Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
woensdag 27 maart 2019 om 10:22
Wat fijn Fiona!
Peuter heeft hier gelukkig
nog maar een paar nachtjes gehad dat ze elk uur wakker werd. Afhankelijk van hoe ernstig het klonk gingen we er naar toe gaven we een aai over de bol, stopten we in en gingen we weer weg. Van die paar nachtjes waren wij al van de leg, want ze is echt van jongs af aan al een goede slaper geweest en zijn wij dus enorm verwend. Ik vind het al vroeg als ik dr om half 8 hoor
Ze slaapt nu weer lekker de nacht door.
Peuter heeft hier gelukkig
woensdag 27 maart 2019 om 10:28
Onze dochter had het ook rond de tijd dat ze twee werd, misschien toch onbewust dat ze wat aanvoelen.funnymiss schreef: ↑27-03-2019 10:21De wekker heeft hij van zn zus mogen lenen, maar hij snapt er nog niks van, helaas. Hij wordt volgende week 2, dus das ook niet gek natuurlijk dat hij het nog niet snapt. Maar was wel het proberen waard.
Ik denk zelf aan kiezen/uitproberen/dromen, of een combinatie van die 3.
Man denkt dat een groter bed iets oplost, ik denk dat het dan nog erger wordt, omdat hij dan zelf eruit kan. Uit zn ledikant klimmen heeft hij nog niet verzonnen, dus daar wil ik hem liever nog in laten. Van peuterbed terug nasr ledikant gaat hij niet pikken vrees ik. Dus das nog een dilemma wat we daarmee doen.
Ik ben er moe van in ieder geval en hoop dat wat het ook is, het snel voorbij is.
Wij gingen niet naar een groter bed, maar haar ledikant is nu aan één kant open, maar dat betekende voor haar niet dat ze nu bij wakker zijn uit bed gaat. Als ze wakker is zit ze keurig in bed te wachten totdat we haar komen halen. Ze slaapt nu sinds haar tweede verjaardag in een open ledikant, niet meer in de slaapzak en onder een dekbed. Voordat we overgingen op dekbed heeft ze de eerste tijd in open ledikant nog in de slaapzak geslapen.
woensdag 27 maart 2019 om 10:39
Hier heeft de wekker nog niet het effect volledig. Maar hij weet wel dat als ihij blauw is de uil slaapt. Nu de link nog leggen met zelf slapen.
En de speen ga ik niet gelijk hiermee doen. Maar hij is selectief en 2 zijn goed en 2 niet. Heb de niet goede net weggemikt.
En de speen ga ik niet gelijk hiermee doen. Maar hij is selectief en 2 zijn goed en 2 niet. Heb de niet goede net weggemikt.
anoniem_370071 wijzigde dit bericht op 27-03-2019 10:44
44.00% gewijzigd
woensdag 27 maart 2019 om 10:39
Onze zoon ging een paar weken na zijn eerste verjaardag over naar een peuterbed. Hij was eruit geklommen en op zijn hoofd gevallen dus dat kon niet meer.funnymiss schreef: ↑27-03-2019 10:21De wekker heeft hij van zn zus mogen lenen, maar hij snapt er nog niks van, helaas. Hij wordt volgende week 2, dus das ook niet gek natuurlijk dat hij het nog niet snapt. Maar was wel het proberen waard.
Ik denk zelf aan kiezen/uitproberen/dromen, of een combinatie van die 3.
Man denkt dat een groter bed iets oplost, ik denk dat het dan nog erger wordt, omdat hij dan zelf eruit kan. Uit zn ledikant klimmen heeft hij nog niet verzonnen, dus daar wil ik hem liever nog in laten. Van peuterbed terug nasr ledikant gaat hij niet pikken vrees ik. Dus das nog een dilemma wat we daarmee doen.
Ik ben er moe van in ieder geval en hoop dat wat het ook is, het snel voorbij is.
Ik dacht ook dat hij er ook continu uit zijn bedje zou gaan. Maar hij heeft nu dus een jaar dat peuterbed en is er misschien 3 of 4 keer uit gegaan. Hij blijft altijd netjes liggen.
woensdag 27 maart 2019 om 10:58
Zijn die 2 jarigen bij jullie ook zo eigenwijs?
Oh die van mij roept de hele dag 'nee' of 'ikke zelluf doen!' Vooral met dat uitroepteken. En om het minste of geringste boos worden, echt woest. Heel gezellig dus thuis momenteel
Ben bang dat dit ook nog lang gaat duren, hij is pas 2 jr en 3 maanden oud
woensdag 27 maart 2019 om 10:59
Mijn dochter net zo, waar wij overtuigd waren dat ze uit haar grote bed zou komen, heeft ze dat misschien maar 2x gedaan. Ze ging al over voor haar 2e verjaardag, maar sliep gelijk prima.Littlebell schreef: ↑27-03-2019 10:39Onze zoon ging een paar weken na zijn eerste verjaardag over naar een peuterbed. Hij was eruit geklommen en op zijn hoofd gevallen dus dat kon niet meer.
Ik dacht ook dat hij er ook continu uit zijn bedje zou gaan. Maar hij heeft nu dus een jaar dat peuterbed en is er misschien 3 of 4 keer uit gegaan. Hij blijft altijd netjes liggen.
woensdag 27 maart 2019 om 11:21
Een herkenbaar dilemma, daarom is dochter pas twee weken geleden (2 jaar en 4 maanden) overgegaan naar een groot bed. Ik had zelfs nog langer willen wachten, maar over drie maanden krijgt ze een zusje en ik wilde niet teveel veranderingen tegelijk. Ik was ook heel bang dat ze eruit zou klimmen, maar dat doet ze niet. Ze blijft echt keurig liggen tot we haar slaapkamerdeur opendoen, zelfs als dat pas na een uur is. Ik heb het idee dat ze juist beter slaapt omdat ze meer ruimte heeft en ze is gek op haar dekbed. Het duurt alleen wel langer voordat ze in slaap valt, maar dat is het enige.funnymiss schreef: ↑27-03-2019 10:21Man denkt dat een groter bed iets oplost, ik denk dat het dan nog erger wordt, omdat hij dan zelf eruit kan. Uit zn ledikant klimmen heeft hij nog niet verzonnen, dus daar wil ik hem liever nog in laten. Van peuterbed terug nasr ledikant gaat hij niet pikken vrees ik. Dus das nog een dilemma wat we daarmee doen.
woensdag 27 maart 2019 om 11:25
Onze zoon ging zelfs voor zijn eerste verjaardag al over en kwam er tot week geleden nooit uit. Nu is hij aan het uitdagen bij naar bed gaan door eruit te gaan maar echt in de nacht niet.
Ja onze peuter is erg eigenwijs, maar wilde als dreumes al alles zelluf doen en dat is nu hij net 2 is juist weer wat minder. Ofja nu op andere gebieden. Eerst was het vooral brood smeren wat hij zelf wilde, nu aankleden wat ik dan weer niet zo erg vind.
Hij geniet nu van feit dat zijn broertje in de box slaapt en slaapt al 45 minuten op schoot. Maar waren vanochtend al vroeg half uur naar buiten geweest en gaan dan vanmiddag naar grote buitenspeeltuin in de wijk als hij toch nu slaapt. Kan hij daarna mooi bij mijn moeder in grote bad om zand er weer af te spoelen.
Ja onze peuter is erg eigenwijs, maar wilde als dreumes al alles zelluf doen en dat is nu hij net 2 is juist weer wat minder. Ofja nu op andere gebieden. Eerst was het vooral brood smeren wat hij zelf wilde, nu aankleden wat ik dan weer niet zo erg vind.
Hij geniet nu van feit dat zijn broertje in de box slaapt en slaapt al 45 minuten op schoot. Maar waren vanochtend al vroeg half uur naar buiten geweest en gaan dan vanmiddag naar grote buitenspeeltuin in de wijk als hij toch nu slaapt. Kan hij daarna mooi bij mijn moeder in grote bad om zand er weer af te spoelen.
woensdag 27 maart 2019 om 11:31
Hier ook een eigenwijze peuter inderdaad. Bij alles roept ze "Nee, (naam) doen!!" Zo hebben we net in de stad tien minuten stilgestaan omdat ze zelf de rits van haar jas weer dicht wilde doen (wat ze nog helemaal niet kan). Terwijl ze haar net uitgezochte kadootje vast bleef houden
Gelukkig heb ik (soms) engelengeduld
Gelukkig heb ik (soms) engelengeduld
woensdag 27 maart 2019 om 12:17
woensdag 27 maart 2019 om 12:36
die van mij slaapt sinds 3 weken tot 6.30-7.00 maar de 2 jaar daarvoor altijd tussen 5.30-6.00 uur wakker. Oudste had het ook, het is ritme en niets hielp. Oudste ging niet langer slapen door een groter bed. Bij jongste was ik laatst echt zat, ben naar hem toe gegaan en ben een klein beetje boos geworden en zei dat alle kindjes nog sliepen (heb toen alle namen van zn vriendjes genoemd), hij draaide zich na 30 sec huilen om en sliep tot 7.30lola-lily schreef: ↑27-03-2019 12:17Oh vind het lastig hoor, slaapwekker, groot bed of toch nog even aankijken of hij terug gaat naar zijn oude ritme. Hij wordt nu rond 5.30 wakker, overduidelijk nog moe, maar slapen zit er dan niet meer in. Normaal slaapt hij tot 7.00/7.30. Hij moet nog 2 worden, dus vind het moeilijk.
donderdag 28 maart 2019 om 11:32
Ik deelde het net al in een ander topic maar ik ben enorm blij! Zojuist gesproken met de allergoloog over de uitslag van dochter haar ei-provocatie. Aangezien ze niet direct op de eerste kruimels heeft gereageerd mogen we starten met de ei ladder en gaan we door haar te laten wennen aan kleine hoeveelheden kijken of we haar intolerantie kunnen opbouwen.
Maar waarom ik echt enorm blij ben is dat haar contactallergie over lijkt, op rauw ei zal ze nog wel reageren maar niet op kruimels koek die op de grond liggen of een ander kindje die haar aanraakt zonder dat hij zn handen heeft gewassen. Ook mag ze bij verhitte producten sporen van ei eten.
Dit geeft ons zoveel ruimte en rust! Het betekent dat ik haar vrij kan laten spelen, we naar kinderfeestjes kunnen etc etc
Maar waarom ik echt enorm blij ben is dat haar contactallergie over lijkt, op rauw ei zal ze nog wel reageren maar niet op kruimels koek die op de grond liggen of een ander kindje die haar aanraakt zonder dat hij zn handen heeft gewassen. Ook mag ze bij verhitte producten sporen van ei eten.
Dit geeft ons zoveel ruimte en rust! Het betekent dat ik haar vrij kan laten spelen, we naar kinderfeestjes kunnen etc etc
envelop wijzigde dit bericht op 28-03-2019 11:52
0.70% gewijzigd
donderdag 28 maart 2019 om 13:39
Ja echt een opluchting, ben er echt emo van. Niet meer overal in de gaten houden wat andere kinderen te eten krijgen en wat ze daarna aanraken, speeltjes bij lunchrooms ed schoonmaken voordat dochter ermee mag spelen etc. Buiten de deur stonden we altijd op scherp en dat mogen we nu wat gaan loslaten... wat scheelt dat veel stress.
Op het kdv zullen ze er ook heel blij mee zijn! Daar houden ze er ook altijd zo goed rekening mee.
Op het kdv zullen ze er ook heel blij mee zijn! Daar houden ze er ook altijd zo goed rekening mee.
donderdag 28 maart 2019 om 13:43
Yep hier ooknewspaper schreef: ↑27-03-2019 10:58Zijn die 2 jarigen bij jullie ook zo eigenwijs?Oh die van mij roept de hele dag 'nee' of 'ikke zelluf doen!' Vooral met dat uitroepteken. En om het minste of geringste boos worden, echt woest. Heel gezellig dus thuis momenteel
![]()
donderdag 28 maart 2019 om 13:43
Wel heel fijn dat het kdv dat zo deed! Hier heeft baby KMA en start volgende week op kdv. Ik zie nog even niet helemaal voor me hoe ze er precies rekening mee kunnen en gaan houden... moet iedereen dan ander brood (want als de mijne het van een bord pakt of van de grond eet als er wat valt...)? Of moet mijn baby dan altijd heel ver apart zitten van de rest zodat hij geen smeerkaas te pakken krijgt van een ander? En als een kindje melk heeft gedronken (en aangeraakt) en wil daarna mijn baby aaien?Envelop schreef: ↑28-03-2019 13:39Ja echt een opluchting, ben er echt emo van. Niet meer overal in de gaten houden wat andere kinderen te eten krijgen en wat ze daarna aanraken, speeltjes bij lunchrooms ed schoonmaken voordat dochter ermee mag spelen etc. Buiten de deur stonden we altijd op scherp en dat mogen we nu wat gaan loslaten... wat scheelt dat veel stress.
Het is absoluut niet zo erg als bij jouw peuter gelukkig, hier is de reactie voornamelijk uitslag en mega last van zijn buik (inclusief bloed bij ontlasting) maar vind het toch wel een beetje lastig. Zal het volgende week maar eens uitgebreider bespreken bij kdv.
donderdag 28 maart 2019 om 13:46
Oja en peuter gerelateerd:
Ik werd zojuist even opgevoed door mijn peuter. Ze mag niet met haar voeten op tafel (goh) en ik had mijn voet zo op een stoel waardoor mijn knie boven tafel uit kwam...
Mama, mag niet been boven tafel! Niet netjes! Been mag wel op de grond mama, kijk zo!
Oké schat.... je hebt gelijk
Ik werd zojuist even opgevoed door mijn peuter. Ze mag niet met haar voeten op tafel (goh) en ik had mijn voet zo op een stoel waardoor mijn knie boven tafel uit kwam...
Mama, mag niet been boven tafel! Niet netjes! Been mag wel op de grond mama, kijk zo!
Oké schat.... je hebt gelijk
donderdag 28 maart 2019 om 13:49
Heel lastig zussel! Bij ons beperken ze de producten waar dochter allergisch voor is zoveel mogelijk op de groep, eten wordt door hun geregeld dus de kok houdt daar rekening mee. Mocht er toch iets zijn waar dochter allergisch voor is eet ze apart van de rest met een leidster, alle kinderen, de ruimte m, meubilair etc wordt helemaal schoon gemaakt voordat zij weer op de groep gaat. Het is echt uniek hoe goed ze overal rekening mee houden.
Ze weten ook allemaal hoe de epi pen werkt en waar deze ligt en oefenen regelmatig met de oefen pen.
Ze weten ook allemaal hoe de epi pen werkt en waar deze ligt en oefenen regelmatig met de oefen pen.
envelop wijzigde dit bericht op 28-03-2019 13:56
10.34% gewijzigd
vrijdag 29 maart 2019 om 11:45
Vanmorgen ben ik me rot geschrokken, we waren aan het dansen en dochter viel, ze moest huilen en dus nam ik haar op schoot om te troosten toen ze ineens helemaal slap werd. Flauw gevallen! 
Daarna naar de ha maar het ging gelukkig wel weer. Ze had ook nog niks gegeten en had daarna heel veel trek dus denk dat het daar aan lag. We moeten haar vandaag goed in de gaten houden en mocht ze nog een keer wegvallen wordt ze opgenomen voor observatie. Verwacht/hoop dat dat niet gebeurd.
Jullie ooit zoiets meegemaakt? Ze is nu nog wel een stuk hangeriger dan normaal maar lijkt verder gewoon oke te pas.
Daarna naar de ha maar het ging gelukkig wel weer. Ze had ook nog niks gegeten en had daarna heel veel trek dus denk dat het daar aan lag. We moeten haar vandaag goed in de gaten houden en mocht ze nog een keer wegvallen wordt ze opgenomen voor observatie. Verwacht/hoop dat dat niet gebeurd.
Jullie ooit zoiets meegemaakt? Ze is nu nog wel een stuk hangeriger dan normaal maar lijkt verder gewoon oke te pas.
vrijdag 29 maart 2019 om 12:17
Jeetje wat zal je geschrokken zijn Envelop! Ik heb het nooit meegemaakt, ook niet eerder van gehoord bij zo'n kleintje. Heeft ze geen koorts? Beterschap.
Wel heel fijn dat het beter lijkt te gaan met haar allergie, ik kan me voorstellen dat er een last van je afvalt! Hoe gaat het met de baby, lijkt die ook allergisch te zijn?
Wel heel fijn dat het beter lijkt te gaan met haar allergie, ik kan me voorstellen dat er een last van je afvalt! Hoe gaat het met de baby, lijkt die ook allergisch te zijn?