De Nederlandse opvoeding
zondag 26 augustus 2018 om 15:52
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.
Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.
Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.
Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.
Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.
Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
zondag 26 augustus 2018 om 17:46
Heel mooi en duidelijk je reactie, ik pik alleen even deze zin er uit want hier ben ik het 100% mee eens.Gelukspopje schreef: ↑26-08-2018 17:34Waar ik me dan altijd zo over verbaas dat Nederlanders zichzelf altijd en overal zo omlaag halen.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.

zondag 26 augustus 2018 om 17:46
Waarom ging jij met verkeerde mensen om?Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 17:42Ik was meestal erg braaf maar ging toen met de verkeerden om. Ik heb het maar 1x gezegd en daarna nooit meer.
Vond je dat interessant, of had dat een andere reden?

zondag 26 augustus 2018 om 17:47

Ik ben zo’n slappe opvoeder die haar kinderen niet slaat, respectvol met ze omgaat en hun wil niet per definitie breekt. Toch is het allerlaatste wat mijn kinderen in hun hoofd zouden halen mij uitschelden voor vuile hoer.Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 17:34Want als jij je moeder vuile hoer noemde kreeg je een aai over de bol?
Als je dat tegen je moeder (of tegen wie dan ook) zegt, dan is er iets gigantische misgegaan in die fantastische opvoeding met lekker veel slaag.

zondag 26 augustus 2018 om 17:48
Ja. Mag ik je erop wijzen dat je daardoor overkomt als iemand die beroerd slecht opgevoed is? Of je bent gewoon aan het trollen, kan ook nog.Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 17:40Jij vindt het bemoeien, ik zie het als wijzen op iets verkeerds.
zondag 26 augustus 2018 om 17:48
Dat maakt het niet ineens minder respectloos.Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 17:40Jij vindt het bemoeien, ik zie het als wijzen op iets verkeerds.

zondag 26 augustus 2018 om 17:49
Dus jij blijft thuis met je kind tot het 8 jaar is? Dat is toch niet realistisch? Soms moet er wel eens iets gebeuren en vaak is mijn man aan het werk als ik met de kinderen ben, dus dan zou ik nergens naartoe kunnen, of oppas moeten regelen voor elke boodschap, of ander ding dat ik buitenshuis moet regelen?MinkeDeWit schreef: ↑26-08-2018 16:40Als mijn Marietje geen zin meer heeft om nog met mama bij de schoenen te gaan kijken in de Bijenkorf ga ik ook naar huis. Het wordt er voor mama ook niet leuker op als ze een kind tegen haar wil moet meeslepen. Ik vind ook dat je beter kunt gaan winkelen zonder kind, of boodschappen doen, of uit eten, als je kind daar nog niet aan toe is. En dat kan best tot 8 of 10 jaar duren. In die tijd ga ik mijn kind niet pesten door hem mee te nemen, en mezelf ook niet.

zondag 26 augustus 2018 om 17:52
Kon je het zelf niet af dan met die doodnormale pubers?Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 17:32Ja, hoe zie jij dat ze angstig is? Ik had een paar Afrikaanse jongens (Kenia en Namibie) in de klas. Waren net als elke puber. Werden wel meteen in het gareel geroepen als ik de ouders beldem

zondag 26 augustus 2018 om 17:56
Het zou sowieso nooit in me opgekomen zijn om mijn lieve moeder zo te noemen, krijg het in deze context mijn toetsenbord al niet uit. Schrik er ook van eerlijk gezegd. Word al verdrietig van het idee alleen al.Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 17:34Want als jij je moeder vuile hoer noemde kreeg je een aai over de bol?

zondag 26 augustus 2018 om 17:57
Eens. Is ook mijn ervaring.sprokkelientje schreef: ↑26-08-2018 17:31Ik ken ook iemand die deze term bezigt als het in haar straatje past (bv, kind wat zich totaaaaaal niet kan gedragen moet persé met papa en mama 13 uur in een vliegtuig zitten want hé, zij moet het ook leren en het takes de beroemde village.. behalve als diezelfde village het in zijn botte kop haalt iets te vinden of te zeggen, dan geldt het ineens niet en kun je de wind van voren krijgen.

zondag 26 augustus 2018 om 18:01
Ik heb wel eens een tik voor de billen gehad en heb een studieschuld. Daar is dus helemaal iets mis gegaan.
On topic: ik denk wel dat je regels moet stellen voor kinderen. Dus als iets niet mag mag het niet. Grenzen en richtlijnen lijken me belangrijk. Ik ken wel een kind dat nu 8 jaar is en altijd alles mocht. Die stort zich nog steeds ter aarde en begint als een malle te krijsen als hij zijn zin niet krijgt. Ik vraag me dan af hoe dat gaat als hij volwassen is.
On topic: ik denk wel dat je regels moet stellen voor kinderen. Dus als iets niet mag mag het niet. Grenzen en richtlijnen lijken me belangrijk. Ik ken wel een kind dat nu 8 jaar is en altijd alles mocht. Die stort zich nog steeds ter aarde en begint als een malle te krijsen als hij zijn zin niet krijgt. Ik vraag me dan af hoe dat gaat als hij volwassen is.
zondag 26 augustus 2018 om 18:02

zondag 26 augustus 2018 om 18:03
Nou, ik denk dat mijn moeders familie inmiddels ‘Reste ici!’ en ‘on t’as pas sonné’ als wapenspreuken kan invoeren. Het werkte niet echt.
Maar we werden dan ook niet geslagen of getikt, misschien is dat de fout geweest. Weet wel dat als ik ooit ‘vuile hoer’ tegen mijn moeder had gezegd, ik nu niet meer fysiek in staat was geweest om dit te typen.
Maar we werden dan ook niet geslagen of getikt, misschien is dat de fout geweest. Weet wel dat als ik ooit ‘vuile hoer’ tegen mijn moeder had gezegd, ik nu niet meer fysiek in staat was geweest om dit te typen.

Nu slaat je fantasie op hol. Ik weet niet van welke afkomst je allochtone ex was, maar juist in de Antilliaanse, Surinaamse, Italiaanse, Spaanse, Marokkaanse, Tunesische, Pakistaanse, Indiase, Algerijnse etc, cultuur worden zonen als prinsjes behandeld. Ze worden voorgetrokken door zowel moeders als vaders, hoeven niets in het huishouden te doen, kleine criminaliteit wordt vaal door de vingers gezien, ze mogen dates hebben etc.Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 16:56Maar mijn verbittering komt door slechte relaties met mannen die vroeger als prinsjes zijn behandeld. Mijn enige allochtone ex was ook gelijk veel serieuzer dan de rest.
Inderdaad, en dat je blijkbaar spijbelde. Want jij kreeg een tik als je spijbelde, ik heb gewoon nooit gespijbeld, ik durfde dat niet eens. Toch waren mijn ouders niet overdreven streng.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 26 augustus 2018 om 18:05
Niet zo gek, toch? Slaan is nou niet echt een goed voorbeeld van respectvol met elkaar omgaan en fatsoenlijk communiceren.Lady*Voldemort schreef: ↑26-08-2018 17:54Overigens vind ik het ook niet echt getuigen van een goede opvoeding dat jij je moeder blijkbaar uitmaakte voor vuile hoer. Dus al die klappen hebben niks geholpen.
zondag 26 augustus 2018 om 18:05
Bij pestgedrag bel ik altijd de ouders en zij hadden elkaars spullen vernield bij handvaardigheid.

zondag 26 augustus 2018 om 18:07
hear hearyette schreef: ↑26-08-2018 17:35Als ze brutaal zijn, moeten ze naar hun kamer. Onvoldoendes zijn al een straf, dus dan geef ik ze hooguit nog aan wat mijn verwachting is. En spijbelen doen ze niet. Met hun discipline is niks mis.
En wat respect betreft - mijn kinderen zouden zich nooit bemoeien met hoe anderen hun kinderen opvoeden. Wat dat betreft is die aanpak van jouw ouders compleet mislukt. Ik vind het absoluut respectloos om een ongenuanceerd topic als dit te openen omdat je een paar miljoen Nederlanders denkt te moeten vertellen wat ze volgens jou verkeerd doen. Als ik je moeder was, zou ik me rotschamen.

zondag 26 augustus 2018 om 18:08
Ik spijbelde wel maar was dan zo blue dat ik in de bieb ging zitten. Want hangen in een parkje was toch best wel eng.

zondag 26 augustus 2018 om 18:08
Bizar dat je dit niet zelf aan kunt. Leren ze je dat niet meer op de lerarenopleiding?Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 18:05Bij pestgedrag bel ik altijd de ouders en zij hadden elkaars spullen vernield bij handvaardigheid.

zondag 26 augustus 2018 om 18:09