Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
zondag 17 maart 2019 om 12:54
Hier hetzelfde.. zie ook vaak op tegen die lange middagen. Nu helemaal met dat slechte weer. Ik ga zo gezellig bij schoonouders langs!lola-lily schreef: ↑17-03-2019 12:32Hè wat vervelend Glitter! Hopelijk is er niets aan de hand met het tandje.
Hoe vermaken jullie de peuter met zulk slecht weer? Zoals eerder gezegd kan mijn peuter zichzelf heel slecht vermaken en naar buiten is nu ook niet echt een optie. Man is vandaag weg en ik zie op tegen een lange zondagmiddag.
zondag 17 maart 2019 om 13:57
Wij hebben bewust voor een koophuis in een kindvriendelijke buurt gekozen en een huis met genoeg kamers/mogelijkheden voor kinderen. Inmiddels zijn alle kamers gevuld en is de laatste kinderkamer in de maak (dakkapel waarmee van de zolder nu ook een kamer wordt gecreeerd) 
En peuters vermaak ik vooral met een enorme bak met treinrails, veel Duplo, boekjes lezen, even naar de winkels en op zondag mogen ze ook wat schermtijd.
Maar ze spelen hier ook wel veel zelf.
Op dagen die vol zitten met verveling grijp ik vaak terug naar een wat uitgebreider knutsel project of samen wat bakken/koken.
En peuters vermaak ik vooral met een enorme bak met treinrails, veel Duplo, boekjes lezen, even naar de winkels en op zondag mogen ze ook wat schermtijd.
Maar ze spelen hier ook wel veel zelf.
Op dagen die vol zitten met verveling grijp ik vaak terug naar een wat uitgebreider knutsel project of samen wat bakken/koken.
zondag 17 maart 2019 om 14:33
zondag 17 maart 2019 om 14:51
Knutselen kan al prima toch? Pak een leeg Olvarit potje / tissue doos / maakt eigenlijk niet uit wat, en wat verf en laat je kind lekker los gaan
Of een blaadje met stempstiften. Lekker alles vol stempelen
Kleurplaten van Nijntje misschien ook leuk? Stiften of dikke krijten er bij..
Kleien is ook leuk voor die leeftijd.
Beetje prutsen met een peuterschaartje of pritstift.
Eigenlijk kan alles al wel alleen moet je nul verwachtingen hebben bij het resultaat
zondag 17 maart 2019 om 15:24
Knutselen kan op alle leeftijden! Wij hebben gister geverfd. Oftewel dochtee kwakt met een kwast wat kleuren door elkaar op een vel papier en geeft als je 1sec naar links kijkt haar voorhoofd ook een mooi kleurtje.
Verder softshell aan en gewoon naar buiten in de regen en op de dagen dat ik met baby en peuter alleen ben gaan we wat vaker naar een indoor speeltuin of dergelijke met dit weer.
Iemand nog een tip voor stempels die wel afwasbaar zijn? Die van de hema gaan dus niet makkelijk van lichaamsdelen af...
Spannend met het huis glitter! Wij hebben 2 jaar gezocht naar een huis en hebben vorig jaar eindelijk wat gekocht. Voor ons was de buurt het belangrijkste, erg kinderrijk, je kan op straat spelen en toch op loopafstand van het centrum van de stad.
Verder softshell aan en gewoon naar buiten in de regen en op de dagen dat ik met baby en peuter alleen ben gaan we wat vaker naar een indoor speeltuin of dergelijke met dit weer.
Iemand nog een tip voor stempels die wel afwasbaar zijn? Die van de hema gaan dus niet makkelijk van lichaamsdelen af...
Spannend met het huis glitter! Wij hebben 2 jaar gezocht naar een huis en hebben vorig jaar eindelijk wat gekocht. Voor ons was de buurt het belangrijkste, erg kinderrijk, je kan op straat spelen en toch op loopafstand van het centrum van de stad.
zondag 17 maart 2019 om 15:54
Hier schijnt de zon al de hele dag! Vanmorgen ook gelijk goed gebruik van gemaakt en lekker naar het bos geweest. Nog wel fris met de wind, maar wat was de zon en lekker buiten zijn, heerlijk.
Verder, puzzelen, duplo, boekje lezen, tv kijken zijn de grootste hits.
Knutselen doe ik niet zo vaak, maar Nijntje gaf goede ideeen daarvoor! Dankjewel.
Kleuren doet zoon ook graag.
Verder, puzzelen, duplo, boekje lezen, tv kijken zijn de grootste hits.
Knutselen doe ik niet zo vaak, maar Nijntje gaf goede ideeen daarvoor! Dankjewel.
Kleuren doet zoon ook graag.
zondag 17 maart 2019 om 19:02
Wij hebben ook een fanatieke knutselaar/tekenaar. Heb dagen gehad dat er 4-5 dingen mee naar huis kwamen van kdv.
Hoe ziet jullie bedtijd ritueel eruit? Met 2 kinderen is erbij liggen tot peuter slaapt en iedere keer als hij wakker wordt toch wat lastiger. Plus hij is gewoon moe want wil niet slapen thuis in de middag om vervolgens rond uur of 3 nog in slaap te vallen op schoot of in de auto. Maarja dan valt hij ''s avonds pas uren later in slaap als we hem dan gewoon laten slapen zonder wakker maken.
Slaaptrainer is al besteld. En zijn broertje krijgt een hartslagknuffel maar die willen we eerst eens bij peuter testen. Baby is tot nu toe dol op slapen.
Hoe ziet jullie bedtijd ritueel eruit? Met 2 kinderen is erbij liggen tot peuter slaapt en iedere keer als hij wakker wordt toch wat lastiger. Plus hij is gewoon moe want wil niet slapen thuis in de middag om vervolgens rond uur of 3 nog in slaap te vallen op schoot of in de auto. Maarja dan valt hij ''s avonds pas uren later in slaap als we hem dan gewoon laten slapen zonder wakker maken.
Slaaptrainer is al besteld. En zijn broertje krijgt een hartslagknuffel maar die willen we eerst eens bij peuter testen. Baby is tot nu toe dol op slapen.
zondag 17 maart 2019 om 19:14
We poetsen zoon zijn tanden in de badkamer, gaan dan in ons bed 1 of 2 verhaaltjes voorlezen, kroelen daar nog even en dan zeggen we dat het tijd voor 'koesjes' is en zoon gaat dan zelf naar zijn slaapkamer en klimt in bed. Dan geef ik hem een kusje en zijn knuffels en dan gaat hij slapen.
Als ik het zo schrijf lijkt het allemaal best veel. Maar het ritueel duurt nog geen kwartier.
Als ik het zo schrijf lijkt het allemaal best veel. Maar het ritueel duurt nog geen kwartier.
zondag 17 maart 2019 om 19:18
Je zou ‘m anders toch gewoon voor de lol roze/geel/lila/aqua moeten schilderen en met glitters gesprenkelenGlitterCupcake schreef: ↑17-03-2019 10:16We zoeken niet in een provincie waar zo’n sier makelaar gebruikelijk is. Al moet ik zeggen dat zo’n gedraaide eenhoorn hoorn wel gaaf is.
zondag 17 maart 2019 om 20:05
Als we hier beginnen met grote bed, wil Hij er niet meer uit vrees ik. Hij wil graag in ons bed slapen, maar heeft zelf ook gewoon eenpersoonsbed met momenteel logeerbed er tegen aan. En iedere 2 uur wakker is op gegeven moment niet meer te doen. Inmiddels ben ik het zo beu. Nu alweer ruim een uur bezig, laten huilen wil ik niet maar dit trek ik niet.
zondag 17 maart 2019 om 20:13
Oef ja, dat breekt op. Wij houden hier bewust zijn slaapkamer zoveel mogelijk uit het slaapritueel. Geen idee of dat echt iets doet hoor. Maar zoon slaapt ook het aller liefste in ons bed en hij slaapt ook nog veel bij ons in bed. Meestal rond 4-5 uur komt hij bij ons in bed. Maar dat vinden wij ook prima.
Wij doen ook niet aan laten huilen trouwens, zoon raakt daar alleen maar van over zijn toeren en dan slaapt hij helemaal niet.
Wij doen ook niet aan laten huilen trouwens, zoon raakt daar alleen maar van over zijn toeren en dan slaapt hij helemaal niet.
zondag 17 maart 2019 om 20:39
Ja mijn man slaapt niet als onze draaitol tussen ons in ligt. Dus tijdens zwangerschap ging ik maar steeds erbij liggen ipv om de 2 uur me weer uit bed hijsen om te troosten en weer terug. Maarja nu hebben we een baby in de cosleeper.
En het meeste baal ik van mezelf dat ik niet rustig kan blijven want wil helemaal niet boos worden. En boos worden maakt het alleen maar vervelender en ik wil dat hij zijn bed een fijne plek vindt.
En het meeste baal ik van mezelf dat ik niet rustig kan blijven want wil helemaal niet boos worden. En boos worden maakt het alleen maar vervelender en ik wil dat hij zijn bed een fijne plek vindt.
zondag 17 maart 2019 om 20:52
Wij gaan naar boven en als er niet gedoucht wordt kleden we haar om naar de pyjama op de commode. Tanden poetsen. Ze loopt zelf naar haar bedje en kruipt erin. We lezen/kijken nog even een boekje, daarvan stop ik haar in een geef een kus op haar hoofd. Die de schemerlamp uit, zeg welterusten/slaaplekker lieverd, deur dicht en naar beneden.
9 van de 10 keer horen we haar daarna niet meer. Al met al denk ik 10-15 min.
Ze heeft altijd in haar eigen bed op haar eigen slaapkamer geslapen.
Waar lezen jullie uit voor?
9 van de 10 keer horen we haar daarna niet meer. Al met al denk ik 10-15 min.
Ze heeft altijd in haar eigen bed op haar eigen slaapkamer geslapen.
Waar lezen jullie uit voor?
zondag 17 maart 2019 om 20:55
Normaal lees ik alleen mee maar herken het slapen van jouw oudste wel (onze peuter was ook een dramatische slaper). Is het een optie om hem in jullie bed in slaap te laten vallen en dan over te tillen als hij slaapt? (En dat in slaap laten vallen zo oninteressant mogelijk dan.) En dat papa er snachts naast gaat liggen als hij dan nog wakker wordt? Heb het al eerder geschreven geloof ik maar bij ons was dat 3 nachten even huilen om mij (mijn mamaaaa) maar daarna wel klaar. Ik ben ook totaal niet van het laten huilen maar met baby naast je moet je iets denk ik, anders breekt het je op. Succes!1-Aapje schreef: ↑17-03-2019 20:39Ja mijn man slaapt niet als onze draaitol tussen ons in ligt. Dus tijdens zwangerschap ging ik maar steeds erbij liggen ipv om de 2 uur me weer uit bed hijsen om te troosten en weer terug. Maarja nu hebben we een baby in de cosleeper.
(Ik bedenk me nu dat we vlak na geboorte van jongste ook nog even de oudste op haar matras bij ons hebben laten slapen. Ging een paar weken goed en toen wilde ze alsnog in ons bed en werden zij en baby wakker van elkaar. Dat was het moment dat ik dacht: dit moet echt anders...)
zondag 17 maart 2019 om 20:59
Dat is ook heel vervelend aapje en dan achteraf voel je je daar ook naar over. De laatste keren dat onze dochter zo aan het spoken was gingen we naar haar toe, aai over de bol, even bij haar zitten met hand op dr rug en als ze daar niet rustig van werd even oppakken en staand wiegend in de kamer totdat ze rustiger werd. Dan na een poosje weer lekker instoppen en hopen dat ze ging slapen. Als het mij niet lukte dan wisselde we.
Kan je ook achterhalen waarom hij huilt? Stopt het zodra jullie binnenkomen? Droom?
anoniem_64c6c4c645fab wijzigde dit bericht op 17-03-2019 21:01
1.13% gewijzigd
zondag 17 maart 2019 om 21:24
Ik snap dat het lastig is. Onze peuter heeft net na zijn 2de verjaardag een periode gehad waarin hij telkens huilend wakker werd. Toen waren we op het laatst al blij als hij ‘blij’ ‘snachts wakker werd
Peuter accepteerde ook niet dat wij vonden dat ie moest slapen. Gek werd ik er van.
En toen kwam de slaaptrainer
Kidsleep Moon. Daar slaapt een konijntje en als het tijd is springt het plaatje met een wakker konijntje aan. Dus kreeg peuter te horen dat als het konijntje sliep, hij moest slapen. En hij pikte het. Als of het volkomen logisch was. De eerste nachten werd peuter wakker, wij zeiden dan dat het konijntje sliep dus peuter ook en.. hij sliep verder
En er zitten echt nog wel rot nachten bij maar het is wel verbeterd. En als ik dan niet op mijn best ben zeg ik om 03.00 ‘snachts ook wel eens dat peuter zijn ‘klep moet houden want dat pokke konijn slaapt dus ogen dicht en tot morgen!’. Als peuter dan een zeurgeluidje inzet krijgt ie ook nog de boodschap dat het nacht is en iedereen wil slapen i.p.v. naar gejammer wil luisteren. Aan de ene kant vind ik dat niet mijn mooiste kant. Aan de andere kant moet peuter ook weten dat mensen grenzen hebben en dat er een reactie volgt op over die grenzen heen gaan. En die reactie is niet altijd netjes.
Ons naar-bed-ritueel: pyama aan voor het eten, tandenpoetsen aan tafel na het eten, liedje zingen onderweg naar bed, knuffel en kus naast bed en
De laatste dagen zegt peuter ‘ja maar ik ben nog wakker’ en dan zeggen we ‘dan moet je je ogen dicht doen, komt het vanzelf goed.’ en doen de deur dicht.
En toen kwam de slaaptrainer
En er zitten echt nog wel rot nachten bij maar het is wel verbeterd. En als ik dan niet op mijn best ben zeg ik om 03.00 ‘snachts ook wel eens dat peuter zijn ‘klep moet houden want dat pokke konijn slaapt dus ogen dicht en tot morgen!’. Als peuter dan een zeurgeluidje inzet krijgt ie ook nog de boodschap dat het nacht is en iedereen wil slapen i.p.v. naar gejammer wil luisteren. Aan de ene kant vind ik dat niet mijn mooiste kant. Aan de andere kant moet peuter ook weten dat mensen grenzen hebben en dat er een reactie volgt op over die grenzen heen gaan. En die reactie is niet altijd netjes.
Ons naar-bed-ritueel: pyama aan voor het eten, tandenpoetsen aan tafel na het eten, liedje zingen onderweg naar bed, knuffel en kus naast bed en
zondag 17 maart 2019 om 21:29
Waarmee poetsen jullie? We waren dus van de week bij de tandarts en die gaf aan dat we het beste elektrisch konden gaan poetsen. Ik dacht dat peuter dat gejeuk van elektrisch niet aan zou kunnen (ik krijg al jeuk aan mijn mond als ik het geluid hoor) maar het gaat prima. We hebben de Philips Sonicare for Kids Connected gekocht. Peuter is helemaal happy met Sparkly uit de app
zondag 17 maart 2019 om 21:36
Ons ritueel is: naar boven, pyjama aan, tanden poetsen, slaapzak aan, twee korte verhaaltjes voorlezen (Nijntje of Bobbi) en klaar.
Als peuter zegt dat hij niet wil slapen, zeg ik dat hij ook helemaal niet hoeft te slapen, maar dat het wel tijd is om naar bed te gaan.
Hij heeft een periode gehad dat hij huilen nodig had om te gaan slapen. Soort van verwerken van de (drukke) dag kreeg ik het idee. Duurde even voor we het doorhadden. Eerst erbij zitten en knuffelen etc tot in de eeuwigheid en niks hielp. Tot ik het een keer zo spuugzat was en weg ben gelopen en mezelf op de wc opsloot om tot rust te komen. Twee minuten huilen en toen viel hij in slaap. En dat duurde een weekje denk ik waarna we weer gewoon ritueel hadden.
Ik ben echt niet voor zomaar laten huilen maar soms lijkt het wel nodig als soort van uitlaatklep en soms moet ik ook een grens trekken.
En tig keer mn bed uit per nacht word ik niet leuker of aardiger van. Ik ben dan ook wel als Glitter dat het nou moet ophouden met die ongein, de nacht is om te slapen. Wonderwel werkt dat bij mijn kinderen, maar hoe lang weet je nooit natuurlijk
Als peuter zegt dat hij niet wil slapen, zeg ik dat hij ook helemaal niet hoeft te slapen, maar dat het wel tijd is om naar bed te gaan.
Hij heeft een periode gehad dat hij huilen nodig had om te gaan slapen. Soort van verwerken van de (drukke) dag kreeg ik het idee. Duurde even voor we het doorhadden. Eerst erbij zitten en knuffelen etc tot in de eeuwigheid en niks hielp. Tot ik het een keer zo spuugzat was en weg ben gelopen en mezelf op de wc opsloot om tot rust te komen. Twee minuten huilen en toen viel hij in slaap. En dat duurde een weekje denk ik waarna we weer gewoon ritueel hadden.
Ik ben echt niet voor zomaar laten huilen maar soms lijkt het wel nodig als soort van uitlaatklep en soms moet ik ook een grens trekken.
En tig keer mn bed uit per nacht word ik niet leuker of aardiger van. Ik ben dan ook wel als Glitter dat het nou moet ophouden met die ongein, de nacht is om te slapen. Wonderwel werkt dat bij mijn kinderen, maar hoe lang weet je nooit natuurlijk
zondag 17 maart 2019 om 21:43
ShaunTheSheep schreef: ↑17-03-2019 19:18Je zou ‘m anders toch gewoon voor de lol roze/geel/lila/aqua moeten schilderen en met glitters gesprenkelen![]()