De Nederlandse opvoeding
zondag 26 augustus 2018 om 15:52
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.
Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.
Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.
Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.
Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.
Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
zondag 26 augustus 2018 om 16:39
Mijn kind ligt straks juist te gillen in het gangpad van de winkel omdat ze haar zin niet krijgt. Wel krijgt ze op dat moment een grens, een nee.
Je kan het ook nooit goed doen....
Als ik nee zeg, gaat ze gillen en stort ze neer. Kan er niks aan doen. Nee blijft nee. Ze is nog geen 1,5... zal vast ooit stoppen.
Als ik nee zeg, gaat ze gillen en stort ze neer. Kan er niks aan doen. Nee blijft nee. Ze is nog geen 1,5... zal vast ooit stoppen.

Ja, 2 jaar. Ik ben van Frans-Italiaanse afkomst.
En onwaar? Ik ken tientallen gezinnen bij wie het zo gaat. Als ik met mijn zoon op familiebezoek ga is hij weken van slag omdat ik hem dus wel eens nee verkoop. En daar dus nauwelijks.

Ja, 2 jaar. Ik ben van Frans-Italiaanse afkomst.
En onwaar? Ik ken tientallen gezinnen bij wie het zo gaat. Als ik met mijn zoon op familiebezoek ga is hij weken van slag omdat ik hem dus wel eens nee verkoop. En daar dus nauwelijks.
zondag 26 augustus 2018 om 16:40
Dit.redbulletje schreef: ↑26-08-2018 16:38Kom nou toch, een corrigerende tik met kindermishandeling vergelijken?![]()
Dat er (in het openbaar) geen tikken meer uit worden gedeeld zal er voor zorgen dat kinderen in het openbaar dus lekker kunnen blijven drammen en zuigen, want pa en ma durven toch geen lik op stuk beleid meer uit te voeren uit angst voor de publieke opinie.

zondag 26 augustus 2018 om 16:40
Als mijn Marietje geen zin meer heeft om nog met mama bij de schoenen te gaan kijken in de Bijenkorf ga ik ook naar huis. Het wordt er voor mama ook niet leuker op als ze een kind tegen haar wil moet meeslepen. Ik vind ook dat je beter kunt gaan winkelen zonder kind, of boodschappen doen, of uit eten, als je kind daar nog niet aan toe is. En dat kan best tot 8 of 10 jaar duren. In die tijd ga ik mijn kind niet pesten door hem mee te nemen, en mezelf ook niet.

zondag 26 augustus 2018 om 16:41
Is een fase. Moet je eens op die zure koppen letten in de super. Vaak hetzelfde type.little_angel89 schreef: ↑26-08-2018 16:39Mijn kind ligt straks juist te gillen in het gangpad van de winkel omdat ze haar zin niet krijgt. Wel krijgt ze op dat moment een grens, een nee.
En vaak krijg je ook blikken van herkenning van moeders die die fase niet vergeten zijn

zondag 26 augustus 2018 om 16:41
Dan pak je haar bij de hand en ga je naar huis. Leert ze vanzelf dat ze straks alleen thuiszitten ook niks vindt. Wil ze naar het park? Nee, want je gedraagt je niet.little_angel89 schreef: ↑26-08-2018 16:39Mijn kind ligt straks juist te gillen in het gangpad van de winkel omdat ze haar zin niet krijgt. Wel krijgt ze op dat moment een grens, een nee.

zondag 26 augustus 2018 om 16:42
Nou, hoe vaak? En hoe weet jij dat? Is doorgaans geen informatie die de school zomaar kan verspreiden. Slecht opgevoede directie en leerkrachten daar dan, dat dit soort informatie zomaar op straat ligt.Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 16:33Hoe vaak de school van vriendin al kinderen moest weigeren
...

zondag 26 augustus 2018 om 16:42
Ik had over ouders die allebei fulltime werken.
zondag 26 augustus 2018 om 16:43
8 of 10??? Hahaha. Toen bleef ik al alleen thuis in de middag omdat mijn moeder werkte. Hoefde echt niet overal heen.MinkeDeWit schreef: ↑26-08-2018 16:40Als mijn Marietje geen zin meer heeft om nog met mama bij de schoenen te gaan kijken in de Bijenkorf ga ik ook naar huis. Het wordt er voor mama ook niet leuker op als ze een kind tegen haar wil moet meeslepen. Ik vind ook dat je beter kunt gaan winkelen zonder kind, of boodschappen doen, of uit eten, als je kind daar nog niet aan toe is. En dat kan best tot 8 of 10 jaar duren. In die tijd ga ik mijn kind niet pesten door hem mee te nemen, en mezelf ook niet.

Ik heb de uitspraak it takes a village to raise a child wel eens gelezen.
Los van het feit dat ik me liever niet bemoei met andermans kinderen en daar al helemaal geen tijd en energie in wil steken moet je dat ook gewoon niet proberen. Ouders slaan op tilt.
Precies!Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 16:25Extreem verwennen vind ik meer kindermishandeling dan een zachte tik.

zondag 26 augustus 2018 om 16:44
Slecht opgevoede Nederlandse rotkinderen die de boel bij elkaar krijsen, ordinair geklede pubers, mensen met een tatoeage in het gezicht, mensen met een verkeerde bril of verkeerd haar, verwende millenials die ver weg bij elkaar hokken in aftandse hostels, mannen die je niet zien staan...het zit je allemaal niet mee, hè, Koffiekopje?
Zijn er nog mensen die je wel aardig vindt of dingen waar je je niet aan ergert? Is het een idee om daar dan eens een topic over te openen?
Zijn er nog mensen die je wel aardig vindt of dingen waar je je niet aan ergert? Is het een idee om daar dan eens een topic over te openen?
zondag 26 augustus 2018 om 16:44
Ik ben zelf ook leerkracht en zie dat soort kimderen in de brugklas nog rennen door de gang enz. Maar na een paar strenge docenten en opmerkingen van ouderejaars leren ze het af.
En dat vertelt ze mij prive.

zondag 26 augustus 2018 om 16:46
Nee want je boodschappen moeten mee, je kar staat daar.Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 16:41Dan pak je haar bij de hand en ga je naar huis. Leert ze vanzelf dat ze straks alleen thuiszitten ook niks vindt. Wil ze naar het park? Nee, want je gedraagt je niet.
In het park buitenspelen is juist goed voor kinderen. En als ze voor straf niet mag, snapt ze niet met 1.5.
Jij hebt dus echt geen idee hoe opvoeden werkt.

zondag 26 augustus 2018 om 16:46
Ik heb wel een fijne opvoeding gehad en nog nooit een tik gekregen van mijn ouders. Onz\e zoon heeft ook nog nooit een tik gehad.Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 16:39Nou, dan mag het niet, maar of dat zo goed is... ik ben opgevoed met harde discipline, altijd ging school voor, elke volwassene was U en tot mijn 13e bepaalden mijn ouders bijna alles. Toen ik een baantje kreeg kon ik alsnpg niet zo maar alles doen. Hotpants of tot laat uit? Hun huis, hun regels. Heb ook gerebelleerd hoor. Maar daarvan wist ik ook dat het consequenties had.
zondag 26 augustus 2018 om 16:47
Dat is hoe mijn moeder het deed en het werkte prima. Dan staat die kar er maar.Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑26-08-2018 16:46Nee want je boodschappen moeten mee, je kar staat daar.
In het park buitenspelen is juist goed voor kinderen. En als ze voor straf niet mag, snapt ze niet met 1.5.
Jij hebt dus echt geen idee hoe opvoeden werkt.

zondag 26 augustus 2018 om 16:48
Ik denk dat al die kinderen gaan huilen omdat ze schrikken van haar giftige, verzuurde aura. Zijn kinderen heel gevoelig voorstroman schreef: ↑26-08-2018 16:44Slecht opgevoede Nederlandse rotkinderen die de boel bij elkaar krijsen, ordinair geklede pubers, mensen met een tatoeage in het gezicht, mensen met een verkeerde bril of verkeerd haar, verwende millenials die ver weg bij elkaar hokken in aftandse hostels, mannen die je niet zien staan...het zit je allemaal niet mee, hè, Koffiekopje?

Die hebben er geen puf meer voorKoffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 16:46Je zou denken dat oudere moeders beter opvoeden maar dat valt ook tegen

Ik vind mijn opvoeding prima. Heb altijd hard gewerkt en geen domme dingen gedaan.Blondie456 schreef: ↑26-08-2018 16:46Ik heb wel een fijne opvoeding gehad en nog nooit een tik gekregen van mijn ouders. Onz\e zoon heeft ook nog nooit een tik gehad.

zondag 26 augustus 2018 om 16:50
Dat ligt dan waarschijnlijk aan de buurt.!.? Of aan jou familie. In ieder land heb je slechte opvoeders maarMuntjeinmijnbroekzak schreef: ↑26-08-2018 16:39Ja, 2 jaar. Ik ben van Frans-Italiaanse afkomst.
Over het algemeen zijn Franse ouders de baas over hun kroost en niet andersom.
Een kind wacht op zijn ouders en hier wachten de ouders op de kinderen

Ah, je was dus zelf ook een jankerd.Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 16:47Dat is hoe mijn moeder het deed en het werkte prima. Dan staat die kar er maar.
Lekker sociaal, een kar laten staan. Zal het personeel heel blij mee zijn. Lekker met je kind langs de rij wringen of over een hekje klimmen naar de uitgang. Goede oplossing hoor.