Gemeenteraadsverkiezingen 2018
woensdag 21 maart 2018 om 11:56
Wie heeft er al gebruik gemaakt van zijn democratisch recht vandaag?
En weet je ook wat er een beetje speelt binnen je gemeentegrenzen of krijg je hoogstens de verkiezingsposter mee?
TO trapt af: ik heb al gestemd, dat kon op mijn werk (ik werk in mijn woonplaats) en heb in mijn werk veel te maken met de gemeenteraad en de wethouders. Ik ben dus erg benieuwd naar de uitslag.
Ik heb op een lokale partij gestemd, ze doen het niet slecht in mijn gemeente en ik heb de afgelopen tijd wat gemeenteraadsvergaderingen meegemaakt waarin ik de raadsleden in actie heb gezien.
En weet je ook wat er een beetje speelt binnen je gemeentegrenzen of krijg je hoogstens de verkiezingsposter mee?
TO trapt af: ik heb al gestemd, dat kon op mijn werk (ik werk in mijn woonplaats) en heb in mijn werk veel te maken met de gemeenteraad en de wethouders. Ik ben dus erg benieuwd naar de uitslag.
Ik heb op een lokale partij gestemd, ze doen het niet slecht in mijn gemeente en ik heb de afgelopen tijd wat gemeenteraadsvergaderingen meegemaakt waarin ik de raadsleden in actie heb gezien.
woensdag 21 maart 2018 om 12:56
Ik ga straks even stemmen. Wilde op partij van de dieren stemmen maar helaas die zijn er niet lokaal. Hier gemeentelijk kom ik het meest in de buurt van de PVDA dus stem daarop.
En tja ik ben nog steeds niet uit over de sleepwet. Ben ook bang dat ik mijn mening vorm nav fake nieuws. Vind het een lastige.
En tja ik ben nog steeds niet uit over de sleepwet. Ben ook bang dat ik mijn mening vorm nav fake nieuws. Vind het een lastige.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
woensdag 21 maart 2018 om 12:59
Ik heb vanochtend vroeg gestemd. Eerlijk gezegd ben ik niet zo partij-getrouw en stem elke keer op een partij die me op dat moment het beste ligt en waarvan ik me het meeste kan vinden in de standpunten. Van SP tot VVD tot D66, PvdA en PvdD: ik heb op bijna elke partij wel een keertje gestemd. (al sluit ik uit ooit op DENK of een andere gelovige partij te stemmen)
Dit keer is het een lokale partij geworden. Uit de stemwijzer kwam dat ik me het meest kon vinden in hun standpunten en ik ken een aantal leden die op die lijst staan. Daarnaast hebben ze de afgelopen jaren veel goeds gedaan voor de stad en dat zijn heel andere dingen waar de landelijke politiek heen wil, dus het werd lokaal.
En ik heb tegen de sleepwet gestemd. Niet dat ik de illusie heb dat Rutte en co daar zo onder de indruk van zullen zijn, maar meer om voor een keertje mijn stem te kunnen laten horen over privacy. Ik heb ook niet het idee dat die hele sleepwet het allemaal zo veel veiliger gaat maken. Eerder onveiliger en ik heb echt de pest aan de wereld waar we nu in leven.
Dan maar een ouwe sok, maar ik kan echt verlangen naar de vrij- en blijheid uit de jaren 90.
Dit keer is het een lokale partij geworden. Uit de stemwijzer kwam dat ik me het meest kon vinden in hun standpunten en ik ken een aantal leden die op die lijst staan. Daarnaast hebben ze de afgelopen jaren veel goeds gedaan voor de stad en dat zijn heel andere dingen waar de landelijke politiek heen wil, dus het werd lokaal.
En ik heb tegen de sleepwet gestemd. Niet dat ik de illusie heb dat Rutte en co daar zo onder de indruk van zullen zijn, maar meer om voor een keertje mijn stem te kunnen laten horen over privacy. Ik heb ook niet het idee dat die hele sleepwet het allemaal zo veel veiliger gaat maken. Eerder onveiliger en ik heb echt de pest aan de wereld waar we nu in leven.
Dan maar een ouwe sok, maar ik kan echt verlangen naar de vrij- en blijheid uit de jaren 90.
woensdag 21 maart 2018 om 13:15
z-u-s schreef: ↑21-03-2018 12:34Ik kijk meestal terug, dus niet wat er in het verbale geweld voorafgaand aan de verkiezingsdag allemaal geroepen wordt, maar hoe er is gestemd in de jaren daarvoor. Bij de vorige landelijke verkiezingen was daar een mooie tool voor.
Nu PvdD. Heeft goeie dingen gedaan in mijn gemeente de afgelopen paar jaar. En tegen de sleepwet.
Hele goede en voor mij de reden dat ik waarschijnlijk blanco ga stemmen. Er is veel gedoe geweest in de partij waar ik de laatste keer op heb gestemd en daar hou ik niet van. Je moet bezig zijn met besturen, niet met onderlinge onenigheidjes. Christelijke partijen zijn geen optie omdat ik vind dat geloof niet thuishoort in de politiek. De rechtse partijen willen dingen die ik niet wil. En dan blijven er nog wat linkse partijen over die naar mijn mening teveel "de gewone man" willen pamperen. En dan vind ik ook nog dat onze plaatselijke politiek zich veel teveel bezighoudt met maar een heel klein deel van onze stad en de buitenwijken (waar ik woon) totaal links laat liggen. Niet stemmen is geen optie, dus dan maar blanco.
woensdag 21 maart 2018 om 13:31
Ik ga vanmiddag stemmen, weet alleen nog niet zeker op wie.
Twijfel nog tussen VVD en een lokale partij. Ik ga denk ik voor de lokale partij maar het staat me een beetje tegen dat ze zich oorspronkelijk (ook in naamgeving) richten op één van de dorpen in mijn gemeente (en dat is niet de mijne). Beetje rare redenering maar daarom ben ik er dus nog niet helemaal uit.
Ik stem niet voor het referendum. Ik ben tegen referenda en heb er nog nooit op één gestemd. Ga ik nu geen verandering in brengen alleen maar omdat het tegelijk is.
Twijfel nog tussen VVD en een lokale partij. Ik ga denk ik voor de lokale partij maar het staat me een beetje tegen dat ze zich oorspronkelijk (ook in naamgeving) richten op één van de dorpen in mijn gemeente (en dat is niet de mijne). Beetje rare redenering maar daarom ben ik er dus nog niet helemaal uit.
Ik stem niet voor het referendum. Ik ben tegen referenda en heb er nog nooit op één gestemd. Ga ik nu geen verandering in brengen alleen maar omdat het tegelijk is.
woensdag 21 maart 2018 om 13:32
Ik heb ook op een lokale partij gestemd. Landelijk stem ik altijd op dezelfde partij, maar hier in mijn stad vind ik een lokale partij toch beter passen.
En voor de sleepwet heb ik niet gestemd: ik heb domweg de kennis niet om in te schatten wat de gevolgen van een dergelijk wetsvoorstel zijn en kies er daarom voor om erop te vertrouwen dat onze gekozen volksvertegenwoordigers die inschatting voor mij kunnen maken. Principekwestie tegen referenda, dus.
Hebben jullie nog opvallende dingen meegekregen in de verkiezingsstrijd? Hier zie ik veel partijen schermen met een punt waarvan ik nog nooit last heb gehad, noch doorhad dat anderen dat wel hadden. Weer wat geleerd.
En voor de sleepwet heb ik niet gestemd: ik heb domweg de kennis niet om in te schatten wat de gevolgen van een dergelijk wetsvoorstel zijn en kies er daarom voor om erop te vertrouwen dat onze gekozen volksvertegenwoordigers die inschatting voor mij kunnen maken. Principekwestie tegen referenda, dus.
Hebben jullie nog opvallende dingen meegekregen in de verkiezingsstrijd? Hier zie ik veel partijen schermen met een punt waarvan ik nog nooit last heb gehad, noch doorhad dat anderen dat wel hadden. Weer wat geleerd.
woensdag 21 maart 2018 om 13:32
Ik ga vanavond stemmen en stem vvd.
De lokale partij is hier de afgelopen 4 jaar veels te groot geweest en had daardoor bijna overal het laatste woord over omdat ze gewoon erg veel zetels hadden.
Dat heeft de stad hier niet ten goede gedaan. Ik hoop dus dat ze nu wat minder groot gaan worden.
Sleepwet ben ik nog niet uit.
De lokale partij is hier de afgelopen 4 jaar veels te groot geweest en had daardoor bijna overal het laatste woord over omdat ze gewoon erg veel zetels hadden.
Dat heeft de stad hier niet ten goede gedaan. Ik hoop dus dat ze nu wat minder groot gaan worden.
Sleepwet ben ik nog niet uit.
woensdag 21 maart 2018 om 13:33
AnAppleADay schreef: ↑21-03-2018 13:31[...]
woensdag 21 maart 2018 om 13:33
the-dowager schreef: ↑21-03-2018 13:32Ik heb ook op een lokale partij gestemd. Landelijk stem ik altijd op dezelfde partij, maar hier in mijn stad vind ik een lokale partij toch beter passen.
Hebben jullie nog opvallende dingen meegekregen in de verkiezingsstrijd? Hier zie ik veel partijen schermen met een punt waarvan ik nog nooit last heb gehad, noch doorhad dat anderen dat wel hadden. Weer wat geleerd.![]()
woensdag 21 maart 2018 om 13:41
Nou, ik heb beroepshalve veel te maken met de gemeenteraad en wat me vooral is opgevallen dat sommige partijen gewoonweg zitten te liegen voor de bühne. Dan komt er een voorstel in de raad en zoeken ze de media op om hun ongenoegen te uiten en het voor "de burger" op te nemen door tegen te stemmen en een protestactie op te zetten (voornamelijk met partijleden overigens), terwijl ze een jaar daarvoor in hebben gestemd met de basis van dat voorstel. Toen ik ze daarop aansprak op Facebook (mét bewijs), kreeg ik geen antwoord meer.the-dowager schreef: ↑21-03-2018 13:32(....) Hebben jullie nog opvallende dingen meegekregen in de verkiezingsstrijd? Hier zie ik veel partijen schermen met een punt waarvan ik nog nooit last heb gehad, noch doorhad dat anderen dat wel hadden. Weer wat geleerd.![]()
Soms is het gewoonweg onbenulligheid (stukken niet lezen, niet snappen hoe het werkt), maar soms zijn het gewoon regelrechte leugens. Het was het afgelopen half jaar echt wel schering en inslag qua opportunisme in de gemeenteraad. Ik heb me daar echt over verbaasd. Ook dat het totaal niet werd opgepikt door de lokale media.
Ik heb mijn vrienden ook op het hart gedrukt om eens een gemeenteraadsvergadering te volgen zodat ze zien wie betrouwbaar is en wie niet.
woensdag 21 maart 2018 om 13:42
Gemeenteraad: Partij voor de Dieren
Ik ben lid van de partij + het eens met de meeste van hun standpunten
(Stadsdeelcommissie: Groen Links)
PvdD deed hier niet mee, dan maar GL.
Referendum: Tegen
Neig zelf naar tegen, al vind ik het een complex onderwerp, maar PvdD is ook tegen deze wet.
Ik ben lid van de partij + het eens met de meeste van hun standpunten
(Stadsdeelcommissie: Groen Links)
PvdD deed hier niet mee, dan maar GL.
Referendum: Tegen
Neig zelf naar tegen, al vind ik het een complex onderwerp, maar PvdD is ook tegen deze wet.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
woensdag 21 maart 2018 om 14:38
Ik heb op de ChristenUnie gestemd. Ze hebben de afgelopen jaren zich hard ingezet in mijn gemeente voor dingen die voor mij belangrijk zijn. En ook in hun verkiezingsprogramma pleiten ze voor goede dingen.
Voor het referendum heb ik blanco gestemd. Dat is de eerste keer dat ik dat heb gedaan maar ik weet het gewoon echt niet en het voelde niet goed om ja of nee aan te kruisen.
Voor het referendum heb ik blanco gestemd. Dat is de eerste keer dat ik dat heb gedaan maar ik weet het gewoon echt niet en het voelde niet goed om ja of nee aan te kruisen.
woensdag 21 maart 2018 om 15:08
AnAppleADay schreef: ↑21-03-2018 13:45Opvallende dingen: hier is een partij geweest die geld ging uitdelen als campagne.
woensdag 21 maart 2018 om 15:11
Een lokale partij met vage onrealistische standpunten.
woensdag 21 maart 2018 om 15:13
Ik precies hetzelfde, en ook tegen.
Ik heb vanmorgen voor werk al gestemd. Was niet erg druk.
Voor alle niet stemmers: dom... het is een recht, en eigenlijk vind ik het ook een plicht.
Genoeg landen waar je niet eens mag sremmen.
En ga aub dan ook verder niet zeiken over de politiek he?
(Zo dat was weer mijn preek van vandaag..)
woensdag 21 maart 2018 om 15:16
Alle niet stemmers? Ik heb er pas één gelezen, volgens mij gaat juist iedereen hier stemmen.phoebe24 schreef: ↑21-03-2018 15:13![]()
Ik precies hetzelfde, en ook tegen.
Ik heb vanmorgen voor werk al gestemd. Was niet erg druk.
Voor alle niet stemmers: dom... het is een recht, en eigenlijk vind ik het ook een plicht.
Genoeg landen waar je niet eens mag sremmen.
En ga aub dan ook verder niet zeiken over de politiek he?
(Zo dat was weer mijn preek van vandaag..)
woensdag 21 maart 2018 om 15:32
Ik steek straks de straat over om te stemmen. Ik stem op een lokale partij en twijfel nog of dit de vrouw op de 7e plek of de man op de 8e plek gaat worden. Ze hebben nu 5 zetels en zetten in op 8 dus bij beide kan het om een voorkeursstem gaan. De man heeft zijn sporen in de politiek al wel verdiend maar een vrouw in de raad erbij vind ik ook goed.
Sleepwet, twijfel nog ivm mijn geringe kennis op dit gebied. Ik neig naar voor vanuit de gedachte 'als je niks te verbergen hebt, hoef je er ook geen angst voor te hebben' maar ik weet ook dat dit wat simpel gesteld is.
Sleepwet, twijfel nog ivm mijn geringe kennis op dit gebied. Ik neig naar voor vanuit de gedachte 'als je niks te verbergen hebt, hoef je er ook geen angst voor te hebben' maar ik weet ook dat dit wat simpel gesteld is.