Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
zondag 28 oktober 2018 om 21:27
Hoe groot zal die kans zijn? 2%?
Maar goed, ik zit nog in overweging hoor. Heb het er net met dierenarts over gehad. Zij zou wél checken. Maar ja, zij is dan ook een dierenarts. Die ziet daar het nut van in. Maar de andere mensen hier zouden het nut er óók van in moeten zien.
Maar boerenkatten hier worden niet gechipt, dus daar gaan ze niet van uit. En zwerfkatten natuurlijk al helemaal niet.
In Eindhoven, waar ik vandaan kom wel ja. Maar hier op het platteland in het oosten niet. Vooral niet in de buurt waar ik woon. Hier hebben ze honden en alleen ik en nog één andere persoon hebben een kat. Maar of die andere persoon haar kat heeft laten chippen betwijfel ik. Ik zal het haar eens vragen. Katten wordt hier niets aan gedaan. Met een beetje geluk zien ze er het nut van in omdat ze ongedierte vangen. En dan mogen die katten er zijn. Meer is het niet.derooiekater schreef: ↑28-10-2018 14:26Je plaatst iets met een ?? Maar ondertussen heb je je beslissing al gemaakt dus waarom zou ik er dan energie in stoppen jou er van te overtuigen toch de katten te laten chippen?
P.s de meeste mensen gaan met honden en katten op dezelfde manier om.

zondag 28 oktober 2018 om 21:37
Van verschillende kattenopvangplaatsen is bekend dat poezen die gezworven hebben vaak niet meer naar buiten te krijgen zijn omdat dat leven heel zwaar is. Zoals ik eerder schreef heb ik een buitengeboren poes, ze heeft een verwilderde poes als moeder. Met 4 maanden gevangen en nog nooit een kattenbak gezien, is ze gewoon zindelijk gebleken. Ik heb haar nu 5 jaar en ze gaat alleen in de zomer naar buiten. Wijlen mijn Mopje was ook een zwerfpoes. Zij plaste in het begin wel eens in huis vanwege angst, dat betekende niet dat zij niet zindelijk was. Als je dieren in huis hebt gebeuren nu eenmaal ongelukjes.Madeira81 schreef: ↑28-10-2018 20:49beste mensen,
ik ben geen kattenkenner maar er loopt nu een klein jaar af en dan een zwerfkat aan bij mij wat een echte lieverd is en ik weet zeker dat de kat van niemand bij mij in de buurt is.
Ik zit er aan te denken om de poes te 'adopteren' in de zin dat ik poes laat steriliseren en bij mij in huis neem. Maar ik vraag me af of je een echte buitenkat daarmee wel blij maakt (ik wil geen kattenluik want ik wil geen prooien in huis) als ik de kat alleen bij mij binnen laat overdag als ik thuis ben en snachts en overdag als ik niet thuis ben naar buiten laat. Dan heeft ze het avontuur van buiten en kan ze af en dan binnen zijn. Of is dit een veel te grote omschakeling van haar bekende leventje? En is een poes na zo een lange tijd buiten geleefd te hebben nog bepaalde zaken te leren, zoals op de kattenbak gaan en niet in mijn planten te klimmen:)
Hoor graag wat jullie denken!
Als jouw zwerfpoes in het afgelopen jaar geen kittens heeft gekregen is ze naar alle waarschijnlijkheid al geholpen. Het is goed om haar overal aan te melden als gevonden, dwz de dierenambulance, het dierenasiel en Amivedi. Neem haar mee voor een bezoekje aan de dierenarts, om een evt. chip te lezen en een gezondheidscheck.
En tot slot hebben tamme huiskatten liever een huis dan een zwervend bestaan. Ik zou poes geleidelijk wennen dan zie je zelf hoe het in huis gaat.
zondag 28 oktober 2018 om 21:42
Mensen geven altijd zo hoog op over "leven in de vrije natuur", dat dieren dan lekker vrij zijn en autonoom.
Maar wat ze vergeten is dat de natuur keihard is, en dat het vooral afzien is. Katten die een zwerfbestaan leiden, gaan meestal niet langer dan 2 jaar mee. Zo leuk is het dus allemaal niet.
Daarnaast houden katten van comfort en dat is ver te zoeken in de natuur. Het is honger en kou lijden in de winter.
Maar wat ze vergeten is dat de natuur keihard is, en dat het vooral afzien is. Katten die een zwerfbestaan leiden, gaan meestal niet langer dan 2 jaar mee. Zo leuk is het dus allemaal niet.
Daarnaast houden katten van comfort en dat is ver te zoeken in de natuur. Het is honger en kou lijden in de winter.
zondag 28 oktober 2018 om 22:08
Leuk filmpje van een echte catwalk
https://www.ad.nl/video/kat-op-catwalk- ... bul~p54748

https://www.ad.nl/video/kat-op-catwalk- ... bul~p54748
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.

maandag 29 oktober 2018 om 10:09
@RockOla en Tickel Mijn ouders deden dus inderdaad pas vlooienmiddel (ook zo'n tubetje uitknijpen in de nek) als er vlooien op de poes zaten. Dat merk je vrij snel als ze uit het niets opeens plekken gaat likken of bijten - dan even met een kammetje erdoor om te kijken of je ze tegenkomt en dan een tubetje in de nek. Het was nooit nodig om iets in huis te wassen of bestrijden. Of in ieder geval, het is nooit gedaan. Ik kan me wel vinden in dat te vaak preventief misschien niet goed is - misschien een maal per 3 maanden of zo? Of zou het dan juist helemaal geen nut hebben? Ik ga er nog even over nadenken haha. Misschien even navragen bij de dierenarts wat zij erover denken.
@Madeira Bij een aanloopkatje zou ik eerst rustig beginnen met voer en water aanbieden bij de deur (buiten). Ga er zo nu en dan even bijzitten als je hem ziet zodat hij aan je kan wennen. Laat de deur open zodat hij zelf naar binnen zou kunnen lopen. Kost wat tijd maar dan kan hij binnen rustig verkennen. Zo hebben mijn ouders het nu gedaan met de aanloopkat en die zit inmiddels ook gewoon op de bovenverdiepingen en eet gewoon in huis, komt mee kroelen bij het tv kijken 's avonds. Heeft denk ik een maand of 5 geduurd maar ze hebben hem nooit hoeven forceren, hij kwam altijd zelf binnen en de deur bleef open zodat hij naar buiten kon als hij dat wilde. Wel idd de chip laten controleren! En ik zou de kat ook niet per se naar buiten doen terwijl je werkt/slaapt, ik vind dat best lang (stel je bent 9 uur van huis en je slaapt ook nog 8 uur). Liever binnen laten als je weg bent en buiten laten als je thuis bent zodat je hem ook binnen kunt laten op het moment dat hij dat wil.
@Madeira Bij een aanloopkatje zou ik eerst rustig beginnen met voer en water aanbieden bij de deur (buiten). Ga er zo nu en dan even bijzitten als je hem ziet zodat hij aan je kan wennen. Laat de deur open zodat hij zelf naar binnen zou kunnen lopen. Kost wat tijd maar dan kan hij binnen rustig verkennen. Zo hebben mijn ouders het nu gedaan met de aanloopkat en die zit inmiddels ook gewoon op de bovenverdiepingen en eet gewoon in huis, komt mee kroelen bij het tv kijken 's avonds. Heeft denk ik een maand of 5 geduurd maar ze hebben hem nooit hoeven forceren, hij kwam altijd zelf binnen en de deur bleef open zodat hij naar buiten kon als hij dat wilde. Wel idd de chip laten controleren! En ik zou de kat ook niet per se naar buiten doen terwijl je werkt/slaapt, ik vind dat best lang (stel je bent 9 uur van huis en je slaapt ook nog 8 uur). Liever binnen laten als je weg bent en buiten laten als je thuis bent zodat je hem ook binnen kunt laten op het moment dat hij dat wil.

maandag 29 oktober 2018 om 10:15
Oh trouwens, ik herken wel wat Iones schrijft. Toen mijn vriend en ik nog niet samenwoonden moest ik altijd door de polders naar hem fietsen. 80km weg met direct allerlei boerderijhuizen eraan. Ben toch echt zeer regelmatig een plat katje tegengekomen langs de weg. En die lagen daar soms ook echt al wel langer dan een dag, echt heel verdrietig om aan te zien
. Als ik de dierenambulance dan belde gaven ze ook aan dat ik de eerste was die erover gebeld had. Terwijl mensen die echt wel zien, want ze liggen plat zowat recht voor hun huis.
Edit: overigens vind ik chippen dan weer wel nuttig, want ik belde dus wel. Er is vast altijd wel iemand met een goed hart die wél belt en dan weet je in ieder geval wat er met je katje gebeurd is. Anders zou ik denk ik nog 10 jaar hopen dat hij toch een keer aan komt lopen

Edit: overigens vind ik chippen dan weer wel nuttig, want ik belde dus wel. Er is vast altijd wel iemand met een goed hart die wél belt en dan weet je in ieder geval wat er met je katje gebeurd is. Anders zou ik denk ik nog 10 jaar hopen dat hij toch een keer aan komt lopen

maandag 29 oktober 2018 om 10:33
Nou, het is een paar dagen heel goed gegaan met de dame, maar de afgelopen drie nachten toch weer gespuugd. Weer één keertje, om vervolgens te gaan eten, door huis te gaan scheuren en te klieren. En afgelopen nacht een uurtje eerder. Let wel, op de 'oude tijd' dus gewoon weer op hetzelfde tijdstip. Ik snap er echt helemaal niets (meer) van. Maar goed, ik denk dus dat ze toch maar aan de AB moet. Iemand een tip? Ik moet het in mijn eentje toedienen, pillenschieters gaat ze van kokhalzen als ze die alleen al ziet en rent ze vervolgens voor weg en natvoer laat ze staan als ik het verpulver en erdoor meng. In mijn eentje krijg ik moeilijk haar bekkie open om daar die pil in te drukken. Ik hoop op een verlossend antwoord...
Edit: Ik las over Easypill. Maar als ze daarop gaat kauwen proeft ze toch alsnog de AB?
Of is het ook een optie om nog een weekje aan te kijken hoe ze het op dit voer gaat doen? Ze zit er nu ongeveer 2 weken aan. Ik las op internet dat je een voedseldieet 6-8 weken moet geven. Of is dat heel wat anders?
Edit: Ik las over Easypill. Maar als ze daarop gaat kauwen proeft ze toch alsnog de AB?
Of is het ook een optie om nog een weekje aan te kijken hoe ze het op dit voer gaat doen? Ze zit er nu ongeveer 2 weken aan. Ik las op internet dat je een voedseldieet 6-8 weken moet geven. Of is dat heel wat anders?

maandag 29 oktober 2018 om 11:28
Dat gaf ik ook al aan in mijn bericht: ..... en natvoer laat ze staan als ik het verpulver en erdoor meng. Ze ruikt dat het anders is en weigert dus te eten.derooiekater schreef: ↑29-10-2018 10:41mag je de ab niet fijnmalen dan is het makkelijker te verstoppen
maandag 29 oktober 2018 om 12:32

maandag 29 oktober 2018 om 12:36
Ik kom niet eens in de buurt van haar bekkie met rare voorwerpen. Pillenschieter gaat ze van kokhalzen en rent ze voor weg... Ik had ooit ontwormspul in een spuit, daar rent ze ook voor weg. Ik zoek dus vooral iets waarbij ik haar niet in de houdgreep hoef te nemen en iets in haar bekkie moet wurmen/spuiten/schieten.
maandag 29 oktober 2018 om 13:17
Ik gebruik easypill! Moet iedere dag 2 pillen geven vanwege schildklier.Lily1504 schreef: ↑29-10-2018 10:33Nou, het is een paar dagen heel goed gegaan met de dame, maar de afgelopen drie nachten toch weer gespuugd. Weer één keertje, om vervolgens te gaan eten, door huis te gaan scheuren en te klieren. En afgelopen nacht een uurtje eerder. Let wel, op de 'oude tijd' dus gewoon weer op hetzelfde tijdstip. Ik snap er echt helemaal niets (meer) van. Maar goed, ik denk dus dat ze toch maar aan de AB moet. Iemand een tip? Ik moet het in mijn eentje toedienen, pillenschieters gaat ze van kokhalzen als ze die alleen al ziet en rent ze vervolgens voor weg en natvoer laat ze staan als ik het verpulver en erdoor meng. In mijn eentje krijg ik moeilijk haar bekkie open om daar die pil in te drukken. Ik hoop op een verlossend antwoord...
Het werkt perfect hoor. Even een dun laagje over de pil kneden en het gaat zo naar binnen. Zou het echt proberen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

maandag 29 oktober 2018 om 13:19
Super, ga ik dat proberen! Is dat alleen online te bestellen of ook vrij verkrijgbaar bij de dierenwinkel?
Kwam zojuist trouwens een grappig artikel tegen:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 9306453193
maandag 29 oktober 2018 om 13:22
Ik zou het bij de dierenarts of winkel kopen. Ik vond het niet goedkoop, maar om te proberen wel de beste manier. Je hebt maar heel weinig nodig om de pil in te pakken. Wel stevig aandrukken/kneden. Omdat de kat er de rest van z'n leven aan vast zit heb ik laatst een grootverpakking bij Brekz gekocht. Dat scheelt een euro op een verpakking.Lily1504 schreef: ↑29-10-2018 13:19Super, ga ik dat proberen! Is dat alleen online te bestellen of ook vrij verkrijgbaar bij de dierenwinkel?
Kwam zojuist trouwens een grappig artikel tegen:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 9306453193
https://www.brekz.nl/antivlooi-artikele ... e-kat.html
tickel wijzigde dit bericht op 29-10-2018 13:26
5.93% gewijzigd
“Don’t look back – you’re not going that way.”

maandag 29 oktober 2018 om 13:26
Tickel schreef: ↑29-10-2018 13:22Ik zou het bij de dierenarts of winkel kopen. Ik vond het niet goedkoop, maar om te proberen wel de beste manier. Je hebt maar heel weinig nodig om de pil in te pakken. Wel stevig aandrukken/kneden. Omdat de kat er de rest van z'n leven aan vast zit heb ik laatst een grootverpakking bij Brekz gekocht. Dat scheelt een euro op een verpakking.
Ja, begrijpelijk. Gelukkig hoef ik maar tien dagen. En als het op deze manier minder of geen strijd oplevert én geen stress voor de kat, mag het van mij wel iets kosten.
maandag 29 oktober 2018 om 13:55
Onze kat is ook gechipt, had de fokker al gedaan. Maar als hij nog geen chip zou hebben zouden wij dat zelf wel hebben gedaan. Nu nog niet perse nodig aangezien we op 3 hoog wonen, maar stel dat hij na een dierenartsbezoekje uit zn reismand ontsnapt oid, vind ik een chip wel een fijn idee.
Het ging gister opeens heel goed met onze kater. Ik mocht hem voor het eerst aaien!!
. Heeft toch zeker 5 minuten geduurd, inclusief gezellig knorren van de kat
. Hopelijk laat hij dat nu iets vaker gebeuren.
Verder gaan we vanaf vandaag beginnen met ander voer. Ik heb nu brokken van applaws en purizon, en natvoer van Cosmo Thai en Feringa. Dus we gaan even kijken welke hij lekker vind/wat goed werkt. De brokken van applaws zijn iig al goedgekeurd door de kat.
Kwam op instagram deze link tegen: perfect voor alle crazy cat ladies onder ons
https://www.doggiemerch.com/collections ... pet-s-face
Het ging gister opeens heel goed met onze kater. Ik mocht hem voor het eerst aaien!!

Verder gaan we vanaf vandaag beginnen met ander voer. Ik heb nu brokken van applaws en purizon, en natvoer van Cosmo Thai en Feringa. Dus we gaan even kijken welke hij lekker vind/wat goed werkt. De brokken van applaws zijn iig al goedgekeurd door de kat.
Kwam op instagram deze link tegen: perfect voor alle crazy cat ladies onder ons

https://www.doggiemerch.com/collections ... pet-s-face

maandag 29 oktober 2018 om 15:27
Grappig dat die beestjes dat dan toch nog ongemerkt weten te "verstoppen".
maandag 29 oktober 2018 om 16:12
maandag 29 oktober 2018 om 16:23
1 van onze kittens (6 maanden) heeft zelf een spelletje bedacht.
Een speeltje (zo'n fluffie muis oid) in de waterbak dumpen en dan dat druipnatte ding naar mij brengen.
Het is dan de bedoeling dat ik hem door de kamer slinger, waarna zij het weer in de waterbak doopt en hem weer naar mij brengt etc etc.
Echt, dat beest spoort niet
Een speeltje (zo'n fluffie muis oid) in de waterbak dumpen en dan dat druipnatte ding naar mij brengen.

Het is dan de bedoeling dat ik hem door de kamer slinger, waarna zij het weer in de waterbak doopt en hem weer naar mij brengt etc etc.
Echt, dat beest spoort niet

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.