Evil stepmother van een puber

donderdag 20 februari 2020 om 11:12
Weer een puber topic.
De dochter van mijn vriend is 11, we zijn 5 jaar samen.
Sinds haar 11de verjaardag is ze veranderd in een opstandige tiener. Daarvoor was het een superlief kind, deden we veel leuke dingen samen en nam ze mij vaak in vertrouwen als haar ouders weer eens mot hadden. Ik heb zelf geen kinderen, dus ik vind het heel moeilijk om te gaan met haar opstandige gedrag. Ondertussen haalt ze het bloed onder onze nagels vandaan en is ze constant bezig met grenzen opzoeken om dan daar vervolgens overheen te gaan.
Ze is maar om het weekend bij ons thuis, maar dan weet ze altijd de sfeer te verzieken. Het is gelukkig niet persoonlijk op mij gericht en ik hoor dat ze bij haar moeder thuis hetzelfde gedrag vertoont. Tot nu toe is mijn tactiek om het maar zoveel mogelijk te negeren, ik ben tenslotte niet haar moeder. Haar ouders hebben verschillende gesprekken met haar gehad maar dat zet geen zoden aan de dijk.
Hoe ga je om met opstandige pubers zonder meteen over te komen als de evil stepmother?
De dochter van mijn vriend is 11, we zijn 5 jaar samen.
Sinds haar 11de verjaardag is ze veranderd in een opstandige tiener. Daarvoor was het een superlief kind, deden we veel leuke dingen samen en nam ze mij vaak in vertrouwen als haar ouders weer eens mot hadden. Ik heb zelf geen kinderen, dus ik vind het heel moeilijk om te gaan met haar opstandige gedrag. Ondertussen haalt ze het bloed onder onze nagels vandaan en is ze constant bezig met grenzen opzoeken om dan daar vervolgens overheen te gaan.
Ze is maar om het weekend bij ons thuis, maar dan weet ze altijd de sfeer te verzieken. Het is gelukkig niet persoonlijk op mij gericht en ik hoor dat ze bij haar moeder thuis hetzelfde gedrag vertoont. Tot nu toe is mijn tactiek om het maar zoveel mogelijk te negeren, ik ben tenslotte niet haar moeder. Haar ouders hebben verschillende gesprekken met haar gehad maar dat zet geen zoden aan de dijk.
Hoe ga je om met opstandige pubers zonder meteen over te komen als de evil stepmother?
donderdag 20 februari 2020 om 15:29
Ik vind het ook geen normaal pubergedrag, om de simpele reden dat ze zich ook misdraagt tegen buitenstaanders, inclusief haar eigen vriendin. Volgens mij doen pubers dat normaal gesproken niet. Afzetten tegen je ouders, dat wel. Hardop balen dat die of die langskomen, misschien ook. Maar echt onbeschoft tegen bezoek? En pubers hebben dan misschien wel eens ruzie met vriendinnen, maar die komt dan van twee kanten, echt je vriendin die bij je op bezoek is zo wegpesten dat ze niet meer langs wil komen, klinkt ook niet echt normaal, over het algemeen vinden pubers hun vriendinnen juist heel belangrijk.
Het zal misschien een combinatie zijn van een kersverse partner van haar moeder die in het ene huis opeens de dienst uitmaakt en een vader die geen enkele grens stelt. Ik denk dat dat een combinatie is waar geen enkel kind het lekker op doet.
En ik begrijp ook werkelijk waar niet dat je vriend denkt haar hier een plezier mee te doen. Er is echt wel een grens tussen goeiig en zachtaardig zijn en gewoon laks zijn en hier is hij toch echt het tweede in. In mijn ogen laat hij zijn eigen kind hier behoorlijk zakken.
Het zal misschien een combinatie zijn van een kersverse partner van haar moeder die in het ene huis opeens de dienst uitmaakt en een vader die geen enkele grens stelt. Ik denk dat dat een combinatie is waar geen enkel kind het lekker op doet.
En ik begrijp ook werkelijk waar niet dat je vriend denkt haar hier een plezier mee te doen. Er is echt wel een grens tussen goeiig en zachtaardig zijn en gewoon laks zijn en hier is hij toch echt het tweede in. In mijn ogen laat hij zijn eigen kind hier behoorlijk zakken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

donderdag 20 februari 2020 om 15:36
donderdag 20 februari 2020 om 15:38
Ook eens.
En ik snap dat dat zachtaardige/goeiige dat je eerst zo leuk vond nu een afknapper is, zoiets heeft natuurlijk altijd een keerzijde, zeker als het te ver doorslaat. Zachtaardig en goeiig is nou eenmaal niet altijd het beste wat je kan doen, in elk geval niet in deze mate en vorm.

donderdag 20 februari 2020 om 15:43
Hij zou eigenlijk de meivakantie met zijn dochter alleen op een actieve reis moeten gaan zodat ze nader tot elkaar kunnen komen en dochter zich weer gewenst gaat voelen.

donderdag 20 februari 2020 om 15:44
Jij hebt blijkbaar liever dat dochter van vriend anders gaat behandeld worden door de moeder van to omdat ze in feite niets is.redbulletje schreef: ↑20-02-2020 15:09Dit gaat over de moeder van TO, dus zij kan niet bepalen met wie haar dochter samen gaat wonen uiteraard.
Iemand spreekwoordelijk als je kleindochter (of zusje, opa etc) zien lijkt me nooit onvoorwaardelijk.
Dus hele gezellige sint vieren met eigen kleinkinderen en dat meisje apart behandelen zo lees ik ten alle tijden jouw reacties hier.
Gezellig naar de verjaardagen gaan van eigen kleinkinderen en ander kind apart behandelen want ze is in feite niets.
Als ik het verkeerd lees moet je dat zeggen maar zo kom je elke reactie over.

donderdag 20 februari 2020 om 15:45
Ik bedoel dat je van 'eigen' meer pikt dan van niet eigen. En zelfs daar zijn grenzen aan gezien het feit dat er ook volwassen kinderen met hun ouders breken.*2020* schreef: ↑20-02-2020 15:44Jij hebt blijkbaar liever dat dochter van vriend anders gaat behandeld worden door de moeder van to omdat ze in feite niets is.
Dus hele gezellige sint vieren met eigen kleinkinderen en dat meisje apart behandelen zo lees ik ten alle tijden jouw reacties hier.
Gezellig naar de verjaardagen gaan van eigen kleinkinderen en ander kind apart behandelen want ze is in feite niets.
Als ik het verkeerd lees moet je dat zeggen maar zo kom je elke reactie over.

donderdag 20 februari 2020 om 15:46
Dus anders behandelen.redbulletje schreef: ↑20-02-2020 15:45Ik bedoel dat je van 'eigen' meer pikt dan van niet eigen. En zelfs daar zijn grenzen aan gezien het feit dat er ook volwassen kinderen met hun ouders breken.

donderdag 20 februari 2020 om 15:48
redbulletje schreef: ↑20-02-2020 15:43Hij zou eigenlijk de meivakantie met zijn dochter alleen op een actieve reis moeten gaan zodat ze nader tot elkaar kunnen komen en dochter zich weer gewenst gaat voelen.
Helemaal niet zo'n slecht plan.
Ik ben ook van gescheiden ouders en ik had écht behoefte aan 1 op 1 tijd, zonder stiefouders. Dat is totdat ik zelf kinderen kreeg nog gebleven zelfs.

donderdag 20 februari 2020 om 15:56
Ja dat wat mij in deze situatie nu irriteert is juist wat ik zo in hem waardeerde toen ik hem leerde kennen. Maar nu vind ik dat hij ruggegraat moet tonen maar dat doet hij niet. Overigens hebben we naast het gedrag van zijn dochter helemaal geen issues samen, maar dit zorgt wel voor spanning tussen ons.
Ik stel verder heel vaak voor dat ze samen dingen doen zonder mij, maar dan zegt ze achteraf vaak dat er niks aan was zonder mij of dat ze me heeft gemist. Hij is ook een keer een weekendje bij zijn moeder gaan logeren omdat zijn moeder best eenzaam is en toen zei ze ook dat ze mij had gemist.
Professionele hulp heb ik ook al voorgesteld maar dan word ik aangekeken alsof ik degene ben die een psycholoog nodig heeft.
Overigens was het niet alleen een keer een grote bek tegen mijn moeder maar er ging wel iets meer aan vooraf. En daarnaast jaagt ze meerdere mensen tegen zich in het harnas door haar gedrag.

donderdag 20 februari 2020 om 15:58
Nutmeg schreef: ↑20-02-2020 15:56Ja dat wat mij in deze situatie nu irriteert is juist wat ik zo in hem waardeerde toen ik hem leerde kennen. Maar nu vind ik dat hij ruggegraat moet tonen maar dat doet hij niet. Overigens hebben we naast het gedrag van zijn dochter helemaal geen issues samen, maar dit zorgt wel voor spanning tussen ons.
Ik stel verder heel vaak voor dat ze samen dingen doen zonder mij, maar dan zegt ze achteraf vaak dat er niks aan was zonder mij of dat ze me heeft gemist. Hij is ook een keer een weekendje bij zijn moeder gaan logeren omdat zijn moeder best eenzaam is en toen zei ze ook dat ze mij had gemist.
Professionele hulp heb ik ook al voorgesteld maar dan word ik aangekeken alsof ik degene ben die een psycholoog nodig heeft.
Overigens was het niet alleen een keer een grote bek tegen mijn moeder maar er ging wel iets meer aan vooraf. En daarnaast jaagt ze meerdere mensen tegen zich in het harnas door haar gedrag.
Ze mag jou best missen, dat wil niet zeggen dat je dan maar altijd mee hoeft te gaan, toch?
Leg het bij haar vader neer! En hoe lullig ook, als hij het niet oppakt dan ga je zélf eens een keer een weekend de hort op.

donderdag 20 februari 2020 om 16:03
Ze zoekt duidelijk naar grenzen en zolang ze die niet krijgt zal ze zich onveilig voelen.Nutmeg schreef: ↑20-02-2020 15:56Ja dat wat mij in deze situatie nu irriteert is juist wat ik zo in hem waardeerde toen ik hem leerde kennen. Maar nu vind ik dat hij ruggegraat moet tonen maar dat doet hij niet. Overigens hebben we naast het gedrag van zijn dochter helemaal geen issues samen, maar dit zorgt wel voor spanning tussen ons.
Pa en ma lijken dat niet te snappen, hopelijk kun jij tot pa doordringen en een plan van aanpak maken.
Wellicht is het tijd dat dochter nu meer bij jullie komt wonen dan bij moeder.
Een nieuwe vriend en zijn honderd kinderen zullen dat meisje geen goed doen.

donderdag 20 februari 2020 om 16:10
Grappig, want je ziet ook vaak andersom. Dat je eigen kinderen juist harder aanpakt , want het niet eigen kind moet zich niet achtergesteld voelen. In principe als je samenwoont met eigen en niet eigen kinderen dat je ieder kind hetzelfde behandelt en als je dat niet kan of wilt moet je in het belang van de kinderen handelen en wachten met samenleven tot de kinderen uit huis zijn.redbulletje schreef: ↑20-02-2020 15:45Ik bedoel dat je van 'eigen' meer pikt dan van niet eigen. En zelfs daar zijn grenzen aan gezien het feit dat er ook volwassen kinderen met hun ouders breken.
donderdag 20 februari 2020 om 16:20
Misschien moet je niet tegen hem zeggen dat hij ruggengraat moet tonen, maar dat hij het op deze manier gruwelijk laat afweten richting haar. Hij denkt nu nog veel te veel dat hij op deze manier de ideale lieve zachte papa is, maar dat is dus gewoon niet zo. Want op deze manier raakt ze mensen kwijt. En uiteindelijk zal jij ook op een punt komen dat je het spuugzat bent en er, in elk geval in die weekends, niet meer wil zijn.

donderdag 20 februari 2020 om 16:39
Dit zou wel eens een heel goed idee kunnen zijn.redbulletje schreef: ↑20-02-2020 15:43Hij zou eigenlijk de meivakantie met zijn dochter alleen op een actieve reis moeten gaan zodat ze nader tot elkaar kunnen komen en dochter zich weer gewenst gaat voelen.

donderdag 20 februari 2020 om 16:44
Misschien voelt hij zich onzeker omdat hij nooit echt grenzen heeft hoeven stellen, en nu voelt dat zijn dochter ongelukkig is. Wel jammer dat hij hulp afwijst, want hij heeft zo te lezen wel wat handvatten nodig.Susan schreef: ↑20-02-2020 16:20Misschien moet je niet tegen hem zeggen dat hij ruggengraat moet tonen, maar dat hij het op deze manier gruwelijk laat afweten richting haar. Hij denkt nu nog veel te veel dat hij op deze manier de ideale lieve zachte papa is, maar dat is dus gewoon niet zo. Want op deze manier raakt ze mensen kwijt. En uiteindelijk zal jij ook op een punt komen dat je het spuugzat bent en er, in elk geval in die weekends, niet meer wil zijn.

donderdag 20 februari 2020 om 16:52
Ik ben tijdens de laatste vakantie eerder naar huis gegaan om vader en dochter tijd samen te geven. Mijn vriend houdt niet veel over na de alimentatie en vaste lasten dus ik ben vaak degene die uitjes voorstelt (en betaalt), maar denk je dat daar ooit spontaan het woord dankjewel bij valt?
Ze was ook mijn verjaardag “vergeten” terwijl ze haar vader wel belde op die dag. Zelfs toen haar vader haar er aan herinnerde kwam er nog geen gefeliciteerd uit haar mond.
Ze was ook mijn verjaardag “vergeten” terwijl ze haar vader wel belde op die dag. Zelfs toen haar vader haar er aan herinnerde kwam er nog geen gefeliciteerd uit haar mond.

donderdag 20 februari 2020 om 16:54
Ik snap je frustratie, maar val dat kind niet te zwaar. Er is echt hier veel méér aan de hand dan alleen een recalcitrant kind. Ze heeft hulp nodig en haar ouders (of haar vader als haar moeder niet wil) moet(en) stappen zetten.Nutmeg schreef: ↑20-02-2020 16:52Ik ben tijdens de laatste vakantie eerder naar huis gegaan om vader en dochter tijd samen te geven. Mijn vriend houdt niet veel over na de alimentatie en vaste lasten dus ik ben vaak degene die uitjes voorstelt (en betaalt), maar denk je dat daar ooit spontaan het woord dankjewel bij valt?
donderdag 20 februari 2020 om 16:55
Maar van wie verwacht je die dank je wel dan? Van je vriend toch neem ik aan? Hij is financieel verantwoordelijk voor haar, als een kind dank je wel zegt voor een uitje dan is dat heel leuk, maar ik vind het dan wel weer des kinds om er niet bij stil te staan dat zulke dingen geld kosten. En dat jij het betaalt terwijl het eigenlijk een kostenpost van haar vader is, dat is iets waar zij logischerwijs sowieso niet bij stil staat, want zijn financiële situatie is niet echt haar pakkie an.

donderdag 20 februari 2020 om 17:04
Het is leuk als kinderen zo attent zijn, maar is niet heel realistisch om van een kind te verwachten.Nutmeg schreef: ↑20-02-2020 16:52Ik ben tijdens de laatste vakantie eerder naar huis gegaan om vader en dochter tijd samen te geven. Mijn vriend houdt niet veel over na de alimentatie en vaste lasten dus ik ben vaak degene die uitjes voorstelt (en betaalt), maar denk je dat daar ooit spontaan het woord dankjewel bij valt?
Ben het wel met de rest eens, schakel hulp in, dit is geen pubergedrag, maar een kind wat zich nergens meer thuis en veilig voelt. Het wordt tijd dat je vriend ballen gaat tonen en voor zijn kind opkomt!
donderdag 20 februari 2020 om 17:06
Je weet niet wat er in dat koppie omgaat, maar mijn ervaring is dat je met een simpel en niet boos:
'O ik werd echt een beetje verdrietig toen je me niet feliciteerde op mijn verjaardag' veel meer bereikt dan met een verongelijkt 'wat ik allemaal voor dat kind doe en er kan geen felicitatie vanaf!'
En kinderen zien niet uit zichzelf dat het bijzonder is wat je voor ze doet. Daar laat vader ook een steekje vallen.
Ook waardering leren tonen is onderdeel van de opvoeding. Sommige kinderen pikken dat vanzelf op als ze hun ouders nadoen, anderen hebben meer aansporing nodig.

donderdag 20 februari 2020 om 17:26
Persoonlijk vind ik het volkomen logisch dat ouders of in dit geval ouders en/of stiefouders de uitjes betalen Ik denk niet dat ik ooit tegen mijn ouders dank je wel hebt gezegd over een uitje. Ik denk dat ze het ook heel raar zullen vinden als ik ze had bedankt voor iets wat eigenlijk gewoon vanzelfsprekend is. Kinderen horen helemaal niet op de hoogte te zijn van de fianciele situatie van ouders of stiefouders. Ik neem mijn nichtjes ook wel eens mee en nu ze ouder zijn bedanken ze me soms als ik het eten betaal als we uit eten zijn geweest, maar vroeger toen ze jonger waren eigenlijk nooit en ik heb daar nog nooit een punt van gemaakt. Ik heb die dankbaarheid niet nodig om te weten dat ze de genomen moeite waarderen, want dat ze dat doen merk ik aan andere dingen. Die dankbaarheid voor het financieel bijspringen mag je vooral van je vriend verwachten , die het niet kan betalen en niet van een 11 jarig kind.Nutmeg schreef: ↑20-02-2020 16:52Ik ben tijdens de laatste vakantie eerder naar huis gegaan om vader en dochter tijd samen te geven. Mijn vriend houdt niet veel over na de alimentatie en vaste lasten dus ik ben vaak degene die uitjes voorstelt (en betaalt), maar denk je dat daar ooit spontaan het woord dankjewel bij valt?
donderdag 20 februari 2020 om 17:34
Vader moet zijn ballen gaan tonen anders ben je op haar 14e helemaal zuur.consuelabananahammok schreef: ↑20-02-2020 11:50Ik zou zeker hele duidelijke grenzen stellen.
Een 11 jarige snotaap die zo brutaal is kan maar beter nu flink teruggefloten worden, want over een paar jaar zit zij op de tafel en jullie eronder.
Ik vind dit overigens niet perse pubergedrag.
Puberteit staat niet gelijk aan mensen schofferen en rotopmerkingen naar mensen slingeren.