Claimerige schoonmoeder
maandag 2 juli 2018 om 14:11
Mijn schoonmoeder is alleen, sinds anderhalf jaar met persioen en we worden gek van haar.
Het is geen vrouw waar je diepe gesprekken mee kan hebben, maar praat de hele dag. (De zus van de vriendin van de buurvrouw is ziek,kijk een foto van de vakantie van de buurvrouw haar zus, waarom staat die auto daar. etc)
Ze komt standaard 1 dag per week naar ons toe. Ze appt dan een avond van tevoren dat ze morgen even langs komt. In de praktijk staat ze dan 11 uur voor de deur en blijft tot na het eten.
Op zich kan ik nog wel een dag vrijmaken, maar ze verzint daarnaast nog allerlei smoesjes om extra langs te komen. (Ik heb dit gekocht, kom ik even langsbrengen). Als ik zeg dat het niet uit komt blijft ze maar drammen. Een keer gaf ze aan, als ik vandaag niet kom heb ik 3 dagen niks te doen. Kortom een heel arsenaal aan appjes komen er wekelijks langs,( drammen of we op de koffie komen, woonden we maar dichter bij elkaar, ik ben eenzaam, ik mis de kleinkinderen)
Ik geloof oprecht dat ze eenzaam is en de kleinkinderen mist en het liefst elke dag langskomt, maar ik trek dit niet. Ook al vinden we het ook erg zielig voor haar.Ik zie mijn eigen ouders een keer in de 3 weken en dat vind ik precies goed.
We proberen het af te houden, maar door die smoesjes en onverwachte bezoekjes is er geen houden aan. Met haar praten wordt een hele zure appel omdat ze dan gelijk hysterisch wordt en de volgende week gewoon weer op de stoep staat.
Ik heb een jaar geleden een postnatale depressie gehad en kon haar gewoon niet om mij heen hebben toen, ze zoog alle energie uit mij. Ze blijft maar stug doordenderen op haar level en dit is nog steeds gevoelig voor mij omdat ik nog niet zo sterk ben als vroeger. Ik kan er niet tegen als onze levens zo met ouders verweven zijn, het benauwd mij zo.
Aan de andere kant, ze heeft het hart op de goede plaats en het is ook zielig voor haar.
Wat zouden jullie adviseren te doen? Of hebben jullie zo iets meegemaakt? Of zeuren ik en is dit contact heel gangbaar.
Mijn man denkt er trouwens precies hetzelfde over. We zitten soms samen op de telefoon, wat gaan we nu weer antwoorden.....
Als je zegt het komt niet uit vandaag zegt ze gewoon dan kom ik morgen..
Het is geen vrouw waar je diepe gesprekken mee kan hebben, maar praat de hele dag. (De zus van de vriendin van de buurvrouw is ziek,kijk een foto van de vakantie van de buurvrouw haar zus, waarom staat die auto daar. etc)
Ze komt standaard 1 dag per week naar ons toe. Ze appt dan een avond van tevoren dat ze morgen even langs komt. In de praktijk staat ze dan 11 uur voor de deur en blijft tot na het eten.
Op zich kan ik nog wel een dag vrijmaken, maar ze verzint daarnaast nog allerlei smoesjes om extra langs te komen. (Ik heb dit gekocht, kom ik even langsbrengen). Als ik zeg dat het niet uit komt blijft ze maar drammen. Een keer gaf ze aan, als ik vandaag niet kom heb ik 3 dagen niks te doen. Kortom een heel arsenaal aan appjes komen er wekelijks langs,( drammen of we op de koffie komen, woonden we maar dichter bij elkaar, ik ben eenzaam, ik mis de kleinkinderen)
Ik geloof oprecht dat ze eenzaam is en de kleinkinderen mist en het liefst elke dag langskomt, maar ik trek dit niet. Ook al vinden we het ook erg zielig voor haar.Ik zie mijn eigen ouders een keer in de 3 weken en dat vind ik precies goed.
We proberen het af te houden, maar door die smoesjes en onverwachte bezoekjes is er geen houden aan. Met haar praten wordt een hele zure appel omdat ze dan gelijk hysterisch wordt en de volgende week gewoon weer op de stoep staat.
Ik heb een jaar geleden een postnatale depressie gehad en kon haar gewoon niet om mij heen hebben toen, ze zoog alle energie uit mij. Ze blijft maar stug doordenderen op haar level en dit is nog steeds gevoelig voor mij omdat ik nog niet zo sterk ben als vroeger. Ik kan er niet tegen als onze levens zo met ouders verweven zijn, het benauwd mij zo.
Aan de andere kant, ze heeft het hart op de goede plaats en het is ook zielig voor haar.
Wat zouden jullie adviseren te doen? Of hebben jullie zo iets meegemaakt? Of zeuren ik en is dit contact heel gangbaar.
Mijn man denkt er trouwens precies hetzelfde over. We zitten soms samen op de telefoon, wat gaan we nu weer antwoorden.....
Als je zegt het komt niet uit vandaag zegt ze gewoon dan kom ik morgen..
maandag 2 juli 2018 om 18:51
Dat denk ik ook hoor.Joostisandersgeaard2 schreef: ↑02-07-2018 18:47Of zit enorm in haar eigen wereld.
Maar eerlijk gezegd krijg ik de indruk dat dat bord voor dr kop goed uitkomt. Ze komt hierover alsof ze slecht over gevoelens kan praten of zaken die ertoe doen. Waarschijnlijk nooit geleerd. En dat is wel sneu, maar gaat wrs ook niet meer veranderen.
TO kan het beste eerst met haar man grenzen afspreken en dan die vriendelijk doch duidelijk blijven herhalen.
En kijken of er een middenweg is waarbij zij zich goed voelt. Dus manlief meer met moeder ondernemen en minder vaak hele dagen op visite.
Er zit veel in elke week hele dag(en) en helemaal nooit wat samen doen/zijn.
maandag 2 juli 2018 om 18:56
Je haalt er nu van alles bij om schoonmoeder maar niet over de vloer te hoeven hebben. Ergens weet je dat je niet goed bezig bent vandaar dat je haar nu nog gedoogd en hier goedkeuring zoekt om te doen wat je heel lang van plan bent te doen.stokske schreef: ↑02-07-2018 18:26Ze maakt opmerkingen dat ik denk, je hebt echt helemaal niks doorgehad he?! Of we nog een derde kind willen terwijl ik al heel vaak heb gezegd dat mij is afgeraden nog een kind te krijgen. Dat man niet zonder ons kan terwijl wij in een crisis zaten en hij alleen wilde wonen. Ik zeg dat dan ook en dan zegt ze dat ze dat helemaal niet weet/door heeft gehad. Of ik vertelde dat we een financiele tegenvaller hebben gehad waardoor we het komende jaar krap gaan zitten en dan de hele tijd vragen over vakanties en 13e maand. Het is een soort dommigheid dat ze altijd gelijk zegt wat in haar opkomt, zonder even na te denken.
Het ergste was dat ze zei dat het bij mijn tweede allemaal wel heel makkelijk is gegaan. Pardon?? Mijn man heeft 6 weken niet kunnen werken omdat ik niet alleen voor de kinderen kon zorgen en alleen thuis kon zijn met ze. Als ik dat zeg zegt ze, maar het was toch een makkelijke baby. Het is allemaal heel bijzonder. Voor man is ze er trouwens ook nooit op emotioneel vlak. Toen man een paar jaar terug een burn out had kon hij haar niet verdragen. Een uur in haar bijzijn en hij kreeg een paniekaanval. En eerlijk, als ik nu over die burnout van hem zou beginnen bij haar zou ze zeggen dat ze niet eens meer weet dat hij dat gehad heeft.
Verder klinkt het alsof de ouderdom bij haar toeslaat, in plaats van je aan alles te ergeren wat ze zegt zou je ook wat meer bezorgdheid kunnen tonen en een keer met haar mee kunnen gaan naar de huisarts bijvoorbeeld.
Maar dat zal wel vloeken zijn in de kerk.. Want stel je toch eens voor..
Veel te traumatisch voor jou en je vent om schoonmoeder daar ook nog in te moeten steunen.
maandag 2 juli 2018 om 18:59
Het moet echt persé van jou aan TO liggen hè?Soulsista schreef: ↑02-07-2018 18:56Je haalt er nu van alles bij om schoonmoeder maar niet over de vloer te hoeven hebben. Ergens weet je dat je niet goed bezig bent vandaar dat je haar nu nog gedoogd en hier goedkeuring zoekt om te doen wat je heel lang van plan bent te doen.
Verder klinkt het alsof de ouderdom bij haar toeslaat, in plaats van je aan alles te ergeren wat ze zegt zou je ook wat meer bezorgdheid kunnen tonen en een keer met haar mee kunnen gaan naar de huisarts bijvoorbeeld.
Veel te traumatisch voor jou en je vent om schoonmoeder daar ook nog in te moeten steunen.
Niet iedereen komt uit een warm nest met een lieve moeder of schoonmoeder waar je alles voor over hebt en die alles bescheiden en liefdevol accepteert. Projecteer dus niet jouw situatie op die van TO.
maandag 2 juli 2018 om 19:02
Kan ook zijn dat zij dat hele pensioen moet verwerken tot zij het weer helder ziet. Tegenwoordig is het boem bam met pensioen...geen afbouw, geen cursus...niets. 'Gewoon 40 jaar werken in 1x weg.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 2 juli 2018 om 19:04
Mijn moeder kan ook een uur praten over het feit dat zij 6 eieren gaat koken en er komt nooit een clue of een einde aan het verhaal tot dat iemand zegt dat het vervelend wordt...gewoon lullen om het lullen.
Soms denk ik weleens ga iets betekenen voor de maatschappij wanneer je zoveel tijd en energie te veel hebt ipv dat anderen dat moeten opvullen. Er is vrijwilligerswerk zat en er zijn dat eenzame zielen op de wereld. Het is vooral een kleine wereld en gebrek aan bezieling, een doel, wat dit gedrag veroorzaakt.
Mijn moeder zegt ook dat soort onzin als bij jou. Of ik spijt heb van een keuze die ik 20 jaar geleden heb gemaakt. Toen ik burnout had vond zij mij lui en heb zij geprobeerd om met van alles op te zadelen tot ik ook een dubbele longontsteking bleek te hebben toen viel eindelijk het kwartje dat ik echt niets kon. Men heeft gewoon te veel tijd om te malen en dingen voor je te verzinnen die zogenaamd goed voor je zijn in hun ogen.
Nee, of nee dankje zonder je te verdedigen is het enige zinnige antwoord. Gewoon blijven herhalen tot dat men een ander project vindt.
Soms denk ik weleens ga iets betekenen voor de maatschappij wanneer je zoveel tijd en energie te veel hebt ipv dat anderen dat moeten opvullen. Er is vrijwilligerswerk zat en er zijn dat eenzame zielen op de wereld. Het is vooral een kleine wereld en gebrek aan bezieling, een doel, wat dit gedrag veroorzaakt.
Mijn moeder zegt ook dat soort onzin als bij jou. Of ik spijt heb van een keuze die ik 20 jaar geleden heb gemaakt. Toen ik burnout had vond zij mij lui en heb zij geprobeerd om met van alles op te zadelen tot ik ook een dubbele longontsteking bleek te hebben toen viel eindelijk het kwartje dat ik echt niets kon. Men heeft gewoon te veel tijd om te malen en dingen voor je te verzinnen die zogenaamd goed voor je zijn in hun ogen.
Nee, of nee dankje zonder je te verdedigen is het enige zinnige antwoord. Gewoon blijven herhalen tot dat men een ander project vindt.
viva-amber wijzigde dit bericht op 02-07-2018 19:11
68.16% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 2 juli 2018 om 19:09
Wat een mooie zin wat precies binnen de vivaspelregels valt.
De partner van to leest dit topic ook mee, het gaat over zijn moeder die toch beledigd word op deze manier.
Dat bedoel ik tegenwoordig gaat het hoe harder hoe beter,ook al zit het in een mooie zin.
maandag 2 juli 2018 om 19:13
Ik bedoelde het niet hard, maar ik zat echt met volle verbazing die voorbeelden te lezen.
Hoe is het mogelijk dat iemand zo reageert op belangrijke zaken uit het leven van je zoon en schoondochter?
Dan is er in mijn ogen dus echt iets mis met haar en mijn eerste reactie was dus zwakbegaafd.
Nu denk ik gespeeld dommig om haar zin te krijgen of niet naar een ander te hoeven luisteren.
anoniem_91778 wijzigde dit bericht op 02-07-2018 19:14
3.26% gewijzigd
maandag 2 juli 2018 om 19:15
Je zit elke keer je reactie goed te praten.iris1969 schreef: ↑02-07-2018 19:13Ik bedoelde het niet hard, maar ik zat echt met volle verbazing die voorbeelden te lezen.
Hoe is het mogelijk dat iemand zo reageert op belangrijke zaken uit het leven van je zoon en schoondochter?
Dan is er in mijn ogen dus echt iets mis met haar en mijn eerste reactie was dus zwakbegaafd.
Nu denk ik gespeeld dommig om haar zin te krijgen of niet naar een ander te hoeven luisteren.
Je zit nu de moeder van partner van to te beledigen.
En dat gaat maar door.
maandag 2 juli 2018 om 19:17
Wanneer je een dubbele longontsteking hebt is een schop wel het laatste wat je nodig hebt. Ik had er ook aan kunnen overlijden.
maandag 2 juli 2018 om 19:17
Je kunt pas goed voor een ander zorgen als je ook goed voor jezelf zorgt. Mijn hoogbejaarde, hulpbehoevende oma wil niks liever dan dat ik voor haar ga zorgen. Helaas voor haar kan en wil ik dat niet. Ik woon namelijk op 45 autominuten afstand, heb een fulltime baan, doe 15 uur vrijwilligerswerk per week, sport iedere dag, volg een opleiding en heb een druk sociaal leven. Ik ga dus hooguit 1x per 8 weken bij haar langs. Dan heb ik echt tijd voor haar en doe ik alles wat ze vraagt. Ik heb simpelweg maar 24 uur in een dag zitten en dus moet ik keuzes maken. Mijn eigen welbevinden gaat gewoon altijd voor, daar heeft uiteindelijk iedereen het meeste aan want daardoor kan ik anderen blijven helpen. Een hele dag iemand erbij hebben in je gezin is gewoon een ontzettend grote belasting en in geval van TO niet realistisch. Dat maakt haar geen heks, maar een zorgzame vrouw die het beste voorheeft met haar gezin.ladym3 schreef: ↑02-07-2018 18:34
Typisch weer dit, wel de lusten niet de lasten.
Vergeten we hier niet, dat die eenzaamheid mogelijk ook duidt op een achterliggende depressie.
Niets mis mee om te helpen zoeken naar een leuke hobby of vereniging, maar wat is er nou zo moeilijk aan om (schoon)moeder/vader gewoon een dagje ofzo per week mee te laten draaien in het gezin.
Natuurlijk moet je niet uren tegen elkaar aan proberen te kletsen, want als je elkaar zo vaak ziet heb je niet zoveel meer te melden,
En natuurlijk zal je je weleens ergeren aan je (schoon) ouder, maar denk je nu werkelijk dat dat andersom niet zo is.
Een ding is zeker, zodra een van mijn kinderen/schoonkinderen, mij gewoon voor de deur laat staan, dit vervolgens ook de laatste keer is geweest dat ze mij gezien hebben.
maandag 2 juli 2018 om 19:18
Die schoonmoeder heeft toch geen burn out? Ze is eenzaam, ze verveelt zich en ze heeft geen doel meer in haar leven en nu mogen haar zoon en schoondochter die invulling aan haar leven gaan geven.
Ik vind dat niet hun taak, dus zijn stevige grenzen imo noodzakelijk.
maandag 2 juli 2018 om 19:19
Houd toch op man. Mijn moeder komt ook uit een hele cohesieve, familiale cultuur zoals de jouwe, maar kan zich helemaal niets voorstellen bij het claimerige en opdringerige gedrag van deze schoonmoeder. Vol verbazing las ze de OP.Soulsista schreef: ↑02-07-2018 18:56Je haalt er nu van alles bij om schoonmoeder maar niet over de vloer te hoeven hebben. Ergens weet je dat je niet goed bezig bent vandaar dat je haar nu nog gedoogd en hier goedkeuring zoekt om te doen wat je heel lang van plan bent te doen.
anoniem_644b5c223f66b wijzigde dit bericht op 02-07-2018 19:20
2.03% gewijzigd
maandag 2 juli 2018 om 19:19
maandag 2 juli 2018 om 19:20
Wie een hond wil slaan zal altijd een stok vinden. In de Op vond To het niet nodig om er van alles en nog wat bij te halen en dat aan te dragen als reden waarom ze schoonmoeder liever niet wekelijks over de vloer heeft. Pas toen er tegengeluiden kwamen van mensen die het toch wel absurd vinden om je (schoon)moeder zo te behandelen werd er van alles bij gesleept. Nu is schoonmoeder opeens een feeks omdat ze nogal vergeetachtig is en geel zei terwijl To groen bedoelde.
Het is je in jouw ogen vast goed recht hoor om je schoonmoeder aan haar eenzame lot over telaten maar zeg dan gewoon dat je er simpelweg geen zin in hebt in plaats van allerlei smoesjes te verzinnen om het voor jezelf te kunnen rechtvaardigen.
maandag 2 juli 2018 om 19:23
inderdaad, een mens moet keuzes maken, en zolang we ons zelf maar wijs blijven maken ,dat we pas goed voor een ander kunnen zorgen als we goed voor onszelf zorgen en onszelf op nummer 1 plaatsen zullen we nooit ergens spijt van krijgen.
Maar of we ooit een betere maatschappij krijgen?
Het kan niet altijd ik zijn, want ooit zal je toch weleens verlangen naar wij
Maar of we ooit een betere maatschappij krijgen?
Het kan niet altijd ik zijn, want ooit zal je toch weleens verlangen naar wij
maandag 2 juli 2018 om 19:25
Schoonmoeder is een energievreter voor TO omdat SM vooral geen invulling kan geven aan haar eigen leven en geluk, en daarom claim gedrag vertoond bij TO en familie.Soulsista schreef: ↑02-07-2018 19:20Wie een hond wil slaan zal altijd een stok vinden. In de Op vond To het niet nodig om er van alles en nog wat bij te halen en dat aan te dragen als reden waarom ze schoonmoeder liever niet wekelijks over de vloer heeft. Pas toen er tegengeluiden kwamen van mensen die het toch wel absurd vinden om je (schoon)moeder zo te behandelen werd er van alles bij gesleept. Nu is schoonmoeder opeens een feeks omdat ze nogal vergeetachtig is en geel zei terwijl To groen bedoelde.
Het is je in jouw ogen vast goed recht hoor om je schoonmoeder aan haar eenzame lot over telaten maar zeg dan gewoon dat je er simpelweg geen zin in hebt in plaats van allerlei smoesjes te verzinnen om het voor jezelf te kunnen rechtvaardigen.
De behoeftes en verwachtingen van beide partijen liggen enorm uiteen en daardoor komt er geen goede balans in de relatie.
Het is niet dat TO nooit iets wil doen met SM, alleen op een andere frequentie/manier.
Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je als twee volwassenen (twee partijen) hier toch wel een gesprek over moet kunnen voeren om te onderzoeken of hier wel een balans in te vinden is. In plaats van alleen naar de pijpen van schoonmoeder te dansen.
maandag 2 juli 2018 om 19:27
Ik zie TO dat gedrag totaal niet vertonen. Ze legt dmv voorbeelden uit hoe die moeder reageert en ik snap helemaal dat dat veel te opdringerig is.Soulsista schreef: ↑02-07-2018 19:20Wie een hond wil slaan zal altijd een stok vinden. In de Op vond To het niet nodig om er van alles en nog wat bij te halen en dat aan te dragen als reden waarom ze schoonmoeder liever niet wekelijks over de vloer heeft. Pas toen er tegengeluiden kwamen van mensen die het toch wel absurd vinden om je (schoon)moeder zo te behandelen werd er van alles bij gesleept. Nu is schoonmoeder opeens een feeks omdat ze nogal vergeetachtig is en geel zei terwijl To groen bedoelde.
Ze wil haar niet aan haar lot overlaten, maar het contact tot normale proporties terugbrengen.
Ook is het geen kwestie van geen zin, maar van geen vermogen: ze moet zelf goed met haar energie omgaan om overeind te blijven.
maandag 2 juli 2018 om 19:27
Ik herken het gedrag van deze schoonmoeder wel vanuit mijn omgeving. Het zijn allemaal vrouwen die tijdens hun jongere leven (werkzaam of thuisblijfmoeder) enorm goed de ballen hoog konden houden en van niets iets konden maken. Maar zodra alle kinderen het huis uit zijn en er niets meer van ze gevraagd wordt lijken ze hun verstand wel op de knop "uit" te hebben gezet.
De opmerking "ik heb altijd mijn mond gehouden, en nu zeg ik wat ik wil" is geen uitzondering.
Verder zijn ze van mening dat jonge mensen niets te klagen hebben, zij zijn toch ook jong geweest en hebben het toch ook gered? En een jankende schoondochter? Ach, gaat wel weer over. Vroeger hadden ze het nog zwaarder want....
En natuurlijk hebben ze er recht op om hun kleinkinderen te zien wanneer zij dat willen, niet als het de ouders en de kleinkinderen zelf uitkomt.
De opmerking "ik heb altijd mijn mond gehouden, en nu zeg ik wat ik wil" is geen uitzondering.
Verder zijn ze van mening dat jonge mensen niets te klagen hebben, zij zijn toch ook jong geweest en hebben het toch ook gered? En een jankende schoondochter? Ach, gaat wel weer over. Vroeger hadden ze het nog zwaarder want....
En natuurlijk hebben ze er recht op om hun kleinkinderen te zien wanneer zij dat willen, niet als het de ouders en de kleinkinderen zelf uitkomt.
maandag 2 juli 2018 om 19:28
Zo blij dat mijn moeder haar eigen leven heeft gehad ,mijn moeder ging naar 2 verschillende bejaarden clubjes waar ze ging kaarten dagjes uit e.d.
Niemand van ons woonde bij haar om de hoek ,en dan nog al was het wel zo dan nog moest ze er zelf niet aan denken om elke week bij een van ons te zitten, ze had haar auto en ging spontaan op bezoek bij een van ons en de ene keer kwam ze een weekend bij mij logeren en soms werd dat weekend langer omdat we het samen gezellig vonden , niet omdat het moest.
Ik heb zelf volwassen dochters en ik sta hoe dan ook altijd voor ze klaar maar ik moet er niet aan deken dat ik daar minimaal 1keer in de week op visite moet, of andersom mijn kinderen komen als ze er zin in hebben de ene keer zie ik ze elke week de andere keer 2/3 weken niet en dat is ook goed .
Het enige wat we wel doen is regelmatig ff bellen soms maar 5minuten en soms langer .
Maar niks moet ook niet met de kerst.
Niemand van ons woonde bij haar om de hoek ,en dan nog al was het wel zo dan nog moest ze er zelf niet aan denken om elke week bij een van ons te zitten, ze had haar auto en ging spontaan op bezoek bij een van ons en de ene keer kwam ze een weekend bij mij logeren en soms werd dat weekend langer omdat we het samen gezellig vonden , niet omdat het moest.
Ik heb zelf volwassen dochters en ik sta hoe dan ook altijd voor ze klaar maar ik moet er niet aan deken dat ik daar minimaal 1keer in de week op visite moet, of andersom mijn kinderen komen als ze er zin in hebben de ene keer zie ik ze elke week de andere keer 2/3 weken niet en dat is ook goed .
Het enige wat we wel doen is regelmatig ff bellen soms maar 5minuten en soms langer .
Maar niks moet ook niet met de kerst.
maandag 2 juli 2018 om 19:29
Oh hemel deze is zo klassiek: 'De opmerking "ik heb altijd mijn mond gehouden, en nu zeg ik wat ik wil" is geen uitzondering.'
Dit zegt mijn moeder ongeveer 6x in de week en meestal wanneer zij op de ruzie toer is tegen mijn vader of een vriendin die niet precies doet wat zij wil. Of wanneer zij ja heeft gezegd op een oppas of ander voorstel wat zij eigenlijk niet wil nakomen...beetje jammer dat het nooit in het gezicht van de persoon is want dan is het antwoord ja ok. Zo heeft zij geprobeerd om mij met haar oppasafspraken en hondenuitlaat afspraken op te zadelen omdat mevrouw in eens zin had om alleen te doen wat zij zelf wou. Ik heb toen gezegd dat zij dan ook zij bij de hand moest zijn om nee te zeggen tegen de mensen die haar om hulp vragen ipv alleen achter mensen hun rug zich te bedienen van deze uitspraak...uiteraard was het antwoord op aan mij uitbesteedde klusjes nee dank je (los het even lekker zelf op ik heb al een baas).
Dit zegt mijn moeder ongeveer 6x in de week en meestal wanneer zij op de ruzie toer is tegen mijn vader of een vriendin die niet precies doet wat zij wil. Of wanneer zij ja heeft gezegd op een oppas of ander voorstel wat zij eigenlijk niet wil nakomen...beetje jammer dat het nooit in het gezicht van de persoon is want dan is het antwoord ja ok. Zo heeft zij geprobeerd om mij met haar oppasafspraken en hondenuitlaat afspraken op te zadelen omdat mevrouw in eens zin had om alleen te doen wat zij zelf wou. Ik heb toen gezegd dat zij dan ook zij bij de hand moest zijn om nee te zeggen tegen de mensen die haar om hulp vragen ipv alleen achter mensen hun rug zich te bedienen van deze uitspraak...uiteraard was het antwoord op aan mij uitbesteedde klusjes nee dank je (los het even lekker zelf op ik heb al een baas).
viva-amber wijzigde dit bericht op 02-07-2018 19:35
54.20% gewijzigd
maandag 2 juli 2018 om 19:30
Lachattenoir schreef: ↑02-07-2018 19:19Houd toch op man. Mijn moeder komt ook uit een hele cohesieve, familiale cultuur zoals de jouwe, maar kan zich helemaal niets voorstellen bij het claimerige en opdringerige gedrag van deze schoonmoeder. Vol verbazing las ze de OP.