Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).

maandag 28 januari 2019 om 19:39
PS : Kijk wel even goed of dat "bultje" geen teek is want dan moet je die wel zsm laten verwijderen als je dit zelf niet kunt.poezenmoedertje schreef: ↑28-01-2019 19:37Dat klinkt als een wondje. Misschien heeft ze mot gehad met een buurkat of is ze bijv. in een doornstruik blijven steken.
Ik zou er een foto van maken en opsturen naar de DA.
Dan kunnen ze daar beoordelen of er iets aan gedaan kan worden.
Sterkte ♡

maandag 28 januari 2019 om 19:42
Wat een droevig maar ook mooi verhaal.Calamitycat schreef: ↑28-01-2019 19:37Mijn kater moest vanaf 18.00 uur nuchter, volgende dag om 8.30 uur brengen. Operatie was om 9.00 uur en om 12.00 uur was hij alweer klaarwakker en mocht ik hem ophalen. Hij genas echt heel snel, wilde meteen alweer eten, drinken en spelen.
Gisteren was het alweer negen jaar geleden dat ik mijn eerste eigen kat, mijn aller, allergrootste stoere lieve bink heb moeten laten inslapen. Bijna 21 jaar is hij geworden. Heb al zijn foto's bekeken en dan doet het gemis toch weer pijn. Een klein deel van zijn as zit in een knuffelsteen die ik iedere dag voor het slapen gaan een kus geef. Dat zijn dus al 3.285 kussen bedacht ik me ineens![]()
Voor altijd in mijn hart kanjer.
![]()
Van een knuffelsteen heb nog nooit gehoord maar lijkt me erg fijn.
Sterkte ♡
maandag 28 januari 2019 om 19:50
Dank jepoezenmoedertje schreef: ↑28-01-2019 19:42Wat een droevig maar ook mooi verhaal.
Van een knuffelsteen heb nog nooit gehoord maar lijkt me erg fijn.
Sterkte ♡

Een knuffelsteen is een (in mijn geval blauwe ovale) edelsteen met een klein buisje erin waar wat as in zit. Dit is 'em

Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.

maandag 28 januari 2019 om 19:53
Wat mooi.Calamitycat schreef: ↑28-01-2019 19:50Dank je![]()
Een knuffelsteen is een (in mijn geval blauwe ovale) edelsteen met een klein buisje erin waar wat as in zit. Dit is 'em![]()
![]()
Ik ken ze wel.als ketting hanger maar dit is nog veel mooier.
maandag 28 januari 2019 om 20:33
Ach gossie das lang geen eten geven zeg!
Wij hebben een tweede kat erbij. Een hele zwarte kater uit het asiel.
Het is wel een hele hele angstige kat. Hij is door de dierenbescherming uit huis geplaatst bij een mevrouw met bizar veel katten. Arm beestje is geen aandacht gewend.
Hij zit in een kamer opgesloten (wel met kattenbak, drinken, brokken, natvoer, een mandje, een dekentje, een speeltje, krabpaal, snoepjes enz) dit in overleg met het asiel.
We gaan heel vaak bij hem op bezoek en gaan dan eerst rustig zitten en daarna gaan we voorlezen aan hem. Wij hebben hem vrijdag opgehaald en hij heeft onze rode dame nog niet ontmoet maar hij reageert wel een beetje op haar.
Hij zit voornamelijk onder een bureau de eerste dag zelfs met zijn koppie richting de muur zo zielig. Maar gisteravond bewoog hij en zat hij op de vensterbank.
Hij had ook nog helemaal geen geluid gemaakt. Niet brommen of blazen, niet piepen of mauwen niks. Maar gisteravond mauwde hij ineens! Kleine mooie stappen.
Ook knipoogt hij soms en kijkt ons soms aan, als we voorlezen komt hij iets naar voren om te kijken en te luisteren.
We weten dat we veel geduld zullen moeten hebben maar dat hebben we wel over voor deze kanjer.
Wij hebben een tweede kat erbij. Een hele zwarte kater uit het asiel.
Het is wel een hele hele angstige kat. Hij is door de dierenbescherming uit huis geplaatst bij een mevrouw met bizar veel katten. Arm beestje is geen aandacht gewend.
Hij zit in een kamer opgesloten (wel met kattenbak, drinken, brokken, natvoer, een mandje, een dekentje, een speeltje, krabpaal, snoepjes enz) dit in overleg met het asiel.
We gaan heel vaak bij hem op bezoek en gaan dan eerst rustig zitten en daarna gaan we voorlezen aan hem. Wij hebben hem vrijdag opgehaald en hij heeft onze rode dame nog niet ontmoet maar hij reageert wel een beetje op haar.
Hij zit voornamelijk onder een bureau de eerste dag zelfs met zijn koppie richting de muur zo zielig. Maar gisteravond bewoog hij en zat hij op de vensterbank.
Hij had ook nog helemaal geen geluid gemaakt. Niet brommen of blazen, niet piepen of mauwen niks. Maar gisteravond mauwde hij ineens! Kleine mooie stappen.
Ook knipoogt hij soms en kijkt ons soms aan, als we voorlezen komt hij iets naar voren om te kijken en te luisteren.
We weten dat we veel geduld zullen moeten hebben maar dat hebben we wel over voor deze kanjer.

Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
maandag 28 januari 2019 om 20:34
Calamitycat schreef: ↑28-01-2019 19:37Mijn kater moest vanaf 18.00 uur nuchter, volgende dag om 8.30 uur brengen. Operatie was om 9.00 uur en om 12.00 uur was hij alweer klaarwakker en mocht ik hem ophalen. Hij genas echt heel snel, wilde meteen alweer eten, drinken en spelen.
Gisteren was het alweer negen jaar geleden dat ik mijn eerste eigen kat, mijn aller, allergrootste stoere lieve bink heb moeten laten inslapen. Bijna 21 jaar is hij geworden. Heb al zijn foto's bekeken en dan doet het gemis toch weer pijn. Een klein deel van zijn as zit in een knuffelsteen die ik iedere dag voor het slapen gaan een kus geef. Dat zijn dus al 3.285 kussen bedacht ik me ineens![]()

Maakt niet uit hoelang ze al bij je vandaan zijn, het slijt, maar het blijft pijn doen.
Was zo te zien wel een stoere kater!
"I love not Man the less, but Nature more..."
maandag 28 januari 2019 om 20:45
maandag 28 januari 2019 om 20:52
Wow 7,5 kilo stoerheid das flink! Snap je je lieverd nog mist.Calamitycat schreef: ↑28-01-2019 20:45Hij was enorm stoer. Een spierbundel van 7,5 kilo![]()
Ibi, wat schrijf je lief over jullie nieuwe katDat zijn al best wat stapjes in een paar dagen, klinkt alsof het helemaal goed komt en wat heeft hij het getroffen bij jullie.
Dank je wel. Ja wij zijn ook blij met die stapjes. Ik kijk even mijn programma af en ga dan weer naar hem toe.
Zijn zo blij dat we een verwaarloosd beestje een nieuwe kans kunnen geven. Hij is pas 4 dus hij kan nog zoveel mooie jaren hebben.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
maandag 28 januari 2019 om 21:11
Wat fijn IBI! Denk dat het ook helemaal goed gaat komen.IBIopviva schreef: ↑28-01-2019 20:52Wow 7,5 kilo stoerheid das flink! Snap je je lieverd nog mist.
Dank je wel. Ja wij zijn ook blij met die stapjes. Ik kijk even mijn programma af en ga dan weer naar hem toe.
Zijn zo blij dat we een verwaarloosd beestje een nieuwe kans kunnen geven. Hij is pas 4 dus hij kan nog zoveel mooie jaren hebben.
Mijn ouders hebben ook zo'n beestje. In het begin doodsbang. Heeft dagen verstopt gezeten. En als je hem nu ziet! Echt een gezellige kater, niet bang voor vreemden, hij loopt de godganse dag achter mijn moeder aan, kletst de hele dag en vindt aandacht heerlijk

maandag 28 januari 2019 om 21:12
Wat een knapperd!Calamitycat schreef: ↑28-01-2019 19:37Mijn kater moest vanaf 18.00 uur nuchter, volgende dag om 8.30 uur brengen. Operatie was om 9.00 uur en om 12.00 uur was hij alweer klaarwakker en mocht ik hem ophalen. Hij genas echt heel snel, wilde meteen alweer eten, drinken en spelen.
![]()
Je vergeet ze nooit hè

maandag 28 januari 2019 om 21:28
@IBI wat lief, klinkt wel alsof hij iets losser komt, heb wel is gehoord dat als katten naar je knipogen ze zich gerustgesteld voelen.
geef het idd een paar dagen of weken komt wel goed met hem
.
kat van mijn schoonmoeder was ook zo, lag de 1ste 2 weken onder et bed en kwam opeens tevoorschijn.
zou ook graag een 2de kat willen maar mijn poezenbeest duldt geen andere katten wordt standaard ruzie.
geef het idd een paar dagen of weken komt wel goed met hem

kat van mijn schoonmoeder was ook zo, lag de 1ste 2 weken onder et bed en kwam opeens tevoorschijn.
zou ook graag een 2de kat willen maar mijn poezenbeest duldt geen andere katten wordt standaard ruzie.
Relax we're all crazy, it's not a competition
maandag 28 januari 2019 om 21:31
Klopt

Mijn eerste relatie ging na lange tijd uit, mijn ex had een bloedhekel aan katten en nog geen dag nadat hij verhuisd was kwam de buurvrouw langs en vroeg of ik even mee wilde lopen. Ze zorgde al een tijdje voor een zwerfkat die het niet zo goed kon vinden met haar eigen katten. Toen ik hem zag was ik verkocht en dezelfde dag werd hij mijn nieuwe huisgenoot

Heel veel mensen vonden hem lelijk maar ik vond hem ook zó'n knapperd! Echt een stoere katerkop, ik vind dat echt geweldig

Dierproeven.
maandag 28 januari 2019 om 21:33
Van dit soort verhalen krijg ik altijd een enorme glimlach op mijn gezicht. Prachtig om te lezen zo'n ontwikkelingS0LEIL schreef: ↑28-01-2019 21:11Wat fijn IBI! Denk dat het ook helemaal goed gaat komen.
Mijn ouders hebben ook zo'n beestje. In het begin doodsbang. Heeft dagen verstopt gezeten. En als je hem nu ziet! Echt een gezellige kater, niet bang voor vreemden, hij loopt de godganse dag achter mijn moeder aan, kletst de hele dag en vindt aandacht heerlijk![]()

Dierproeven.

maandag 28 januari 2019 om 21:43
Nou die heeft toch heel veel levensfases van jou meegemaakt. Ik ben juni jl mijn 20 jarige kwijtgeraakt maar heb jij dat ook dat als je foto's van langgeleden ziet Bink ook vaak ziet staan op de foto?Calamitycat schreef: ↑28-01-2019 19:37Mijn kater moest vanaf 18.00 uur nuchter, volgende dag om 8.30 uur brengen. Operatie was om 9.00 uur en om 12.00 uur was hij alweer klaarwakker en mocht ik hem ophalen. Hij genas echt heel snel, wilde meteen alweer eten, drinken en spelen.
![]()
Ik heb trouwens ook een Felixpoes behalve heeft zij nog een schoonheidstip naast de neus.

maandag 28 januari 2019 om 21:54
De jongste komt uit een heel druk gezin in ietwat verwaarloosde toestand. Zoals ik eerder aangaf praat hij heel veel maar als hij iets wil of iets nodig heeft dan praat hij heel veel op hoge tonen. Je hoort dan gewoon het vraagteken er achter. Ik vraag me dus af of hij dat heeft overgenomen van al die drukke kids daar.
maandag 28 januari 2019 om 21:57
Calamitycat schreef: ↑28-01-2019 21:31KloptIedere kat laat weer z'n eigen onuitwisbare indruk achter. En deze had een wel heel speciaal plekje in mijn hart.
Mijn eerste relatie ging na lange tijd uit, mijn ex had een bloedhekel aan katten en nog geen dag nadat hij verhuisd was kwam de buurvrouw langs en vroeg of ik even mee wilde lopen. Ze zorgde al een tijdje voor een zwerfkat die het niet zo goed kon vinden met haar eigen katten. Toen ik hem zag was ik verkocht en dezelfde dag werd hij mijn nieuwe huisgenootHij was toen ongeveer 4 jaar en wonder boven wonder wist hij ook meteen dat dit zijn nieuwe huis was en ging wel dagelijks even buurten bij de buurvrouw maar kwam braaf altijd hier weer terug. Wat een tranendal was het toen hij overleed, had zó lang lief en leed met hem gedeeld...
Heel veel mensen vonden hem lelijk maar ik vond hem ook zó'n knapperd! Echt een stoere katerkop, ik vind dat echt geweldig![]()
Ja het is echt een bink op die foto!
Ik snap sowieso niet hoe mensen dieren lelijk kunnen vinden.
maandag 28 januari 2019 om 22:02
Felixpoezen zijn leukmiekemv schreef: ↑28-01-2019 21:43Nou die heeft toch heel veel levensfases van jou meegemaakt. Ik ben juni jl mijn 20 jarige kwijtgeraakt maar heb jij dat ook dat als je foto's van langgeleden ziet Bink ook vaak ziet staan op de foto?
Ik heb trouwens ook een Felixpoes behalve heeft zij nog een schoonheidstip naast de neus.

V.w.b. de foto's, erg herkenbaar. Pas dan valt het eigenlijk pas echt op hoe lang zo'n beestje in je leven is geweest. Het interieur hier en de tuin hebben vele metamorfoses ondergaan en de zwarte-witte was er gewoon altijd en overal bij. Een fantastische trip down memory lane waarbij er wel wat tranen worden gelaten hoor. Toen ik me gisteren ineens besefte dat ik hem alweer negen jaar moet missen schrok ik echt een beetje, wat vliegt de tijd...
Dierproeven.
maandag 28 januari 2019 om 22:03
maandag 28 januari 2019 om 22:11
Helemaal mee eens, dat maakt katten ook zo speciaal vind ik.
Er liggen inmiddels twee knuffelstenen op het nachtkastje naast mijn bed, de blauwe dus en een roze hartje waar het as in zit van mijn andere zwart-witte kater die vijf jaar geleden is overleden aan nierfalen. Ik koester ze echt, die stenen. Nou heb ik evengoed wel iets met stenen hoor als ik in het buitenland ben moeten er ook altijd stenen of keien mee naar huis, heb al een hele verzameling inmiddels, zowel binnen als in de tuin.
Ik hoop dat mijn drie huidige katten nog heel lang bij me zijn maar als het hun tijd is wil ik ook hun as in een knuffelsteen, ik heb niet zoveel met urnen bijvoorbeeld en vind zo'n steen een mooi alternatief.
Dierproeven.
maandag 28 januari 2019 om 22:14
Dat zou goed kunnen denk ik. Wel leuk dat hij zoveel praat en ook nog op verschillende manieren.miekemv schreef: ↑28-01-2019 21:54De jongste komt uit een heel druk gezin in ietwat verwaarloosde toestand. Zoals ik eerder aangaf praat hij heel veel maar als hij iets wil of iets nodig heeft dan praat hij heel veel op hoge tonen. Je hoort dan gewoon het vraagteken er achter. Ik vraag me dus af of hij dat heeft overgenomen van al die drukke kids daar.
En wat heeft ook hij het ontzettend getroffen bij jou, wordt hij nooit meer verwaarloosd

Dierproeven.

dinsdag 29 januari 2019 om 08:58
Ik heb ook zo'n kletsklous. En ondeugend....
Gisteren had ik een heerlijke pan erwtensoep gemaakt, ik had alvast een schaaltje voor mezelf klaargezet zodat het wat kon afkoelen.
Ik draai me 1 sec. om en meneer is al bezig het schaaltje naar binnen te werken!
Ik ben benieuwd wat jullie poezels allemaal voor streken uit halen.
Gisteren had ik een heerlijke pan erwtensoep gemaakt, ik had alvast een schaaltje voor mezelf klaargezet zodat het wat kon afkoelen.
Ik draai me 1 sec. om en meneer is al bezig het schaaltje naar binnen te werken!
Ik ben benieuwd wat jullie poezels allemaal voor streken uit halen.

dinsdag 29 januari 2019 om 10:31
Daar was ook een kitten van 3 weken, ze was met de fles grootgebracht omdat de moeder het kitten niet wilde. Dat was mooi behalve ging ook dit kitten weg. Haar had ik ook wel willen meenemen uit voorzorg.Calamitycat schreef: ↑28-01-2019 22:14Dat zou goed kunnen denk ik. Wel leuk dat hij zoveel praat en ook nog op verschillende manieren.
En wat heeft ook hij het ontzettend getroffen bij jou, wordt hij nooit meer verwaarloosd![]()

dinsdag 29 januari 2019 om 10:58
[quote=Calamitycat post_id=29527673 time=1548700630 user_id=282895]
Mijn kater moest vanaf 18.00 uur nuchter, volgende dag om 8.30 uur brengen. Operatie was om 9.00 uur en om 12.00 uur was hij alweer klaarwakker en mocht ik hem ophalen. Hij genas echt heel snel, wilde meteen alweer eten, drinken en spelen.
Gisteren was het alweer negen jaar geleden dat ik mijn eerste eigen kat, mijn aller, allergrootste stoere lieve bink heb moeten laten inslapen. Bijna 21 jaar is hij geworden. Heb al zijn foto's bekeken en dan doet het gemis toch weer pijn. Een klein deel van zijn as zit in een knuffelsteen die ik iedere dag voor het slapen gaan een kus geef. Dat zijn dus al 3.285 kussen bedacht ik me ineens
Mijn kater moest vanaf 18.00 uur nuchter, volgende dag om 8.30 uur brengen. Operatie was om 9.00 uur en om 12.00 uur was hij alweer klaarwakker en mocht ik hem ophalen. Hij genas echt heel snel, wilde meteen alweer eten, drinken en spelen.
Gisteren was het alweer negen jaar geleden dat ik mijn eerste eigen kat, mijn aller, allergrootste stoere lieve bink heb moeten laten inslapen. Bijna 21 jaar is hij geworden. Heb al zijn foto's bekeken en dan doet het gemis toch weer pijn. Een klein deel van zijn as zit in een knuffelsteen die ik iedere dag voor het slapen gaan een kus geef. Dat zijn dus al 3.285 kussen bedacht ik me ineens

dinsdag 29 januari 2019 om 22:25
Snap ik. Weet je of ze alsnog goed terecht is gekomen?
Dierproeven.