ervaringen bam-moeders?
maandag 17 juli 2017 om 09:40
Hier sla je dus de plank mis.L0t schreef: ↑16-07-2017 23:15Maar als alleenstaande ouder kun je natuurlijk ook een relatie krijgen, die weer uitgaat. Sterker nog die kans is zeer reëel aanwezig. Je bent geen non. Juist als je nog geen duurzame relatie hebt, is de kans groot dat je wel iemand treft met alle risico's van dien. Daar horen dan weer problemen bij zoals in een samengesteld gezin. Die man is immers niet de vader en heeft misschien ook al kinderen.
Kinderen van alleenstaande ouders zijn dus zeker niet gevrijwaard van de negatieve effecten die een scheiding met zich mee kan brengen.
Juist de BAM moeders kiezen er bewust voor om een alleenstaande ouder te zijn en zullen daardoor ook niet snel voor een relatie kiezen.
De gescheiden ouders hadden niet voor ogen om een alleenstaande ouder te zijn en die zullen sneller weer een nieuwe relatie/samengesteld gezin beginnen.
Ik ben een kind van gescheiden ouders met daarna twee samengestelden gezinnen. Vre se lijk!
Dat zal onbewust hebben meegespeeld dat ik uiteindelijk ervoor gekozen heb om alleen een kind te krijgen.
Een relatie wil ik niet maar wie weet sta ik daar weer voor open als mijn kind volwassen is.
maandag 17 juli 2017 om 10:21
Ook hier een bewust alleenstaande moeder met twee kinderen. Gaat hier ook niet zo snel een man in huis komen. Nooit zal ik niet zeggen, omdat dat zo definitief is, maar ik kies in ieder geval heel bewust voor mijn eigen gezin.
Geen vader in beeld, maar een traceerbare donor via de spermabank. Mijn dochters weten beide al goed, dat ze geen papa hebben en vinden dit ook de normaalste zaak van de wereld. Ik praat er bewust met ze over, zodat ze goed 'gewapend' zijn als ze vragen krijgen van bv een klasgenootje. Ze zeggen dan: ik heb geen papa, maar wel een zusje, oom, tante, opa, oma etc. Ieder gezin is weer anders en dat is prima, is wat ik ze mee wil geven.
Van 0 naar 1 kind vond ik niet zo zwaar, maar van 1 naar 2 kinderen wel gigantisch zwaar. Had vast ook te maken met de koemelkallergie van dochter 2, en het niet slapen 's nachts. Op mijn werk was het erg onrustig en stressvol en als je dan een chronisch slaaptekort heb is het haast niet te doen. Ook verschillen mijn dochters krap 2 jaar in leeftijd, wat best dicht op elkaar is. Nu ze wat groter worden, begint de rust hier in huis weder te keren. Ook kijken ze iets meer tv dan mijn bedoeling was, maar ach t zijn twee super leuke kleuters ondertussen en ze spelen goed zelf en met elkaar. (kunnen ook flink ruziemaken , maar dat hoort er bij toch?)
Geen vader in beeld, maar een traceerbare donor via de spermabank. Mijn dochters weten beide al goed, dat ze geen papa hebben en vinden dit ook de normaalste zaak van de wereld. Ik praat er bewust met ze over, zodat ze goed 'gewapend' zijn als ze vragen krijgen van bv een klasgenootje. Ze zeggen dan: ik heb geen papa, maar wel een zusje, oom, tante, opa, oma etc. Ieder gezin is weer anders en dat is prima, is wat ik ze mee wil geven.
Van 0 naar 1 kind vond ik niet zo zwaar, maar van 1 naar 2 kinderen wel gigantisch zwaar. Had vast ook te maken met de koemelkallergie van dochter 2, en het niet slapen 's nachts. Op mijn werk was het erg onrustig en stressvol en als je dan een chronisch slaaptekort heb is het haast niet te doen. Ook verschillen mijn dochters krap 2 jaar in leeftijd, wat best dicht op elkaar is. Nu ze wat groter worden, begint de rust hier in huis weder te keren. Ook kijken ze iets meer tv dan mijn bedoeling was, maar ach t zijn twee super leuke kleuters ondertussen en ze spelen goed zelf en met elkaar. (kunnen ook flink ruziemaken , maar dat hoort er bij toch?)
maandag 17 juli 2017 om 11:31
Fijn als we weer een beetje on topic komen
Een tweede zie ik hier ook niet gebeuren...ten eerste omdat de donor dat niet wil (en 2 van verschillende donors zie ik niet zitten, aangezien hij wel een rol speelt) en praktisch / financieel vind ik het lastig haalbaar.
Maar, ik heb zelf een hele goede band met mijn zus, en vind het dan wel lastig dat mijn kleine hier geen kans op heeft. Natuurlijk is het geen garantie dat broers en zussen close zijn, maar ik vind dat wel lastig, dat ze alleen zal blijven...ik merk overigens in mijn omgeving ook wel dat mensen (stellen) bewust voor 1 kind kiezen.
Een tweede zie ik hier ook niet gebeuren...ten eerste omdat de donor dat niet wil (en 2 van verschillende donors zie ik niet zitten, aangezien hij wel een rol speelt) en praktisch / financieel vind ik het lastig haalbaar.
Maar, ik heb zelf een hele goede band met mijn zus, en vind het dan wel lastig dat mijn kleine hier geen kans op heeft. Natuurlijk is het geen garantie dat broers en zussen close zijn, maar ik vind dat wel lastig, dat ze alleen zal blijven...ik merk overigens in mijn omgeving ook wel dat mensen (stellen) bewust voor 1 kind kiezen.
maandag 17 juli 2017 om 13:07
@jiggles: ik ben opgegroeid met een broer, waar ik het nooit goed mee heb kunnen vinden. Hij overleed op zijn 30e en in praktisch opzicht mis ik hem niet.
En toch wilde ik graag twee kinderen, zodat ze iets aan elkaar konden hebben.
What was I thinking.
Ze hebben net zo'n band met elkaar als ik met mijn broer had, ze tolereren elkaar, maar toen ze kleiner waren was het echt niet leuk, ze vochten elkaar de tent uit.
Tis dat ik allebei mijn kinderen leuk vind, maar achteraf wad het mss handiger geweest om het bij eentje te laten.
Vind ik trouwens ook helemaal niet zielig hoor, enig kind.
En toch wilde ik graag twee kinderen, zodat ze iets aan elkaar konden hebben.
What was I thinking.
Ze hebben net zo'n band met elkaar als ik met mijn broer had, ze tolereren elkaar, maar toen ze kleiner waren was het echt niet leuk, ze vochten elkaar de tent uit.
Tis dat ik allebei mijn kinderen leuk vind, maar achteraf wad het mss handiger geweest om het bij eentje te laten.
Vind ik trouwens ook helemaal niet zielig hoor, enig kind.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 17 juli 2017 om 16:37
Voor mij is dat dan toch weer anders, een kind in mn uppie is voor mij wel heel duidelijk een Plan B, ik had het heel graag in een relatie gedaan, maar dat heeft niet zo mogen zijn en ik ben heel blij dat het zo OOK kan. Ik hoop wel op (korte) termijn weer een fijne relatie te krijgen. Dan zal er wel langer ge-LAT worden en ga je minder snel voor samenwonen, en staat kindje op 1 dat je niet wilt laten hechten aan mannen die niet blijven. Maar ik mis een relatie echt wel hoor. Ook tijdens de zwangerschap.yajes schreef: ↑17-07-2017 09:40Hier sla je dus de plank mis.
Juist de BAM moeders kiezen er bewust voor om een alleenstaande ouder te zijn en zullen daardoor ook niet snel voor een relatie kiezen.
De gescheiden ouders hadden niet voor ogen om een alleenstaande ouder te zijn en die zullen sneller weer een nieuwe relatie/samengesteld gezin beginnen.
Ik ben een kind van gescheiden ouders met daarna twee samengestelden gezinnen. Vre se lijk!
Dat zal onbewust hebben meegespeeld dat ik uiteindelijk ervoor gekozen heb om alleen een kind te krijgen.
Een relatie wil ik niet maar wie weet sta ik daar weer voor open als mijn kind volwassen is.
vwb enigskind; qua leeftijd vind ik het voor mezelf te laat voor meerdere kinderen, en ik heb de zwangerschap best als zwaar ervaren en zou dat met een kleine erbij niet nog eens kunnen denk ik.
maandag 17 juli 2017 om 17:47
Ik denk inderdaad dat dit voor veel mensen geldt, Rosings.
Zodra je iemand tegenkomt met wie je een enorme klik hebt, op wie je verliefd bent, dan zullen de meeste mensen daar voor gaan. Of je nu een alleenstaande moeder bent of niet, heeft daar niet zoveel mee te maken. Je blijft een mens van vlees en bloed met bepaalde behoeftes (geborgenheid, liefde, seks om maar iets te noemen).
Dus nee, in de achttien jaar dat je verantwoordelijk bent voor je kind kan natuurlijk van alles gebeuren en veranderen. Of je nu samen bent met de vader, of begint als bam.
Wat ik jammer vind is dat de vader op deze manier buiten spel wordt gezet. Simpelweg omdat ik de enorme meerwaarde inzie van vaders. En ik ken ook iemand die enorme problemen heeft gehad gedurende de puberteit met zijn identiteitsontwikkeling, omdat hij zijn vader niet kent. En zo zijn er veel meer verhalen. Vaak begint dit pas te spelen vanaf een jaar of 16. Anderen lopen er pas in hun twintiger jaren tegenaan, of later als ze zelf kinderen krijgen, maar het blijft zo'n belangrijk aspect in iemands leven.
Wie is je vader, wie is je moeder? Wie ben Ik?
Zodra je iemand tegenkomt met wie je een enorme klik hebt, op wie je verliefd bent, dan zullen de meeste mensen daar voor gaan. Of je nu een alleenstaande moeder bent of niet, heeft daar niet zoveel mee te maken. Je blijft een mens van vlees en bloed met bepaalde behoeftes (geborgenheid, liefde, seks om maar iets te noemen).
Dus nee, in de achttien jaar dat je verantwoordelijk bent voor je kind kan natuurlijk van alles gebeuren en veranderen. Of je nu samen bent met de vader, of begint als bam.
Wat ik jammer vind is dat de vader op deze manier buiten spel wordt gezet. Simpelweg omdat ik de enorme meerwaarde inzie van vaders. En ik ken ook iemand die enorme problemen heeft gehad gedurende de puberteit met zijn identiteitsontwikkeling, omdat hij zijn vader niet kent. En zo zijn er veel meer verhalen. Vaak begint dit pas te spelen vanaf een jaar of 16. Anderen lopen er pas in hun twintiger jaren tegenaan, of later als ze zelf kinderen krijgen, maar het blijft zo'n belangrijk aspect in iemands leven.
Wie is je vader, wie is je moeder? Wie ben Ik?
maandag 17 juli 2017 om 18:40
En dat mag jij vinden LOt, maar niet iedereen vindt dat. Mijn reactie was meer bedoeld als tegenwicht in gesprek met andere Bam-ers dan om jou 'gelijk' te geven. Ik vind jouw manier van communiceren in dit topic namelijk niet tof verder, en heb je zelfs onder de negeer gezet.
Als de zwangerschap van mijn ex goed was gegaan had IK m'n droom gehad, maar het kind inmiddels ook gescheiden ouders. Dat ik wel graag een relatie wil maakt niet dat jouw mening (of mijn mening) ineens voor iedereen de waarheid moet zijn. Er zijn genoeg voorbeelden van ALLE vormen van gezinnen waar het goed gaat, en het zelfde type gezin waar het mis gaat.
Wat ik in voordeel van Bam-ers vind spreken is dat er geen ongelukje tussen zit, geen 'omdat het zo hoort' of omdat het verwacht wordt. Alle kinderen zijn super gewenst
Zolang je eerlijk bent tegen kinderen over hun ontstaansgeschiedenis en ze liefdevol opvoed, komt het wel goed.
Als de zwangerschap van mijn ex goed was gegaan had IK m'n droom gehad, maar het kind inmiddels ook gescheiden ouders. Dat ik wel graag een relatie wil maakt niet dat jouw mening (of mijn mening) ineens voor iedereen de waarheid moet zijn. Er zijn genoeg voorbeelden van ALLE vormen van gezinnen waar het goed gaat, en het zelfde type gezin waar het mis gaat.
Wat ik in voordeel van Bam-ers vind spreken is dat er geen ongelukje tussen zit, geen 'omdat het zo hoort' of omdat het verwacht wordt. Alle kinderen zijn super gewenst
Zolang je eerlijk bent tegen kinderen over hun ontstaansgeschiedenis en ze liefdevol opvoed, komt het wel goed.
maandag 17 juli 2017 om 18:47
Die snap ik even niet. Voor een bam kunnen verwachtingen van anderen toch net zo goed meespelen? Even als 'omdat het zo hoort', of het gevoel zonder kind niet mee te tellen (want alle vriendinnen hebben wél een kind).
Voor mij allemaal niet bekend, Maar ik denk dat dit voor bam'ers evengoed kan spelen als voor vrouwen die binnen een relatie een kinderwens hebben.
Voor mij allemaal niet bekend, Maar ik denk dat dit voor bam'ers evengoed kan spelen als voor vrouwen die binnen een relatie een kinderwens hebben.
maandag 17 juli 2017 om 18:59
Fijn om te horen dat het zo goed met jullie gaat! Hier gaat het ook super. Ik vind dochter echt ge-wel-dig! Prachtig wijs ding en ook nog eens super lief. Nog nooit zo'n leuk kind gezien
maandag 17 juli 2017 om 19:01
Ik kan niet wachten op mn eigen kindje! tussen nu en 5 weken is ze er !Chica-1983 schreef: ↑17-07-2017 18:59Fijn om te horen dat het zo goed met jullie gaat! Hier gaat het ook super. Ik vind dochter echt ge-wel-dig! Prachtig wijs ding en ook nog eens super lief. Nog nooit zo'n leuk kind gezienDus ook ik geniet me suf, heerlijk.
maandag 17 juli 2017 om 19:05
En dat jij het een mindere beginsituatie vindt is wel duidelijk, maar je hoeft het zelf ook niet te doen hè, probleem opgelost.
Jij jouw ideale beginsituatie, ik de mijne.
Ow, klein verschil: ik beschouw jouw beginsituatie als gelijkwaardig aan de mijne, andersom gebeurt dat niet. En dat is jammer en kortzichtig wat mij betreft.
Ik heb het je al eerder gevraagd, maar mss heb je de vraag niet gezien: hoe zit het volgens jou dan bij een lesbisch stel dat kinderen krijgt? Wel 2 ouders, maar geen vader.
maandag 17 juli 2017 om 19:37
maandag 17 juli 2017 om 19:41
Wat ik niet snap is waarom je steeds de discussie op blijft zoeken...maar dan wel zegt "ik heb niets tegen bam's". Als je een punt wil maken of een discussie wil voeren, start dan je eigen topic en kaap niet een ander topic dat door anderen wordt gebruikt om ervaringen uit te wisselen. Daar ben je nu meerdere malen op gewezen en lijkt me niet meer dan logisch...L0t schreef: ↑17-07-2017 18:47Die snap ik even niet. Voor een bam kunnen verwachtingen van anderen toch net zo goed meespelen? Even als 'omdat het zo hoort', of het gevoel zonder kind niet mee te tellen (want alle vriendinnen hebben wél een kind).
maandag 17 juli 2017 om 19:55
Dat is zeker een stuk beter dan maar één ouder (waarmee je als kind erg kwetsbaar bent), maar alsnog is het wel belangrijk dat de vader in het leven van het kind aanwezig is. Als je een kind kon maken van twee eicellen (of twee zaadcellen), dan zou het anders zijn, maar dat is nu eenmaal niet zo.Solomio schreef: ↑17-07-2017 19:05En dat jij het een mindere beginsituatie vindt is wel duidelijk, maar je hoeft het zelf ook niet te doen hè, probleem opgelost.
Jij jouw ideale beginsituatie, ik de mijne.
Ow, klein verschil: ik beschouw jouw beginsituatie als gelijkwaardig aan de mijne, andersom gebeurt dat niet. En dat is jammer en kortzichtig wat mij betreft.
Ik heb het je al eerder gevraagd, maar mss heb je de vraag niet gezien: hoe zit het volgens jou dan bij een lesbisch stel dat kinderen krijgt? Wel 2 ouders, maar geen vader.
maandag 17 juli 2017 om 19:55
Hi. Ik ben net 4 weken moeder en vind het rete zwaar. Ik ben dolgelukkig dat mijn partner nog thuis is en mij super veel helpt en steunt. We lossen elkaar letterlijk af en peppen elkaar op.. al is het middenin de nacht. Dat helpt mij er nu doorheen en zorgt ervoor dat ik het volhoud... maar dit is mijn ervaring. ..
Ik zou dit niet kunnen zonder partner. . Maar iedereen is anders en reageert ook anders op het moederschap. . Misschien dat jij een heel ander gevoel erbij hebt en andere emoties. Ik zou het niet alleen willen.
Ik zou dit niet kunnen zonder partner. . Maar iedereen is anders en reageert ook anders op het moederschap. . Misschien dat jij een heel ander gevoel erbij hebt en andere emoties. Ik zou het niet alleen willen.
maandag 17 juli 2017 om 20:17
maandag 17 juli 2017 om 20:26
Oh Rosings nog eventjes. Ik hoop dat je net zo'n fijne kraamtijd tegemoet gaat als wij hadden. En een betere bevalling, haha!
Babs als je er alleen voor kiest sta je er zo anders in. Dan kan het ook heel zwaar zijn, maar je weet niet beter dan dat je alleen bent. Ik hoop dat het snel makkelijker wordt voor jullie!
Babs als je er alleen voor kiest sta je er zo anders in. Dan kan het ook heel zwaar zijn, maar je weet niet beter dan dat je alleen bent. Ik hoop dat het snel makkelijker wordt voor jullie!
•
maandag 17 juli 2017 om 20:32
Lot ik begrijp echt niet wat jij in deze topic doe.
Je zegt dat je niet tegen bam moeders bent maar bent alleen maar negatief.
Ik heb zelf ook bewust er voor gekozen om het alleen te doen.
Mijn kids weten wie hun vader is, die zien ze ook af en toe.
Dat vond ik zelf wel belangrijk dat ze van kleins af aan weten wie hun vader is.
Hij heeft voor de rest geen opvoedkundige rol.
Maar ze zijn niet ongelukkiger dan kinderen waar de vader wel samen met de moeder woont.
Zie om mijn heen ook kinderen met verdriet en die het moeilijk hebben omdat ouders gescheiden zijn of dat
ouder overleden is.
Je zegt dat je niet tegen bam moeders bent maar bent alleen maar negatief.
Ik heb zelf ook bewust er voor gekozen om het alleen te doen.
Mijn kids weten wie hun vader is, die zien ze ook af en toe.
Dat vond ik zelf wel belangrijk dat ze van kleins af aan weten wie hun vader is.
Hij heeft voor de rest geen opvoedkundige rol.
Maar ze zijn niet ongelukkiger dan kinderen waar de vader wel samen met de moeder woont.
Zie om mijn heen ook kinderen met verdriet en die het moeilijk hebben omdat ouders gescheiden zijn of dat
ouder overleden is.
maandag 17 juli 2017 om 20:40
Wat ik vooral mis in jouw bijdragen is de term 'ik vind'. Je schrijft stellig en daarmee strijk je iig mij enorm tegen de haren in.L0t schreef: ↑17-07-2017 19:55Dat is zeker een stuk beter dan maar één ouder (waarmee je als kind erg kwetsbaar bent), maar alsnog is het wel belangrijk dat de vader in het leven van het kind aanwezig is. Als je een kind kon maken van twee eicellen (of twee zaadcellen), dan zou het anders zijn, maar dat is nu eenmaal niet zo.
Jij VINDT een lesbisch stel beter dan een BAM. Jij VINDT het belangrijk dat de vader aanwezig is in het leven van een kind.
Dat zijn jouw meningen, maar geen absolute waarheden.
maandag 17 juli 2017 om 21:43
Zo eens! Ik was er vast doorheen gekomen alleen, maar wat heb ik véél aan mijn man gehad. Vooral de eerste weken inderdaad.Babs87 schreef: ↑17-07-2017 19:55Hi. Ik ben net 4 weken moeder en vind het rete zwaar. Ik ben dolgelukkig dat mijn partner nog thuis is en mij super veel helpt en steunt. We lossen elkaar letterlijk af en peppen elkaar op.. al is het middenin de nacht. Dat helpt mij er nu doorheen en zorgt ervoor dat ik het volhoud... maar dit is mijn ervaring. ..
Maargoed, iedereen moet het zelf weten uiteraard en soms is het niet anders. Ik begrijp wel dat een kinderwens heel sterk kan zijn en dat je er dan toch voor wil gaan.
maandag 17 juli 2017 om 21:56
Sommige kinderen groeien best leuķ op ondanks kortzichtige ouders. Soms is het niet anders. Ik begrijp wel dat een kinderwens heel sterk kan zijn, maar sommige mensen zouden er toch beter niet voor kunnen gaan.L0t schreef: ↑17-07-2017 21:43Zo eens! Ik was er vast doorheen gekomen alleen, maar wat heb ik véél aan mijn man gehad. Vooral de eerste weken inderdaad.
Maargoed, iedereen moet het zelf weten uiteraard en soms is het niet anders. Ik begrijp wel dat een kinderwens heel sterk kan zijn en dat je er dan toch voor wil gaan.