Groep 1 overdoen
donderdag 13 februari 2020 om 18:22
Hoi allemaal
Mijn dochter is eind september 4 geworden en met school begonnen. Helaas erg veel ziek geweest en veel school gemist. Keel en neus amandelen zijn eruit en net hersteld van de griep afgelopen maand dus hopelijk nu niet meer ziek! Misschien was ik ook te makkelijk met thuishouden. Niet helemaal fit dan mocht ze thuis blijven. Spijt van nu achteraf.
Juf had het er vandaag over dat ze misschien groep 1 over moet doen omdat ze veel gemist heeft. Vroeg waar dat hem in zat en ze noemde het thema van deze periode als voorbeeld. Niet erg duidelijk voor me. Ik oefen met haar met schrijven. Tellen en de kleuren kan ze.
Ook had de juf het over geen aansluiting in de groep omdat ze er weinig is. Ze heeft 1 vriendin waar ik haar over hoor. Zitten samen in de kring en handjes vast maar buiten spelen doet dochter meestal alleen. In de kring durft ze nog weinig te zeggen en kijkt de kat uit de boom.
Is het niet te vroeg om dat nu al te zeggen groep 1 overdoen? Of is dat miss het beste? Ik wil niet pushen dat ze naar groep 2 moet maar vind het lastig om te weten wat het beste voor dochter is. Ze zit in een combinatieklas groep 1 en 2. Komt dit vaker voor?
Wat zouden jullie doen?
Mijn dochter is eind september 4 geworden en met school begonnen. Helaas erg veel ziek geweest en veel school gemist. Keel en neus amandelen zijn eruit en net hersteld van de griep afgelopen maand dus hopelijk nu niet meer ziek! Misschien was ik ook te makkelijk met thuishouden. Niet helemaal fit dan mocht ze thuis blijven. Spijt van nu achteraf.
Juf had het er vandaag over dat ze misschien groep 1 over moet doen omdat ze veel gemist heeft. Vroeg waar dat hem in zat en ze noemde het thema van deze periode als voorbeeld. Niet erg duidelijk voor me. Ik oefen met haar met schrijven. Tellen en de kleuren kan ze.
Ook had de juf het over geen aansluiting in de groep omdat ze er weinig is. Ze heeft 1 vriendin waar ik haar over hoor. Zitten samen in de kring en handjes vast maar buiten spelen doet dochter meestal alleen. In de kring durft ze nog weinig te zeggen en kijkt de kat uit de boom.
Is het niet te vroeg om dat nu al te zeggen groep 1 overdoen? Of is dat miss het beste? Ik wil niet pushen dat ze naar groep 2 moet maar vind het lastig om te weten wat het beste voor dochter is. Ze zit in een combinatieklas groep 1 en 2. Komt dit vaker voor?
Wat zouden jullie doen?

vrijdag 14 februari 2020 om 10:46
Natuurlijk zijn er dingen veranderd. Mijn zoontje die in groep 1 zit krijgt Engels, moet leren plannen, krijgen het alfabet, worden getoetst op schrijven, rekenen etc. Vind het echt absurd dat ze al zoveel moeten.
vrijdag 14 februari 2020 om 10:49
Ik zou een andere school zoeken, een school waar kinderen in groep 1-2 mogen spelen. Jeweetwel bijvoorbeeld met blokken bouwen en daarna met plastic beestjes/poppetjes een fantasiespel ervaren. Dat vind ik best passen bij een kindje van 4 jaar oud.
enn wijzigde dit bericht op 14-02-2020 10:53
18.02% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

vrijdag 14 februari 2020 om 10:49
Hoe kan een kind nou achterstand oplopen als kleuter? Waarin dan? Kleuters leren dingen in totaal verschillende tempo's en de niveauverschillen zijn enorm. In groep 3 trouwens ook. Het heeft geen enkel nut om een kleuter 'klaar te stomen' voor groep 3, geeft alleen maar onnodige druk. Het kind is eraan toe als het eraan toe is.Andersom schreef: ↑14-02-2020 07:55Tja, was het maar zo simpel. Met wat extra aandacht, oefening en begeleiding kun je best wat bereiken, maar niet voor elk kind is dat mogelijk. Kind kiest zijn eigen tempo en is dan ineens wel zo ver, of niet. Bij kind van TO zou de vraag volgens mij moeten zijn hoe dochter in september 2021 klaar gaat zijn voor groep drie en hoe ze dat samen (ouders en school) kunnen gaan aanpakken.
Kind kan misschien juist wel naar groep 2 als er een plan is hoe de achterstand in de eerste maanden aangepakt kan worden. Groep 1 en 2 in een jaar doen.

vrijdag 14 februari 2020 om 10:52
Maar dat alfabet kennen de meesten toch wel voor ze überhaupt naar school gaan?

vrijdag 14 februari 2020 om 10:54
Precies. Er is enorm veel veranderd in de afgelopen 15 jaar voor kleuters, en wat mij betreft, allemaal ten negatieve. Gelukkig komt er uit wetenschappelijke hoek ook steeds meer bewijs dat wat er nu van kleuters wordt verwacht echt niet aansluit bij hun ontwikkeling. Dit zal, is mijn inschatting, de komende jaren weer gedeeltelijk teruggedraaid worden.
Ik ga dit natuurlijk niet afwachten dus mijn kind zit op een school waar ze begrijpen wat een kleuter is. Geen digibord en onzin als plannen, toetsen, presteren. Gewoon spelend leren, zoals het hoort.
vrijdag 14 februari 2020 om 10:55
Veel eerder hier kenden ze het nog voor de conceptie. Ik dacht: Ik begin maar op tijd want anders krijgen we dat gedoe spelen en een kind willen zijn. Ze moeten wel eerst de letters kennen. Geen gezeikSuzan_1991 schreef: ↑14-02-2020 10:52Maar dat alfabet kennen de meesten toch wel voor ze überhaupt naar school gaan?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

vrijdag 14 februari 2020 om 10:58
Dat vind ik echt absurd hoor!
Engels en rekenen in groep 1 ??
En in groep twee alvast met Frans en staartdelingen beginnen??
Geen kritiek op jou persoonlijk hoor, maar sommige basisscholen streven zichzelf echt voorbij. Logisch dat de groep kinderen die 'niet mee kunnen komen' steeds groter raakt.
Ik vind het geen prettige ontwikkeling meer.
Kinderen moeten steeds sneller 'groot zijn' en zich bewijzen.

vrijdag 14 februari 2020 om 11:02
Mijn zoon niet hoor. Eind groep 2 kende hij wel een aantal letters, maar ook niet allemaal en ook nog niet alle klanken. Ook rijmen, hakken/plakken etc. ging nog niet optimaal. Nu midden groep 3 gaat het heel goed, zowel lezen als schrijven.
vrijdag 14 februari 2020 om 11:03
Ja, kan.
vrijdag 14 februari 2020 om 11:06
Dit dus. Groep 2 overdoen kun je nog overwegen tzt maar niet groep 1.

vrijdag 14 februari 2020 om 11:06
Ik vind het vooral erg voorbarig allemaal. Wat heeft ze nou op school gezeten? Oktober tot nu. Kerstvakantie herfstvakantie en veel ziek. Je kan er toch nog niks over zeggen.
Mijn dochter is van oktober. Die had echt nog geen zin in groep 1 om met werkjes aan de slag te gaan. Die wilde spelen en vond dat werken niet leuk zei ze. En toen eind groep 1 een omslag en zat ze fanatiek letters te stempelen en na te tekenen. Ze had opeens geen tijd meer voor spelen want er moest gewerkt worden. Echt lekker laten gaan die kleuters. Opeens willen ze wel en dan zuigen ze alles opeens op.
Mijn dochter is van oktober. Die had echt nog geen zin in groep 1 om met werkjes aan de slag te gaan. Die wilde spelen en vond dat werken niet leuk zei ze. En toen eind groep 1 een omslag en zat ze fanatiek letters te stempelen en na te tekenen. Ze had opeens geen tijd meer voor spelen want er moest gewerkt worden. Echt lekker laten gaan die kleuters. Opeens willen ze wel en dan zuigen ze alles opeens op.
vrijdag 14 februari 2020 om 11:07
To, misschien is het een opeenstapeling van dingen? Het vaak ziek zijn/thuis houden, niks durven te zeggen in de kring en niet echt aansluiting hebben.
Hier wordt er in groep 1 al cito getoetst. Bij jullie ook? Wordt er ook een lijn bijgehouden mbt het sociaal emotioneel functioneren?
Misschien nog een keer een gesprekje plannen en om uitleg en toelichting vragen?
Hoe zie je het zelf? Spreekt je kind ook wel eens af na school? Vertelt ze thuis wel eens wat over school enzo?
Hier wordt er in groep 1 al cito getoetst. Bij jullie ook? Wordt er ook een lijn bijgehouden mbt het sociaal emotioneel functioneren?
Misschien nog een keer een gesprekje plannen en om uitleg en toelichting vragen?
Hoe zie je het zelf? Spreekt je kind ook wel eens af na school? Vertelt ze thuis wel eens wat over school enzo?
vrijdag 14 februari 2020 om 11:13
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... r-kleuters
vrijdag 14 februari 2020 om 11:15
Wat worden dingen toch weer uit hun verband gerukt.Pindakaasjes schreef: ↑14-02-2020 10:58Dat vind ik echt absurd hoor!
Engels en rekenen in groep 1 ??
En in groep twee alvast met Frans en staartdelingen beginnen??
Geen kritiek op jou persoonlijk hoor, maar sommige basisscholen streven zichzelf echt voorbij. Logisch dat de groep kinderen die 'niet mee kunnen komen' steeds groter raakt.
Ik vind het geen prettige ontwikkeling meer.
Kinderen moeten steeds sneller 'groot zijn' en zich bewijzen.
Mij lijkt het prima dat kinderen al vanaf zo jong mogelijk in aanraking komen met Engels.
En 'rekenen' doen ze ook al ruim voordat ze naar school gaan, al zijn het geen tafels van vermenigvuldiging.
Ik snap die aversie tegen 'leren' nooit zo. Kinderen willen leren, tot hun 4e verjaardag zijn we apetrots op elk nieuw dingetje dat ze kunnen.
En vanaf hun 4e verjaardag mogen ze ineens niet meer leren? Willen we vooral dat ze 'lekker spelen', leren komt wel in groep 3?
Spelen en leren gaan hand in hand.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 14 februari 2020 om 11:17
Plus dat rekenen en leren lezen voor sommige kinderen gewoon spelen is.Solomio schreef: ↑14-02-2020 11:15Wat worden dingen toch weer uit hun verband gerukt.
Mij lijkt het prima dat kinderen al vanaf zo jong mogelijk in aanraking komen met Engels.
En 'rekenen' doen ze ook al ruim voordat ze naar school gaan, al zijn het geen tafels van vermenigvuldiging.
Ik snap die aversie tegen 'leren' nooit zo. Kinderen willen leren, tot hun 4e verjaardag zijn we apetrots op elk nieuw dingetje dat ze kunnen.
En vanaf hun 4e verjaardag mogen ze ineens niet meer leren? Willen we vooral dat ze 'lekker spelen', leren komt wel in groep 3?
Spelen en leren gaan hand in hand.
vrijdag 14 februari 2020 om 11:17
Ja, maar op een aantal scholen dus niet. Geloof me ik heb ze gezien. Niets mis mee voor kinderen die er blij van worden. Maar er zijn ook anderen.
vrijdag 14 februari 2020 om 11:19
Maar goed, TO is jouw kindje vanaf de start meer thuis geweest dan naar school?
vrijdag 14 februari 2020 om 11:22
Tot nu toe wordt er wel getoetst.

vrijdag 14 februari 2020 om 11:25
Ik ook.
Kleuters zijn inderdaad heel leergierig, maar de vraag is HOE ze leren. Ik ben niet anti Engels voor kleuters' maar wel hoe dit wordt aangeboden. Een engels liedje zingen over het alfabet of de dagen van de week? Hardstikke leuk. Het digibord aanzwengelen en een Engelse les aan kleuters gaan geven? Nee, dank u.
Kleuters die al echt schools willen leren, werkjes maken, getoetst willen worden, focus op cognitie, bestaan, maar zijn een uitzondering.
Het gros van de kleuters leert door spel, nabootsing, dingen doen en ontdekken. En de niveauverschillen zijn dus enorm, dat is normaal, want dat gaat in sprongen.
Het huidige kleuteronderwijs sluit daar imo niet op aan.
anoniem_650f5b32baa0a wijzigde dit bericht op 14-02-2020 11:27
0.24% gewijzigd

vrijdag 14 februari 2020 om 11:26
Je kunt wel denken dat leerplicht pas vanaf 5 jaar is, en dat je je kind daarom makkelijk thuis kunt houden, maar als je zelf terugdenkend al vind dat je erg makkelijk was, dan zal je dochter echt wel veel gemist hebben.
Hoeveel dagen heeft je dochter echt gemist? Ze hebben er nu ongeveer 85 schooldagen opzitten. Het klinkt alsof ze er misschien wel 30 gemist heeft en dat is echt veel. Er blijkt geen commitment van jouw kant uit, en misschien wil de juf je wakker schudden.
De discussie gaat hier over of de school wel of niet goed omgaat met zittenblijven, maar je kind aanmelden en zo vreselijk veel missen dat de juf zich genoodzaakt voelt om jou erop aan te spreken, vind ik een veel belangrijker punt.
Je kunt niet verwachten dat als een kind 30% afwezig is, zonder heel duidelijke gronden, dat de normale regels dan in acht genomen worden. Je dochter is te jong om de leerplichtambtenaar bij je langs te sturen, maar je zult dit echt moeten veranderen.
Hoeveel dagen heeft je dochter echt gemist? Ze hebben er nu ongeveer 85 schooldagen opzitten. Het klinkt alsof ze er misschien wel 30 gemist heeft en dat is echt veel. Er blijkt geen commitment van jouw kant uit, en misschien wil de juf je wakker schudden.
De discussie gaat hier over of de school wel of niet goed omgaat met zittenblijven, maar je kind aanmelden en zo vreselijk veel missen dat de juf zich genoodzaakt voelt om jou erop aan te spreken, vind ik een veel belangrijker punt.
Je kunt niet verwachten dat als een kind 30% afwezig is, zonder heel duidelijke gronden, dat de normale regels dan in acht genomen worden. Je dochter is te jong om de leerplichtambtenaar bij je langs te sturen, maar je zult dit echt moeten veranderen.

vrijdag 14 februari 2020 om 11:33
Dat is ook maar een mening.ninanoname schreef: ↑14-02-2020 11:26Je kunt wel denken dat leerplicht pas vanaf 5 jaar is, en dat je je kind daarom makkelijk thuis kunt houden, maar als je zelf terugdenkend al vind dat je erg makkelijk was, dan zal je dochter echt wel veel gemist hebben.
Bij ons op school wordt het aangemoedigd om kleuters standaard 1 dag thuis te houden het eerste jaar, en er zijn er heel veel die alleen de ochtenden naar school gaan. Overprikkeld of moe? Lekker thuishouden, afbellen was vaak niet eens nodig.
Het zijn kleuters, géén schoolkinderen. Met vijf zijn ze nog niet eens volledig leerplichtig, dat begint pas met 6. En dan zijn ze qua ontwikkeling ook zoveel verder, dat het veel minder energie kost. Jammer dat zoveel scholen dit beeld niet volgen.
vrijdag 14 februari 2020 om 11:53
Daarbij, een aardig deel van die gemiste dagen had ze hoe dan ook wel gemist, want ingreep en griep. Het klinkt alsof het gewoon allemaal heel ongelukkig is uitgekomen, zo net na de start van haar basisschooltijd met nog eens twee vakanties ertussen, en niet alsof die dagen waarop ze misschien net wel, misschien net niet had kunnen gaan nou het verschil hebben gemaakt. Bovendien, als ze was gebracht en halverwege opgehaald had moeten worden omdat het toch niet ging, was dat ook geen positieve ervaring geweest en dan had je je daar misschien weer druk om gemaakt achteraf.DeKenau schreef: ↑14-02-2020 11:33Dat is ook maar een mening.
Bij ons op school wordt het aangemoedigd om kleuters standaard 1 dag thuis te houden het eerste jaar, en er zijn er heel veel die alleen de ochtenden naar school gaan. Overprikkeld of moe? Lekker thuishouden, afbellen was vaak niet eens nodig.
Het zijn kleuters, géén schoolkinderen. Met vijf zijn ze nog niet eens volledig leerplichtig, dat begint pas met 6. En dan zijn ze qua ontwikkeling ook zoveel verder, dat het veel minder energie kost. Jammer dat zoveel scholen dit beeld niet volgen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

vrijdag 14 februari 2020 om 12:19
En daar is zo'n forum voor. Allemaal hetzelfde vinden is ook wat saai.DeKenau schreef: ↑14-02-2020 11:33Dat is ook maar een mening.