Dreumes topic III
zaterdag 8 september 2018 om 22:05
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen..
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
En geniet er van, zo ver het kan. Dat jaar is zo voorbij
dinsdag 27 november 2018 om 21:01
Wat ik bedoel is dat het kdv aangaf dat alle kindjes last hebben van de Sinterklaas spanning. Niet omdat baby’s en dreumesen weten wat Sinterklaas is maar omdat de oudere kindjes in de groep aan het hyperen zijn en dit overdragen.
Bij ons heeft peuter de spanning nog niet maar loopt het oudste kindje van de groep door de slaapruimte te kwaken. Zij houdt het bijna niet van spanning en infecteert de rest hiermee door ze wakker te houden.
Bij ons heeft peuter de spanning nog niet maar loopt het oudste kindje van de groep door de slaapruimte te kwaken. Zij houdt het bijna niet van spanning en infecteert de rest hiermee door ze wakker te houden.
dinsdag 27 november 2018 om 21:59
Het is maar net wat je gewend bent idd. Voor ons was een horizontale groep een pre maar toen we voor het eerst bij dit kdv gingen kijken vonden we het wel heel groots en bijna een fabriek met al die kids. (In totaal zitten er op de volle dagen bijv al 32 dreumesen verdeeld over twee groepen!) Maar met alle kdv's was wel iets en deze sprak ons verder enorm aan.
In praktijk merk je er niks van dat het zo groot is, Elsa heeft altijd dezelfde leidsters, doet het meeste met groepjes van max 8 kids die ze ook goed kent.
Maar verticale groepen kunnen ongetwijfeld ook veel voordeel hebben die wij minder kennen.
Een hele andere vraag, vanavond met het avondeten spuugde ze steeds alles weer uit. Ze deed wel haar best om te eten (dat is ook wel eens anders) maar op de appelmoes em yoghurt na spuugde ze iedere hap uit. Herkennen jullie dit?
dinsdag 27 november 2018 om 22:03
@Envelop. Wij wilden juist heel graag verticaal en dat de kinderen straks samen zitten
. Hier is het maximaal 14 kinderen want mbt ruimte mogen er niet meer. Vandaag was groep bijvoorbeeld 1 baby, 2 x dreumes, 2x 2 jarige en geloof 7 3-jarigen.
Afgelopen week heeft iedereen in ons huishouden een avond het eten eruit gespuugd. Het heerst hier momenteel, dat is ook te merken bij de opvang momenteel waar het met alle zieken nog rustiger is.
Afgelopen week heeft iedereen in ons huishouden een avond het eten eruit gespuugd. Het heerst hier momenteel, dat is ook te merken bij de opvang momenteel waar het met alle zieken nog rustiger is.
dinsdag 27 november 2018 om 22:07
Hier ook verticale groep. Ze zijn in totaal met 18 kindjes er mogen er max 12 per dag komen. Op dinsdag zijn er 10, op woensdag 4, op donderdag 8. Meestal vooral oudere kindjes dan mijn zoontje.
Wat ik een voordeel vind is dat hij de cyclus ingaat van als jongste beginnen (optrekken aan de oudere kindjes) en als oudste weggaan (kun je een beetje met je dominantie oefenen en meehelpen met de verzorging van de ukjes als je dat leuk vindt). Ander voordeel: 3 leidsters op max 12 kindjes met max 3 baby’s geeft meer tijd per kind naar mijn idee. Het is meer als een gezinssituatie voor m’n gevoel. Wel doen ze af en toe met ‘de buren’ (de groep ernaast) een switch zodat ze wat moeilijkers met de peuters kunnen doen oid.
Nadelen: onrustiger voor baby’s vooral, maar volgens mij sneeuwt zoon ook wel wat onder door al die grote, stoere kinderen. Dat zit er bij hem niet zomaar in, het is een heel timide, gevoelig en zachtaardig jongetje en dat gaat niet altijd even lekker. Maar goed hij leert het er wel langzamerhand, een beetje voor zichzelf opkomen, en hij komt blij thuis dus hij lijkt er niet onder te lijden.
Wat ik een voordeel vind is dat hij de cyclus ingaat van als jongste beginnen (optrekken aan de oudere kindjes) en als oudste weggaan (kun je een beetje met je dominantie oefenen en meehelpen met de verzorging van de ukjes als je dat leuk vindt). Ander voordeel: 3 leidsters op max 12 kindjes met max 3 baby’s geeft meer tijd per kind naar mijn idee. Het is meer als een gezinssituatie voor m’n gevoel. Wel doen ze af en toe met ‘de buren’ (de groep ernaast) een switch zodat ze wat moeilijkers met de peuters kunnen doen oid.
Nadelen: onrustiger voor baby’s vooral, maar volgens mij sneeuwt zoon ook wel wat onder door al die grote, stoere kinderen. Dat zit er bij hem niet zomaar in, het is een heel timide, gevoelig en zachtaardig jongetje en dat gaat niet altijd even lekker. Maar goed hij leert het er wel langzamerhand, een beetje voor zichzelf opkomen, en hij komt blij thuis dus hij lijkt er niet onder te lijden.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
dinsdag 27 november 2018 om 22:26
dinsdag 27 november 2018 om 22:36
Ja hier vanavond ook envelop. Spinazie was de Grote Boosdoener. Idd wat Lux zegt: als 't niet lekker is. De pasta en vleesjes at hij natuurlijk wél. En de yoghurt toe óók.
Overigens houden wij hier het vlees apart tot hij een substantieel deel van z'n eten op heeft. Anders wil hij niks anders meer dan vlees (of vleesvervangers). Tenzij het bijv pasta bolognese oid betreft dan gaat dat natuurlijk niet
Ik merk dat ik nog lastig vind loslaten; minder eten/eten weigeren. Ben toch 'bang' dat hij dan 's nachts wakker wordt of Heel vroeg op m'n vrije dag... Nouja we zullen zien.
woensdag 28 november 2018 om 03:49
Normaal gesproken stopt ze het niet in haar mond als ze iets niet lekker vindt en zeker niet nadat ze het geproefd heeft.
Het eten blijft hier belabberd, het gebeurd met regelmaat dat ze avonds maar 4 hapjes wegkrijgt incl de yoghurt. Als ze overdag goed eet zou dat geen probleem zijn maar dat is ook niet zo.
Ik kan haar niet dwingen en we geven voldoende variatie dus het is niet anders. Nachts wordt ze er niet wakker van gelukkig en ik geloof dat kinderen zich niet uithongeren maar ik heb wel het idee dat ze de laatste maanden niks tot weinig is aangekomen.
Het eten blijft hier belabberd, het gebeurd met regelmaat dat ze avonds maar 4 hapjes wegkrijgt incl de yoghurt. Als ze overdag goed eet zou dat geen probleem zijn maar dat is ook niet zo.
Ik kan haar niet dwingen en we geven voldoende variatie dus het is niet anders. Nachts wordt ze er niet wakker van gelukkig en ik geloof dat kinderen zich niet uithongeren maar ik heb wel het idee dat ze de laatste maanden niks tot weinig is aangekomen.
woensdag 28 november 2018 om 06:31
@kdv Wat zijn jullie groepen groot
Onze groep is 8 waarvan 2 baby’s. Wel zitten er 6 groepen in het pand. Voor de intake was ik sceptisch over verticale groepen maar dit kdv was verder t beste. Als baby vond ik het wat druk. Met 1,9 mocht peuter al mee met de peuters en dat vind ie zo leuk. Nu met 2,3 mag hij zelfs soms mee met het kleutervoorbereidklasje. Gymmen en taal bijvoorbeeld. Vind ie fantastisch.
@tuffen Dat gebeurt hier ook met dingen die ie niet lekker vindt. Mond open en er uit laten vallen. Heel onsmakelijk.
@tuffen Dat gebeurt hier ook met dingen die ie niet lekker vindt. Mond open en er uit laten vallen. Heel onsmakelijk.
woensdag 28 november 2018 om 07:38
Bij ons is het een mengeling, in principe horizontale groepen (0-1, 1-2.5 en 2.5-4) maar in de praktijk doen ze heel veel onderdelen per dag samen. Vind ik wel echt leuk, mijn zoontje heeft ook echt 'vriendjes' bij de peutergroep. En de ouderen helpen ook met de kleintjes.
Mijn zoontje heeft dat ook heel lang gedaan, en dan tufte hij het heel uitdagend op de grond, hij weet dat wij dat niet leuk vinden. Nu trouwens al lang niet gedaan, het is echt een kliko geworden die ook de andere borden leeg eet haha.
Mijn zoontje heeft dat ook heel lang gedaan, en dan tufte hij het heel uitdagend op de grond, hij weet dat wij dat niet leuk vinden. Nu trouwens al lang niet gedaan, het is echt een kliko geworden die ook de andere borden leeg eet haha.
woensdag 28 november 2018 om 08:29
Hangt af van de leeftijd, wel/niet lopen en welke kleding je meegeeft. Onze kruiper zonder buitenpak ging alleen naar buiten als het gortdroog weer was én de grond ook droog. Toen we hem een buitenpak meegaven ging hij elke dag behalve als het regende. Toen hij liep ging hij elke dag met buitenpak, zelfs als het regende/sneeuwde.
woensdag 28 november 2018 om 08:38
woensdag 28 november 2018 om 08:45
woensdag 28 november 2018 om 09:35
woensdag 28 november 2018 om 09:40
Volgens mij speelt mijn zoontje iedere dag buiten als het weer het toelaat. Toen hij baby was niet, dan zette hij het op een brullen als hij in het babygedeelte werd gezet dus dat was niet echt succesvol
dan zetten ze hem er af en toe bij in de kinderstoel, dat vond hij nog wel oké.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
woensdag 28 november 2018 om 10:30
In de babygroep ging ze weinig naar buiten, eigenlijk alleen in de zomer. Ik vond dat wel jammer maar snap dat het met alle wisselende slaapjes/voedingen etc wel een ding is. Nu gaat ze minimaal 1x naar buiten en als ze niet slaapt 2x
Gefeliciteerd sjaan! Hele mijlpaal weer!
@teckeltje, wat vroeg... jij bent huismoeder toch? Hopelijk kan je vandaag dan nog wat rust pakken.
En beterschap CHL!
Hier zag ik net dat het eerste hoektandje er ook door is. Ben heel blij dat die tanden hier met relatief weinig gedoe doorkomen
Gefeliciteerd sjaan! Hele mijlpaal weer!
@teckeltje, wat vroeg... jij bent huismoeder toch? Hopelijk kan je vandaag dan nog wat rust pakken.
En beterschap CHL!
Hier zag ik net dat het eerste hoektandje er ook door is. Ben heel blij dat die tanden hier met relatief weinig gedoe doorkomen
woensdag 28 november 2018 om 10:53
woensdag 28 november 2018 om 11:23
woensdag 28 november 2018 om 13:53
ay, beterschap en sterkte met 't slaaptekort Teckel! En gefeliciteerd Aankleefsjaan!
Hier op het KDV ook een verticale groep. Ze spelen ook wel eens samen met de baby-groep. Die had mijn voorkeur maar die zat vol. Gelukkig gaat 't goed op de verticale groep, ook wel weer goed om met allerlei leeftijden om te gaan. Nu komt' ie zelf in de fase van dingen van kleintjes afpakken enzo
.
Drukte door sint bij oudere kids zou trouwens kunnen, maar die slapen wellicht niet meer 's middags? Gisteren was het wel weer beter gegaan met slapen.
@Envelop, hoe gaat 't trouwens met jou en je man? Beiden genoeg aan 't rusten?
Hier op het KDV ook een verticale groep. Ze spelen ook wel eens samen met de baby-groep. Die had mijn voorkeur maar die zat vol. Gelukkig gaat 't goed op de verticale groep, ook wel weer goed om met allerlei leeftijden om te gaan. Nu komt' ie zelf in de fase van dingen van kleintjes afpakken enzo
Drukte door sint bij oudere kids zou trouwens kunnen, maar die slapen wellicht niet meer 's middags? Gisteren was het wel weer beter gegaan met slapen.
@Envelop, hoe gaat 't trouwens met jou en je man? Beiden genoeg aan 't rusten?
happiness = reality - expectations