer een rare reactie van de ober; tsja, ze hielden de bouillabaise eenvoudig, omdat het anders ook niet kon voor die lage prijs. Nou moe, noem het dan gewoon vissoep? Overigens vond ik het nog steeds geen goedkope dure vissoep hoor, want de prijs van € 9,90. En een teleurgestelde klant. Is dat dan wat ze willen? Ook kapte de ober het gesprekje af en liep gewoon weg, terwijl we volgens mij nog gewoon in gesprek waren. Mijn feedback was ook echt opbouwend bedoeld. Ik hou helemaal niet van afzeiken. Wederom, geef fooi.
Echt niet leuk deze ervaringen. Ik vind het de laatste tijd vaker lijken in de horeca, alsof tevreden klanten hebben niet zo belangrijk is. Heel jammer.
Zo, gelijk mijn frustratietjes even geventileerd
Dan vandaag. Lunch in de stad, mijn hart maakte een sprongetje toen ik bouillabaise op de kaart van een lunchzaakje zag staan. Ik ben op een streng koolhydraatbeperkt dieet, en dit was precies wat ik mocht hebben en ook erg veel zin in had. Maar, alweer helaas, ik kreeg een vrij kleine hoeveelheid vissoep. Wel lekker, maar echt niet wat je van een bouillabaise zou verwachten. Er zaten stukjes van één soort vis in en dat was het. Ik zei ook dat ik er wat meer van had verwacht. Ook weer een rare reactie van de ober; tsja, ze hielden de bouillabaise eenvoudig, omdat het anders ook niet kon voor die lage prijs. Nou moe, noem het dan gewoon vissoep? Overigens vond ik het nog steeds geen goedkope dure vissoep hoor, want de prijs van € 9,90. En een teleurgestelde klant. Is dat dan wat ze willen? Ook kapte de ober het gesprekje af en liep gewoon weg, terwijl we volgens mij nog gewoon in gesprek waren. Mijn feedback was ook echt opbouwend bedoeld. Ik hou helemaal niet van afzeiken. Wederom, geef fooi.
Echt niet leuk deze ervaringen. Ik vind het de laatste tijd vaker lijken in de horeca, alsof tevreden klanten hebben niet zo belangrijk is. Heel jammer.
Zo, gelijk mijn frustratietjes even geventileerd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 28 juni 2017 om 08:51
Iedereen blij? Ja ja...Ik vind dat er bij jullie nogal wordt gerommeld met de fooi! Uren van de manager compenseren, een deel in een 'spaarpotje' stppen. Ik zou daar niet blij van worden.-Bladora- schreef: ↑27-06-2017 15:12Niet perse een denkfout hoor! Maar de fooi wordt (bij ons) verdeeld over een grote groep mensen. Ik heb laatst tijdens een butler job 7.500 euro aan tip gekregen. Maar dat wordt verdeeld onder iedereen en er gaat een deel in het spaarpotje zodat we ook een leuk bedrag krijgen in de mindere maanden...iedereen blijqua belasting, als je het aangeeft ben je 50% oid kwijt. Maar niemand geeft het aan bij de belastingdienst als dat niet hoeft. Ik ook niet.
Ik heb behoorlijk wat horecaervaring maar ik ben niet anders gewend dan dat de fooi aan het eind van de avond wordt verdeeld over iedereen die die avond heeft gewerkt. Dus drukke avond = (meestal) meer fooi, trage avond is helaas minder. En de bedrijfsleider die ook op de werkvloer staat deelt gewoon in gelijk deel mee.
Ik werk nu nog maar sporadisch in de horeca maar ik merk dat vooral door het vele pinnen (ook voor kleine bedragen) de fooi echt naar beneden is gegaan. Cash ronden mensen veel sneller af dan met pin.
woensdag 28 juni 2017 om 09:02
Dus de oproepkrachten die alleen in de drukke periodes werken lopen een deel van hun fooi mis, omdat dat 'gespaard' wordt voor de vaste krachten in slappe tijden? Dat vind ik ook nogal dubieus.
woensdag 28 juni 2017 om 09:16
Dit klopt! Mijn schoonvader heeft ooit de belastingdienst achter 'm aangehad omdat een collega van hem aan had gegeven hoeveel fooi ze bij dat restaurant gemiddeld kregen... Op de een of andere manier heeft hij deze belastingaanslag wel sterk kunnen verlagen, maar hij moest alsnog betalen ja.Zwartvlekje schreef: ↑27-06-2017 15:32Maar het moet wel. Zelfs de horeca vakbond waarschuwt op zijn eigen website dat je wel fooien aan moet geven bij de inkomstenbelasting.
Werkgevers hoeven geen loonbelasting in te houden over fooien (tenzij ze minder dan het minimum loon betalen) maar de werknemer is verplicht om dit aan te geven bij de aangifte inkomstenbelasting.
Dat niet doen is gewoon belasting fraude.
De belastingdienst maakt er niet altijd werk van dat betekend niet dat het niet hoeft. Het gebeurt trouwens wel, dat er werk van gemaakt wordt en dan zijn de naheffingen + boetes niet mals.
woensdag 28 juni 2017 om 09:19
Volledig mee eens! Een spaarpotje voor mindere tijden... wat achterlijk! Fooi is fooi, dat je in minder drukke periodes minder fooi krijgt dat weet je toch van te voren.ClumsyNinja schreef: ↑28-06-2017 08:51Iedereen blij? Ja ja...Ik vind dat er bij jullie nogal wordt gerommeld met de fooi! Uren van de manager compenseren, een deel in een 'spaarpotje' stppen. Ik zou daar niet blij van worden.
Ik heb behoorlijk wat horecaervaring maar ik ben niet anders gewend dan dat de fooi aan het eind van de avond wordt verdeeld over iedereen die die avond heeft gewerkt. Dus drukke avond = (meestal) meer fooi, trage avond is helaas minder. En de bedrijfsleider die ook op de werkvloer staat deelt gewoon in gelijk deel mee.
woensdag 28 juni 2017 om 09:40
Over fooi betaal je onder bepaalde voorwaarden geen omzetbelasting. Link: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rgoedingen
Overige extra ontvangten wordt wel omzetbelasting over betaald.
De werkgever hoeft geen loonheffing in te houden op fooi, maar daarom moet je als werknemer wel je ontvangen fooi aangeven in de inkomstenbelasting.
woensdag 28 juni 2017 om 11:07
Bij ons is dat geen doen, elke avond de fooi verdelen, het team is super groot, en ook de keuken telt mee. De meeste fooien komen juist van pinbetalingen en roomcharges, en is meer dan dat er aan cash in de kassa zit. Dus krijgen we aan het eind van de maand een groot bedrag aan cash van de finance afdeling wat dan verdeeld wordt per gewerkt uur per werknemer. Dus de oproep krachten waar iemand het over had krijgen hun geld gewoon ook!ClumsyNinja schreef: ↑28-06-2017 08:51Iedereen blij? Ja ja...Ik vind dat er bij jullie nogal wordt gerommeld met de fooi! Uren van de manager compenseren, een deel in een 'spaarpotje' stppen. Ik zou daar niet blij van worden.
Ik werk nu nog maar sporadisch in de horeca maar ik merk dat vooral door het vele pinnen (ook voor kleine bedragen) de fooi echt naar beneden is gegaan. Cash ronden mensen veel sneller af dan met pin.