Moedermaffia verhalen
dinsdag 5 november 2019 om 15:57
Ik had gisteren een topic geopend waar veel verhalen loskwamen over de zogeheten moedermaffia. Ik vroeg mij af of meer mensen hun verhalen wilde delen. Ik vond het namelijk erg geruststellend dat er meerdere ouders hier zijn die daar een probleem mee hebben.
TO trapt af: Ik heb eens een stapel Donald Duck's van mijn zoon aan de bieb-moeder gegeven zodat de kinderen het konden lezen. Toen ze de DD zag kwam er een soort waas over haar heen en ze zei heel erg opvliegend dat strips verboden waren want daar worden kinderen dom van volgens haar en als voorbeeld zei ze 'kijk maar naar jouw zoon'. Ik stond toen even met mijn bek vol tanden omdat mij doodleuk werd verteld dat alle kinderen net zo dom als mijn zoon zouden worden als ze strips zouden lezen.
Daarnaast had ik mij nog opgegeven om als scheidsrechter te dienen bij een schoolvoetbaltoernooi. Een dag later zag ik dat op het papier waar je je naam in moest opschrijven mijn naam uitgegumd was. Toen ik vroeg waarom, kreeg ik als antwoord dat omdat mijn zoon niet op voetbal zit ik ook geen scheidsrechter kan zijn omdat ik dan de regels niet zou kennen. De kinderen waren 7 jaar toen.
En natuurlijk is er het schoolreisje. De moeders die mee mogen, volgens de moeders dan, zijn natuurlijk alleen maar de moeders die een volle werkweek op school zijn. Ik werd gewoon weg gebonjourd en er werd gezegd dat ik niet mee mocht omdat ik niet genoeg uren maakte op. Ik ben toen ook naar de juf gestapt en die zei dat zij de verdeling ging maken. In werkelijkheid werd dat allemaal geregeld door de moedermaffia want toevallig mochten de moeders die het meest op school waren ook mee.
Hee was iets langer dan verwacht. Heeft iemand nog ervaringen?
TO trapt af: Ik heb eens een stapel Donald Duck's van mijn zoon aan de bieb-moeder gegeven zodat de kinderen het konden lezen. Toen ze de DD zag kwam er een soort waas over haar heen en ze zei heel erg opvliegend dat strips verboden waren want daar worden kinderen dom van volgens haar en als voorbeeld zei ze 'kijk maar naar jouw zoon'. Ik stond toen even met mijn bek vol tanden omdat mij doodleuk werd verteld dat alle kinderen net zo dom als mijn zoon zouden worden als ze strips zouden lezen.
Daarnaast had ik mij nog opgegeven om als scheidsrechter te dienen bij een schoolvoetbaltoernooi. Een dag later zag ik dat op het papier waar je je naam in moest opschrijven mijn naam uitgegumd was. Toen ik vroeg waarom, kreeg ik als antwoord dat omdat mijn zoon niet op voetbal zit ik ook geen scheidsrechter kan zijn omdat ik dan de regels niet zou kennen. De kinderen waren 7 jaar toen.
En natuurlijk is er het schoolreisje. De moeders die mee mogen, volgens de moeders dan, zijn natuurlijk alleen maar de moeders die een volle werkweek op school zijn. Ik werd gewoon weg gebonjourd en er werd gezegd dat ik niet mee mocht omdat ik niet genoeg uren maakte op. Ik ben toen ook naar de juf gestapt en die zei dat zij de verdeling ging maken. In werkelijkheid werd dat allemaal geregeld door de moedermaffia want toevallig mochten de moeders die het meest op school waren ook mee.
Hee was iets langer dan verwacht. Heeft iemand nog ervaringen?
dinsdag 5 november 2019 om 18:48
Ik heb geen probleem met andere moeders hoor
Ik reageerde op dat iemand (jij?) schreef dat andere ouders zo blij en dankbaar moeten zijn dat er hulpmoeders zijn. Dáár heb ik dus principieel een andere mening over.
En ja, ik geef me wél op voor feestjes en schoolreisjes, want dat vind ik leuk
Zo hoort het ook, bij leuke dingen betrokken zijn voor je kind en de lokalen schoonmaken doet de schoonmaker.
dinsdag 5 november 2019 om 18:48
Op de school van mijn zoon heb ik veel geholpen, knutselen, slingers ophangen, mee fietsen, autorijden, geholpen met de musical, verkeersouder en oja, luizenmoeder 8 jaar lang, soms was ik de enige ouder voor heel de bovenbouw want de meeste ouders zeiden ieuw ik ga toch geen luizen pluizen gatverrrrr.
Ouders die de dienst uitmaakten heb ik geen last van gehad, wel kwamen vaak de zelfde ouders opdagen, de zelfde ouders die steeds kwamen helpen. Misschien werd ik wel als maffia gezien, geen idee. Ik heb wel eens commentaar gekregen dat er iets niet goed gegaan was, tja..... ook wel eens erg onbeschoft terwijl ik vrijwillig met de beste bedoelingen daar de leerkrachten stond te helpen. In de laatste jaren was er een groepsapp, mij viel op dat de ouders die het minste deden het hoogste van toren bliezen, vooral in die appgroep.
Wat ik leuk vond van het helpen is dat je de school van dichtbij ziet anders dan vanaf het schoolplein, ik vond het ook leuk om de kinderen te leren kennen. Als ik nu door de stad loop word ik nog regelmatig gedag gezegd door kinderen die ik van toen ken, ik vind het leuk en zie het als mijn kado van alle inzet die ik heb geleverd aan de basisschool. Evenals de leerkrachten met sommige (ook waarbij zoon nooit in de klas heeft gezeten) maak ik kletspraatjes op straat als we daar tijd voor hebben.
Ik word heel blij van kletspraatjes, deze maken mij gelukkig! Korte kletspraatjes of lange ik vind het het leuk om met mensen te kletsen. Ook vond ik dat zo leuk van het schoolplein. Ik mis het soms wel.
Het helpen op school heeft me ook gebracht dat mijn waardering voor de leerkrachten is gegroeid, ik mocht zo dichtbij een beroep komen waar ik zelf niet voor geleerd heb, ik vond dat bijzonder. Hierdoor zag met welke inzet ze daar stonden, en hierdoor had ik juist begrip voor de dingen die soms wat minder liepen.
Ouders die de dienst uitmaakten heb ik geen last van gehad, wel kwamen vaak de zelfde ouders opdagen, de zelfde ouders die steeds kwamen helpen. Misschien werd ik wel als maffia gezien, geen idee. Ik heb wel eens commentaar gekregen dat er iets niet goed gegaan was, tja..... ook wel eens erg onbeschoft terwijl ik vrijwillig met de beste bedoelingen daar de leerkrachten stond te helpen. In de laatste jaren was er een groepsapp, mij viel op dat de ouders die het minste deden het hoogste van toren bliezen, vooral in die appgroep.
Wat ik leuk vond van het helpen is dat je de school van dichtbij ziet anders dan vanaf het schoolplein, ik vond het ook leuk om de kinderen te leren kennen. Als ik nu door de stad loop word ik nog regelmatig gedag gezegd door kinderen die ik van toen ken, ik vind het leuk en zie het als mijn kado van alle inzet die ik heb geleverd aan de basisschool. Evenals de leerkrachten met sommige (ook waarbij zoon nooit in de klas heeft gezeten) maak ik kletspraatjes op straat als we daar tijd voor hebben.
Ik word heel blij van kletspraatjes, deze maken mij gelukkig! Korte kletspraatjes of lange ik vind het het leuk om met mensen te kletsen. Ook vond ik dat zo leuk van het schoolplein. Ik mis het soms wel.
Het helpen op school heeft me ook gebracht dat mijn waardering voor de leerkrachten is gegroeid, ik mocht zo dichtbij een beroep komen waar ik zelf niet voor geleerd heb, ik vond dat bijzonder. Hierdoor zag met welke inzet ze daar stonden, en hierdoor had ik juist begrip voor de dingen die soms wat minder liepen.
tęssa44- wijzigde dit bericht op 05-11-2019 19:04
0.11% gewijzigd
dinsdag 5 november 2019 om 18:49
Toppunt hier was toch wel, toen de oudercommissie besloot dat de kleuters wel met schoolreis naar de speeltuin om de hoek konden, zodat het geld wat die ouders betaalde (zat in de jaarbijdrage een post schoolreis, die dus al betaald was) gebruikt kon worden, voor een reis naar de Efteling voor de oudere kinderen. (Uiteraard zaten hun kinderen, bij de oudere kinderen.)
Such a beautiful place to be with Friends.
dinsdag 5 november 2019 om 18:49
Regels zijn regels toch? Of je nou 7 of 27 bent.
dinsdag 5 november 2019 om 18:50
Ik heb geen idee wie er bij ons op school tot de moedermaffia behoren. Voor schoolbrede dingen weet ik het wel,maar niet voor in de klas.En aangezien die schoolbrede dingen maar af en toe zijn,valt dat wel mee.
Wat ik soms wel jammer vind is die kliekjes van ons-kent-ons moeders waar je niet tussenkomt als nieuwkomer. Van die mensen met 4 kinderen die al een kleine eeuwigheid kinderen bij elkaar in de klas hebben... maargoed het is hun goed recht, maar als nieuwkomer kost het wel veel moeite om je plekje te vinden.
Wat ik soms wel jammer vind is die kliekjes van ons-kent-ons moeders waar je niet tussenkomt als nieuwkomer. Van die mensen met 4 kinderen die al een kleine eeuwigheid kinderen bij elkaar in de klas hebben... maargoed het is hun goed recht, maar als nieuwkomer kost het wel veel moeite om je plekje te vinden.
dinsdag 5 november 2019 om 18:51
Eens.Tęssa44- schreef: ↑05-11-2019 18:48
In de laatste jaren was er een groepsapp, mij viel op dat de ouders die het minste deden het hoogste van toren bliezen, vooral in die appgroep.
Wat ik leuk vond van het helpen is dat je de school van dichtbij ziet anders dan vanaf het schoolplein
Het helpen op school heeft me ook gebracht dat mijn waardering voor de leerkrachten is gegroeid, ik mocht zo dichtbij een beroep komen waar ik zelf niet voor geleerd heb, ik vond dat bijzonder. Hierdoor zag met welke inzet ze daar stonden, hierdoor had ik juist begrip voor de dingen die soms wat minder liepen.
dinsdag 5 november 2019 om 18:54
En ik zie het zo nog voor mij, de meest recente sportdag. Allemaal winnaars. Kleine neef had zich kapot getraind en gerend en nog kreeg iedereen dezelfde medaille. Want allemaal winnaars. Hij zal denk ik nooit meer sport op school serieus gaan nemen
dinsdag 5 november 2019 om 18:58
Ik ben vz van de ouderraad geweest maar wij hebben ons nooit bemoeit met uitjes waar ouders voor werden gevraagd. Die uitjes werden geregeld vanuit de klas en iedere ouder kan zich daarvoor opgeven. Niet iedereen is in staat om iedere keer te helpen, sommige oudere zijn juist heel actief bij de sportvereniging, anderen mantelzorgen en weer anderen boeit het niks. Daar hebben wij als hulpouder geen mening over te vormen.
Ik kon wel bedenkelijk kijken dat als er met het kerstdiner voor 4p iets gemaakt moest worden er altijd ouders waren die met een complete menu voor 30 personen aankwamen en het dan gek vonden als het niet op was. We werden dan gevraagd waarom etc.... schiet mij maar lek maar dan lach ik gemaakt en loop weer door. Ik zal vast ook tot de maffia behoren
Ik kon wel bedenkelijk kijken dat als er met het kerstdiner voor 4p iets gemaakt moest worden er altijd ouders waren die met een complete menu voor 30 personen aankwamen en het dan gek vonden als het niet op was. We werden dan gevraagd waarom etc.... schiet mij maar lek maar dan lach ik gemaakt en loop weer door. Ik zal vast ook tot de maffia behoren
anoniem_372936 wijzigde dit bericht op 06-11-2019 14:28
0.38% gewijzigd
dinsdag 5 november 2019 om 19:01
LoveDobby schreef: ↑05-11-2019 18:49Toppunt hier was toch wel, toen de oudercommissie besloot dat de kleuters wel met schoolreis naar de speeltuin om de hoek konden, zodat het geld wat die ouders betaalde (zat in de jaarbijdrage een post schoolreis, die dus al betaald was) gebruikt kon worden, voor een reis naar de Efteling voor de oudere kinderen. (Uiteraard zaten hun kinderen, bij de oudere kinderen.)
Als dat eenmalig is vind ik het ook gek, als het structureel beleid is niet.
Mijn kinderen gingen in groep 1 en 2 ook naar een grote plaatselijk speeltuin en in hogere groepen met een bus op schoolreisje.
Schoolreisje werd niet apart betaald maar zat in de ouderbijdrage. Dan gaat het om een soort collectiviteitsprincipe, in de kleuterklas betaal je mee voor de oudere kinderen en als ouder kind profiteer je van het geld dat de kleuters dan bij elkaar brengen.
Daar heb ik dan geen moeite mee.
dinsdag 5 november 2019 om 19:01
Dat van die groepsapp viel me dan ook vaak op, dat de dingen zo verdraaid werden, gênant gewoon. Vraag even na hoe iets werkelijk is gegaan, voordat je gaat blazen in een app. Ik werd er niet blij van, heb het gelukkig maar twee jaar meegemaakt.
dinsdag 5 november 2019 om 19:05
Ik zit er niet in.
Een keer zomaar toegevoegd 2 jaar geleden bij een groepje mbt de klas van mijn oudste. Me afgemeld. 2x en toen was het wel duidelijk.
dinsdag 5 november 2019 om 19:14
Lucifer2018 schreef: ↑05-11-2019 19:05Ik zit er niet in.![]()
![]()
Een keer zomaar toegevoegd 2 jaar geleden bij een groepje mbt de klas van mijn oudste. Me afgemeld. 2x en toen was het wel duidelijk.Bij mijn jongste is dat nog niet voorgekomen. Dan ga ik daar ook niet in zitten.
![]()
Slim
Hier ging het van school uit, de klassenmoeder (ja was in mijn tijd altijd een moeder
dinsdag 5 november 2019 om 19:15
Ik ben ook af en toe hulpouder, als ik het kan combineren met mijn werk. Wordt meestal wel gewaardeerd.
Een keer een rare actie gehad toen iemand in de appgroep schreef; 'Hetismogelijk' wil ik er liever niet meer bij hebben, want die gebruikt expres moeilijke woorden, zodat wij het niet meer begrijpen.
Ging over Sinterklaas geloof ik. Rare mensen heb je overal.
Schoolreisje ben ik bij beide kinderen een keer mee geweest in de onderbouw. Daarna vonden ze het juist leuk om zonder mama op pad te gaan (zeker op kamp). Bij ons worden ook actieve hulpouders eerst gevraagd voor schoolreisjes.
Een keer een rare actie gehad toen iemand in de appgroep schreef; 'Hetismogelijk' wil ik er liever niet meer bij hebben, want die gebruikt expres moeilijke woorden, zodat wij het niet meer begrijpen.
Schoolreisje ben ik bij beide kinderen een keer mee geweest in de onderbouw. Daarna vonden ze het juist leuk om zonder mama op pad te gaan (zeker op kamp). Bij ons worden ook actieve hulpouders eerst gevraagd voor schoolreisjes.
dinsdag 5 november 2019 om 19:19
Neeeee!Hetismogelijk schreef: ↑05-11-2019 19:15Ik ben ook af en toe hulpouder, als ik het kan combineren met mijn werk. Wordt meestal wel gewaardeerd.
Ik zou mij dan echt moeten beheersen om niet te typen: “Wat sterk dat je dit durft toe te geven, ik ga ermee aan de slag”
De appgroep hier is vrij braaf en to the point. Wie kan opvangen woensdag, wie wil mee lijden/leiden in een overdekt speelparadijs a.s. woensdag, wie gaat wat regelen voor nationale schoolontbijt, enz.
dinsdag 5 november 2019 om 19:19
darksideofthemoon- schreef: ↑05-11-2019 17:11Dan verschillen wij echt als dag en nacht.
Ik weet dat ze er zijn hoor: het hele schoolplein liep driekartier voordat de bel ging al zoetjesaan vol met kletsende ouders. Maar waarom dat leuk is? Schiet mij maar lek.
Maar goed, ik hou ook niet van teamuitjes, groepsdingen in het algemeen en heb niet heel veel vriendinnen. Lekker rustig.
Hier net zo. Ik snap ook echt niet wat er leuk is aan meegaan op schoolreis. Ik help wel eens op school, maar doe dat puur uit betrokkenheid en omdat mijn dochter het leuk vindt dat haar moeder ook eens helpt.
dinsdag 5 november 2019 om 19:20
Geen maffia, maar wel één moeder die uit de luizenmoeder lijkt te komen. Altijd overal bij en ik heb niet t idee dat haar kinderen daar blij om waren. Afgelopen jaar was ze klassenmoeder en kregen we dus om de haverklap hyperactieve mailtjes van haar. Blij dat ik haar niet meer tegenkom nu zoon van school is.
Verder enorm dankbaar voor alle hulpouders en ook wij doen wat we kunnen.
Verder enorm dankbaar voor alle hulpouders en ook wij doen wat we kunnen.
dinsdag 5 november 2019 om 19:22
Hier wordt het helpen op school ook gebruikt om te netwerken, er zijn wat mensen in creatieve beroepen die erg bij sommigen willen slijmen.
Het is erg in om duurzaam en veganistisch enzo te zijn en dat is soms wel hinderlijk.
Verder zijn het lieve mensen en vind ik het wel prettig dat ze er zoveel tijd in steken.
Enige malle momenten:
- een toneelstuk met overdreven mooi decor en starring een groepje ouders, die sentimenteel werden van hun eigen spel terwijl er geen kind meer keek
- een afgrijselijk schoollied en andere liederen, man heeft de cd gekocht en het is zo erg. Elk schoolfeest weer een uitvoering.
Het is erg in om duurzaam en veganistisch enzo te zijn en dat is soms wel hinderlijk.
Verder zijn het lieve mensen en vind ik het wel prettig dat ze er zoveel tijd in steken.
Enige malle momenten:
- een toneelstuk met overdreven mooi decor en starring een groepje ouders, die sentimenteel werden van hun eigen spel terwijl er geen kind meer keek
- een afgrijselijk schoollied en andere liederen, man heeft de cd gekocht en het is zo erg. Elk schoolfeest weer een uitvoering.
dinsdag 5 november 2019 om 19:32
Ik heb nooit de behoefte om ergens tussen te komen, dat scheeltmindervanmij schreef: ↑05-11-2019 18:50
Mijn plekje zoek ik alleen letterlijk, meestal bij mijn fiets, in/uit de zon afhankelijk van de temperatuur. Meestal buiten het hek dus. Staan nog meer loners, allemaal hun eigen plekje.
dinsdag 5 november 2019 om 19:44
Ik doe vaak losse klusjes, dan help je toch en heb je verder nergens last van.
Hier sta je dan toch bekend als hulpouder en mag je ook mee met uitjes met voorrang.
Ik ga weleens voor entertainment voor een groepsdingetje, dan is het heerlijk om een beetje willoos je te laten leiden door de mensen die weten hoe het hoort en de onderlinge dingetjes een beetje te observeren.
Hier sta je dan toch bekend als hulpouder en mag je ook mee met uitjes met voorrang.
Ik ga weleens voor entertainment voor een groepsdingetje, dan is het heerlijk om een beetje willoos je te laten leiden door de mensen die weten hoe het hoort en de onderlinge dingetjes een beetje te observeren.
dinsdag 5 november 2019 om 19:45
Werd dat jaar opeens ingevoerd, kind voorzitter zat in groep 8 en zij vond dat haar kind naar de Efteling moest. Jaren ervoor en erna,gingen de kleuters gewoon mee op schoolreis.Andersom schreef: ↑05-11-2019 19:01Als dat eenmalig is vind ik het ook gek, als het structureel beleid is niet.
Mijn kinderen gingen in groep 1 en 2 ook naar een grote plaatselijk speeltuin en in hogere groepen met een bus op schoolreisje.
Schoolreisje werd niet apart betaald maar zat in de ouderbijdrage. Dan gaat het om een soort collectiviteitsprincipe, in de kleuterklas betaal je mee voor de oudere kinderen en als ouder kind profiteer je van het geld dat de kleuters dan bij elkaar brengen.
Daar heb ik dan geen moeite mee.
Such a beautiful place to be with Friends.
dinsdag 5 november 2019 om 20:03
Daar gaat het niet om. Maar dat heb ik al een keer uitgelegd. Prima als je helpt op school, maar net doen of andere mensen lucht zijn als ze wat zeggen, er doorheen gaan praten als een andere ouder met een leerkracht praat, of met alle dingen hun zin doordrammen, mag ik dat gewoon irritant vinden.Griebus67 schreef: ↑05-11-2019 17:54Dit topic doet me op een of andere manier denken aan het zure topic.
Er reageren hier in mijn ogen opvallend veel mensen die een uitgesproken hekel aan groepjes, kinderen, ouders, leerkrachten... nou ja, zeg maar gerust aan mensen hebben. En dat mag natuurlijk.
Maar waarom je dan óók nog eens ergeren aan mensen die het wel leuk vinden om met anderen iets te ondernemen of dingen op school te regelen? Ben je dan niet gewoon een beetje een heel erg moeilijk mens? En is het dan niet slimmer om je dat te realiseren dan andere mensen te be- en veroordelen?
dinsdag 5 november 2019 om 20:51
Oh ja, die appgroep...
De eerste 3,5 jaar had de klas van zoon dat niet. Toen stapte hij over naar een andere klas, inclusief appgroep.
Gaat tot op heden best goed. Meeste berichtjes zijn 'kan iemand doorgeven dat ik iets later ben'. Maar ook tips voor activiteiten voor de kinderen. Verzoekjes van de juf (meestal last minute). Heel praktisch vooral.
De eerste 3,5 jaar had de klas van zoon dat niet. Toen stapte hij over naar een andere klas, inclusief appgroep.
Gaat tot op heden best goed. Meeste berichtjes zijn 'kan iemand doorgeven dat ik iets later ben'. Maar ook tips voor activiteiten voor de kinderen. Verzoekjes van de juf (meestal last minute). Heel praktisch vooral.