Narcistisch misbruik
donderdag 12 april 2018 om 13:48
Hallo allemaal,
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik kom uit een relatie met een 'verborgen' narcist. Nu bijna drie maanden uit en ik merk dat de impact enorm is. Ik worstel heel erg met mezelf en voel me vaak heel eenzaam en vooral onbegrepen.
Ik kwam hier verschillende topics tegen over narcistisch misbruik, maar die zijn niet meer actief. Vandaar dat ik een nieuwe open, in de hoop in contact te komen met mensen die dit hebben meegemaakt en begrijpen.
Riskant op het viva-forum, dat realiseer ik me. Maar het is moeilijk om in contact te komen met mensen die ook uit een dergelijke relatie komen, blijkt. Dus het risico neem ik dan maar.
Graag alleen serieuze reacties. Dit is niet het zoveelste topic over een rotzak van een ex die ik gemakshalve een narcist noem.
Ira
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik kom uit een relatie met een 'verborgen' narcist. Nu bijna drie maanden uit en ik merk dat de impact enorm is. Ik worstel heel erg met mezelf en voel me vaak heel eenzaam en vooral onbegrepen.
Ik kwam hier verschillende topics tegen over narcistisch misbruik, maar die zijn niet meer actief. Vandaar dat ik een nieuwe open, in de hoop in contact te komen met mensen die dit hebben meegemaakt en begrijpen.
Riskant op het viva-forum, dat realiseer ik me. Maar het is moeilijk om in contact te komen met mensen die ook uit een dergelijke relatie komen, blijkt. Dus het risico neem ik dan maar.
Graag alleen serieuze reacties. Dit is niet het zoveelste topic over een rotzak van een ex die ik gemakshalve een narcist noem.
Ira
donderdag 12 april 2018 om 20:22
Mijn ex heeft van mij tot nu toe alleen het label klootzak en engerd gekregen. Maar wat betreft over je heen laten lopen: ik dacht echt dat het normaal was wat mijn ex deed, en dat het ofwel aan mij lag ofwel gewoon zo hoorde. Ben pas na 10 jaar gevlucht en heb eigenlijk helemaal geen idee hoe een normale relatie eruit ziet.
donderdag 12 april 2018 om 20:24
Dat is achteraf gezien waar.Amant schreef: ↑12-04-2018 19:46Wanneer ik er moeite voor zou willen doen (wat ik niet wil) zou ik jou van achter m’n iPad een label kunnen opplakken voor jouw gedrag, waarin je alleen maar naar die ander kijkt en niet naar waarom jij met iemand was die je zo’n kutleven gaf.
Wat kan het jou nou schelen wat iemand mankeert? Jou mankeert iets wanneer je je zo laat behandelen. Het is 100% nuttiger om naar jezelf te kijken dan naar die ander. Die ander verander je zeker niet. Jezelf misschien wel.
Om dat te bereiken in een relatie die goed begon omdat de ander zich aan je spiegelde....
zelfde lach...het nadoen van je karakter wat hij zo geweldig vond, wat je dan niet kan weten of het echt is.
Dan ben je jezelf zo tegen gekomen en weet je dat je dit niet wil. Dat er iets niet klopt. Je bent verliefd, wat ook een aandoening is dan.
Later kom je wel erachter.
Ik liet niet over me heen lopen.
Wat er met hem aan de hand is weet ik niet. Nog niet.
Door de controle te willen hebben ging hij heel erg negeren waar ik bij was.
En dan zei ik niet eens iets heel erg(s). In mijn ogen. Wel in zijn ogen.
Hij liep op mij af van jou zal ik ff een lesje leren.
Ik liep ook naar hem toe.
Neus tegen neus, bijna.
Toen kwam hij tot bezinning.
Later zei hij: wat knap van jou.
Ik zei dat moet je mij echt niet flikken.
Nu als ik date kijk ik echt naar; empathie, oprecht verzoenend zijnde man. Een open man die niet loopt te nukken.
Was hij in het begin ook wel.... maar nu, zodra ik merk dat ik een negerende manipulator aan de haak zou hebben geslagen is het finito.
Ik label niet.
Wel zou het makkelijker zijn te weten wat het is geweest zodat ik kan denken, hij is of was ziek.
Of niet.
En ik maakte mezelf ook ziek, was fout door erin te blijven.
Ja, ik deed het mezelf aan.
Alleen ik kan dat doen.
Ben ik me van bewust.
Ben daar kapot van geweest omdat ik het niet snapte.
Maar je hebt nu eenmaal verschil in mensen.
Over me heen lopen laat ik niet.
Zo is het niet altijd.
Met alle respect voor de mensen die daar wel last van hadden maar er nu gelukkig wel uit zijn.
En het nooit meer laten gebeuren.
Dat hou ik des te meer voor ogen nu.
Het kan niet gaan zoals ik het ideaalplaatje voor me zag.
Hij had de verkeerde aan mij, zag hij ook wel in.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
donderdag 12 april 2018 om 20:33
Goed beschrevenEslarealidad schreef: ↑12-04-2018 20:24Dat is achteraf gezien waar.
Om dat te bereiken in een relatie die goed begon omdat de ander zich aan je spiegelde....
zelfde lach...het nadoen van je karakter wat hij zo geweldig vond, wat je dan niet kan weten of het echt is.
Dan ben je jezelf zo tegen gekomen en weet je dat je dit niet wil. Dat er iets niet klopt. Je bent verliefd, wat ook een aandoening is dan.
Later kom je wel erachter.
Ik liet niet over me heen lopen.
Wat er met hem aan de hand is weet ik niet. Nog niet.
Door de controle te willen hebben ging hij heel erg negeren waar ik bij was.
En dan zei ik niet eens iets heel erg(s). In mijn ogen. Wel in zijn ogen.
Hij liep op mij af van jou zal ik ff een lesje leren.
Ik liep ook naar hem toe.
Neus tegen neus, bijna.
Toen kwam hij tot bezinning.
Later zei hij: wat knap van jou.
Ik zei dat moet je mij echt niet flikken.
Nu als ik date kijk ik echt naar; empathie, oprecht verzoenend zijnde man. Een open man die niet loopt te nukken.
Was hij in het begin ook wel.... maar nu, zodra ik merk dat ik een negerende manipulator aan de haak zou hebben geslagen is het finito.
Ik label niet.
Wel zou het makkelijker zijn te weten wat het is geweest zodat ik kan denken, hij is of was ziek.
Of niet.
En ik maakte mezelf ook ziek, was fout door erin te blijven.
Ja, ik deed het mezelf aan.
Alleen ik kan dat doen.
Ben ik me van bewust.
Ben daar kapot van geweest omdat ik het niet snapte.
Maar je hebt nu eenmaal verschil in mensen.
Over me heen lopen laat ik niet.
Zo is het niet altijd.
Met alle respect voor de mensen die daar wel last van hadden maar er nu gelukkig wel uit zijn.
En het nooit meer laten gebeuren.
Dat hou ik des te meer voor ogen nu.
Het kan niet gaan zoals ik het ideaalplaatje voor me zag.
Hij had de verkeerde aan mij, zag hij ook wel in.
donderdag 12 april 2018 om 21:35
Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik absoluut niet over mij heen laat lopen, ik kan zó als powervrouw (jeuk!) in de viva
.
Wat ik maar wil zeggen, het is makkelijk roeptoeteren dat je zus en zo had moeten doen maar zo werkt het helaas niet. Het is een situatie die onbegrijpelijk is als het je nooit is overkomen.
Wat ik maar wil zeggen, het is makkelijk roeptoeteren dat je zus en zo had moeten doen maar zo werkt het helaas niet. Het is een situatie die onbegrijpelijk is als het je nooit is overkomen.
anoniem_265461 wijzigde dit bericht op 13-04-2018 07:08
46.38% gewijzigd
donderdag 12 april 2018 om 21:45
Ja, lekker makkelijk oordelen vanaf de zijlijn. Die geleidelijkheid, zo gebeurde het ook bij mij.Knuffelheks schreef: ↑12-04-2018 21:35Wat ik maar wil zeggen, het is makkelijk roeptoeteren dat je zus en zo had moeten doen maar zo werkt het helaas niet. Het is een situatie die onbegrijpelijk is als het je nooit is overkomen.
Jaar na jaar steeds erger. En ik maar mijn best doen.
Een kennis aan wie er uiteindelijk over vertelde
zei: "Je moet gewoon... Je had gewoon..."
Zij stond niet in mijn schoenen.
Ze was zelf gescheiden, maar vond dat ik absoluut getrouwd moest blijven.
(Religieuze omgeving.)
Over een andere situatie zei ze: "Het is voor jou onverdraaglijk om de onzuiverheid binnen jouw eigen ziel onder ogen te zien. Anders was je wel gelukkig geweest."
donderdag 12 april 2018 om 21:49
Ja die heb ik, al is het nog niet de goeie, maar daar ben ik mee bezig. Dank je voor je medeleven.
donderdag 12 april 2018 om 21:51
Ik heb niemand in dit topic zien roeptoeteren dat je zus of zo had moeten doen.Knuffelheks schreef: ↑12-04-2018 21:49Mijn boodschap is dat het lekker makkelijk roeptoeteren vanaf de zijlijn is.
Volgens mij zijn alle commentaren die niet met TO en haar gelijken meehuilen van de strekking dat je je vooral met jezelf moet bezighouden en niet met het plakken van een etiket op de ander.
donderdag 12 april 2018 om 21:53
Gelukkig. Boven alles kost het tijd. Tijd om te leren wat normaal is en wat niet. Heel veel sterkte. Het slijt. Het vormt je ook, maar blijkbaar moest het zo zijn.
Heel veel sterkte en voorspoed
donderdag 12 april 2018 om 21:54
Amant schreef: ↑12-04-2018 21:51Ik heb niemand in dit topic zien roeptoeteren dat je zus of zo had moeten doen.
Volgens mij zijn alle commentaren die niet met TO en haar gelijken meehuilen van de strekking dat je je vooral met jezelf moet bezighouden en niet met het plakken van een etiket op de ander.
Wat jij wil Amant. Ik post hier om TO wat mee te geven, niet om me te verantwoorden naar jou of ik wel of niet over me heen heb laten lopen.
donderdag 12 april 2018 om 21:57
Beste Amant, over je heen laten lopen is veel te makkelijk gezegd en gedacht. Het gaat namelijk zo subtiel en geleidelijk dat je zelf niet meer in de gaten hebt dat wat er gebeurt helemaal fout is.
Ik kan me voorstellen dat het voor een buitenstaander zo lijkt. Het is echter een stuk complexer.
Zoals jij het schrijft lijkt het alsof vrouwen die ermee te maken hebben gehad sneue zwakke wezens zijn. En dat waren ze juist niet. Integendeel.
Als je er nooit mee te maken hebt gehad in een relatie is het moeilijk te begrijpen. En uit jouw reactie lees ik dat je het niet kan begrijpen. En daar ben ik voor jou blij om.
Maar stellen dat deze dames, en ik schaar mezelf daar ook onder, gewoon over zich heen hebben laten lopen, voelt erg kwetsend.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
donderdag 12 april 2018 om 21:58
Ik heb vreselijk over me heen laten lopen en had dat niet in de gaten, ik dacht dat dat normaal was. En dat doet pijn want ik ben 10 jaar van mijn leven kwijt, want ik ben inderdaad 10 jaar getrouwd geweest.
Het is alleen vaak niet zo simpel om weg te gaan.
donderdag 12 april 2018 om 21:59
+ 1Knuffelheks schreef: ↑12-04-2018 21:54Wat jij wil Amant. Ik post hier om TO wat mee te geven, niet om me te verantwoorden naar jou of ik wel of niet over me heen heb laten lopen.
Wat loopt Amant weer te klieren.
TO schrijft in haar OP: in de hoop in contact te komen met mensen die dit hebben meegemaakt en begrijpen.
Ja, ik begrijp het, omdat ik het zelf heb meegemaakt.
Amant begrijpt het niet en heeft aan het fok-forum niet genoeg om zijn mening over vrouwen te ventileren.
donderdag 12 april 2018 om 22:10
Joh, hou toch op.felice71 schreef: ↑12-04-2018 21:57Beste Amant, over je heen laten lopen is veel te makkelijk gezegd en gedacht. Het gaat namelijk zo subtiel en geleidelijk dat je zelf niet meer in de gaten hebt dat wat er gebeurt helemaal fout is.
Ik kan me voorstellen dat het voor een buitenstaander zo lijkt. Het is echter een stuk complexer.
Zoals jij het schrijft lijkt het alsof vrouwen die ermee te maken hebben gehad sneue zwakke wezens zijn. En dat waren ze juist niet. Integendeel.
Als je er nooit mee te maken hebt gehad in een relatie is het moeilijk te begrijpen. En uit jouw reactie lees ik dat je het niet kan begrijpen. En daar ben ik voor jou blij om.
Maar stellen dat deze dames, en ik schaar mezelf daar ook onder, gewoon over zich heen hebben laten lopen, voelt erg kwetsend.
Ja, ze waren wel zwak. Anders gebeurt je dat namelijk niet. En zolang je dat niet begrijpt, zul je blijven hangen in je slachtofferschap.
En begin al helemaal niet over ‘dat begrijp je niet’. Je bent echt niet de enige die zich ooit heeft laten misbruiken. Je bent niet speciaal in dat opzicht.
Erin blijven hangen, dat is pas fout. Voor jezelf. Dan ben je nog niet hersteld.
donderdag 12 april 2018 om 22:14
Amant schreef: ↑12-04-2018 22:10Joh, hou toch op.
Ja, ze waren wel zwak. Anders gebeurt je dat namelijk niet. En zolang je dat niet begrijpt, zul je blijven hangen in je slachtofferschap.
En begin al helemaal niet over ‘dat begrijp je niet’. Je bent echt niet de enige die zich ooit heeft laten misbruiken. Je bent niet speciaal in dat opzicht.
Erin blijven hangen, dat is pas fout. Voor jezelf. Dan ben je nog niet hersteld.
Joh, ga lekker ergens anders je boodschap verkondigen (je bent in de fase van je therapie waar je vooral naar je eigen aandeel moet kijken?)
Je draagt niets constructief bij aan dit topic, behalve de mensen die er wél mee te maken hebben gehad een trap na te geven.
donderdag 12 april 2018 om 22:15
Met die laatste zin ben ik het eens, diep ademhalen en verder gaan werkt voor mij het beste in ieder geval.Amant schreef: ↑12-04-2018 22:10Joh, hou toch op.
Ik zeg dat jij kennelijk geen narcistisch misbruik hebt meegemaakt. Anders zou je misschien over deze vorm van misbruik iets genuanceerder zijn.
En hier laat ik het bij, seizoen 2 van Lillyhammer vind ik even leuker dan het forum.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
donderdag 12 april 2018 om 22:17
Nou... en dat dus ook!Knuffelheks schreef: ↑12-04-2018 22:14Joh, ga lekker ergens anders je boodschap verkondigen (je bent in de fase van je therapie waar je vooral naar je eigen aandeel moet kijken?)
Je draagt niets constructief bij aan dit topic, behalve de mensen die er wél mee te maken hebben gehad een trap na te geven.
En nu netflix
donderdag 12 april 2018 om 22:22
Je kunt zeggen wat je wilt. Je geeft er in ieder geval blijk van dat je het emotionele misbruik dat jij ondergaan hebt erger vindt dan het emotionele misbruik dat anderen hebben meegemaakt door de misbruiker als narcist te bestempelen (wat je niet hard kunt maken).
Waarom denk je dat ik zo fel reageer in dit topic?
donderdag 12 april 2018 om 22:25
Ik draag meer bij dan jij en ik geef niemand een trap na. Ik beweer zelfs dat iedereen die de nadruk legt op het bestempelen van de misbruiker als narcist bijdraagt aan het verlengen van de herstelperiode van de misbruikte.Knuffelheks schreef: ↑12-04-2018 22:14
Ja, ik heb ook een mening.
anoniem_359747 wijzigde dit bericht op 12-04-2018 22:28
0.33% gewijzigd
donderdag 12 april 2018 om 22:25
Amant schreef: ↑12-04-2018 22:22Je kunt zeggen wat je wilt. Je geeft er in ieder geval blijk van dat je het emotionele misbruik dat jij ondergaan hebt erger vindt dan het emotionele misbruik dat anderen hebben meegemaakt door de misbruiker als narcist te bestempelen (wat je niet hard kunt maken).
Waarom denk je dat ik zo fel reageer in dit topic?
Als jij geen narcist bent trek je toch je schouders op als mensen je zo bestempelen?
Anders maak je jezelf wel érg slachtoffer hoor.
donderdag 12 april 2018 om 22:29
Waar heb jij het in godesnaam nu weer over?Knuffelheks schreef: ↑12-04-2018 22:25Als jij geen narcist bent trek je toch je schouders op als mensen je zo bestempelen?
Anders maak je jezelf wel érg slachtoffer hoor.
donderdag 12 april 2018 om 22:29
Ik zeg nergens dat het erger is. Misbruik in wat voor vorm is gewoon verschrikkelijk. Maar in dit topic gaat het specifiek om narcistisch misbruik.
Ik denk dat niemand hier wil vergelijken welke vorm van misbruik door wie dan ook erger is dan de andere.
Ik denk dat niemand hier wil vergelijken welke vorm van misbruik door wie dan ook erger is dan de andere.