Schermpjes en kinderen: argumenten uit wetenschap?

29-01-2018 13:55 206 berichten
Alle reacties Link kopieren
Altijd weer discussie met manlief over schermtijd.
Regel hier is voor kids van 7 5 en 3: va 17-18 tv kijken. Oudste mag i.p.v. tv drie keer per week dan 30 min gamen op iPad.. verder af en toe in vak een leuke film of op een druilerige dag maar verder niet.
Veel ouders om ons heen hanteren een soepeler beleid waarbij oudste bij vriendje speelt en ze 2 uur gamen... I.p.v. spelen. Word ik niet blij van..
Ouders die ‘ smorgens uitslapen en kinderen van 07-09 voor tv zetten...
Ik vind het soms wat verwaarlozend aandoen. Ouders te druk en lekker gemakkelijk kind voor schermpje zetten. Of ben ik nu te hoogeisend en kritisch?

Het is toch aangetoond dat schermpjes niet goed zijn? Voor kids is buitenspelen, creativiteit toch veel leerzamer, boeken lezen samen spelen etc? En dan hebben we het nog niet eens over bijziendheid ...?

Man vindt mijnte streng op dit gebied.. maakt het lastig. Hebben jullie op basis van wetenschap argumenten voor of tegen? Artikelen?
Eze schreef:
30-01-2018 14:17
Hoezo? Wij hebben wel eens bedtijden vervroegd als een kind ineens weer meer slaap nodig had en schermtijd ingeperkt als het na een periode met prestweer weer meer buitenspeel weer werd. Kan prima.
Natuurlijk kan dat.
In de vakanties is het ook allemaal veel losser.
Toen ik zelf kind was, ging ik in het weekend altijd voor de tv zitten toen mijn ouders nog sliepen. ’s Avonds keek ik in de week elke dag naar Sesamstraat, het kinderjournaal, en nog veel meer. Ik weet nog goed dat ik eerst altijd mijn huiswerk netjes moest maken, maar dat ik dan gerust nog een paar uurtjes tv mocht kijken. Heb ik er slechte ogen aan overgehouden? Helemaal niet! Ben ik antisociaal geworden omdat ik soms tv keek in plaats van buiten te spelen? Helemaal niet! Ben ik dommer geworden van tv te kijken? Helemaal niet. Als mijn dochter van 2 nu tv kijkt, dan zie ik dat zij daar alleen maar blij van wordt. Als ze op mijn tablet een spelletje probeert te spelen, dan ben ik best wel trots dat zij al weet hoe het moet. Kinderen groeien vandaag de dag op met elektronische apparaten, dat is nu eenmaal zo. Men moet meegaan met zijn tijd... Toch betekent dit niet dat buitenlucht, omgang met andere kinderen en educatieve spelletjes niet belangrijk zijn. Het gaat er enkel om om een evenwicht te vinden en in dit opzicht ben ik ervan overtuigd dat mijn kind zal opgroeien tot een volwassen meid die in alles een evenwicht zal vinden.
Eze schreef:
30-01-2018 14:17
Hoezo? Wij hebben wel eens bedtijden vervroegd als een kind ineens weer meer slaap nodig had en schermtijd ingeperkt als het na een periode met prestweer weer meer buitenspeel weer werd. Kan prima.
Natuurlijk kan dat. Maar als de norm op een gemiddeld genomen dag al heel hoog ligt, dan blijft het lastig om dat terug te schroeven als ze het eenmaal gewend zijn, dus ik bouw het liever gewoon rustig op. Ik vind het ook niet nodig voor een 4jarige dat de TV of tablet de hele dag aanstaat, maar als anderen dat wél willen moeten ze dat lekker doen. Iedereen voedt zijn kind op zoals ie dat zelf het beste acht.
Het voordeel is dat wanneer je niet zo enorm rigide omgaat met dit soort dingen, maar zorgt dat je het kan onderbouwen waarom het de ene keer langer mag en de andere keer helemaal niet, het allemaal veel soepeler verloopt.
Hier is zoontje ook niet op de hoogte van de tijden die ik aanhou. Voor hem lijkt het allemaal heel flexibel, maar voor mezelf hou ik wel tijden aan. Juist omdat ik het zelf soms ook wel een heel lekker idee vind om de TV als oppas te gebruiken. Maar daar is ie niet voor. Dus die regel van alleen TV tijdens het koken is net zo goed voor mezelf als voor zoontje :biggrin:
Madre schreef:
29-01-2018 21:16
Ah joh, die komt zichzelf nog tegen.
Die kinderen gaan zich op een gegeven moment echt wel verzetten hoor...
Dat wordt echt lachen als die de puberteit inschieten.
Gaat ze nog héél wat beleven dan. Zal de rust in huis niet ten goede komen.

Ik heb er hier thuis nooit een probleem van gemaakt. Zoon en dochters Engels zijn uitmuntend dankzij de Engelstalige spelletjes en sites.
Zoon hier studeert toevallig óók voor fysicus, ( Knuffelheks :high5: ) ,dochter wil de verpleging in.
En als ik ergens niet uitkom met computer, kan ik mooi hun hulp inroepen.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Moiren’ schreef:
30-01-2018 16:17
Het voordeel is dat wanneer je niet zo enorm rigide omgaat met dit soort dingen, maar zorgt dat je het kan onderbouwen waarom het de ene keer langer mag en de andere keer helemaal niet, het allemaal veel soepeler verloopt.
Het is als ouder toch ook niet leuk om daar zo politieagent over te moeten spelen?
Frizz schreef:
30-01-2018 21:20
Het is als ouder toch ook niet leuk om daar zo politieagent over te moeten spelen?
Lijkt mij ook niet. En ik zou het spuugzat zijn om elke keer op de klok te moeten letten.
Frizz schreef:
30-01-2018 21:20
Toch zie ik hier de laatste tijd wel een emorme omslag in op Viva. Ik ben hier best wat keren met allemaal 'wetenschappelijke' artikelen om de oren geslagen omdat ik geen strikte schermtijden hanteerde.
En ineens (b)lijkt dat nu de Viva-norm te zijn.

dat gaat me met zwemles ook nog wel lukken
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
30-01-2018 22:07
Toch zie ik hier de laatste tijd wel een emorme omslag in op Viva. Ik ben hier best wat keren met allemaal 'wetenschappelijke' artikelen om de oren geslagen omdat ik geen strikte schermtijden hanteerde.
En ineens (b)lijkt dat nu de Viva-norm te zijn.

dat gaat me met zwemles ook nog wel lukken
TO wil (anderen voor haar laten) shoppen in resultaten van wetenschappelijk onderzoek om een ruzie met haar man te winnen. Daar was de vivagoegemeente acht (of zo) jaar geleden, toen deze TO die zelf niet zoeken kan voor het eerst opdook, ook al niet voor te porren.
Het was onlangs nog op het nieuws dat kinderen steeds vaker een brilletje dragen door de schermpjes... En je zit ook lang stil dus lichamelijk zal veelvuldig schermpjes gebruiken echt niet goed zijn.

Verbieden vind ik onzin, maar kritisch zijn over het schermjesgebruik lijkt me heel goed.
nina1966 schreef:
29-01-2018 18:48
Waarom vraag je om argumenten uit wetenschap? Omdat je die zelf niet kon vinden? Simpel, die zijn er ook niet. Er is nog steeds niet onomstotelijk aangetoond dat schermtijd schadelijk is.
En ja je doet je kinderen wel degelijk te kort. Straks op school vraagt de juf iets te doen, de hele klas snapt dat en kan dat behalve jouw kinderen. Leuk hoor bijles voor iets dat de anderen al jaren geleden konden.
Wat een flauwekul. Bijles omdat je kind niet bekend is met de ipad of Enzo Knol. Het is allereerst binnen heel korte tijd te "leren" en daarnaast zet je je kinderen ook niet op bijles omdat die niet met een Lolobal kan spelen en alle andere kinderen en de juf er wel mee bekend zijn. (maar het is zo goed voor de ontwikkeling. Neeeeee er is zoveel goed voor de ontwikkeling en noodzaak is er niet.)

Ouders laten zich teveel beinvloeden door commercie.
SiaKhalifa schreef:
31-01-2018 17:37
Het was onlangs nog op het nieuws dat kinderen steeds vaker een brilletje dragen door de schermpjes... En je zit ook lang stil dus lichamelijk zal veelvuldig schermpjes gebruiken echt niet goed zijn.

Verbieden vind ik onzin, maar kritisch zijn over het schermjesgebruik lijkt me heel goed.
Volgens mij is iedereen op dit topic kritisch (en gewoon rl om me heen ook).
Behalve TO.
Moiren’ schreef:
31-01-2018 17:51
Volgens mij is iedereen op dit topic kritisch (en gewoon rl om me heen ook).
Behalve TO.
Nee het verbaast me ten zeerste hoe weinig kritisch en gemakkelijk de meesten van jullie met schermpjes omgaan...
Hier in de,klas een kind die een spelcomputer voor 8e verjaardag krijgt. Wat een idiotie. Maar goed, zal wel aan mij liggen..
keuteltje schreef:
02-03-2018 21:02
Nee het verbaast me ten zeerste hoe weinig kritisch en gemakkelijk de meesten van jullie met schermpjes omgaan...
Hier in de,klas een kind die een spelcomputer voor 8e verjaardag krijgt. Wat een idiotie. Maar goed, zal wel aan mij liggen..
Dat duurde lang.

Maar ligt idd aan jou.

Mijn kind kreeg zijn eerste kinderspelcomputer toen ie 4 was.

David Dunning
keuteltje schreef:

Ja we kunnen niet allemaal zo fantastisch zijn als jij.

Maar ik kan dan weer wel googlen.
keuteltje schreef:
Met 8 pas? Ook zielig.

Onvoorstelbaar dat iemand die de personificatie van domheid zoveel kritiek heeft op anderen.
Ik vind het echt bizar maar dan zal ik wel weer elitair zijn ;-/
keuteltje schreef:
02-03-2018 22:00
Elitair? Juist niet.

David Dunning
keuteltje schreef:
Nee joh.
keuteltje schreef:
Verre van, wees gerust.
Schermpjes zijn slecht bij langdurig gebruik. (Bril, overgewicht, algemeen te weinig beweging)

Waar de grens ligt, is wetenschappelijk waaarschijnlijk nog niet vastgesteld.

Vroeger op school gaven wij elkaar briefjes, zei de leraar dat we moesten stoppen of stopten we omdat het einde schooltijd was.
Nu met de schermpjes is het een stuk lastiger om met wat je ermee doet te stoppen.

Zolang je kind niet “verslaafd” is zal het vast geen probleem zijn.
Elitair is het zeker niet. schermpjes = informatie, we leven in een informatiemaatschappij, dus als je je kinderen niet de vrijheid geeft om hun digitale ontdekkingstocht op hun eigen manier uit te voeren, beperk je ze.

Ik heb nog wel een vraag voor ouders hier: als ik om me heen kijk, dan doen juist die kinderen die op allerlei gebieden beperkt werden (geen suiker, geen snoep, weinig schermtijd, strikte bedtijden, strikte regelgeving omtrent wat er dan op die boterham moest zitten, verplicht buitenspelen etc.) het een stuk minder goed in hun pubertijd dan andere kinderen - en dan met name op zaken zoals prestatie (meer faalangst, onzekerder) en openheid (vaak vrij stiekem richting hun ouders, waardoor die geen idee meer hebben waar ze mee bezig zijn). Is dat een vooroordeel van mij, of toeval desnoods? Hoe ervaren jullie dat?
Als je altijd anderen voor je laat googlen kom je zelf ook niet aan je maximale schermtijd. Zo doe ik dat dan weer niet, ik ben niet elitair genoeg denk ik.
Stressed is just desserts spelled backwards
keuteltje schreef:
29-01-2018 20:21
Amen!
:rofl:

Is dit nou serieus een reactie op jezelf?

Je maakt het steeds bonter.

En ja hoor, mijn kinderen krijgen 's ochtends een schermpje. Niet de hele ochtend, maar wel totdat ik uit de kreukels ben. En ze spelen buiten, puzzelen, knutselen, rennen door het huis. Maar ze mogen ook iPad kijken of op de iPad een spelletje doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven