Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
vrijdag 24 augustus 2018 om 09:42
Haha, ja hoe dat klinkt is een beetje lastig uit te leggen. Maar het is echt onmiskenbaar, laatst was er bezoek en toen hij binnenkwam riepen zij ook direct; 'he, hij zegt hallo!'. De 'h' valt wel een beetje weg in zijn uitspraak
Gelukkig heb je vannacht meer rust gehad!
James is vaak en veel buiten. Als hij in de buurt is als het begint met regenen, dan komt hij er snel aangerend. Maar hij is ook wel eens buiten in de regen en dan komt hij even later met zeiknatte piekharen aangelopen, het maakt hem niet heel veel uit geloof ik. In de sneeuw was hij vorig jaar ook gewoon buiten, al was hij toen 's avonds wel meer binnen dan nu. Nu is hij meestal 's nachts buiten. Hij gaat gewoon zijn eigen gangetje omdat we een kattenluikje hebben.
Nog een vraagje aan jullie, wij gaan binnenkort verbouwen en dan wordt onze achtergevel vervangen door glas en openslaande deuren. We hebben nu een kattenluikje in onze achterdeur, maar die gaat natuurlijk weg. Ik wil wel graag een nieuw kattenluikje, maar waarin dan? In de grote glazen wanden of in de openslaande deuren? Wat zullen jullie doen? Ik vind het zo zonde van de nieuwe spullen, maar zonder kattenluikje wordt het niet te doen. Aan de voorkant zou het ook nog kunnen, maar dat is wel onhandiger, daar komt namelijk ook een nieuwe voordeur in en dan kan ik 's nachts de tussendeur niet meer dicht houden en kan hij dus gewoon naar boven. En daar heb ik niet zoveel zin in.

James is vaak en veel buiten. Als hij in de buurt is als het begint met regenen, dan komt hij er snel aangerend. Maar hij is ook wel eens buiten in de regen en dan komt hij even later met zeiknatte piekharen aangelopen, het maakt hem niet heel veel uit geloof ik. In de sneeuw was hij vorig jaar ook gewoon buiten, al was hij toen 's avonds wel meer binnen dan nu. Nu is hij meestal 's nachts buiten. Hij gaat gewoon zijn eigen gangetje omdat we een kattenluikje hebben.
Nog een vraagje aan jullie, wij gaan binnenkort verbouwen en dan wordt onze achtergevel vervangen door glas en openslaande deuren. We hebben nu een kattenluikje in onze achterdeur, maar die gaat natuurlijk weg. Ik wil wel graag een nieuw kattenluikje, maar waarin dan? In de grote glazen wanden of in de openslaande deuren? Wat zullen jullie doen? Ik vind het zo zonde van de nieuwe spullen, maar zonder kattenluikje wordt het niet te doen. Aan de voorkant zou het ook nog kunnen, maar dat is wel onhandiger, daar komt namelijk ook een nieuwe voordeur in en dan kan ik 's nachts de tussendeur niet meer dicht houden en kan hij dus gewoon naar boven. En daar heb ik niet zoveel zin in.
vrijdag 24 augustus 2018 om 09:58
Jaaa leuk, een katten topic!
Een maand geleden hebben we onze oude taart van 17 in laten slapen.
Wat een verdriet en gemis. Ook zij kon een versie van 'Hallo' mauwen, en dan vooral als je in de wachtkamer van de dierenarts zit zodat iedereen in een stuip ligt.
Vrij vlot daarna hebben we een dondersteen van 4 maanden opgehaald uit het asiel, dat gesjees was even wennen hoor na een senior! Haha. We laten haar naar buiten aan een tuigje, en alles is machtig interessant. Over een maandje wordt ze gesteriliseerd en daarna mag ze naar buiten. Alleen weet ik nog niet zo goed of ik dat wel verstandig vind, ze is nog erg onstuimig en all over the place. Ook heb ik nog geen ervaring met kittens verder, dit is de eerste keer. Wat deden jullie qua naar buiten laten?
Het allerleukst vind ze om de stuiterballen van de trap af te gooien en dan erachteraan te gaan. En ze kan niet normaal rennen, nee madam galoppeert. Dus we hebben een hond, kat en paard in 1!
Een maand geleden hebben we onze oude taart van 17 in laten slapen.

Vrij vlot daarna hebben we een dondersteen van 4 maanden opgehaald uit het asiel, dat gesjees was even wennen hoor na een senior! Haha. We laten haar naar buiten aan een tuigje, en alles is machtig interessant. Over een maandje wordt ze gesteriliseerd en daarna mag ze naar buiten. Alleen weet ik nog niet zo goed of ik dat wel verstandig vind, ze is nog erg onstuimig en all over the place. Ook heb ik nog geen ervaring met kittens verder, dit is de eerste keer. Wat deden jullie qua naar buiten laten?
Het allerleukst vind ze om de stuiterballen van de trap af te gooien en dan erachteraan te gaan. En ze kan niet normaal rennen, nee madam galoppeert. Dus we hebben een hond, kat en paard in 1!

vrijdag 24 augustus 2018 om 10:42
We hebben ook een uitbouw met grote glazen deuren, maar ik vond inderdaad zo'n stom kattenluikje in het glas echt geen gezicht. Dus we hebben het kattenluikje boven in de 'balkon'deur bij het platte dak van de uitbouw gemaakt. Hij springt van de schutting op het dak en zo komt ie daar. Ik wilde eerst een kattentrapje maken, maar dat heeft ie op dit moment echt niet nodig, misschien als ie oud is.viva_mama schreef: ↑24-08-2018 09:42Haha, ja hoe dat klinkt is een beetje lastig uit te leggen. Maar het is echt onmiskenbaar, laatst was er bezoek en toen hij binnenkwam riepen zij ook direct; 'he, hij zegt hallo!'. De 'h' valt wel een beetje weg in zijn uitspraak![]()
vrijdag 24 augustus 2018 om 11:11
Dit klinkt als die van ons. Kan ook niet normaal rennen, of springen. Als ze boven van de vensterbank af springt, klinkt het beneden meer als een olifant in plaats van een klein katje.
Ook volgt ze je overal, en als je dr roept gaat ze vaak met je mee
zondag 26 augustus 2018 om 12:23
zondag 26 augustus 2018 om 12:50

zondag 26 augustus 2018 om 13:12
Ik heb mijn kat gekloond!

Ze lijken als je snel kijkt echt heel veel op elkaar.
Ik heb gister dus mijn tweede katertje opgehaald. Hij heeft een hartje op zijn kont en ik heb nog nooit zo’n prater meegemaakt. Hij is op dit moment de grenzen van Mister Jimmy aan het opzoeken, op onverwachte momenten boven op hem duiken.

Oh en als hij komt kroelen komt hij echt helemaal in je nek kruipen en kusjes geven.

Ze lijken als je snel kijkt echt heel veel op elkaar.

Oh en als hij komt kroelen komt hij echt helemaal in je nek kruipen en kusjes geven.

zondag 26 augustus 2018 om 18:15
zondag 26 augustus 2018 om 21:01
Frambozen schreef: ↑24-08-2018 09:58Jaaa leuk, een katten topic!
Een maand geleden hebben we onze oude taart van 17 in laten slapen.Wat een verdriet en gemis. Ook zij kon een versie van 'Hallo' mauwen, en dan vooral als je in de wachtkamer van de dierenarts zit zodat iedereen in een stuip ligt.
![]()
Het allerleukst vind ze om de stuiterballen van de trap af te gooien en dan erachteraan te gaan. En ze kan niet normaal rennen, nee madam galoppeert. Dus we hebben een hond, kat en paard in 1!![]()
ag is je oma poes overleden?

schreef veel over haar in het andere topic..
Mijn kat had vannacht een rare nies aanval.. dacht eerst dat hij stikte of een muis te pakken had.
vriend werd er zelfs wakker van en heeft hem even geaaid en toen was het over.

Relax we're all crazy, it's not a competition
zondag 26 augustus 2018 om 21:07
Pfff ik zit middenin een verhuizing en poeslief heeft het er zwaar mee. Dinsdag rijdt de verhuizer voor dus de afgelopen dagen hebben alleen maar in het teken van inpakken gestaan. Er leek nergens meer een plekje voor haar om tot rust te komen. Had ze net een plekje gevonden, was dat net de kamer waar alle lege dozen lagen en ik dus voortdurend in de weg liep. Arm schaapje!
Ben heel benieuwd hoe ze haar nieuwe huisje gaat vinden. Ik twijfel nog even wanneer ik haar overhaal naar het nieuwe huis. De dag van de verhuizing zelf is het plan dat ik de verhuizers vraag de logeerkamer als eerste leeg te maken, zodat ik haar daarin kan zetten met kattenbak, water en een lekker kussentje. Dat lijkt me voor iedereen het rustigst.
Maar ik twijfel nog of ik haar diezelfde dag al ga ophalen of dat ik haar in haar eentje nog een nachtje in het (lege) oude huis laat slapen. Het liefst heb ik haar zo snel mogelijk weer bij me, maar ik weet niet of ik na zo'n verhuisdag zelf nog de energie heb om haar op te halen en te laten wennen in het nieuwe huis. Het is voor haar ook heel wat (net als voor mij overigens. Pffff wat een onderneming). Iemand tips?
Ben heel benieuwd hoe ze haar nieuwe huisje gaat vinden. Ik twijfel nog even wanneer ik haar overhaal naar het nieuwe huis. De dag van de verhuizing zelf is het plan dat ik de verhuizers vraag de logeerkamer als eerste leeg te maken, zodat ik haar daarin kan zetten met kattenbak, water en een lekker kussentje. Dat lijkt me voor iedereen het rustigst.
Maar ik twijfel nog of ik haar diezelfde dag al ga ophalen of dat ik haar in haar eentje nog een nachtje in het (lege) oude huis laat slapen. Het liefst heb ik haar zo snel mogelijk weer bij me, maar ik weet niet of ik na zo'n verhuisdag zelf nog de energie heb om haar op te halen en te laten wennen in het nieuwe huis. Het is voor haar ook heel wat (net als voor mij overigens. Pffff wat een onderneming). Iemand tips?

zondag 26 augustus 2018 om 21:26
Dit zou ik ook doen. Mister 2 heeft nog niet echt een officiele naam. Hij luisterd wel heel goed naar zijn officiele naam Brinky.. alleen de associatie Robert ter Brink.. maar: hartje op zijn kont.. All you need is love. Misschien moet ik hem straks als hij groot is toch maar Mister ter Brink gaan noemen.

Maar die was het de eerste tijd toch niet met mij bezig en de omgeving aan het verkennen. Dan heeft je kat daar ook gewoon lekker de tijd voor.
zondag 26 augustus 2018 om 21:55
vriendin van mij, heeft een dag voor de verhuizing eerst haar katten verhuisd naar het nieuwe huis en ze op de zolder geïnstalleerd en de volgende dag kwam zij met haar spullen.dignity schreef: ↑26-08-2018 21:07Pfff ik zit middenin een verhuizing en poeslief heeft het er zwaar mee. Dinsdag rijdt de verhuizer voor dus de afgelopen dagen hebben alleen maar in het teken van inpakken gestaan. Er leek nergens meer een plekje voor haar om tot rust te komen. Had ze net een plekje gevonden, was dat net de kamer waar alle lege dozen lagen en ik dus voortdurend in de weg liep. Arm schaapje!
Relax we're all crazy, it's not a competition
maandag 27 augustus 2018 om 09:27
Ik heb hier ook met mijn oude dame hetzelfde gedaan een paar jaar geleden. Een kamer ingericht helemaal voor haar met alles wat ze nodig heeft, en die deur een briefje erop met dat ze deze kamer niet mochten betreden. Zo kan jij lekker verhuizen en kan je 's avonds haar alvast rond laten lopen met jou in de buurt. Of tussendoor even knuffelen als je pauze nodig hebt.
Rouge__ Yep heb haar een maand geleden moeten laten gaan.
Ze was helemaal op. Vermagerd, 1 van haar nieren was verschrompeld en de ander helemaal vergroot daardoor. Ze sliep bijna alleen nog maar, en kwam nog maar sporadisch knuffelen. Het was mooi geweest en we hebben het fijn gehad samen.
Rouge__ Yep heb haar een maand geleden moeten laten gaan.

maandag 27 augustus 2018 om 09:39
Poes S is een mooi-weer-buitenpoes. Als het regent, te hard waait of onder de 10 graden is steekt ze even haar neusje over de drempel en besluit dan binnen te blijven.Madrid87 schreef: ↑24-08-2018 06:36...
Voor de mensen met buitenkatten: komen die van jullie ook meteen binnen met regen? Mijne blijft vaak gewoon onder een auto zitten of iets dergelijks. En met de kou en sneeuw? Blijven ze dan lekker binnen of gaan ze alsnog naar buiten? Dit wordt de eerste winter waarin Jaime naar buiten gaat hier dus ik heb geen idee hoe dat afloopt. Qua regen gaat hij meestal gewoon schuilen maar als het echt enorm plenst komt hij wel aangerend en is hij zwaar beledigd als ik niet meteen de deur open doe voor hem en hij dus half verzopen is.![]()
Poes M is wel een echte buitenkat. Als het regent rent ze meestal wel als een speer van de achterdeur naar de tuintafel waar ze onder gaat zitten. Daar blijft ze dan een tijdje zitten, als om te bewijzen dat ze een Stoere Onafhankelijke Buitenkat is. En dan rent ze weer terug

Als het echt stortregent of sneeuwt blijft ze wel binnen, maar dan gaat ze na 2 pogingen strak naar mij of man zitten staren alsof ze wil zeggen: hé personeel, doe daar eens wat aan! Ik wil naar buiten!
The owls are not what they seem
maandag 27 augustus 2018 om 09:43
Bij onze laatste verhuizing zijn de poezen juist al een avond van tevoren verhuisd en met alle vertrouwde spullen (etensbakjes, waterbak, kattenbak, dekentje) in de zolderkamer gezet. De verhuizers hoefden daar de volgende dag niet te zijn, dus konden ze rustig een beetje acclimatiseren. De avond van de verhuisdag zelf hebben we de deur van de zolderkamer opengezet en konden ze zelf beslissen wanneer ze de rest van het huis gingen bekijken. M was binnen een uur beneden, S heeft nog twee dagen bovenaan de zoldertrap zitten miauwen...
Oudblond! Gezellig!

The owls are not what they seem

maandag 27 augustus 2018 om 10:14
Ik heb in oude huis een kamer leeg gemaakt en poes met kattenbak, mandje, eten en drinken daar gezet.dignity schreef: ↑26-08-2018 21:07Pfff ik zit middenin een verhuizing en poeslief heeft het er zwaar mee. Dinsdag rijdt de verhuizer voor dus de afgelopen dagen hebben alleen maar in het teken van inpakken gestaan. Er leek nergens meer een plekje voor haar om tot rust te komen. Had ze net een plekje gevonden, was dat net de kamer waar alle lege dozen lagen en ik dus voortdurend in de weg liep. Arm schaapje!
Groot plakkaat op de deur voor verhuizers "DEUR Dicht Laten!!!
Nadat in Nw huis alles op zn plek stond, verhuizers weg en inmiddels donker, heb ik poes opgehaald. Zij ging gelijk op verkenning uit!

maandag 27 augustus 2018 om 13:31
Wij hebben met onze verhuizing de kat een dagje naar mijn ouders gebracht, in een aparte, stille, rustige kamer. Na de verhuis meteen weer in huis gehaald. Hij had het er zwaar mee. Paar dagen onder een dekentje op de bank gelegen voordat hij wat wilde wennen.
Het is sowieso een rotervaring voor je kat... ik wilde hem al het gestamp van iedereen die door het huis liep besparen, maar eerlijk gezegd wist ik ook niet wat het beste zou zijn
De dagen voor de verhuis vond hij heerlijk trouwens. OVERAL DOZEN!
Het is sowieso een rotervaring voor je kat... ik wilde hem al het gestamp van iedereen die door het huis liep besparen, maar eerlijk gezegd wist ik ook niet wat het beste zou zijn
De dagen voor de verhuis vond hij heerlijk trouwens. OVERAL DOZEN!
maandag 27 augustus 2018 om 13:36
Ja Lemon, dropjes! Ik zou van Brinkie , Binkie maken denk ik
Gisteren moest en zou Grijsje in de kletsende regen het balkon op. Hij vindt water geweldig en heeft een kwartier pogingen gedaan om druppels te vangen. Hilarisch! Toen hij de jacht gefrustreerd en wel opgaf kwam hij zich tegen mijn broekspijpen droog wrijven.... En merci!

Gisteren moest en zou Grijsje in de kletsende regen het balkon op. Hij vindt water geweldig en heeft een kwartier pogingen gedaan om druppels te vangen. Hilarisch! Toen hij de jacht gefrustreerd en wel opgaf kwam hij zich tegen mijn broekspijpen droog wrijven.... En merci!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras