ervaringen bam-moeders?

26-06-2017 16:04 617 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo
anoniem_349580 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 18:27
Reden: Dit geldt niet meer
94.59% gewijzigd
Dat twijfel gevoel herken ik wel hoor, maar dat had ik toen ik zwanger was van mn ex (miskraam geworden) ook. En veel vriendinnen met een relatie geven ook aan dat het gewoon eng kan zijn, zo'n grote verandering.

Ik probeer nog steeds te bedenken wie ik evt zou willen vragen om de eerste 2 of 3 nachten te komen logeren om te helpen. (met luiers enzo?) omdat iedereen zegt dat het belangrijk is dat ik de eerste week m'n rust krijg. En ik heb een goed netwerk, maar ik zie het eigenlijk met niemand zitten om dat te delen. Is dat raar?
Alle reacties Link kopieren
Oh ik vond dat van te voren al een verschrikking. Ik heb twee nachten in het ziekenhuis gelegen en daarna vond de kraamzorg het ivm m'n veiligheid (risico op ernstige nabloeding of flauwvallen) nodig dat er iemand bleef. M'n netwerk vond dat dus ook. :|
uiteindelijk niet hele maar wel halve nachten iemand bij me gehad, maar ik deed gewoon alles zelf. En ben tegen netwerk en kraamzorg een beetje gaan jokken: 'Jaaaaa de volgende appte net hij staat in de file komt er zo aan', om maar gewoon even lucht te krijgen.
Ik had ook soms mijn twijfels van waar ben ik aan begonnen, red ik het wel allemaal.
Maar het gaat prima heb 2 heerlijke kids, mijn dochtertje is heel relax heb geen kind aan haar
Mijn zoontje is een echte jongen, kan soms druk zijn maar kan ook heel lief alleen spelen.

Als ik soms zie hoe het bij stelletjes gaat dan ben ik blij dat ik alleen ben.
Ook bij stellen die gescheiden zijn dan zie ik hoe moeilijk het kind het er mee heeft
Denk dan dat hoeven mijn kinderen niet mee te maken
Alle reacties Link kopieren
mobo235 schreef:
16-07-2017 20:10
Ik had ook soms mijn twijfels van waar ben ik aan begonnen, red ik het wel allemaal.
Maar het gaat prima heb 2 heerlijke kids, mijn dochtertje is heel relax heb geen kind aan haar
Mijn zoontje is een echte jongen, kan soms druk zijn maar kan ook heel lief alleen spelen.

Als ik soms zie hoe het bij stelletjes gaat dan ben ik blij dat ik alleen ben.
Ook bij stellen die gescheiden zijn dan zie ik hoe moeilijk het kind het er mee heeft
Denk dan dat hoeven mijn kinderen niet mee te maken
ik kom uit een gezin van gescheiden ouders en ik moet eerlijk zeggen dat mijn jeugd gewoon zacht gezegd niet gemakkelijk. Het idee dat mijn kind mogelijk dat zelfde leed moet mee maken? Dat idee alleen al kan ik niet verdragen. Dat echt nooit meer.
Misschien heeft dat er voor mij deels aan mee bepaald dat ik Bam wil worden. Aan de andere kant ben ik iemand die nooit behoefte heeft gehad aan relaties (2x verliefd geweest als tiener, daarna nooit meer) en ik vind het wel prima. Ik mis het ook niet. Ik heb nooit die extreme drang naar een relatie etc gehad. Misschien heeft het een met het ander te maken. Maar ik heb er vrede mee. Het idee om samen met een kerel dit te doen geeft me eerlijk gezegd al de kriebels. No thanks :lol:

Ik denk dat dat het mooie voordeel is van single mamaschap en wat je ook overal leest. Er zijn geen ruzies thuis, geen schreeuwende ouders. Geen mot.
Als ik af en toe mijn buren wel eens hoor.. en dan op de achtergrond die kleine die keihard huilt. Allemachtig, dan breekt mijn hart.
anoniem_350342 wijzigde dit bericht op 16-07-2017 20:36
6.78% gewijzigd
Heel veel kinderen die een vader en moeder hebben hoeven dat natuurlijk ook niet mee te maken. Ik begrijp gewoon niet hoe je de situatie met 1 liefdevolle stabiele ouder, beter kan vinden dan een situatie met 2 liefdevolle stabiele ouders.

Dat je noodgedwongen kiest om het alleen te doen, snap ik hoor, als de kinderwens groot is en je geen partner hebt, maar je kunt best toegeven dat het geen ideale situatie is. Een kind is nu eenmaal altijd van een moeder én een vader. Het fijnst is het als beide in het leven van een kind zijn, niet dat het kind op zijn 16e zelf contact moet gaan zoeken met een wildvreemde.
En ja dat het voor JOU prettig is, dat geloof ik wel hoor, maar als moeder denk je als het goed is na over de belangen en behoeften van je kind. Niet alleen maar over jouw eigen behoeften.

Kinderen gaan heel vaak op zoek naar hun roots. Ze willen weten waar ze vandaan komen, willen weten wie hun vader is. En dat lijkt me heel legitiem, iets waar je rekening mee moet houden als moeder als je de vader willens en wetens buiten spel zet.
Alle reacties Link kopieren
L0t schreef:
16-07-2017 20:31
Heel veel kinderen die een vader en moeder hebben hoeven dat natuurlijk ook niet mee te maken. Ik begrijp gewoon niet hoe je de situatie met 1 liefdevolle stabiele ouder, beter kan vinden dan een situatie met 2 liefdevolle stabiele ouders.

Dat je noodgedwongen kiest om het alleen te doen, snap ik hoor, als de kinderwens groot is en je geen partner hebt, maar je kunt best toegeven dat het geen ideale situatie is. Een kind is nu eenmaal altijd van een moeder én een vader. Het fijnst is het als beide in het leven van een kind zijn, niet dat het kind op zijn 16e zelf contact moet gaan zoeken met een wildvreemde.
Ik zeg niet dat 1 ouder beter is in het algemeen, ik zeg dat het voor mij beter is.
En voor een kind vind ik het gelijk: 1 ouder of 2 ouders of 12 ouders, allemaal prima zolang ze liefhebbend en stabiel zijn.

En als jij schrijft dat het het fijnst is als....... enz, dan vul je dat in vanuit jouw referentiekader. En blijf ik erbij dat je een enorm gebrek aan voorstellingsvermogen hebt. Want wat jij schrijft IS niet het fijnste, jij VINDT dat het fijnste.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
L0t schreef:
16-07-2017 20:34
En ja dat het voor JOU prettig is, dat geloof ik wel hoor, maar als moeder denk je als het goed is na over de belangen en behoeften van je kind. Niet alleen maar over jouw eigen behoeften.

Kinderen gaan heel vaak op zoek naar hun roots. Ze willen weten waar ze vandaan komen, willen weten wie hun vader is. En dat lijkt me heel legitiem, iets waar je rekening mee moet houden als moeder als je de vader willens en wetens buiten spel zet.
Je valt in herhaling, dus doe ik dat ook maar.
Heb je cijfers van hoe vaak kinderen op zoek gaan naar hun roots? Programma's als Spoorloos laten alleen maar die gevallen zien van mensen die op zoek gaan, maar een veelvoud daarvan gaat nooit op zoek.
Het gros daarvan is dan ook nog eens geadopteerd, wat een geheel andere situatie is dan die van een BAM-kind.

Ik ken behoorlijk wat BAM-kinderen, allemaal volwassen inmiddels en geen enkele is tot op heden op zoek naar de donor.
Dat wil niet zeggen dat ze dat nooit zullen gaan doen, maar iig zit het ze geen van allen zo hoog dat ze meteen op hun 16e op zoek wilden.

Jouw mening is duidelijk niet gebaseerd op feiten, maar op jouw eigen ideeën die je als enige waarheid houdt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb begrepen uit een onderzoek naar KID dat kinderen doorgaans even gelukkig zijn als kinderen in een twee-oudergezin. De kans is groter dat zij op zoek gaan naar de donor als zij niet vanaf het begin hebben geweten kind van een donor te zijn, als er niet vrij over gesproken wordt/zoeken ontmoedigd wordt en als er problemen ontstaan in het gezin. Karakter heeft ook invloed. Maar het percentage dat op zoek gaat is laag, stukken lager dan bij adoptie. Dat zit em waarschijnlijk in dat verschil ongewenst/heel erg gewenst.
Een kind ontstaat uit een vader en een moeder. Ik vind het gek om 50% daarvan te ontkennen.

Laatst nog een hele rel geweest over zaaddonoren. Tja, het is maar wat je (niet) wil zien.

Ontkenning van deze problematiek lijkt me in elk geval niet handig als bam.
Alle reacties Link kopieren
Uit onderzoek uit 2004 blijkt juist dat kinderen van bam-moeders géén negatieve gevolgen ondervinden van het feit dat er geen vader in het gezin aanwezig is. Dit in tegenstelling tot kinderen die een scheiding hebben meegemaakt, blijkt uit onderzoek in 2011. Zo bekeken kan tijdens het opgroeien een kind bij één ouder er alleen maar op vooruit gaan en een kind van een stel er alleen maar op achteruit gaan. Dus welke problematiek ontkennen wij BAM-moeders dan?

Overigens blijkt uit datzelfde onderzoek dat BAM-moeders maar zelden alleen ouderen. Ze zorgen voor een stabiel netwerk van liefdevolle mede-opvoeders. Bij uitstek zijn BAM-moeders vrouwen die het belang van hun kind voorop stellen en het gezegde "It takes a village to raise a child" (Ghandi) ter harte nemen.

Kunnen we nu dan eindelijk terug gaan naar de essentie van dit topic: als BAM-moeders ervaringen met elkaar uitwisselen?
Alle reacties Link kopieren
Frizz, wat naar om mee te maken! Extra heftig om er dan alleen voor te staan. Gelukkig gaat het nu weer beter! Hoe is het verder met jullie?

Rosings, ik snap je gevoel. Ik had ook niemand waar ik dat perse mee wilde delen. Nogmaals, je bent echt niet verplicht iemand bij je te hebben als je dat echt niet ziet zitten. Ik had mijn moeder en zus op stand-by, die kon ik 24 uur per dag bellen en dan zouden ze komen en indien nodig blijven. Bleek niet nodig, kon het prima alleen af.
Alle reacties Link kopieren
L0t schreef:
16-07-2017 22:04
Een kind ontstaat uit een vader en een moeder. Ik vind het gek om 50% daarvan te ontkennen.

Laatst nog een hele rel geweest over zaaddonoren. Tja, het is maar wat je (niet) wil zien.

Ontkenning van deze problematiek lijkt me in elk geval niet handig als bam.
Het wordt toch helemaal niet ontkend? Ik denk alleen dat die problematiek mss vergelijkbaar is met het risico dat een vader en moeder in een (v)echtscheiding terechtkomen: de kans bestaat, maar je hoeft er niet vanuit te gaan, want in de meeste gevallen gaat het gewoon prima.

Hoe zie je dit trouwens bij lesbische stellen? Wel 2 liefhebbende ouders, maar niet allebei de biologische ouders.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
En dan natuurlijk nog wat Frizz en Chica zeggen: de onderzoeken die tot nu toe gedaan zijn wijzen erop dat BAM-kinderen het minstens zo goed doen als kinderen die bij hun beide biologische ouders opgroeien.
Kinderen die een scheiding meemaken doen het vaak (een periode) duidelijk slechter.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Maar als alleenstaande ouder kun je natuurlijk ook een relatie krijgen, die weer uitgaat. Sterker nog die kans is zeer reëel aanwezig. Je bent geen non. Juist als je nog geen duurzame relatie hebt, is de kans groot dat je wel iemand treft met alle risico's van dien. Daar horen dan weer problemen bij zoals in een samengesteld gezin. Die man is immers niet de vader en heeft misschien ook al kinderen.

Kinderen van alleenstaande ouders zijn dus zeker niet gevrijwaard van de negatieve effecten die een scheiding met zich mee kan brengen.
Alle reacties Link kopieren
L0t schreef:
16-07-2017 23:15
Maar als alleenstaande ouder kun je natuurlijk ook een relatie krijgen, die weer uitgaat. Sterker nog die kans is zeer reëel aanwezig. Je bent geen non. Juist als je nog geen duurzame relatie hebt, is de kans groot dat je wel iemand treft met alle risico's van dien. Daar horen dan weer problemen bij zoals in een samengesteld gezin. Die man is immers niet de vader en heeft misschien ook al kinderen.

Kinderen van alleenstaande ouders zijn dus zeker niet gevrijwaard van de negatieve effecten die een scheiding met zich mee kan brengen.
Joh, je hebt hartstikke gelijk meid.
Alle reacties Link kopieren
Chica-1983 schreef:
16-07-2017 22:26
Frizz, wat naar om mee te maken! Extra heftig om er dan alleen voor te staan. Gelukkig gaat het nu weer beter! Hoe is het verder met jullie?

Rosings, ik snap je gevoel. Ik had ook niemand waar ik dat perse mee wilde delen. Nogmaals, je bent echt niet verplicht iemand bij je te hebben als je dat echt niet ziet zitten. Ik had mijn moeder en zus op stand-by, die kon ik 24 uur per dag bellen en dan zouden ze komen en indien nodig blijven. Bleek niet nodig, kon het prima alleen af.
Oh en ergens tussendoor, toen het ziekte was wat de klok sloeg, had ik zelf ook longontsteking. Dat was dus allemaal niet zo fraai.

Verder gaat het echt heerlijk eigenlijk. Ik heb zo'n prachtige vent en ik geniet me suf. Hoe is het met jou en je meisje?
Frizz schreef:
16-07-2017 23:25
Joh, je hebt hartstikke gelijk meid.
Fijn dat je het toegeeft.
Alle reacties Link kopieren
OMG L0t, je bent als een hond met een bot, je laat niet los hè. Je mening is duidelijk, wij (BAMmers) delen die mening niet, en wij hebben hier durf ik te zeggen meer over gelezen en nagedacht dan jij gezien je argumentatie.
Waarom heeft dit zo jouw interesse, wat raakt dit in jou? Of is het simpelweg dat het afwijkt van jouw wereldbeeld? Of dat je heel graag bevestigd wil worden in jouw zogenaamde superieure keuzes in het leven? Misschien interessant om voor jezelf eens over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
L0t schreef:
16-07-2017 23:15
Maar als alleenstaande ouder kun je natuurlijk ook een relatie krijgen, die weer uitgaat. Sterker nog die kans is zeer reëel aanwezig. Je bent geen non. Juist als je nog geen duurzame relatie hebt, is de kans groot dat je wel iemand treft met alle risico's van dien. Daar horen dan weer problemen bij zoals in een samengesteld gezin. Die man is immers niet de vader en heeft misschien ook al kinderen.

Kinderen van alleenstaande ouders zijn dus zeker niet gevrijwaard van de negatieve effecten die een scheiding met zich mee kan brengen.
Lees jij eigenlijk wel? En probeer je dan ook tot je te laten doordringen wat je leest?
Jij kunt je blijkbaar echt niet voorstellen dat er mensen zijn die gelukkiger zijn zonder relatie.
Al mijn BAM-vriendinnen (en dat zijn er aardig wat) hebben voor het BAM-schap gekozen omdat ze geen relatie willen. En ze zijn ook allemaal nog steeds relatievrij, de meesten tot volle tevredenheid.
En áls er al een relatie zou komen, dan toch hooguit een lat-relatie, waardoor de thuissituatie voor het kind nog steeds stabiel is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
16-07-2017 23:25
Joh, je hebt hartstikke gelijk meid.
Frizz, doe es niet zo verstandig. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Verstandig? L0t wil het toch allemaal niet horen. Dan deel ik liever ervaringen of help ik een TO met vragen.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
17-07-2017 08:12
Verstandig? L0t wil het toch allemaal niet horen. Dan deel ik liever ervaringen of help ik een TO met vragen.
Verstandig dus.
Ik blijf hopen dat L0t het op een gegeven moment gaat begrijpen. :facepalm:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Mijn beste vriend is een (enig) BAM kind. Het maakt dat hij een hele intense band heeft met zijn moeder, wat zijn voor- en nadelen heeft. Opzich is ie wel blij dat zijn moeder nu naar Italie is verhuisd, zodat er wat meer luchtigheid zit in de relatie en ze elkaar minder op de kast jagen. Hij heeft wel een beetje een moedercomplex, en een vadercomplex, maar goed, dat heb ik opzich ook met twee ouders. Het is normaal voor hem en hij wilde ook niet anders. Wat je merkt is dat hij ook enorm hecht is met een tante, en zijn hond, die een soort tweede moeder en broertje voor hem zijn geweest. Dus dat wou ik meegeven, dat het verrijkend is om ook verdieping in andere (familie)relaties te stimuleren.
Alle reacties Link kopieren
Och waarom?
Er zijn altijd mensen die de keuzes van een ander afkeuren. Zo'n discussie hier maakt alleen maar dat het moeilijker is je kwetsbaar op te stellen hier. En je zal maar net met vragen of onzekerheden zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven