Napraattopic deel 97

20-03-2018 23:11 3228 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
8102 schreef:
31-03-2018 13:43
Doornroosje? Hier moet je zijn voor je chocolade!!
https://www.rijnmond.nl/nieuws/166446/R ... ocolaterie
Hahahaha, wat grappig! Liefhebber van pure chocolade hier, maar deze zou ik wel eens willen proberen.
Life is short. Eat dessert first.
Ana_Isabel2 schreef:
31-03-2018 14:08
Tja, er zullen altijd mensen zijn die zo denken, maar dan ben je er altijd zelf nog bij om dat beeld te veranderen.
Mensen zijn geneigd om snel een generaliserende uitspraak te doen, tot ze 1 op 1 met 1 van bovengenoemde personen in aanraking komen.
Je kunt omgekeerd ook niet 1 persoon verantwoordelijk houden voor hoe je zelf over kunt komen bij mensen.
Precies. Zo zijn niet ALLE ouders van vier of meer kinderen geweldig, enkel omdat ik dat ben :proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
31-03-2018 14:12
Precies. Zo zijn niet ALLE ouders van vier of meer kinderen geweldig, enkel omdat ik dat ben :proud:
Maar die generalisatie klopt natuurlijk! :biggrin:
Ana_Isabel2 schreef:
31-03-2018 14:09
Precies. Het is zo breed, dat je er van alles onder kunt scharen.
Dit.

Er zijn echt nog heel veel mensen die denken dat autisten nooit aanhankelijk zijn, zich niet kunnen inleven in anderen, niet sociaal kunnen zijn en ga zo maar door. En dan ook allemaal hè. Vind ik eerlijk gezegd een beetje dom.
JollyRider schreef:
31-03-2018 14:12
;-D

Moet jij niet aan het werk trouwens? :proud:
doornroosje9 schreef:
31-03-2018 14:15
;-D

Moet jij niet aan het werk trouwens? :proud:
Ik heb pauze. Eerste klacht is bijna verwerkt, daarna nummer 2. Die is wat meer werk
(Dead Kennedys)
doornroosje9 schreef:
31-03-2018 14:14
Dit.

Er zijn echt nog heel veel mensen die denken dat autisten nooit aanhankelijk zijn, zich niet kunnen inleven in anderen, niet sociaal kunnen zijn en ga zo maar door. En dan ook allemaal hè. Vind ik eerlijk gezegd een beetje dom.
Ja, dat is het dus, het gebeurt best veel dat mensen een enkele ervaring over de gehele populatie uitsmeren. Ontzettend zonde en het komt nogal dom over. Gelukkig zijn er veel mensen die van mening kunnen veranderen :) .
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Inleven is niet maar één kant op. Ik leefde me juist in in hoe die man zich opgelucht kan voelen als het door hem niet gewenste kind niet doorgaat.
JollyRider schreef:
31-03-2018 14:18
Ik heb pauze. Eerste klacht is bijna verwerkt, daarna nummer 2. Die is wat meer werk
Nou, dat is al eentje die je bijna kan afstrepen!
doornroosje9 schreef:
31-03-2018 14:21
Nou, dat is al eentje die je bijna kan afstrepen!
Ja, die viel me mee :thumbsup:
(Dead Kennedys)
doornroosje9 schreef:
31-03-2018 14:14
Dit.

Je moet het ook omdraaien. Ipv dat je zo'n generalisatie je zelfbeeld aan laat tasten, kun je ook denken" wat zegt deze uitspraak over deze persoon"? In ieder geval dat ze niet goed zijn ingelicht, dan wel inzicht hebben in een complexe situatie. Of misschien hebben ze iets meegemaakt, waardoor hun beeld gekleurd is. Mensen die willen begrijpen , leg ik graag iets uit. Mensen die vast blijven houden aan eigen beperkte inzichten, steek ik geen energie in.
redbulletje schreef:
31-03-2018 14:20
Inleven is niet maar één kant op. Ik leefde me juist in in hoe die man zich opgelucht kan voelen als het door hem niet gewenste kind niet doorgaat.
Maar dat is niet de TO en je weet absoluut niet hoe die man zich echt voelt. Natuurlijk kan het zijn dat hij opgelucht is, maar hij schrijft en leest niet in dat topic. TO wel.

Ik stoor me absoluut niet aan jouw posts, maar ik snap echt wel dat zulke berichten heel kwetsend zijn voor de TO.
redbulletje schreef:
Nee, je zei dat haar man haar miskraam een heugelijk feit vond dat hij ging vieren. Snap je niet dat dat ontzettend pijnlijk kan zijn om te horen? Een miskraam is geen heugelijk feit en al helemaal niet hoe zij dat hebben meegemaakt.

Verder kan ik jouw bijdragen best waarderen doorgaans, maar ik vond dit ook wat ver gaan om te zeggen tegen iemand die net iets heel traumatisch had meegemaakt.
redbulletje schreef:
Ten eerste heb ik het idee dat dat inleven in dit geval meer projectie is. En ten tweede schrijft en leest die man hier niet mee, die vrouw wel.

Ik vind je standpunten soms verfrissend en in elk geval altijd zeer authentiek, maar dat met gestrekt been inkomen en ondertussen zelf hoog opgeven van je gebrek aan empathisch vermogen, daar heb ik echt moeite mee.

Maar goed, ik verdenk jou er wel een beetje van dat je het erom doet. Mij krijg je er in elk geval af en toe mee op de kast, dus proficiat :P
doornroosje9 schreef:
31-03-2018 14:24
Maar dat is niet de TO en je weet absoluut niet hoe die man zich echt voelt. Natuurlijk kan het zijn dat hij opgelucht is, maar hij schrijft en leest niet in dat topic. TO wel.

Ik stoor me absoluut niet aan jouw posts, maar ik snap echt wel dat zulke berichten heel kwetsend zijn voor de TO.
Mee eens
doornroosje9 schreef:

Ik snap wat je zegt hoor, maar dat gebeurt toch heel vaak. To's die met een klaagzang komen over hun man/vriend/scharrel/cavia en waar dan posts vól gekalkt worden met 'ik snap die man/vriend/scharrel/cavia wel want wat jíj doet enz etc....'. Onderwerp van de klaagzang schrijft dan ook niet mee.
There is always something happening, and it's usually right now
doornroosje9 schreef:

Maar als je een topic opent zoek je toch geen mensen die je naar de mond praten maar juist niet emotioneel betrokken meningen. Ze kan zelf wel uitnaken wat op haar persoonlijke situatie van toepassing is. Iedereen schildert haar vent in dat topic af als egoist, maar puntje bij paaltje heeft hij haar gesteund toen ze wat hem betreft ongewenst zwanger werd en hij heeft geen blijk van opluchting getoond toen het een miskraam werd. Hij mag van mij een standbeeld. Maar niemand is zo'n grote heilige, dus ik zou het oprecht niet vreemd vinden dat hij blij is de dans ontsprongen te zijn van nóg extra drukte en kosten. En bij zijn verdrietige vrouw kan hij dat niet uiten, maar als t goed is wél bij zijn vrienden.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 31-03-2018 14:38
13.10% gewijzigd
Ana_Isabel2 schreef:
31-03-2018 13:56
Jawel, maar omdat jouw " andere kant" ook bekend is zogezegd, zullen mensen daar eerder minder aanstoot aan geven.
Precies. Ik zie een aantal namen veelvuldig voorbij komen, waarvan er een aantal erg ongenuanceerd zijn. Bijna per definitie, alsof kwetsend zijn het enige doel is. En van sommigen wordt dit gepikt alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En dan bedenk ik dat daar vast redenen voor zijn die ik niet ken.

Ik vermaak me hier dus ik kijk nog even de kat uit de boom qua botheid! :) voor de zekerheid..
redbulletje schreef:
31-03-2018 14:33
Maar als je een topic opent zoek je toch geen mensen die je naar de mond praten maar juist niet emotioneel betrokken meningen. Ze kan zelf wel uitnaken wat op haar persoonlijke situatie van toepassing is. Iedereen schildert haar vent in dat topic af als egoist, maar puntje bij paaltje heeft hij haar gesteund toen ze wat hem betreft ongewenst zwanger werd en hij heeft geen blijk van opluchting getoond toen het een miskraam werd. Hij mag van mij een standbeeld.
Zover ik het begreep was ze 12 weken zwanger en was hij er inmiddels ook blij mee. Hij was er bij toen het gebeurde en waren samen verdrietig en hebben beiden afscheid genomen etc. Ik denk echt niet dat hij eigenlijk van binnen feest vierde hoor.
Oh, dat topic. Vond die man ook niet een hork inderdaad.
Maar 'heugelijk feit' gaat mij persoonlijk ook wel een stap te ver.
There is always something happening, and it's usually right now
Ik hou niet van sugarcoaten. Dat hij het uiteindelijk zelf ook verdrietig vond wil nog steeds niet zeggen dat hij niet eveneens opgelucht is.
redbulletje schreef:
31-03-2018 14:33
Maar als je een topic opent zoek je toch geen mensen die je naar de mond praten maar juist niet emotioneel betrokken meningen. Ze kan zelf wel uitnaken wat op haar persoonlijke situatie van toepassing is. Iedereen schildert haar vent in dat topic af als egoist, maar puntje bij paaltje heeft hij haar gesteund toen ze wat hem betreft ongewenst zwanger werd en hij heeft geen blijk van opluchting getoond toen het een miskraam werd. Hij mag van mij een standbeeld. Maar niemand is zo'n grote heilige, dus ik zou het oprecht niet vreemd vinden dat hij blij is de dans ontsprongen te zijn van nóg extra drukte en kosten. En bij zijn verdrietige vrouw kan hij dat niet uiten, maar als t goed is wél bij zijn vrienden.
Ik vond hem absoluut geen egoïst, maar ik ga ook niet in dat topic schrijven dat TO's man vast opgelucht is dat het een miskraam werd en dat hij blij is dat hij geen extra kosten en drukte heeft nu.

Mijn punt is dat je niet alles hoeft te schrijven en dat je niet hoeft te kwetsen. Ik snap dat jij zo denkt, maar snap jij ook dat zulke dingen ontzettend kunnen kwetsen?
Je kunt constateren dat je een gebrek hebt aan inlevingsvermogen. Daarna kun je proberen daar iets aan te doen, omdat we in een maatschappij leven waarin inlevingsvermogen min of meer gepast geacht wordt. Als je dat niet doet, kan dat zijn omdat je oprecht niet begrijpt dat je fout zit in je herhalen van standpunten. Dat kan ik nog begrijpen, die neiging heb ik (als lieftallige forummer die ook in dit spectrum zit) ook wel eens. Maar wanneer je je gebrek aan inlevingsvermogen opzettelijk cultiveert en lijkt in te zetten voor het schokeffect, dan is er sprake van iets heel anders dan onbewust kwetsen, dan ben je doelbewust bezig.

En sommige mensen maak je dan verdrietig.

Maar goed, wat is een autist? Ik ben vooral koel, soeverein en ik kan heel makkelijk complexe rijen cijfers onthouden. Ik bak ook heel lekkere cake, maar die mag ik niet meer eten van mezelf.
Ik ben van mening dat als ik mijn mening niet mag uiten, er dus gewoon geen compleet beeld gevormd wordt, want je sluit dan bewust één mening uit. Het is een discussieforum, dus alle meningen die er heersen zouden hier juist vrijuit verkondigd moeten kunnen worden. In je real life kun je op zoek naar symlhatie en medeleven.
vrouwjagersma schreef:
31-03-2018 14:47
[...] Ik bak ook heel lekkere cake, maar die mag ik niet meer eten van mezelf.
:hug:
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven