nieuwe donorwet

31-01-2018 07:56 1238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben je voor of tegen de nieuwe donorwet?

Hier vind je meer informatie:

https://nos.nl/artikel/2132443-elf-vrag ... orwet.html

Zelf ben ik VOOR!

Ben je voor of tegen de nieuwe donorwet?

Totaal aantal stemmen: 284

Voor! (53%)
Tegen! (41%)
Maakt me niet uit. (6%)
Sophiever schreef:
14-02-2018 12:16
Dat kan best met een paar organen minder. De overledene is toch aan allerlei kanten aan elkaar vastgenaaid als ze opgebaard liggen.

Daar gaat het niet om. Eerst wordt de familie ingevlogen.
MarindaH schreef:
14-02-2018 12:26
Daar gaat het niet om. Eerst wordt de familie ingevlogen.
Ik heb het erover dat je waardig afscheid kunt nemen van een persoon ookal mist er een orgaan.
https://www.ad.nl/politiek/meer-dan-30- ... ~a702acb5/
"Meer dan 30.000 nieuwe nee-registraties na akkoord donorwet"
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Maaique schreef:
31-01-2018 07:58
Ik vind eigenlijk dat je vanzelf donor moet zijn en als je echt bezwaar hebt je je hiervoor kan afmelden. Óf als je geen donor bent, je ook geen organen mag ontvangen.

Aanvulling: deze wet is beter dan niets
Als er geen nadelen zouden kleven aan orgaandonotie dan zou het vanzelfsprekend moeten zijn. Als je donor bent word je 'in leven gehouden' en je krijgt een verdoving als ze de organen weg nemen. Je zou er toch niets van voelen, maar is dat zo? Waarom dan die verdoving?

Aanvullling; Deze wet kost miljoenen alleen al om de mensen te informeren.

ps.word iemand dan niet net iets te snel hersendood verklaard als ze dringend zitten te wachten op een orgaan?
fleurtje_5 wijzigde dit bericht op 14-02-2018 12:50
Reden: ps toegevoegd
10.24% gewijzigd
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
ghostbird schreef:
14-02-2018 12:13
Ook heeft het geholpen dat Ada Gerkens ondanks haar principiële bezwaren tegen het wetsvoorstel thuis bleef wegens politieke redenen, want net die ene tegenstem had wederom het verschil kunnen maken tussen wel en niet aannemen van het wetsvoorstel. Best triest als je niet bij machte bent om je persoonlijke mening te uiten. In de volkmond heet dat ook hersendood.
Dat vind ik ook een beetje onsmakelijk, ja.

Maar gelukkig heeft het dit keer geen gevolgen gehad. Als Ada Gerkens van de SP wel was komen opdagen en tegen had gestemd, was het 38 voor en 37 tegen geweest.
ghostbird schreef:
14-02-2018 12:35
Daarentegen er zijn er automatisch een paar miljoen bij :muziek:
redbulletje schreef:
14-02-2018 12:07
Dus je hebt schijt aan je nabestaanden als zij een waardig afscheid van je willen?
Wat heeft mijn donorschap te maken met een waardig afscheid?
MarindaH schreef:
14-02-2018 12:15
Denk je dat ze snel gaan oogsten voor de familie is ingelicht dat je in het ziekenhuis ligt?
Ja, dat denk ik. Als ze wachten tot ik koud ben is het te laat.
ardni schreef:
14-02-2018 12:11

Wellicht snap ik niet hoe het werkt. Ik sta al jaren geregistreerd als donor, ik vind het belangrijk en ik weet zeker dat mijn man die wens respecteert.

Als ik niet getrouwd was geweest, dan zouden wettelijk gezien mjjn ouders het laatste woord hebben.

Die zouden nooit kiezen voor orgaandonatie, ook al zouden ze daarmee tegen mijn wens ingaan.
Hoe werkt dat dan?

Ik heb geen tijd om het allemaal volledig te volgen dus wellicht is het een domme vraag.
Zoals ik het begrepen heb, zou de wens van jouw ouders (als je niet getrouwd bent) dan inderdaad de doorslag geven. En worden er dus geen organen bij jou verwijderd als je ouders daar onoverkomelijke bezwaren tegen hebben.

Maar pin me er niet op vast.
ghostbird schreef:
14-02-2018 12:35
Wow, 30.000 mensen die geen donor willen zijn. Prima toch, dat dat nu vastligt? Ook al komen er 10.000.000 mensen bij die nee zeggen, dan nog is er een enorme winst qua aantal potentiële donoren.
ghostbird schreef:
14-02-2018 12:20
Over een tijdje zullen de meeste tegenstanders van de grote menigte zich wel neerleggen bij deze wet, want de Spanjaarden en de Belgen deden dat ook.
En Nederlanders zijn precies als Spanjaarden, met dezelfde normen en waarden, dat staat allemaal in de krant.
Dat denk ik ook.
En ik denk dat vervolgens 'men' (voorstanders, artsen, politiek) beter zijn best moet gaan doen om de bezwaren van mensen die nu nog nee zeggen (zowel potentiële donoren als nabestaanden) serieus te nemen en daar iets anders mee te doen dan het afdoen als lui, ongeïnteresseerd, ongeïnformeerd en dom. Als dat lukt zou er zowaar echte donorwinst kunnen komen. Want nu zeggen mensen die met mitsen en maren best ja zouden willen zeggen dus nee.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
julius schreef:
14-02-2018 12:51
Uit "Wat moet je weten over hersendood bij orgaandonatie" Plusonline:

2 Waarom wordt het lichaam kunstmatig beademd?

Omdat een aantal organen die geschikt zijn voor donatie alleen of veel beter gebruikt kunnen worden als ze worden verwijderd uit een lichaam waarin het bloed nog zolang mogelijk stroomt. Alleen van een hersendode donor kunnen alle organen, dus ook het hart, gebruikt worden.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
feow schreef:
14-02-2018 12:55
Dat denk ik ook.
En ik denk dat vervolgens 'men' (voorstanders, artsen, politiek) beter zijn best moet gaan doen om de bezwaren van mensen die nu nog nee zeggen (zowel potentiële donoren als nabestaanden) serieus te nemen en daar iets anders mee te doen dan het afdoen als lui, ongeïnteresseerd, ongeïnformeerd en dom. Als dat lukt zou er zowaar echte donorwinst kunnen komen. Want nu zeggen mensen die met mitsen en maren best ja zouden willen zeggen dus nee.
Ze zijn bezig met een grote informatiecampagne om draagvlak te creëren.
julius schreef:
14-02-2018 12:51

Je snapt het hele proces niet denk ik. Je ligt aan de machines, die houden je in leven. Zonder machines kunnen ze ook geen hersendood concluderen. Nadat je organen getransplanteerd zijn, worden de machines losgekoppeld. Dan ga je dood.
feow schreef:
Dat denk ik ook.
Ik las in de krant dat er een enorme voorlichtingscampagne gaat komen die ook na de invoering van de wet in 2020 (?) nog doorloopt.

Ook ik denk dat er best veel mensen zijn die tegen zijn om redenen die gewoon niet kloppen. Dat lees je al in dit topic waar obscure quotes worden aangehaald om “aan te tonen” dat de overheid aan orgaanroof doet.

Maar er is volgens mij ook een flinke groep die wel doordacht tegen is. Die mensen moet je dan wel met rust laten en hun keuze respecteren.
Fleurtje_5 schreef:
14-02-2018 12:44

ps.word iemand dan niet net iets te snel hersendood verklaard als ze dringend zitten te wachten op een orgaan?
Dat vraag ik mij dus ook af.
Wat als Amalia ineens een hart nodig heeft en iemand met een geschikt hart heeft een twijfelachtige toestand?
PowerCube schreef:
14-02-2018 12:46
Dat vind ik ook een beetje onsmakelijk, ja.

Maar gelukkig heeft het dit keer geen gevolgen gehad. Als Ada Gerkens van de SP wel was komen opdagen en tegen had gestemd, was het 38 voor en 37 tegen geweest.
O ja. :$ :whistle: Echt een bewonderenswaardige spitsroedeloper, die Dijkstra.
nessemeisje schreef:
14-02-2018 12:48
Daarentegen er zijn er automatisch een paar miljoen bij :muziek:
Met geluk en pas in de zomer van 2020.
ghostbird schreef:
14-02-2018 13:17
O ja. :$ :whistle: Echt een bewonderenswaardige spitsroedeloper, die Dijkstra.
Ja echt hè?
In de Tweede Kamer 1 zetel verschil en dan alleen omdat iemand die tegen zou stemmen, de trein had gemist. In de Eerste Kamer ook een zeer kleine minderheid meerderheid, terwijl er ook nog iemand tegen had willen stemmen maar in een partij zit waar je geen eigen mening mag hebben.
anoniem_294999 wijzigde dit bericht op 14-02-2018 13:30
2.12% gewijzigd
redbulletje schreef:
14-02-2018 12:07
Dus je hebt schijt aan je nabestaanden als zij een waardig afscheid van je willen?
Of heb je als nabestaanden schijt aan de hersendode naaste, die in leven bepaald heeft dat hij/zij orgaandonor wil zijn?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
feow schreef:
Dat denk ik ook.
Mee eens.

Als er echt meer mensen 'ja' moeten zeggen, dan helpt deze wet niet echt, goede voorlichting wel. De voorlichting die ik tot nu toe tegenkom is heel erg 'ja of ja'. Met jubelverhalen van mensen met een donororgaan. Het gaat nauwelijks in op bezwaren die mensen hebben.
Er was (of misschien is ie er nog steeds wel) een website 'jaofnee.nl' die zo ontzettend 'ja' was dat ie beter 'jaofja.nl' had kunnen heten.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Flashy schreef:
14-02-2018 13:12
Dat vraag ik mij dus ook af.
Wat als Amalia ineens een hart nodig heeft en iemand met een geschikt hart heeft een twijfelachtige toestand?
Voor Amalia willen ze vast wel een uitzondering maken. Maar nee, ik zou niet zover willen gaan door ziekenhuizen in het algemeen te wantrouwen. Ik kom er niet graag, maar dat is geen vertrouwenskwestie.
tonkje schreef:
14-02-2018 13:27
Mee eens.

Als er echt meer mensen 'ja' moeten zeggen, dan helpt deze wet niet echt, goede voorlichting wel. De voorlichting die ik tot nu toe tegenkom is heel erg 'ja of ja'. Met jubelverhalen van mensen met een donororgaan. Het gaat nauwelijks in op bezwaren die mensen hebben.
Er was (of misschien is ie er nog steeds wel) een website 'jaofnee.nl' die zo ontzettend 'ja' was dat ie beter 'jaofja.nl' had kunnen heten.
Het probleem met ontzettend graag ja willen is dat je uitgaat van een nee.

Dijkstra's donorwet draait dit begrip om en zegt, wij willen ontzettend graag ja hebben, dus is het ja, tenzij mensen kenbaar maken dat het nee is.
anoniem_327565 wijzigde dit bericht op 14-02-2018 13:47
11.58% gewijzigd
ghostbird schreef:
14-02-2018 13:36
Het probleem met ontzettend graag ja willen is dat je uitgaat van een nee.
De mensen die toch al ja zeggen hoef je natuurlijk ook niet meer te overtuigen.
Al is goede voorlichting natuurlijk voor iedereen meegenomen.
Zelf vind ik het een kleine moeite om mijn keuze vast te leggen. Even nagekeken en blijk dat al in '98 te hebben gedaan (een 'nee').
Maar mensen als mijn buurvrouw, die nog betaalkaarten gebruikt om over te schrijven, die nog nooit iets online heeft gedaan, zal zich echt niet registreren en wordt dus in principe donor.
Dat is dus de, in mijn ogen, twijfelachtige winst van deze wet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven