Moedermaffia verhalen
dinsdag 5 november 2019 om 15:57
Ik had gisteren een topic geopend waar veel verhalen loskwamen over de zogeheten moedermaffia. Ik vroeg mij af of meer mensen hun verhalen wilde delen. Ik vond het namelijk erg geruststellend dat er meerdere ouders hier zijn die daar een probleem mee hebben.
TO trapt af: Ik heb eens een stapel Donald Duck's van mijn zoon aan de bieb-moeder gegeven zodat de kinderen het konden lezen. Toen ze de DD zag kwam er een soort waas over haar heen en ze zei heel erg opvliegend dat strips verboden waren want daar worden kinderen dom van volgens haar en als voorbeeld zei ze 'kijk maar naar jouw zoon'. Ik stond toen even met mijn bek vol tanden omdat mij doodleuk werd verteld dat alle kinderen net zo dom als mijn zoon zouden worden als ze strips zouden lezen.
Daarnaast had ik mij nog opgegeven om als scheidsrechter te dienen bij een schoolvoetbaltoernooi. Een dag later zag ik dat op het papier waar je je naam in moest opschrijven mijn naam uitgegumd was. Toen ik vroeg waarom, kreeg ik als antwoord dat omdat mijn zoon niet op voetbal zit ik ook geen scheidsrechter kan zijn omdat ik dan de regels niet zou kennen. De kinderen waren 7 jaar toen.
En natuurlijk is er het schoolreisje. De moeders die mee mogen, volgens de moeders dan, zijn natuurlijk alleen maar de moeders die een volle werkweek op school zijn. Ik werd gewoon weg gebonjourd en er werd gezegd dat ik niet mee mocht omdat ik niet genoeg uren maakte op. Ik ben toen ook naar de juf gestapt en die zei dat zij de verdeling ging maken. In werkelijkheid werd dat allemaal geregeld door de moedermaffia want toevallig mochten de moeders die het meest op school waren ook mee.
Hee was iets langer dan verwacht. Heeft iemand nog ervaringen?
TO trapt af: Ik heb eens een stapel Donald Duck's van mijn zoon aan de bieb-moeder gegeven zodat de kinderen het konden lezen. Toen ze de DD zag kwam er een soort waas over haar heen en ze zei heel erg opvliegend dat strips verboden waren want daar worden kinderen dom van volgens haar en als voorbeeld zei ze 'kijk maar naar jouw zoon'. Ik stond toen even met mijn bek vol tanden omdat mij doodleuk werd verteld dat alle kinderen net zo dom als mijn zoon zouden worden als ze strips zouden lezen.
Daarnaast had ik mij nog opgegeven om als scheidsrechter te dienen bij een schoolvoetbaltoernooi. Een dag later zag ik dat op het papier waar je je naam in moest opschrijven mijn naam uitgegumd was. Toen ik vroeg waarom, kreeg ik als antwoord dat omdat mijn zoon niet op voetbal zit ik ook geen scheidsrechter kan zijn omdat ik dan de regels niet zou kennen. De kinderen waren 7 jaar toen.
En natuurlijk is er het schoolreisje. De moeders die mee mogen, volgens de moeders dan, zijn natuurlijk alleen maar de moeders die een volle werkweek op school zijn. Ik werd gewoon weg gebonjourd en er werd gezegd dat ik niet mee mocht omdat ik niet genoeg uren maakte op. Ik ben toen ook naar de juf gestapt en die zei dat zij de verdeling ging maken. In werkelijkheid werd dat allemaal geregeld door de moedermaffia want toevallig mochten de moeders die het meest op school waren ook mee.
Hee was iets langer dan verwacht. Heeft iemand nog ervaringen?
dinsdag 5 november 2019 om 16:30
Ik krijg spontaan netelroos van al die propellormoeders en curlingouders.
Denken die nooit als ze dit soort topics lezen (hier en op andere fora/facebookgroepen) goh, dat zal wel eens over mij kunnen gaan?
Al die ouders die bovenop hun bloedjes zitten, ze geen enkele fout meer zelf laten maken, die totaal niet zelfredzaam en weerbaar zijn, met nul rugtas de wijde wereld in gaan, helemaal blue. Ouders die gek worden gemaakt met al die onderzoeken naar hechting en onvoorwaardelijk ouderschap. Echt jongens, wat doen we onszelf aan??
Denken die nooit als ze dit soort topics lezen (hier en op andere fora/facebookgroepen) goh, dat zal wel eens over mij kunnen gaan?
Al die ouders die bovenop hun bloedjes zitten, ze geen enkele fout meer zelf laten maken, die totaal niet zelfredzaam en weerbaar zijn, met nul rugtas de wijde wereld in gaan, helemaal blue. Ouders die gek worden gemaakt met al die onderzoeken naar hechting en onvoorwaardelijk ouderschap. Echt jongens, wat doen we onszelf aan??
dinsdag 5 november 2019 om 16:31
Hoe weet je dan wie wat doet en hoeveel? ik was elke week leesmoeder, maar niemand ziet dat je op die tijd komt. Ging er inderdaad iemand zeggen dat ik "nooit" wat deed, terwijl ik ook de schoolkrant deed ( zie je ook niet) meehielp met de schoonmaak, etc.
dinsdag 5 november 2019 om 16:32
Dan zal ik wel tot de moedermaffia behoren. Al vond ik dat bij mijn kinderen op school zeker niet zo. Ik was leesmoeder, overblijfmoeder en had vanuit die rol goed contact met leerkrachten en werd daarom ook gevraagd door leerkrachten om met van alles en nog wat te helpen. Zo ben ik inderdaad 2 keer mee geweest op schoolreis, naar de speeltuin, naar het museum, naar de sportdag, op speurtocht, noem het maar op. Soms kon ik wel en soms niet, dan stuurde ik manlief weleens als hij toevallig wel kon. Ik werk ook nog 3 dagen in de week dus ik liep zeker niet de hele week op school, maar hulp werd altijd erg gewaardeerd en ik vond het leuk om te doen. Toen mijn kinderen echter in groep 8 op kamp gingen en de juf heel graag wilde dat ik of man meeging hebben m'n kinderen daar een stokje voor gestoken. Dat vonden ze net iets te ver gaan met hun ouders mee op kamp... En wij trouwens wel goed voor ze om dat zonder ons te doen!
dinsdag 5 november 2019 om 16:33
Je bent er een?darksideofthemoon- schreef: ↑05-11-2019 16:30Ik krijg spontaan netelroos van al die propellormoeders en curlingouders.
Ook jij. Koop een teflonjasje of ene oor in en andere oor uit. Draai je om en ga wat anders doen.
Of je moet leerkracht zijn dan zou mijn voorkeur zijn dat je van je afbijt
dinsdag 5 november 2019 om 16:33
Verder ben ik sowieso het type van overal tegenin gaan. Ik ben totaal geen standaard ouder. Hell, ik ben niet eens een standaard mens.
Als iemand mij die onzin over stripverhalen had verteld had ik serieus gevraagd wat haar bron was. Ik was denk ik nog de discussie aangegaan ook.
Nu ga ik mijn energie echt niet in elke debiele zwaankleefaan ouder stoppen, maar er zijn grenzen. In mijn werk kom ik zo veel excessen tegen dat ik al bijna immuun ben. Maar zelfs ik ben af en toe nog flabbergasted.
Als iemand mij die onzin over stripverhalen had verteld had ik serieus gevraagd wat haar bron was. Ik was denk ik nog de discussie aangegaan ook.
Nu ga ik mijn energie echt niet in elke debiele zwaankleefaan ouder stoppen, maar er zijn grenzen. In mijn werk kom ik zo veel excessen tegen dat ik al bijna immuun ben. Maar zelfs ik ben af en toe nog flabbergasted.
dinsdag 5 november 2019 om 16:34
nee hoorLucifer2018 schreef: ↑05-11-2019 16:25Ik vraag me af of TO en bijvoorbeeld Pipootje buiten het schoolplein, bijvoorbeeld hier of in RL waar dan ook, ook vaak moeite hebben met mensen?
Ligt het sowieso niet wat moeilijker voor jullie mbt sociale interacties, grenzen aangeven, veel conflicten ect?
Mensen zeggen altijd en overal dingen die nergens op slaan. Op het werk, in de super, school.
Of je zegt dit wat je tikt , gewoon doen, en draait je om of je laat het gaan. Waarom het je zo aantrekken?
Ik ben over een heleboel dingen misschien nog onzeker of wellicht zelfs naief. Maar van de moedermaffia ben ik ZEER ZEKER niet!!!Lucifer2018 schreef: ↑05-11-2019 16:33Je bent er een?![]()
Ook jij. Koop een teflonjasje of ene oor in en andere oor uit. Draai je om en ga wat anders doen.
Of je moet leerkracht zijn dan zou mijn voorkeur zijn dat je van je afbijt![]()
Ik was van het soort waar de moeders op het schoolplein met een grote boog omheen liepen, en vice versa. ik was na een zwerm kinderen daar bijna deel van het meubilair en ik heb alles voorbij zien komen en alles gehoord. Maar ik maakte nooit deel ergens van uit. Soms was dat jammer (ik was altijd de laatste die nog eens hoorde dat er weer een ouder bovenop een andere terug was gevonden) maar meestal vond ik het heerlijk rustig. Ik had een muur om me heen groter dan die uit China en ik overzag alles zo een beetje. Ik was en ben een enorme loner.
Dat ben ik nu nog steeds. En dat bevalt me uitermate.
dinsdag 5 november 2019 om 16:39
Ik ben helemaal voor onvoorwaardelijk ouderschap, maar loslaten is daar ook een onderdeel van wat mij betreft.darksideofthemoon- schreef: ↑05-11-2019 16:30[…] Ouders die gek worden gemaakt met al die onderzoeken naar hechting en onvoorwaardelijk ouderschap. […]
En ik zit er echt niet op te wachten mezelf extra werk op de hals te halen door alles voor zoon te doen. Ik heb zelf al genoeg te doen...
Dus ik hou mij zo min mogelijk met school bezig, dat is het domein van zoon. Als er iets is, dan hoor ik dat vanzelf wel via de een of andere weg.
Neemt niet weg dat ik het fijn vind dat er andere ouders zijn die wel de energie hebben om zich zo voor school in te zetten
dinsdag 5 november 2019 om 16:40
darksideofthemoon- schreef: ↑05-11-2019 16:34Ik ben over een heleboel dingen misschien nog onzeker of wellicht zelfs naief. Maar van de moedermaffia ben ik ZEER ZEKER niet!!!
Ik was van het soort waar de moeders op het schoolplein met een grote boog omheen liepen, en vice versa. ik was na een zwerm kinderen daar bijna deel van het meubilair en ik heb alles voorbij zien komen en alles gehoord. Maar ik maakte nooit deel ergens van uit. Soms was dat jammer (ik was altijd de laatste die nog eens hoorde dat er weer een ouder bovenop een andere terug was gevonden) maar meestal vond ik het heerlijk rustig. Ik had een muur om me heen groter dan die uit China en ik overzag alles zo een beetje. Ik was en ben een enorme loner.
Dat ben ik nu nog steeds. En dat bevalt me uitermate.
Ik zie er wel eens eentje maar echt groepen niet. Ik loop er niet om heen en ik trek me er ook gewoon weinig van aan. De raarste vragen krijg ik soms omdat ik wel op school dingen doe ( dus toch bekend gezicht) maar bepaalde dingen echt niet.
Soms leg ik uit waarom ik bepaalde dingen niet wil of kan doen. En soms laat ik ze lullen.
Het is echt overal hetzelfde, er zijn overal dames en heren die gewoon raar en onvriendelijk gedrag vertonen. Gewoon wat van zeggen en door. Of niks zeggen en ook door.
Wat je kan opbrengen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 16:40
0.30% gewijzigd
dinsdag 5 november 2019 om 16:40
dinsdag 5 november 2019 om 16:43
Daar kan ik gewoon niet tegen.Lucifer2018 schreef: ↑05-11-2019 16:34Mensen zeggen altijd en overal dingen die nergens op slaan. Op het werk, in de super, school.
Of je zegt dit wat je tikt , gewoon doen, en draait je om of je laat het gaan. Waarom het je zo aantrekken?
Mijn kinderen zijn 18 en 21, heerlijk geen schoolmoeders meer.
Maar ik hou er gewoon niet van als mensen gewoon wat roepen wat niet waar is, of dat ze er niets van weten.
Ik leg het soms snel weer naast me neer hoor, maar ik probeer me in te beelden waarom mensen zo willen zijn.
En dat is wel een dingetje ja, waar ik soms teveel over na ga denken, Klein stom voorbeeld : bij de ah zet je je kar onder zo'n afdakje, en op een gegeven moment staan ze op de rijbaan, terwijl er nog andere "huisjes" zijn waar ze in kunnen en dus niet op de rijbaan hoeven te staan, dan denk ik, denk je dan gewoon niet na? Of wat is dat dan, ( ik weet het, verspilde moeite om daaraan te denken!!!)
dinsdag 5 november 2019 om 16:43
dinsdag 5 november 2019 om 16:45
Nou, dit.
Maar anderen betichten van moeder-maffia-praktijken is natuurlijk lekker makkelijk en gelijk weer een veer in je eigen reet.
Ow, sorry, dit hoort natuurlijk in het zure topic.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 5 november 2019 om 16:47
dinsdag 5 november 2019 om 16:49
Ik ben aan het denken maar ik weet het oprecht niet Solo, ik bemoei me zo min mogelijk met mensen. Meeste doe ik thuis en heb alleen contact met iemand van de ouderraad of MR en een penningmeester of een directeur of 1 leerkracht, nooit met ouders of kinderen direct.
Dus ik weet echt geen moedermaffia acties van school van mijzelf. Ook niet mbt miepen bij leerkrachten over dingen.
Maar daarbuiten... Bijv. werk vroeger wel. Ik was vreselijk, kon niet tegen mensen die maar wat deden. Als daar iemand 'regenwormen' had gemaakt ipv 'ronde pepernoten' van mijn cijfers dan was ik echt een kutcollega.
Ik ben geen teamplayer.
Dus ik weet echt geen moedermaffia acties van school van mijzelf. Ook niet mbt miepen bij leerkrachten over dingen.
Maar daarbuiten... Bijv. werk vroeger wel. Ik was vreselijk, kon niet tegen mensen die maar wat deden. Als daar iemand 'regenwormen' had gemaakt ipv 'ronde pepernoten' van mijn cijfers dan was ik echt een kutcollega.
Ik ben geen teamplayer.
dinsdag 5 november 2019 om 16:49
Geen last van zulke gekkies als die mevrouw van ‘vast diabetes type 2’ of ‘van DD worden ze net zo dom als jouw zoon’. Dat is geen maffia dat is onbeschoftheid of domheid. Of, de dodelijke combinatie.
Ik heb niet het idee dat er op de school van zoon een harde kern aanwezig is. Op één mevrouw na maar dat is meer een knuffelmoeder, ik zie haar er zeker niet voor aan om een kind te benadelen of iemand onbeschoft te bejegenen.
De school vraagt mij alleen als hulpouder voor de schoolreisjes van groep 7. Misschien omdat ik het gewend ben om met busladingen vol pubers op excursie/schoolreis te gaan. Kunnen die kinderen alvast een beetje wennen aan een ‘mevrouw’ i.p.v. ‘juf’. Man mag taxi spelen en heel soms een gastles geven (als ze echt heel erg verlegen zitten en het programma niet rond weten te krijgen wegens ziekte).
Ik heb niet het idee dat er op de school van zoon een harde kern aanwezig is. Op één mevrouw na maar dat is meer een knuffelmoeder, ik zie haar er zeker niet voor aan om een kind te benadelen of iemand onbeschoft te bejegenen.
De school vraagt mij alleen als hulpouder voor de schoolreisjes van groep 7. Misschien omdat ik het gewend ben om met busladingen vol pubers op excursie/schoolreis te gaan. Kunnen die kinderen alvast een beetje wennen aan een ‘mevrouw’ i.p.v. ‘juf’. Man mag taxi spelen en heel soms een gastles geven (als ze echt heel erg verlegen zitten en het programma niet rond weten te krijgen wegens ziekte).
dinsdag 5 november 2019 om 16:51
Ik zal wel weer op een andere planeet vertoeven maar ik vind eigenlijk tot nu toe vrijwel alle ouders die via school spreek of zie leuk.
Gewoon leuke, betrokken mensen.
Nu zit mijn dochter op een vrije school, zou dat andere mensen aantrekken ofzo?
Hier geen schoolplein kliekjes of geroddel. Heel veel betrokken vaders ook, misschien geeft dat ook een andere dynamiek.
Herken helemaal niets van die moedermaffia verhalen, dat ken ik alleen van het internet.
Gewoon leuke, betrokken mensen.
Nu zit mijn dochter op een vrije school, zou dat andere mensen aantrekken ofzo?
Hier geen schoolplein kliekjes of geroddel. Heel veel betrokken vaders ook, misschien geeft dat ook een andere dynamiek.
Herken helemaal niets van die moedermaffia verhalen, dat ken ik alleen van het internet.
dinsdag 5 november 2019 om 16:52
Oh, ik ben heel actief voorstander van onvoorwaardelijk ouderschap. Dus val dus helemaal in jouw categorie.darksideofthemoon- schreef: ↑05-11-2019 16:30Ik krijg spontaan netelroos van al die propellormoeders en curlingouders.
dinsdag 5 november 2019 om 16:54
dinsdag 5 november 2019 om 16:55
dinsdag 5 november 2019 om 16:57
Shit, ja.
Misschien het woord moeder vervangen door 'ouder' dan zijn we iig niet seksistisch aan het afzeiken. : yess :
anoniem_650f5b32baa0a wijzigde dit bericht op 05-11-2019 16:59
1.52% gewijzigd