Gezondheid alle pijlers

Gestopt met roken

09-06-2017 19:03 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag precies een week gestopt met roken. Het is erg zwaar, maar dat is maar goed ook want zo weet ik dat ik dit nooit meer wil meemaken!

Nog anderen in hetzelfde schuitje?
Moosey schreef:
07-07-2017 00:41
Goed van jullie! Ik haak even aan als dat mag. Alweer 8 jaar geleden gestopt met echt roken, maar ook alweer 4 jaar regelmatig aan het meeroken/bietsen/toch een keer een pakje kopen en ik heb het gewoon niet onder controle. Thuis geen enkele moeite met niet roken, en in bepaalde situaties met bepaalde mensen word ik één grote glijdende schaal.. en het is nergens voor nodig, dat stomme gerook.
Peer pressure werkt goed voor mij, dus ik kom regelmatig melden hoe het gaat ;-D
Tuurlijk mag je inhaken! Ben nu niet opeens anti-roken maar ik gun iedereen het gevoel van totale bevrijding van dat stomme gerook. Heb jij ooit het boek van Allen Carr gelezen? Misschien geeft het je net dat steuntje.
Respect voor de discipline die de stoppers hier laten zien.
Wat goed! Ik ben twee jaar geleden egstopt toen ik zwanger raakte. Afgelopen weekeind werd ik dronken op een feestje, nam een paar trekjes van mensen en daarna zelfs een pakje gekocht... Heb er toen 2 sigaretten van gerookt. Mijn vriend heeft de volgende dag het pakje weggegooid, gelukkig. ik hoop dat dit geen glijdende schaal blijkt. ..
Ik denk dat ik ook wil stoppen... Klinkt zo vaag als het voelt. :) Ergens wil ik wel graag, maar eigenlijk ook weer niet.

Maar ik wil wel stoppen lang voordat ik met mijn kinderwens aan de slag ga. Dus ik had mij voorgenomen om het dit najaar te proberen. Nu is het nog veel te makkelijk om naar buiten te gaan voor een sigaretje met dat lekkere weer.

Ik lees hier iets over dat boek van Allen Carr. Ben eens gaan googlen, maar ik kan mij niet voorstellen dat een boek mij kan helpen om makkelijk te stoppen. Dat boek gaat mij niet tegenhouden als ik naar mijn pakje sigaretten grijp. :proud:
Ik hoop nu stiekem dat iedereen gaat zeggen: Jawel Jitsie! Na het lezen ben je er echt zo klaar mee! :hihi:
Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, zijn excuses.
Hier staat de teller inmiddels op een maand of twee (houd het niet heel precies bij). Makkelijk is het, na meer dan 20 jaar niet, maar het gaat steeds beter. Al blijven de 'rookpiauze's met deze en gene af en toe nog een uitdaging (ik ga gewoon met ze mee om even verder te kletsen).
ikbenjevriend schreef:
07-07-2017 12:25
Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, zijn excuses.
Als "ik wil niet" een excuus is wel ja :proud:
O Allen Carr werkt wel goed hoor. Hij doorprikt de mythes omtrent het roken, waardoor je veel minder last hebt van de psychologische verschijnselen als je stopt. We associëren een sigaretje namelijk vaak met iets plezierigs of een troost, terwijl er niks leuks is aan jezelf verstikken.

Enige waar ik het niet mee eens ben is zijn claim dat je na het goed volgen van zijn methodes 0,0 ontwenningsverschijnselen zal hebben. Als je lang aan de nicotine hebt gezeten ga je echt wel dingen merken in het begin, zoals slecht / te veel slapen, een drukkend gevoel op de borst en niet naar de WC kunnen. Sommige dingen die hij zegt kan je dus beter met een korrel zout nemen.

Maar goed, het psychologische aspect van roken is dan ook veel hardnekkiger dan even wat lichamelijke ontwenningsverschijnselen uitzitten. Succes iedereen die wil stoppen.
Eens een verslaafde altijd een verslaafde en de verslaving aan sigaretten is zo een geniepige, zo ben ik alweer bijna een jaar gestopt met het roken en toch kwam dat momentje dat ik trek kreeg en niet zomaar. Een stemmetje in mijn hoofd pushte me om er eentje op te gaan steken en ik werd nieuwsgierig hoe een sigaret ook alweer smaakte. En dat terwijl ik tientallen jaren gerookt heb, ik hoef niet nieuwsgierig te zijn voor hoe een sigaret alweer smaakte, die was gewoon vies.
Door het stoppen met roken heb ik zoveel geld gespaard dat ik op vakantie kon naar Canada.
Tsja,ben ook gestopt 3 jaar geleden,maar.... nu damp ik.
Zo,n elektrische sigaret zal ook wel slecht zijn,maar bij
lange na niet zo als een sigaret.
Ik vind dit een geweldige oplossing.
Jitsie schreef:
07-07-2017 12:21
Ik lees hier iets over dat boek van Allen Carr. Ben eens gaan googlen, maar ik kan mij niet voorstellen dat een boek mij kan helpen om makkelijk te stoppen. Dat boek gaat mij niet tegenhouden als ik naar mijn pakje sigaretten grijp. :proud:
Dit was letterlijk wat ik dacht toen een kennis er over begon. En dus begon ik uit nieuwsgierigheid te lezen en stiekem natuurlijk hopen dat het echt gaat werken. Het werkt echt!
NDD93 schreef:
07-07-2017 17:09
O Allen Carr werkt wel goed hoor. Hij doorprikt de mythes omtrent het roken, waardoor je veel minder last hebt van de psychologische verschijnselen als je stopt. We associëren een sigaretje namelijk vaak met iets plezierigs of een troost, terwijl er niks leuks is aan jezelf verstikken.

Enige waar ik het niet mee eens ben is zijn claim dat je na het goed volgen van zijn methodes 0,0 ontwenningsverschijnselen zal hebben. Als je lang aan de nicotine hebt gezeten ga je echt wel dingen merken in het begin, zoals slecht / te veel slapen, een drukkend gevoel op de borst en niet naar de WC kunnen. Sommige dingen die hij zegt kan je dus beter met een korrel zout nemen.

Maar goed, het psychologische aspect van roken is dan ook veel hardnekkiger dan even wat lichamelijke ontwenningsverschijnselen uitzitten. Succes iedereen die wil stoppen.
Klopt. Had ook flink last van ontwenning. Daar had ik moeite mee en niet meer perse het missen van de sigaret.
ikbenjevriend schreef:
07-07-2017 11:08
Respect voor de discipline die de stoppers hier laten zien.
Lief :)
Wipse schreef:
10-07-2017 01:50
Dit was letterlijk wat ik dacht toen een kennis er over begon. En dus begon ik uit nieuwsgierigheid te lezen en stiekem natuurlijk hopen dat het echt gaat werken. Het werkt echt!
Hmm. Misschien toch maar eens een exemplaar kopen dan.

Ik was ook van plan om bij het stoppen de bedragen die ik normaal uitgeef aan roken in een spaarpot te steken ofzo. En dan sparen voor een leuke reis. Lijkt mij een goede motivatie.

Als ik het dan moeilijk heb ga ik vakantiebestemmingen bekijken. :proud:
Ik ben ook zojuist weer gestopt met roken. Nu 1 week.

Alweer de zoveelste poging. Ik ben al enkele malen meer dan 3 maanden gestopt geweest maar altijd weer teruggevallen op stressmomenten (mijn persoonlijke valkuil).

In het begin heb ik er nooit veel moeite mee, al vind ik het op mijn werk lastiger dan thuis (al rookt mijn vriendin nog wel maar we rookten alleen buiten). Ik ben geen sociale/gezelligheidsroker en een drankje zonder sigaret vind ik geen groot gemis. Je hebt van die momenten (meestal het sterkst na het eten) maar dat is allemaal wel te doen.
Ook zie ik echt wel in dat roken je met de huidige prijzen €1.500 per jaar kost (gemiddelde roker), dat is €15.000 euro per 10 jaar. En dat het totaal geen voordelen heeft maar alleen je lichaam in versneld tempo kapot maakt. En gek genoeg is dat toch vaak niet de reden om spontaan te stoppen. Het is een bijzonder hardnekkige verslaving.

Maar ja, die stressmomenten hè. Na een paar weken of 3 maanden, of 7 maanden.
Heel lastig om het dan toch vol te houden. Of het dan bij 1 sigaret te laten en weer verder te gaan met gestopt te zijn.
Ik leef met de stoppers mee... Succes en sterkte!! :there:
Binnenkort, als jullie er al lang vanaf zijn en genieten van de extra zuurstof, de smaak- en geursensaties, ben ik nog vollop in de strijd verwikkeld.
Die boeken werken absoluut. Ik ben ooit in eerste instantie gestopt met De Opluchting van Jan Geurtz en heb bij een terugval De Verslaving voorbij gelezen. Werkt goed, heel verhelderend. Alleen werken ze wel maar één keer, is mijn ervaring. Heb toen ik al een tijdje af-en-aan aan het roken was De verslaving voorbij nog ns ter hand genomen, maar omdat je het dan allemaal toch al weet werkt het minder sterk, ofzo. Maar als je er eenmaal aan toe bent Jitsie, echt doen hoor, zo'n boek lezen. Sterkste voorbeeld vind ik altijd van een maatje van me die helemaal niet wilde stoppen met roken, en dacht dat die Carr-boeken onzin waren. Is-ie het boek gaan lezen om te bewijzen dat het niet werkte. Toen-ie het boek uit had was-ie gestopt. ;-D

Hier gaat het goed. Zat in een redelijk verleidelijke situatie afgelopen weekend, niet gerookt. Komende week ga ik weer met de mensen op pad in wiens gezelschap het het allermakkelijkst mis gaat, dus dat wordt hersens en vooral motivatie erbij houden.
Leuk om te lezen van dat maatje van jouw Moosey! Ik ben overtuigd en hoopvol.

Sterkte komend weekend!
Sterkte Moosey aankomend weekend! En geloof wel dat het mogelijk is he om de verleiding te weerstaan. In de eerste week had ik toevallig meerdere leuke dingen gepland staan waar toevallig kettingrokers aanwezig waren en alle keren prima weerstaan. Niet uit de weg gaan, want bij die confrontatie haal je juist heel veel zelfvertrouwen uit voor komende confrontaties.

Zet 'm op!
Een goed voornemen! Volhouden. :-D Succes
Hoi,

Na het lezen van dit topic zou ik me ook graag aansluiten :)
Hopelijk binnenkort een ex roker! Maandag ochtend heb ik om 11 uur een afspraak staan bij de dokter voor begeleiding..
Lijkt me toch heel fijn. Hebben jullie nog tips? En vraagje.. Zijn jullie allemaal zonder hulpmiddelen gestopt?
Vier jaar geleden cold turkey gestopt. Ik was er klaar mee dat ik elke keer 'moest' roken van mijn lichaam of nergens anders aan kon denken als dat even niet kon. Knop was plotseling echt om, twee keer gezondigd, maar mijn keel kon er beide keren niet meer tegen zoveel tijd zat er tussen.
Heb het zeker twee jaar voornamelijk gemist bij een wijntje, maar inderdaad, na drie minuten is dat ook weer klaar. Ik denk er nu echt bijna nooit meer aan, ook niet als ik het ruik. Alleen dat ze beweren dat je conditie beter wordt en je meer lucht ineens hebt, nee daar heb ik geen verschil in gemerkt. Alleen mijn rokershoestje is gelukkig verdwenen.

Al met al ben ik blij dat het gelukt is destijds, maar het zit echt in de kracht van je instelling. Je moet er echt achter staan, anders lukt gewoon niet (gezien mijn stoppogingen daarvoor).

Succes dames, zet m op!
Oh ik ben ook net gestopt. Op vakantie want dan rook ik toch nauwelijks. Dus nog een paar dagen 1 sigaret na het eten gehad. Toen was het pakje op. Ik heb gen ontwenningsverschijnselen gehad. (Nouja, veel dromen en stoelgang, maar dat heb ik beide sowieso op vakantie.) Toen terug thuis en weer aan het werk. Dat was lastig. Had veel zin en wist niet hoe ik op werk pauzes moest vullen. (Dus nauwelijks pauzes genomen. ) Twee keer in de kroeg gezeten deze week en wel gerookt. (Er is hier geen rookverbod.) Dat was dus niet ideaal, maar ik kan er mee leven als ik voorlopig eerst gelegenheidsroker ben en dan uiteindelijk helemaal stop. Dat werkt iets beter dan streng zijn en een avondje fout meteen als 'zie het lukt niet' te zien. Ik heb met weinig moeite al de eerste stap gezet en Rome is ook niet in één dag gebouwd. Maar geen sigaretten kopen of iemand een pakje cadeau doen.
Maar wat ik wel bijzonder vind: Ik neem me al tijden voor om te stoppen,maar altijd begon ik weer zodra ik ging werken. En nu is het anders. Ik weet niet hoe, wat en waarom, maar opeens is de motivatie er en voorheen was die er blijkbaar niet. Dus het moet echt vanuit jezelf komen om te willen stoppen.
Bij mij moet de knop ook weer om maar dat lukt nog niet. Ik heb weer wel mijn rokershoest terug. Ik ben nu 2 keer in mijn leven gestopt maar telkens kreeg ik weer spijt dat ik gestopt was en ik bleef er zin in houden, zelfs na een jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven