Beschamend overgewicht
woensdag 2 januari 2019 om 20:52
Beste lezers,
Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...
Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.
Ik hoor het graag
.
Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...
Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.
Ik hoor het graag
zaterdag 5 januari 2019 om 21:57
Zo eens!!!!!!!!
zaterdag 5 januari 2019 om 23:11
zondag 6 januari 2019 om 00:14
Google eens op leptine resistentie. Dat blokkeert het signaal naar de hersenen dat je vol zit. Je produceert vnl leptine bij koolhydraatinname. Dat is een vicieuze cirkel, waardoor je gewicht blijft toenemen. Dat herstellen en je bent al een heel eind.rosepudding schreef: ↑03-01-2019 22:09Ik kon het honger gevoel in mijn maag wel heel goed negeren en verzadiging voelde ik ook wel, lichamelijk ten minste.
Bij mij was het vooral de constante drang om te (over)eten in mijn hoofd waar ik geen weerstand tegen kon bieden.
En persoonlijk denk ik dat dit voor de meeste mensen met overgewicht het geval is.
Je weet wel beter, alleen de verslaving (zo noem ik het maar even omdat dit voor mij wel zo voelde) is vele malen sterker.
Die eetdrang schijnt samen te hangen met de hormoonhuishouding die bij overgewicht afwijkt. Door de GBP is mijn metabolisme gereset, de eetdrang getemperd en ik ben meer dan 100% van mijn overgewicht kwijt geraakt.
En het zou mij absoluut niet gelukt zijn zonder medische ingreep.
Dus ik denk eerlijk gezegd dat het niet zo zeer gaat om het lichamelijke gevoel van verzadiging wat per persoon verschilt, maar de verzadiging tussen de oren.
zondag 6 januari 2019 om 03:31
forumfossiel schreef: ↑05-01-2019 19:54En na een gewonnen wedstrijd bestelt men een teamschotel. Jij hebt ook honger en die schaal met hapjes staat voor je neus. Kin je jebeheersen en ondanks je honger niet die bitterbal eten, of accepteer je dat je eigenlijk voor niets hebt gesport? Ik vind mijn sport leuk, maar team is slecht voor mijn lijn.
En krachttraining vind ik saai en vervelend. Ik doe braaf precies wat nodig is om mijn knieën en enkels bij elkaar te houden, maar een hobby is het niet.
Wat een onzin dat je die bitterbal niet zou ‘mogen’ eten, terwijl je trek hebt. Als je zo denkt heb je een fikse eetstoornis door al dat gedieet en zou ik een goede psycholoog aanraden.
zondag 6 januari 2019 om 03:56
In jouw geval kan ik dat begrijpen, met al jouw gepuzzel over calorieën en voedingsstoffen en of je een blokje kaas of een boterham verbrandt door beweging (vooral als argumentatie om dat vooral niet te doen). Je hebt er een hele studie van gemaakt. Dan ben je ver heen als je dat niet meer los kan laten.
Maar mijn advies was niet voor Solomio persoonlijk maar in het algemeen. Ik zie namelijk regelmatig, in het echte leven, mensen met zwaar overgewicht op een gezonde manier terugkeren naar ‘normaal’, door die sport, de saamhorigheid, de drive die ze ervan krijgen. Het zou zonde zijn om niet eerst alles te proberen voordat je in je laat snijden, een operatie heeft ook nadelen.
In jouw hoofd is een operatie voor iedereen het enige dat lange termijn werkt, althans, zo komt het hier op mij over.
De discussie ontspon zich dan ook naar aanleiding van jouw fatalistische posts (“niks helpt, het is zoooo complex, geef het maar op, slachtoffer, slachtoffer).
zondag 6 januari 2019 om 06:13
Tja, het werd meteen onderuit geschoffeld door mensen die vonden dat ze zich de moeite kon besparen. Dit zou dan zijn om TO te helpen en teleurstellingen te voorkomen.
Maar moet TO het dan maar niet eens proberen? Dat vind ik een vreemde gedachtengang. Laat iedereen zijn eigen pad afleggen zoals anderen dat ook hebben kunnen doen. Hopelijk doet TO dat alsnog en vindt ze elders support en lotgenoten.
zondag 6 januari 2019 om 06:44
zondag 6 januari 2019 om 06:45
Ja, zoiets moet het wel zijn.
Want gewoon minder eten en meer bewegen hoeft niet per pb lijkt me.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 6 januari 2019 om 06:50
Nogmaals: je hebt geen idee hoe ik met eten omga en je verdraait consequent mijn woorden.Koffiekop1 schreef: ↑06-01-2019 03:56In jouw geval kan ik dat begrijpen, met al jouw gepuzzel over calorieën en voedingsstoffen en of je een blokje kaas of een boterham verbrandt door beweging (vooral als argumentatie om dat vooral niet te doen). Je hebt er een hele studie van gemaakt. Dan ben je ver heen als je dat niet meer los kan laten.
Maar mijn advies was niet voor Solomio persoonlijk maar in het algemeen. Ik zie namelijk regelmatig, in het echte leven, mensen met zwaar overgewicht op een gezonde manier terugkeren naar ‘normaal’, door die sport, de saamhorigheid, de drive die ze ervan krijgen. Het zou zonde zijn om niet eerst alles te proberen voordat je in je laat snijden, een operatie heeft ook nadelen.
In jouw hoofd is een operatie voor iedereen het enige dat lange termijn werkt, althans, zo komt het hier op mij over.
De discussie ontspon zich dan ook naar aanleiding van jouw fatalistische posts (“niks helpt, het is zoooo complex, geef het maar op, slachtoffer, slachtoffer).
De voordelen die jij beschrijft van sporten gelden voor jou en duidelijk niet voor mij.
Dat geeft niks, maar voor mensen die net zo in elkaar steken als ik kan het erg fijn zijn om te lezen dat ze niet gek zijn als het allemaal niet zo werkt als bij jou.
Fijn dat het voor jou zo werkt, en dat meen ik.
Maar jouw ervaring is exact dat: JOUW ervaring.
En zoals mijn ervaring ook niet universeel toepasbaar is, is de jouwe dat ook niet.
En dat begrijp ik volgens mij net iets beter dan jij.
zondag 6 januari 2019 om 07:56
Ben het helemaal met je eens. Die slachtofferrol heeft heel dit topic gedomineerd. Niks helpt, geef het op, sporten helpt niet..werkelijk alles wordt neergesabeld, al dan niet met linkjes om het maar te kunnen bewijzen. Ik weet zeker dat er ook linkjes zijn die het tegendeel bewijzen.Koffiekop1 schreef: ↑06-01-2019 03:56In jouw geval kan ik dat begrijpen, met al jouw gepuzzel over calorieën en voedingsstoffen en of je een blokje kaas of een boterham verbrandt door beweging (vooral als argumentatie om dat vooral niet te doen). Je hebt er een hele studie van gemaakt. Dan ben je ver heen als je dat niet meer los kan laten.
Voor het geval dat ze erom gaat vragen: geen zin in en geen tijd voor.
...
zondag 6 januari 2019 om 08:14
Het eeuwige 'verwijt': slachtofferrol.Anárion schreef: ↑06-01-2019 07:56Ben het helemaal met je eens. Die slachtofferrol heeft heel dit topic gedomineerd. Niks helpt, geef het op, sporten helpt niet..werkelijk alles wordt neergesabeld, al dan niet met linkjes om het maar te kunnen bewijzen. Ik weet zeker dat er ook linkjes zijn die het tegendeel bewijzen.
Voor het geval dat ze erom gaat vragen: geen zin in en geen tijd voor.
Terwijl ik die niet aanneem, maar alles wat ik post op die manier wordt geïnterpreteerd.
Ik blijf benadrukken dat er dingen zijn die je kunt beïnvloeden en dingen die je niet of nauwelijks kunt beïnvloeden.
Mensen zoals jij denken en blijven benadrukken dat je alles, of bijna alles, zelf in de hand hebt.
'Jullie' verwijten mij slachtoffergedrag, ik verwijt jullie een gebrek aan voorstellingsvermogen en bescheidenheid en realiteitszin. En een enorm gebrek aan begrijpend lezen.
Soms verbaast het me, dat mensen blijkbaar zo beroerd lezen.
Ik weet dat inmiddels best, maar het blijft me verbazen.
solomio wijzigde dit bericht op 06-01-2019 08:17
8.99% gewijzigd
zondag 6 januari 2019 om 08:15
Vooral als het een reactie is op iets wat ik helemaal niet geschreven heb.
En: wat gij niet wilt dat u geschiedt....
zondag 6 januari 2019 om 08:30
Conclusie: overgewicht is een complex probleem.
Mensen zonder overgewicht vinden het een simpel probleem.
Als je probeert enig begrip te kweken voor de complexiteit vertoon je slachtoffergedrag.
Aangeven dat blijvend meer dan ongeveer 20 kilo afvallen voor slechts weinigen is weggelegd is negatief en demotiverend.
De enige die dit wel gelukt is wil niet openlijk vertellen hoe ze dat doet, dus dat is blijkbaar een 'omstreden' methode.
Begrijpend lezen is moeilijk.
Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen en ben er nu even klaar mee.
Totdat ik me weer eens op een dergelijk topic stort, omdat die zendingsdrang toch best groot is en ik vooral wil dat dikke mensen zich niet meer (hoeven te) schamen.
Als je probeert enig begrip te kweken voor de complexiteit vertoon je slachtoffergedrag.
Aangeven dat blijvend meer dan ongeveer 20 kilo afvallen voor slechts weinigen is weggelegd is negatief en demotiverend.
De enige die dit wel gelukt is wil niet openlijk vertellen hoe ze dat doet, dus dat is blijkbaar een 'omstreden' methode.
Totdat ik me weer eens op een dergelijk topic stort, omdat die zendingsdrang toch best groot is en ik vooral wil dat dikke mensen zich niet meer (hoeven te) schamen.
zondag 6 januari 2019 om 08:58
En wat moet TO dan nu doen. Gelijk door naar een operatie dan maar?Solomio schreef: ↑06-01-2019 08:30Conclusie: overgewicht is een complex probleem.
zondag 6 januari 2019 om 09:14
Nee, TO moet naar de huisarts en een diëtist om samen met hen een plan te maken om verantwoord langzaam af te vallen en een manier te zoeken die voor haar werkt. Daarnaast geen wonderen verwachten zal ze moeten accepteren dat wat ze ook doet, ze nooit meer echt slank zal worden en dat dat niets is om je voor te schamen.
zondag 6 januari 2019 om 09:20
Kijk, deze boodschap was wat mij betreft een beetje ondergesneeuwd, maar misschien heb ik niet alles goed gelezen. Maar dat is een concreet advies waar iemand iets mee kan. Statistieken heb je niets aan.forumfossiel schreef: ↑06-01-2019 09:14Nee, TO moet naar de huisarts en een diëtist om samen met hen een plan te maken om verantwoord langzaam af te vallen en een manier te zoeken die voor haar werkt. Daarnaast geen wonderen verwachten zal ze moeten accepteren dat wat ze ook doet, ze nooit meer echt slank zal worden en dat dat niets is om je voor te schamen.
Daarbij denk ik ook dat je altijd eerst zelf een bepaalde weg moet afleggen om iets te kunnen accepteren. Dat anderen er al doorheen zijn gegaan doet er dan niet toe.
Hoe anders zou dit topic zijn verlopen als ze er geen “beschamend” in zou hebben gezet? Terzijde; ik schaam mij ook voor van alles waar je misschien niets aan kunt doen. Is dat zo vreselijk dan? Je schamen?
zondag 6 januari 2019 om 09:21
Nee hoor, ik neem die bitterbal en accepteer dat ik daarmee dus te dik blijf. Want als ik het rekensommetje maak van meer calorieën verbranden dan naar binnen werken, dan kan ik die bitterbal dus NIET eten als ik wil afvallen. Elk pondje gaat door t mondje immers. En dat is precies waarom eeuwigdurend lijnen zo lastig vol te houden is. Want als je maximale inname om niet aan te komen 1200-1400 calorieën is, en dat is vaak zo bij mensen met overgewicht, moet je over elke hap nadenken.Koffiekop1 schreef: ↑06-01-2019 03:31Wat een onzin dat je die bitterbal niet zou ‘mogen’ eten, terwijl je trek hebt. Als je zo denkt heb je een fikse eetstoornis door al dat gedieet en zou ik een goede psycholoog aanraden.