Bruidsjurken passen

30-09-2018 15:18 211 berichten
Hallo allemaal. Klopt het dat het gebruikelijk is om je schoonmoeder mee te nemen als je bruidsjurken gaat passen?

Er mogen maar 4 personen mee en de keuze voor: moeder, zussen en beste vriendin was heel makkelijk gemaakt. Dat zijn degenen die de bruid het allerbeste kennen, weten wat de bruid mooi vindt, wat het beste staat en dus goed kunnen adviseren. Daarnaast zijn dat ook degenen waarmee de band het sterkst is en waarmee de bruid dit moment echt wil delen.

Schoonmoeder voelt zich echter gepasseerd. En geeft aan dat het etiquette is om je schoonmoeder mee te vragen.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Alle reacties Link kopieren
“RiRi” schreef:
30-09-2018 16:18
En dat vergeten arrogante zelfingenomen schoondochters altijd.
Dus een schoondochter met een eigen mening en eigen ideeën is per definitie zelfingenomen? Dan kun je het net zo goed omdraaien: schoonmoeders die zich zo gedragen zijn dat. Omdat ze vergeten dat de dag niet om hun draait.

Anders iets TO: kun je het passen en uitzoeken niet in 2 dagen doen? Dat heb ik gedaan, zo kon iedereen mee. Ook mijn schoonmoeder. Maar dat was wel omdat ik dat zelf wou. Niet omdat het me opgedrongen werd.
“RiRi” schreef:
30-09-2018 16:18
En dat vergeten arrogante zelfingenomen schoondochters altijd.
Nee hoor, dat vergeten schoondochters helemaal niet.
Schoonmoeder had de gewoonte om te blijven benadrukken: "Wie heeft deze man gebaard? Ik. Wie heeft zijn naveltje verzorgd, toen hij een baby was? Ik. Wie heeft hem borstvoeding gegeven, waardoor hij nooit ziek is? Ik. En wie heeft dus de rest van haar leven zeggenschap over deze man? Ik." En dan op auto-repeat.
Nemaìn’ schreef:
30-09-2018 16:20
Ze mag ook bij de bevallingen van de kleinkinderen zijn als ze dat wenst? Gewoon omdat zij de schoonmoeder is?
Ja, maar ik heb een geweldige band met mijn schoonmoeder :heart: ik hou van die vrouw.
Niet voor TO maar als ik Ikigai lees hoop ik stiekem dat mijn zoon gay is en met een man wil trouwen. Als zoon met zo’n griet als Ikigai wil trouwen, reken maar van yes dat ik in Joan Collins Dynasty style die trouwerij binnen loop.
lemoos2 schreef:
30-09-2018 16:24
Niet voor TO maar als ik Ikigai lees hoop ik stiekem dat mijn zoon gay is en met een man wil trouwen. Als zoon met zo’n griet als Ikigai wil trouwen, reken maar van yes dat ik in Joan Collins Dynasty style die trouwerij binnen loop.
:rofl:
Wat een rare winkel dat zij bepalen hoeveel mensen mee mogen, ik zou naar een betere bruidswinkel gaan!
Ja want mensen die niet hun schoonmoeder mee willen of naast hun hebben willen zitten bij de bevalling houden niet van hun schoonmoeder. En zijn kutschoondochters.

Echt :rofl:

Zal trouwens daarnaast ook mijn wel mijn eigen moeder wel haten dan.. die mocht ook niet bij de keizersnedes zijn. Of vlak erna meteen aan mijn bed staan. Gelukkig kwamen ze pas uren na het bellen een keer aankakken.
Oepsie.

En man en ik hebben ze ook nog allemaal een hele bruiloft onthouden. Ze denken vast dat we ze allemaal haten. o_o
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 30-09-2018 16:26
10.74% gewijzigd
Overigens vind ik klagen en zeuren van schoonmoeders die niet mee mogen wel echt not done. En überhaupt opmerkingen over een dergelijke keuze ook.

Ik denk dat het meer is dat ik zelf niet inzie waarom de schoonmoeder in kwestie er per sé niet bij zou mogen zijn wanneer je weet dat je haar er blijkbaar enorm blij mee kan maken. Is het zoiets enorms intiems? Ik probeer het oprecht te snappen.
lemoos2 schreef:
30-09-2018 16:24
Afbeelding

Afbeelding
anoniem_374094 wijzigde dit bericht op 30-09-2018 16:29
11.23% gewijzigd
Timetraveler schreef:
30-09-2018 16:25
Overigens vind ik klagen en zeuren van schoonmoeders die niet mee mogen wel echt not done. En überhaupt opmerkingen over een dergelijke keuze ook.

Ik denk dat het meer is dat ik zelf niet inzie waarom de schoonmoeder in kwestie er per sé niet bij zou mogen zijn wanneer je weet dat je haar er blijkbaar enorm blij mee kan maken. Is het zoiets enorms intiems? Ik probeer het oprecht te snappen.
Er mogen er maar 4 mee. En schoonmoeder zou nummer 5 zijn.

Ik zou gewoon 5 meenemen zoals ik al eerder tikte, echt niet dat die winkel ze gaat weigeren. Maar anders heeft schoonmoe gewoon pech. Niks etiquette ook.
“RiRi” schreef:
30-09-2018 16:22
Ja, maar ik heb een geweldige band met mijn schoonmoeder :heart: ik hou van die vrouw.
Al heb je seks met haar.

Het gaat er om dat je als (schoon)moeder niet automatisch allerlei rechten hebt mbt het leven en de keuzes van je kinderen.
Het is maar een jurk hoor. Je draagt hem 1 keer. Neem haar gewoon gezellig mee joh!
Marana-- schreef:
30-09-2018 16:05

Ik vind het altijd zo oneerlijk, dat moeders van de bruidegom blijkbaar minder belangrijk zijn bij een bruiloft dan moeders van de bruid.
Ik vind het persoonlijk vreemd dat op een bruiloft bepaalde mensen, anders dan het bruidspaar, belangrijk moeten zijn. Iedereen die is uitgenodigd is toch op zijn eigen manier belangrijk voor het bruidspaar? Dat kan je toch niet meten aan wie welke rol heeft voor/met de bruiloft?
Ja dit was ook gedoe bij mijn eerste bruiloft. Ik ging niet zozeer passen want ik heb mijn jurk laten maken. Dat was destijds bij iemand thuis op zolder. Ik was daar al eerder geweest met mijn zus. Enorm klein en benauwd maar geweldige jurken maakt ze. In de tijd dat ik ging trouwen had ik veel angst en paniekklachten en zag al een beetje tegen die zolder op.
Ik wilde mijn 2 zussen (tevens getuigen) mee en mijn tante (die de jurk betaalde en bovendien mijn steun en toeverlaat was en nog steeds is) Maar met 5 man op die zolder was echt wel de max.
Dus overlegd met mijn schoonmoeder. Over de kleuren die ik wilde, het soort jurk, wel of geen sluier enz om haar er zoveel mogelijk bij te betrekken. Met nog meer mensen op die zolder (want schoonmoeder wilde niet zonder mijn schoonzusje) voor niet eens het uitzoeken van de jurk maar ontwerpen zag ik gewoon niet zitten.
Wel foto's gemaakt en verzonden maar wat ik ook deed het was niet voldoende. Later is er nog een hele rel om geweest tot aan dreigen niet op de bruiloft te komen. Dit omdat ze een opmerking van mijn aanstaande verkeerd begrepen had.

Het is allemaal niet zo zwart-wit als het soms lijkt. Soms is het goed om van beide kanten wat water bij de wijn te doen.

Overigens is kort na mijn huwelijk mijn man overleden. Inmiddels ben ik hertrouwd en was heel blij dat mijn schoonmoeder (moeder van overleden man, haar beschouw ik als mijn schoonmoeder niet de moeder van mijn huidige partner) er de hele dag en avond bij was. We hebben goed contact nu gelukkig.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Het zal mij echt een worst wezen of ik mee mag met aanstaande schoondochters en of schoonzonen bij het uitzoeken van een jurk of pak. Wie zijn feestje is het nou eigenlijk? Ik zou aanbieden de jurk van dochter en pakken van zonen te betalen. Als ik mee mag,fijn,maar die emotionele chantage door gekwetst over te konen als je niet wordt meegevraagt ,gaat mij te ver.
“RiRi” schreef:
30-09-2018 16:27
Afbeelding
Ik hoop in dat geval dat ik weer een ander soort schoondochter krijg dan jij. Alleen jij of ik bepalen dat niet. :roll:

Dat is de keus van je kind. En zij samen beslissen hoe ze hun leven inrichten en hoe ze een eventuele bruiloft en alles daar om heen willen invullen.

Niet jij.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 30-09-2018 16:32
0.65% gewijzigd
Lotus90 schreef:
30-09-2018 16:02
Antwoord op de tweede vraag: even de OP lezen. Daar staat het al. Antwoord op de derde vraag: aanstaande vindt uiteraard dat je als bruid zelf mag kiezen wie jij erbij wil hebben: degenen waar je je het meest vertrouwd en het prettigst bij voelt.
De moeilijkste ben jij, (want als jij op je stukken staat, 5 mensen of ik kom niet, ze zullen rap zijn)
de tweede moeilijkste de winkel (en totaal niet commercieel ook). Wie met een commerciële instelling zegt nu dat 4 mag en 5 teveel is?

Hierboven geef je twee belangrijke woorden waarmee jij (ongewild? onbewust?) de relatie met je schoonmoeder beschrijft.

Blijkbaar heb je geen vertrouwen in haar en voel je je bij haar al helemaal niet prettig. Misschien zijn daar redenen voor, maar dat moet je dan ook vermelden in je OP: dat je haar niet WIL meenemen vanwege feiten die reeds zijn gebeurd. Details hierover aan ons geven, hoeft niet.

Je schoonmoeder meenemen wil niet zeggen dat jij op je bruiloft het kleed moet dragen dat zij uitkiest. Maar ze wil mee genieten van een leuk moment. Want dat is het uitkiezen en passen van 'het' kleed toch. Schaam je je voor haar? Moeit ze zich overal mee? Heeft ze geen manieren tegenover jouw vriendinnen? Op één of andere manier gun je het haar niet. Wat heeft etiquette daar nu mee te maken, we leven in 2018! Het gaat erover dat jouw schoonmoeder hopelijk héél lang een leuk familielid in jouw leven mag zijn. Misschien nog wel langer dan die beste vriendinnen die altijd mogen meegaan. Bezoeldel dan al niet voor je huwelijk de relatie met je schoonmoeder.

Gun het haar, je zal er veel voor terugkrijgen. En dit laatste bedoel ik figuurlijk.

Ik hoop dat je een mooi kleed vindt!
To als je meer dan 4 mensen mee mocht nemen had je dan schoonmoeder wel meegenomen?

Ik heb trouwens mijn schoonmoeder wel meegenomen. Vooral om man en haar te plezieren. Was voor mij niet echt een moeite en voor haar een plezier. Daarbij bepaalde de winkel ook niet voor mij hoeveel mensen ik mee mocht nemen.

Wij hebben tijdens de voorbereiding van de bruiloft ook vaak zat van (schoon) ouders gehoord maar dat hoort zo. Wij hebben daarin iedere keer de afweging gemaakt of wij dit zelf ook zo wilden of niet. Was het antwoord voor ons nee dan zeiden we dit ook.
Time doesn't hear if you ask it to wait. So own all your tears and just roll with the waves
Rare gedachte dat je zus, moeder of vriendin beter weten wat je staat. Onzin zelfs. Als je schoonmoeder Borsato heet weet die het weer beter. Beetje lullig om haar niet mee te nemen. Als er al echt maar 4 mogen koos ik een andere winkel of liet ik vriendin thuis. Wij kwamen met 7 en kregen ook allemaal bubbels. Leuk was dat!
Timetraveler schreef:
30-09-2018 16:06
Natuurlijk moet je het zelf weten en is er geen foute keuze. Maar als ik redelijk goed met mijn schoonmoeder zou kunnen zou het mij echt niet uitmaken, iemand meer of minder op dat bankje, als ik haar er erg blij mee zou maken. Natuurlijk is het zeker geen recht, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat het voelt alsof ze er buiten valt; 'alle' andere vrouwen die een relatief grote rol spelen in jouw leven zijn er wel bij. En ook...het is uiteindelijk 'maar' het uitzoeken van een jurk... een bijzonder moment maar ook niet iets enorm privacygevoeligs of iets mega intiems ofzo. Maar natuurlijk staat iedereen daar anders in.

Ik vind het überhaupt gek dat sommigen hun schoonmoeder omschrijven als een 'vreemde'. Natuurlijk heb je het niet voor het uitkiezen, dat snap ik. Maar als je redelijk goed met je schoonouders kunt zijn ze toch uiteindelijk wel wat meer dan vreemden of kennissen? Helemaal wanneer je later aan kinderen begint lijkt me (even afschuwelijke schoonouders buiten beschouwing latend).

Als ik zelf schoonmoeder zou zijn zou ik me overigens never ever nooit opdringen.
Inderdaad ja, zij heeft je niet opgevoed toch? Je gaat mij toch niet vertellen dat je dezelfde band met schoonmoeder hebt als met je eigen moeder?
...
“RiRi” schreef:
30-09-2018 16:27
Afbeelding

Afbeelding
De bovenste look. Gewoon full battledress and take no prisoners.
Lastig. Je wilt natuurlijk niet je eigen wensen voorbij lopen, maar soms helpt een beetje water bij de wijn wel voor een beter band.

Als je er 5 mee mocht nemen, zou je dan schoonmoeder meenemen?
SjakS schreef:
30-09-2018 16:33
Rare gedachte dat je zus, moeder of vriendin beter weten wat je staat. Onzin zelfs. Als je schoonmoeder Borsato heet weet die het weer beter. Beetje lullig om haar niet mee te nemen. Als er al echt maar 4 mogen koos ik een andere winkel of liet ik vriendin thuis. Wij kwamen met 7 en kregen ook allemaal bubbels. Leuk was dat!
En dit. Je gaat al duizenden euro’s spenderen in die toko, het minste wat je mag verwachten is toch een beetje gastvrijheid. Mogen die bubbels best een jus zijn.
Marana-- schreef:
30-09-2018 16:05
Ook als dat iemand kwetst waar hij veel van houdt?

Ik vind het altijd zo oneerlijk, dat moeders van de bruidegom blijkbaar minder belangrijk zijn bij een bruiloft dan moeders van de bruid.
Maar zij kan toch met haar eigen zoon mee een pak kopen? Waarom zou dat minder belangrijk zijn?
lemoos2 schreef:
30-09-2018 16:44
En dit. Je gaat al duizenden euro’s spenderen in die toko, het minste wat je mag verwachten is toch een beetje gastvrijheid. Mogen die bubbels best een jus zijn.
Niet iedereen heeft zin om met een heel gezelschap erbij een jurk te gaan passen. Ik vond dat zelf echt veel te hysterisch in elk geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven